Forum

Brun sæbe

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulrik, 20. april 2003 kl. 11.09

Er der nogen der ved om planter kan tåle brun sæbe, jeg har hørt at det skulle dræbe en del plantelus og larver, men hvad med planterne?

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 9. maj 2003 kl. 11.53

Jeg har med held brugt sæbevand mod lus på både frugttræer, buske og bøgehæk. Lusene dør, men kun de der rammes af vandet, så du skal ud nogle gange for at blive helt luse-fri. Planterne er ligeglade, men det kan dog være en god ide i højt solskin at skylle sæbevandet væk efter fx. 1 time, ellers kan svage skud svides. Blandingen du skal bruge er 1 liter vand (kog det først, så opløses sæben bedst) 2 spsk. brun sæbe, og evt. 2 spsk. husholdningssprit. Jeg plejer at blande det og hælde det på tomme, rengjorte sprayflasker fra fx. vinduesrens og så sprøjte derudaf, men pas på nyttedyrene!

I år håber jeg ikke at skulle sprøjte for i modsætning til sidste år myldrer haven af mariehøns (måske har de hørt at min have er et godt lusested!)
mvh
Trine Petersen

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elise Jørgensen, 10. juni 2006 kl. 11.49

Jeg har roser på min altan.De er i krukker.Jeg har en gammel haverose fra mine bedsteforældres have.Den stammer fra 1864.Jeg er meget øm over den, men den får lus hver sommer.Jeg har af min mor fået anbefalet nogle pinde-Prodi-hedder de.Jeg har brugt dem hver sommer,men i år kan jeg ikke få dem nogen steder.Kan I hjælpe mig?

Venlig hilsen Elise Jørgensen

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elise Jørgensen, 24. juli 2006 kl. 17.58

Efter at have gennempløjet alle forretninger på Østerbro, for at finde disse pinde, som min mor havde anbefalet til lus i roser,fandt jeg dem endelig.De hed ikke prodi men, Provado.Så nu er mine roser,men også en Jaminbusk reddet fra lusene.

Jeg fik lusepindene fra et havecenter på Fyn. Venlig hilsen Elise Jørgensen Østerbro

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elise Jørgensen, 24. juli 2006 kl. 18.03

Pinde til lus i roser.Efter at have gennempløjet alle forretninger på Østerbro, for at finde disse pinde, som min mor havde anbefalet til lus i roser,fandt jeg dem endelig.De hed ikke prodi men, Provado.Så nu er mine roser,men også en Jaminbusk reddet fra lusene.

Jeg fik lusepindene fra et havecenter på Fyn. Venlig hilsen Elise Jørgensen Østerbro

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 24. juli 2006 kl. 22.30

Hej Elise
Vil du ikke oplyse hvilket havecenter på Fyn, du har købt dem? Hvordan virker de?

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elise Jørgensen, 13. november 2006 kl. 11.59

Ja det er godt nok sent jeg ser dit spm.Men nu skriver jeg til dig.

Det er min søster på Fyn der har fundet dem.Hun kan ikke huske helt sikkert, men mener det er i Langeskov Plantecenter på Fyn.Eller Materialhandlen på Kerteminde Havn.

Pindene sættes efter anvisningen ned omkring planten, så vander man bare planten regelmæssigt.

Held og lykke med det!Hilsen Elise

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. november 2006 kl. 14.57

Her er opskiften på insektsæbe, 1 del sprit 1del flydende brun sæbe 8 del vand,det rystes godt sammen og hældes på en vand forstøver, jeg bruger en der har været glasrens i,alle remedierne kan fås i netto. Insektsæbe sprøjtes på bladene med lus,det virker på den måde at den brune sæbe sætter sig på lusene og kvæler dem, en ugiftigt måde at bekæmpe lus på, husk at omryste før brug.

Mvh Svend Høst

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elise Jørgensen, 14. november 2006 kl. 9.32

Den der med brun sæbe kender jeg, den prøvede jeg for mange mange år siden.

Den virkede ikke her hos mig, men det er da værd at prøve for andre, da det jo sikkert er miljømæssigt bedre.

Men de" bette" roser jeg har på min altan, kan sikkert tåle den lille miljøskade.

V.H.Elise Jørgensen

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth, 20. maj 2007 kl. 9.11

Det med brun sæbe og sprit – det virker!

Det er ikke nok bare at sprøjte det en enkelt gang. Der kan ligge æg eller komme nye lus til. Der skal sprøjtes mange gange hvis det skal være rigtigt effektivt, men så er der heller ikke lus resten af sommeren. Det er i hvert fald min erfaring.

MVH Lisbeth

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Serup, 24. maj 2008 kl. 21.23

SOS en hel birkealle – alle blade sprængfyldt med lus, så jorden neden under er hel "fedtet". Træerne er 7–10 meter høje. Kan der gøres noget. Man er grøn af lus, når man har gået under grenene. Vi købte stedet i okt sidste år og fik ikke fortalt noget om lus i træerne. Er det en undtagelse, at der er lus i år

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 25. maj 2008 kl. 7.19

Temperaturen her i maj kombineret med mange dage uden nedbør har favoriseret bladlus, så de er forud for deres fjender. Det går nok for birketræerne, selv om det er meget irriterende.

Det bedste du kan gøre, er at se at få nogle mejsekasser op med indflyvningshul på både 28 mm (små mejser, bl.a Blåmejse) og 32 mm (musvit) i træerne. Jo tættere på haver, buske og hegn, des mere favorabelt vil habitaten være for mejser. Det er en god idé med overskud af kasser, så fuglene har idt at væge imellem, og noget at flytte hen i til 2. kuld. Opsætning nu, vil desværre først rigtig give beboere til næste år. Senest til november. Husk ubehandlet træ uden siddepind. Du kan finde opskrift på www.dof.dk eller købe færdige her: www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=17610&page=1

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 25. maj 2008 kl. 7.27

VIRKEMÅDE (insektsæbe) Hverken insektsæbe eller sæbevand kan "kvæle" bladus. Der sker det, at vokslaget på lusene opløses, så insekterne tørrer ud gennem øget fordampning, sålænge de er våde. Effekten aftager, når lus og plante tørrer. Derfor har mange opdaget, at der skal behandes flere gange. Størst effekt har behandlingen altså ved sprøjtning aften eller vindstille gråvejr. Regn vil skylle sæbevandet af.

Kombineres lettest med at knipse lus af, spule med vandslange regelmæssigt og/eller fjerne med lusene fingrene fra både knopper (rose) og stængler.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 1. juni 2008 kl. 2.00

Lop-A mod kattelopper er yderst effektiv mod de grønne bladlus. En flaske kst ca 200.- Men er man hurtigt ude når lusene sætter ind spares man for meget bøvl.

Samtidig er det nok det eneste middel der kan slå pollenblankbillen ihjel. (Liljebillen) Som jeg havde flere tusinde af sidste år. I år har jeg næsten ingen.

Insektsæben/skummemælk/hvidløg opløst i vand virker heller ikke hos mig mod bladlusene.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Gaardholm Alstrup, 2. juni 2008 kl. 20.07

Der redede du da min sommer... næsten, for jeg har gravet alle mine liljeknolde op. Men til næste år kommer de i igen og så vil jeg prøve det der lop-a for min have har været besat med liljebiller de sidste to år.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 2. juni 2008 kl. 21.45

Altid rart når vi kan hjælpes ad :-)
Hvis du har liljebillen nu, sprøjt Lop-A ned i et tomt glas med låg (gammelt asieglas evt.) Tag enten bladet hvor billen sidder eller "bank" den forsigtigt ned i glasset. Husk undersiden på bladene, der sidder de sorte æg + de zebrastribede bæster og gnaver løs inden de bliver til de røde biller. Vær forsigtig, for de røde lader sig falde når de bliver forskrækkede. Ikke nemme at finde på jorden i tæt beplantning.

Min kære nabo har liljer i haven (og biller desværre). Hun smiler stort nu, når hun er på jagt med Lop-A, kan samle dem døde op under liljerne. Nemt. Jeg har masser af flettepil som også er guf for biller og lus. Så jow-jow her går det godt og nemt med jagten.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Christiansen, 29. juni 2008 kl. 20.57

Med hensyn til brun sæbe og sprit : Har lært det af min gamle far på 93,
lusene drikker sig fulde i spritten og glider i den brune sæbe, spøg til side- det er bare effektivt

Nyt svar til emnet »Brun sæbe«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Brun sæbe

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider