Forum

Hvordan får jeg flest mulige modne tomater?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Esbjørn, 29. august 2006 kl. 17.24

På altanen har jeg 3 tomatplanter, som er plantet ret sent (slutningen af juni). De første tomater er først ved at modne nu. Hvad skal jeg gøre for at få flest mulige modne tomater? Vil det være en fordel at plukke en hel klase, inden alle tomater er modne på derpå – fordi det vil fremme modningen af de øvrige klaser eller hvordan? Er der evt. en god måde, hvorpå jeg kan modne de tomater, der ikke kan nå at modne på planterne?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 29. august 2006 kl. 19.19

Jeg har før haft mine tomatplanter stående ude indtil oktober. Der kan sagtens komme gode soldage i september, så vent med at gøre noget til det begynder at være meget koldt om natten. Det er altså ikke så sent du satte dine ud, normalt siger man at sommerblomster, tomater, agurkplanter o.s.v før må sætte ud efter grundlovsdag, som jo er den 5. juni, først der er faren for nattefrosten helt over, siger eksperterne.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Esbjørn, 30. august 2006 kl. 15.39

Tak for svaret, Helle Nørgaard.

Jeg er dog stadig i tvivl om, hvorvidt jeg bare skal plukke løs af de enkelte tomater, som er modne, eller jeg såvidt muligt skal vente til alle tomater i samme klase er modne – og plukke hele klasen på en gang. Er det ene mere rigtigt at gøre end det andet? Og hvis jeg når dertil, at der stadig er mange grønne tomater, når det bliver rigtig koldt om natten, er der så en måde, hvorpå jeg kan modne disse tomater indendøre?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 30. august 2006 kl. 19.50

Du skal bare plukke løs hver gang der er en rød tomat, og iøjeblikket går det stærkt.

Med hensyn til de grønne, jeg har før plukket mine i en spand og der lå de så og modnede, men jeg har desværre ikke lige løsningen. Nogle siger at du skal pakke hver enkelt ind i avispapir og efter et par dage er de modne, andre siger at du skal lægge et grønt æble sammen med dem, så modner de, men desværre jeg kender ikke løsningen, jeg ender altid med at smide mine grønne ud, fordi de begynder at rådne. Prøv at skrive tomater i søgefeltet her på havenyt, så tror jeg du finder andre muligheder.

Helle – www.helleshave.dk

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Barker, 30. august 2006 kl. 23.13

Ja bare pluk når de røde tomater er der men Hvad med at sylte de grønne tomater?

Syltede grønne tomater

Ingredienser:
Ca. 1 1/2 liter

1 kg grønne tomater
2 grønne- eller gule chili
2 stænger Tørsleffs vanille

Lage:
3 dl hvidvinseddike
3 dl vand
400 g sukker
4 tsk. flydende Tørsleffs Atamon

Tilberedning:
Tomater og chili vaskes og prikkes dybt nogle gange med en gaffel.

Vanillestængerne flækkes. Eddike, vand og sukker koges til en lage. Chili og de
flækkede vanillestænger tilsættes. Tomater koges ved svag varme i 5–7 min. i et
lag ad gangen. Tomater, chili og vanillestængerne tages op af lagen og lægges i
et Atamonskyllet glas. Lagen koges op og fjernes fra varmen. Atamon tilsættes
og hældes varm over tomaterne. Glasset lukkes straks. Efter 8 dage fjernes
chilierne. Tomaterne skal trække i lagen i ca. 2 uger, før de spises.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Esbjørn, 31. august 2006 kl. 15.29

Tak for jeres gode råd.

Hvis jeg får mange grønne tomater, tror jeg, at jeg vil prøve at sylte dem. Måske bruger jeg ovenstående opskrift.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 31. august 2006 kl. 16.50

Hejsa jeg har taget alle blade af mine tomater så de kun sender kraft til tomaterne og det hjælper maget

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. september 2006 kl. 3.13

Det er en rigtig dårlig god ide at fjerne alle bladene fra tomatplanterne på det her tidspunkt. Planter skal have grønne blade med aktiv fotosyntese for at planterne kan udvikles og tomaterne kan vokse.

Tomater vokser hele september og måske længere, afhængig af vejr og sort. Måske modner de lidt hurtigere, når bladene fjernes, men de udvikles ikke fuldt ud først, og det går ud over smag og konsistens. Jeg har i drivhuset haft tomatsorter, hvor jeg plukkede de sidste modne tomater omkring 1. december. Det var små cherrytomater af sorten ''Gul estisk''.

Det er først, når der er truende nattefrost, at man skal plukke grønne tomater af og forsøge at eftermodne dem. De skal ved eftermodning ligge i et lag – og det kan kun betale sig med helt fejlfri tomater. Hold øje med dem og fjern dem, som angribes af mug. Jeg plejer at stille mine foran et vindue med sol i et rum uden ret megen varme.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene, 12. juli 2008 kl. 16.44

Hei, jeg har nettopp klippet vekk mange av bladene på både tomat og agurkene fordi det drypper vann av plantene mest om kveld / natten. Hva er galt, er det noe i veien med tidspunkt for vanningen og har jeg nå ødelagt mine planter?

MVH

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. juli 2008 kl. 16.48

Det var faktisk nok det dårligste du kunne gøre!

På denne tid af året er planterne så store at de med deres saftspænding og deres rodnet udskiller overskudsvand om natten. Især når vejret ændrer sig fra varmt til køligt.

Så det er et naturligt fænomen på denne årstid.

Du kan holde lidt igen med vandingen i kølige perioder.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene, 14. juli 2008 kl. 17.20

Tusen takk for hurtig svar! så har jeg gjort en feil. Jeg har vært plaget av mye fuktighet i drivhuset mitt, som var ny ifjor. Har nå kjøpt en vifte for å bedre luft sirkulasjon, men jeg skjønte ikke hvorfor både agurk og tomatplantene ''''gråt'''' spesielt om kveld / natten. Jeg trodde det var kondens i huset og derfor klippet jeg av mange av bladene. Kan jeg gjøre noe for å bøte på det? Er takknemlig for alle svarene.

MVH

Nyt svar til emnet »Hvordan får jeg flest mulige modne tomater?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan får jeg flest mulige modne tomater?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider