Forum

Fremstilling af egen blomstergødning?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 22. maj 2003 kl. 11.58

Jeg har før i radioen hørt om hvordan man selv billigt kan fremstille flydende gødning til sine potteplanter. Er der nogen der har en god opskrift?

På forhånd mange tak

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Laursen, 11. september 2003 kl. 12.36

Spørgsmål, i hvor mange år har Danskerne kunne købe produktet Substral, er det 20–30 eller 50 år det har været på butikshylderne, svar udbedes i dag eller senest i morgen da der er en konkurrence i AZ som slutter lørdag.

M.v.h.

Kurt Laursen

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 12. september 2003 kl. 6.46

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KENN HENRIKSEN, 4. april 2009 kl. 9.50

Findes der en opskrift på gødning til bla. citrus mitis og andre
og andre træer med citrus frugter.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 4. april 2009 kl. 11.46

Flydende gødning er let at lave.

enten kan man lave brændenældevand, eller opløse pilleret hønsemøg i vand og hælde lidt af det ned til de små planter der står i vindueskarmen nu.

Begge dele stinker, så man skal være varsom med at spilde.

En heftig opløsning som kan være skrap for de små planter. Skal doseres med omtanke.

Hvordan det fungerer med citrus, ved jeg ikke noget om.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2009 kl. 20.00

Der findes flere forskellige planter hvormed man kan udtrække gødning. Men til citrus kan du også benytte alle de andre uorganiske flydende handelsgødninger. I de special-gødninger, der sælges er det små maginaler, der skiller dem ad. Skulle du få mangelsymptomer, hvilket er sjældent, må du så justere det efterhånden.

Der er ingen grundt til at bestale formuer for disse gødninger

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 5. april 2009 kl. 13.50

Hej.

Er der nogen af Jer som ved om man også kan lave gødningsvand med kanin-møg, altså kun ''kuglerne''.

Jeg tænkte på om det var muligt, når nu kan kan med hønse-møg?

På forhånd tak.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. april 2009 kl. 17.28

Det kan man godt, men selvom jeg har kaniner har jeg ikke selv prøvet det endnu.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. april 2009 kl. 20.43

Der spørges, især om kvælstofgødning. I Aschehoug bog af Mette Østergaards bog "Den økologiske Have", og flere andre steder henvises til menneskeurin blandet 1:9 udvandes. Som vi har gjort i rigtig, rigtig (som det åbenbart hedder i dag) mange år. Indtil en uge før høst at grønsagen. Det er da billigt og overkommeligt.

Jeg har tidligere søgt om beskæring af Stikkelsbærkiwi. Den havde jeg selv liggende i udklip af Lotte Bjarke. Slyngplante der kan blive indtil 8 m. lang(e). Må kun beskæres når den er i vækst, (sommerhalvåret) da den ellers ellers bløder for meget. Og efter afblomstringen skær så skud med bær tilbage lige over femte lige over femte blad efter frugten. Bemærk at det er katte som tromler sig om roden og gnaver i den. håp

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dora, 5. juni 2009 kl. 14.34

Hvergangs gødning til stue og ude planter er opskrift
100 g.npk gødning opløst i 1 liter vand deraf bruges 1 dl. til 10 l.vand

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 5. juni 2009 kl. 16.26

Ja. Men det er ikke økologisk. Der er større udfordring i at bruge organiske / økologiske løsninger, der på lang sigt er bedre for miljøet, dvs. jorden.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dora, 5. juni 2009 kl. 17.40

Brændenælder proppes i stor murbalje og overhældes med vand,skal stå nogle dage udtrækket-lugter skrækkeligt,men er rigtig godt til at overbruse som gift for lus,er også en god gødning.Roser kan især vandes ofte og får flotte blade og blomster.Det er kun på landet man kan samle nok brændenælder af de store

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 6. juni 2009 kl. 2.12

Lige præcis Anne-Mette, det var derfor jeg efterlyste nogen som havde lavet gødning af kanin-møg.

Jeg ved at det er perfekt til komposten, men jeg har endnu ikke prøvet at lave flydende gødning af det.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 6. juni 2009 kl. 10.00

Jeg tror bare du skal blande noget vand i, og så eksperimentere. Men det lyder som en blanding der ikke er stueren, men som godt kan hældes ud drivhusjorden og krukker, der står udenfor. Fordelen er at det virker lidt hurtigere end "tør" gødning.

I stedet kan du jo så lave den perfekte kompost med kaningødningen, få brændt ukrudsfrø af vha. varmen som møget er med til at udvikle og så få en kompostjord der har en god gødningsværdi. Den kan også bruges til ompotning af potteplanterne i stuen. Har du prøvet at lave varmkompost?

Nyt svar til emnet »Fremstilling af egen blomstergødning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fremstilling af egen blomstergødning?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider