Forum

Fjerne Tjørnehæk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Svenstrup, 25. marts 2007 kl. 15.38

Hvordan fjerner jeg en gammel tjørnehæk, uden at skulle leje en gravko til at rive rødderne op?

Kan jeg beskære under jordoverfladen og hælde noget (hvad?) ned i rødderne – evt. i borede huller?

Håber en hæk-kyndig kan redde min sommer :-)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 26. marts 2007 kl. 20.12

Glæder mig ligeledes til et svar!

Måske du kunne fortælle om hækken er 1 eller 3 m høj og hvor store stammerne er.

Lilium

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Svenstrup, 26. marts 2007 kl. 20.30

Hej Lilium
Hækken er 40 år gammel, den er steder 1 og steder 3 meter høj. Rødderne er håndledstygge.

Har forsøgt at hive én op engang...Det var ikke sjovt, så jeg håber nogen kender en genvej!

:-)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 26. marts 2007 kl. 20.47

OK.

Hvis I ikke kender en traktor i området, er der desværre kun den dræbende metode.

Svære handsker, frakke, sav, kompostkværn plus diverse håndredskaber og godt humør.

Hvorfor dog ikke gøre en fest ud af det?

Inviter da de nærmeste til havefest kl 13 og sæt dem ind i arbejdet før aftensmaden.

De kommer aldrig igen.

Det smarte er at man kun inviterer dem man ikke ønsker at se igen!

Spøg til side. Det er et forfærdeligt arbejde og hvis I også vil have roden op er det næsten umuligt for almindelige mennesker uden hestekræfter.

Som en mindre belastende løsning, ville jeg nok save den ned så langt jeg kunne, og beholde den som en tjørnehæk.

Lilium

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 26. marts 2007 kl. 22.51

Hvorfor skal hækken absolut fjernes? Hvorfor ikke give den en foryngelseskur? Det har jeg gjort med held med min 60 år gamle og 2 meter høje tjønehæk.

P.S. Havde ellers skrevet en anvisning af hvordan, men det tog for lang tid at skrive det, og så var det pist væk fra nettet.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen, 26. marts 2007 kl. 23.38

Du joker forhåbentlig :-(

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. marts 2007 kl. 8.22

Hej Jørgen
Sav den ned så tæt på jorden du kan, læg kraftig sort plastic over stubbene og dæk lidt jord/flis/sten over,så det ikke kan ses.Så dør rødderne i løbet af nogle år.Hold øje med evt.rodskud og ryk dem af.

Har selv prøvet,det virker. Vi brændte grenene af(ikke stammerne)af for børnenes skyld.

God arbejdslyst. Glem kemien.

Hilsen Anne Marie

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 27. marts 2007 kl. 22.04

Hvad mener du, jeg jokede med? En foryngelseskur til tjørnehækken, eller at mit svar forsvandt? (Hvis det er det sidste, skyldes det formentlig, at hjemmesiden har en lukketid, så man ikke tager plads op for andre). – Og foryngelseskuren er bestem ikke nogen joke, men praktiseret.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 27. marts 2007 kl. 22.26

Når man vil af med en gammel hæk, kan jeg tænke mig at man har planer om at plante noget andet. Selvom jeg har en meget stor have, ville jeg aldrig kunne leve med at vente, hverken år eller måneder på at få det nye bed etableret. En spade og en krum jernstang har været mine hjælpemidler ved mangen lejlighed, hvor en større, sej trærod/stub skulle fjernes. Håndledstykke tjørnestammer, der er 40år gamle, kan der næppe være megen sejhed tilbage i – det er vel derfor de skal kasseres?

Men ok – jeg har erfaret, at brugen af håndredskaber til løsning af slige probler, forlængst er gået af mode.

Smøg nu ærmerne op, Jørgen, så vælter tjørnene af
sig selv af bare skræk!

Venlig hilsen, Knud

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Rasmussen, 21. april 2008 kl. 21.52

Vi har som en del andre også en tjørnehæk, og der har sneget sig lidt ukurante planter ind også. Køn er den bestemt ikke! Nu er vi i tvivl om vi skal prøve at reetabler, dvs skære hækken ned og fjerne alt andet end tjørn, eller få den revet op og plante en ny hæk.

Er der nogen fordele ved en tjørnehæk...hvor hurtigt kan den blive pæn, kontra det at plante en ny hurtigtvoksende.

Har i nogle gode ideer.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Svenstrup, 21. april 2008 kl. 23.03

Tiden går og min tjørnehæk er nu erstattet af en pæn mur der aldrig skal klippes – højst kalkes!

1. Har prøvet at skære til stub.Der går ca. 2 år før der er en pæn 1 meter høj hæk. Den stikker dog stadig!

2. Har ikke fortrudt et sekund at få den fjernet...Ikke flere stiksår trods teflon heldragt og styrthjelm.

Et tip til den dovne: Fang en kommunal mand med en gravko eller en lastbil med grab.(Kik efter en orange dragt med reflekser der kun bevæger sig langsomt) Stik ham en plovmand og han henter hele dynen med rødder og alt på en time.

Livet er for kort til jernrør, jeg fejrede udsigten med en kølig istedet!

Nyt svar til emnet »Fjerne Tjørnehæk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fjerne Tjørnehæk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider