Forum

Magnolie

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia Bernickow, 8. maj 2003 kl. 10.05

Jeg vil høre om der er nogle der kan fortælle mig hvordan man laver en magnoliebusk om til et magnoligtræ

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. maj 2003 kl. 6.37

Du opstammer busken af hovedstammen og klipper evt. kronen til efter blomstring i maj/juni, hvis det er nødvendigt. Afhængig af plantens alder, hvordan hovedstammen ser ud og grenføringen, vil du kunne udvikle en krone efterhånden. Flere magnolier er langtsomt voksende, så det enten tager lang tid eller bliver et mindre træ.

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Hansen, 5. juli 2003 kl. 12.34

Jeg har et magnolietræ der er ca. 25 år
gammelt, og vil gerne vide hvordan man beskærer det uden at få "riskoste" ved
snittene.

På forhånd tak.

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 5. juli 2003 kl. 17.41

Hvis du beskærer, reagerer magnolia med nyvækst, som de fleste andre planter, ved at lade sideknopper bryde. Derfor opstammes magnolia oftest fra starten og beskæres ikke. Vælger du alligevel beskæresaks og sav er det bedste tidspunkt de to første uger i september. På dette sene tidspunkt medfører lysmængden på de aftagende dage at skudaktiviteten bliver mindst mulig. Senere beskæring er ikke en god idé, da træet skal nå at afmodne inden vinteren. Men det skal siges, at du, ved at beskære, kan fremtvinge øget behov for beskæring fremover.

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenja Poulsen, 14. august 2003 kl. 22.18

Vi er tre børn der vil give et magnolietræ til vores mor. Men ingen af os aner hvilke måneder man planter det i.

Hvis der er andet vi bør vide ville det være dejligt hvis vi kunne få et råd med på vejen.

På forhånd tak

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. august 2003 kl. 1.37

I kan læse om plantning af magnolie her:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/698.html

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kerstin Carlsen, 18. marts 2004 kl. 15.55

Vi er lige flyttet og haven er derfor ny for os.

Da et stort magnoliatræ, tager noet af en udsigt, ville vi gerne skære nogle topgrene af.

Hvornår er det bedst, kan træet tage skade af det og skal det beskæres på en bestæmt måde. Det drejer sig højst om 3–5 lidt kraftige grene i toppen af træet.

Alder vides ikke, men højden er ca. 5–7 meter, mindst.

Glad for svar.

Med venlig hilsen
K. Carlsen

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Hjorth, 23. april 2004 kl. 9.29

Jeg har en magnolie som vi har flyttet sidste 2003 hvor den blomstrede fint.

I år er den megt langsom med at sætte knop og blade som normalt ses meget tydeligt især knopper til blomster året før.

Er det sådan at det kuner hvert 2'år den blomstrer eller er det fordi den er blevet flyttet.

Detskal siges atden står et bedre sted med læ og varme i forholde til tidligere med meget træk og blæst.

mvh

Ole Hjorth

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Dam, 3. august 2004 kl. 22.11

Vi har lagt haven om og vil derfor spørge hvornår kan man flytte et
Magnolia "Susan", den er 1,6o høj er ca 7 år

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne+Morgan Green, 6. august 2004 kl. 19.45

Hej!

Er der nogen der kan fortælle, hvilken magnolie type der er:

1. Flottest
2. Dufter bedst
3. Er i blomst længst
4. Er lettest at holde

Vi er klar over at vi nok må gå på kompromis med dele af ovenstående, men den må meget gerne holde blomstringen lang tid.

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Bahn, 7. maj 2005 kl. 11.01

Jeg plantede for seks år siden en magnolie i min have, som er en gammel have. Den hverken groede eller blomstrede, så plantede jeg for to år siden en ny magnolie, som dengang var i blomst. Den har heller ikke blomstret endnu. Hvad kan der være galt? Den fik ny jord, den står lyst og i læ, får morgen og aftensol-? mvh E. Bahn

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. maj 2005 kl. 10.10

Der er en del svar, bla. på hvordan og hvilken jord, magnolie skal plates i. Se her:

www.havenyt.dk/soeg/?q=magnolia

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 9. maj 2005 kl. 8.11

Fik for mange år siden at vide af en planteskolemand at det kunne tage 4–5 år før en nyplantet magnolie ville blomstre.

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille, 20. marts 2006 kl. 14.00

Jeg har været så smart at købe nogle magnolier for et par uger siden i min iver efter at foråret skulle komme. Men siden da, har vi jo kun haft vintervejr og frostgrader. Jeg har stillet magnolierne i min entre og nu blomstre de?! Jeg har flotte lyserøde blomster, men nu er mit spørgsmål – om de kan overleve der, hvis der går yderligere uger før jeg kan grave dem ud? (Jeg vander dem en gang om ugen)

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Rousing Hadsund, 28. maj 2006 kl. 18.11

Blomsterings periode for magnoliebuske/træer

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jolanta Johansen, 3. oktober 2007 kl. 12.24

Kan man flytta eller omplantera magnolia træ nu? dvs 3.10.2007 eller ska man vänta till førår eller ska man inte flytta alls? mvh jj

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jolanta Johansen, 3. oktober 2007 kl. 12.25

Kan man flytta eller omplantera magnolia træ nu? dvs 3.10.2007 eller ska man vänta till førår eller ska man inte flytta alls? mvh jj

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 3. oktober 2007 kl. 14.32

Jeg ville vente med at flytte træet til engang sidst i April, når frosten er ovre!

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. oktober 2007 kl. 14.40

Træer skal altid flyttes om efteråret, bedst når bladene er faldet af.

Mvh. Svend Høst

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathja, 7. oktober 2007 kl. 13.03

Jeg har fået et Magnolia træ og jeg plantede i det omkring midten af august. Jeg syntes ikke rigtig det ser ud til at have det serlig godt. Da bladene begyndte at blive brune, gav jeg den gødning og nu er det ved at tabe bladene. Er det ved at dø eller er det årstiden?

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 8. oktober 2007 kl. 11.54

Det er årstiden. Normalt ville jeg vente til sep/okt med at plante træet, men det er meningen at bladene skal blive brune og falde af.

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 31. maj 2009 kl. 22.35

Magnolia søges.

jeg leder efter 3 arter af Magnolia.

magnolia obovata.

magnolia tripentala.

magnolia macrophylla.

de er alle storbladet magnolier det er ok hvis bare jeg kan finde den ene af dem,har prøvet et så men uden held de sidste 3år...gider ikke det mere så derfor prøver jeg denne vej.håber det vil lykkes.

m.v.h. Erik

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 1. juni 2009 kl. 6.51

Hej Erik,

Jeg har nogle såede Magnolia obovata syn. M. hypoleuca stående. De er sået i foråret og er derfor ikke så store endnu. De står endnu i drivhuset.

Hvis du er interesseret kan du fortælle hvordan jeg kan kontakte dig.

Med venlig hilsen
J.H.

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 1. juni 2009 kl. 11.55

Hej J.H.

ja jeg er interesseret...bare de får de store blade som Obovata...

du kan skrive til mig på denne mail...og derefter kan vi så udveksle mobil nr...erik-laugesen@ofir.dk.

glæder mig til at blive ejer af denne slags magnolie...skal bruge den i min have med trope look.

erik

Nyt svar til emnet »Magnolie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Magnolie

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider