Forum

Moskusænder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Lauridsen, 9. juni 2003 kl. 13.19

Vi har lige købt et dejligt hus med en grund på 1500kvm, og nu viser det sig at her er fyldt med dræbersnegle. Jeg har derfor overvejet at få mig et par moskusænder, da jeg ikke er til giftmetoder. Men hvad kræver det af haven, skal de have en hus at bo i, en lille dam, eller hvad? Hvis der er nogen der har erfaringer med disse ænder vil jeg meget gerne høre dem...

1 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 11. juni 2003 kl. 7.56

Der er en lille smule om moskusænder her:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/687.html prøv at bruge søgefunktionen.

2 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Patrzalek, 22. april 2004 kl. 21.37

Jeg har lige anskaffet mig 2 moskusænder en af hvert køn! for at de kan avle. Men der sker intet! De bor sammen med mine dværkhøns og kommer fint ud af det med dem. Hvad skal de have for at komme igang? jeg tænker på redekasse evt, de sover på gulvet i halm D 20/4/04

3 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Kjelsmark, 26. juni 2004 kl. 17.49

Hej

Jeg har også tænk mig, at få et par moskusænder til dræbersneglene,
forleden besøgte jeg noget familie og de havde 2 moskusænder, som kom på besøg hver dag og de var tamme.

Jeg vil gerne vide, hvad gør man om vinteren med ænderne, er man nød til at spise dem mortensaften, eller er det ligesom at have høns.

(hønsehus- hegn- osv.)
De sidste 2 uger har jeg slået ca. 25 snegle ihjel hver dag.

Jeg har ikke noget pindsvin.

Måske fordi vi har hund og kat.

Hilsen KK

4 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KJ, 29. juni 2004 kl. 11.49

Vi har i vort sommerhus en del glæde af disse slimede og ulækre "dræbersnegle", og noget tyder på, at glæden i løbet af sommeren bliver større, idet der samles i tusindevis af snegle ikke langt fra vores grund. – Men – Vi har også daglig besøg af et par moskusænder, som ingen i omegnen kender til. De spiser snegle, og det er da godt nok, men det er også nogle gevaldige "klatter" de efterlader sig på græsplænen, ligesom 2 så store "bøffer" i en lille havedam kan lave gevaldig revage i vandet og på vandplanterne.

Jeg er nu ved at komme til den konklusion. Hellere snegle end ænder, og de smager ganske godt, så da ingen vil kendes ved ænderne, ender de om kort tid i min fryser.

Hellere snegle end ænder i min have.

5 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AndersDJ, 14. juli 2004 kl. 11.28

Hejsa.

Jeg har haft moskusænder i tre år og har efterhånden en hel del (om vinteren har jeg tre hunner og en andrik, men om sommeren, når de alle har fået ællinger et par gange, er jeg ofte oppe på mellem 30 og 60 ænder). Det er virkelig et dejligt dyr som jeg kun kan anbefale! Larmer ikke ligesom fx almindelige ænder, høns eller gæs, går fredeligt omkring i haven og "logre" med halen som en glad hund :) Og derudover spiser de masser af snegle, og når de skal slagtes, så er det overhovedet ikke fede ligesom alm. ænder – en ren delikatesse på middagsbordet!

Jeg har lavet en andegård til mine (ligesom en hønsegård), og så med et tilhørende hus, hvor de kan gå ind og sove om natten. Jeg lukker dem ud i haven ca. 2–4 timer næsten hver dag (men kun når jeg har tid til at holde øje med dem, da jeg bor lige ud til en trafikeret vej, hvor de godt kan finde på at gå ud). Det er en ren fornøjelse at se den store flok eftersøge hele græsplænen og blomsterbedene for de ulækre dræbersnegle. Og jo, der kan da smutte en fin staude en gang i mellem – enten ned i maven på dem eller også kan den blive trampet lidt ned... Men alternativt spiser sneglene hele min have, så det tager jeg ikke så tungt.

Samtidig gøder de græsplænen, men synes nu ikke det er et stort problem med mange ulækre klatter – heller ikke selvom jeg har så mange ænder...

Inde i andegården har de et par baljer med vand, som er gravet ned i jorden – det er fint nok til moskusænder. De vil da gerne have en andedam, men den kan de hurtigt få til at ligne en kæmpe mudderpøl, så kan ikke anbefale det med mindre man har en kæmpe sø :)
Fodre dem med korn og en lille smule hønsepiller – ellers lever de mest af græs og madrester med mere.

Om vinteren bor de også i deres lille hus i andegården – man skal bare sørge for at det ikke trækker og at de holdes forholdsvist tørt. Og så skal man sørge for at hakke hul på isen i baljen.

Om foråret eller først på sommeren begynder de fleste hunner at bygge rede og lægge æg – de bør have en redekasse (fx en gammel mælkejunge, der ligger ned, eller blot en hønse-ugekasse). Anden kan ligge på op til 25 æg og ruger i ca. 5 uger.

Det er utroligt nemt at holde moskusænder og det er bestemt de få anstrengelser værd:)

6 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Balle, 20. juli 2004 kl. 9.49

Hej,

MIn kæreste og jeg har lige købt et mindre landsted med 2,5 tønder land – men det er nærmest oversvømmet i snegle (sorte, brune, røde, dræber osv.)

Vi er ikke så vilde med dem, men i mangel af bedre, har vi samlet dem ind flere gange om dagen. På 14 dage har vi samlet ca. 2000 snegle ind. Hvis det kan gøre det.

Vi samler dem ind med en tang og kommer dem ned i en plastikpose, som vi slutter tæt til med en clips. Det er ikke sikkert det er så humant, men der er så gigantisk mange, at vi syntes det har været den eneste løsning.

Vi skal på Vilsund Marked een af dagene og jeg er lidt hut på at købe nogle moskusænder, har god erfaring med dem fra tidligere (havde for flere år siden en meget kælen moskusand, der opførte sig præcis som en hund...)

Men! Hvor mange skal vi mon anskaffe og kan de "dresseres" lidt til at komme tilbage til buret, når de har finkæmmet 2,5 tønder land?

Kom endelig med nogle gode råd, hvis du har

7 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AndersDJ, 20. juli 2004 kl. 11.53

Jeg kan kun nikke genkendende til dit problem med sneglene! I stedet for at lukke dem inde i en plasticpose ville jeg nok vælge at indsamle dem i en spand og derefter hælde kogende vand over dem – så er det hurtigt overstået :)

Med hensyn til moskusænder, så er det jo lidt svært at bedømme, hvor mange der skal til at rydde dit store areal for snegle. Måske omkring 20 ænder... (men mindre kan sikkert også gøre det... Det kommer også an på hvor lang tid ænderne får til at bekæmpe sneglene i. Hvis de går frit omkring hele dagen, kan de nå at spise en del flere, end hvis de kun går frit omkring et par timer om dagen :)

De kan sagtens dreseres til at komme tilbage til huset – du skal bare sørge for at der er en balje rent vand lige i nærheden samt en skål med noget mad (fx hvede), så skal de nok vende tilbage til den gentagne gange om dagen (en balje vand virker nærmest som en magnet på dem).

8 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna H, 21. juli 2004 kl. 14.44

Vi har også fået dræbersnegle i kvarteret og har med interesse læst om gode erfaringer med moskusænder. Men hvor kan vi købe dem i Københavnsområdet?

9 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Kuhlmann, 23. august 2004 kl. 20.10

Efter anskaffelse af moskusænder har jeg ikke problemer med snegle. Jeg synes det er både en rigtig hyggelig og bekvem måde at blive fri for snegle. Så længe haven er stor nok er enhver klat velkommen gødning i min have.

I år er der kommet 9 flotte ællinger. Da min have ikke er stor nok til dem også, vil jeg meget gerne af med dem alle. Jeg bor i Nordsjælland (se www.kuhlmann-hornbaek.dk)

10 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 29. december 2004 kl. 19.27

Hej.

Jer har længe gerne ville anskaffe mig nogle moskusænder, som jeg også gerne vil se med ællinger. Hvor gamle skal moskusænder være, før der kan forventes afkom. Jeg har hørt mellem 1 og 2 år stemmer det. Dem jeg er ved at købe, er fra februar 04.

11 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AndersDJ, 30. december 2004 kl. 12.51

Hejsa. Hvis dine moskusænder er fra februar 2004, så kan de sagtens udruge fine ællinger her til foråret. Det er bare at vente spændt:) De fleste af mine moskusænder har fået ællinger første gang, når de har været lige knap et år ca. Og de kan sagtens ruge 2–3 kuld ud på en sommer.

Held og lykke.

12 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 11. februar 2005 kl. 11.37

Hej
Vi er også i en situation, hvor sneglene har taget overhånd. Gift eller ænder, så vi har valgt ænder. Jeg har dag nogle spørgsmål, som jeg håber nogen kan give mig svar på. Hvor stort et hus skal de have?. Skal/ kan hannen også være i huset,når hunnen ruger?. Skal indgangshullet have en bestemt størrelse? Hvor meget skal haven hegnes ind, for hvis de går en tur, går de så langt væk. Vi har en bæk i haven, som vi håber de vil nyde.

Vi får ænderne i marts og vi glæder os.

13 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AndersDJ, 11. februar 2005 kl. 13.49

Hejsa.

God idé med ænderne frem for giften!

Moskusænder kræver ikke så meget plads i huset – det bruger de kun til at sove i. De vil helst være ude hele dagen :)
Størrelsen af huset afhænger jo af, hvor mange ænder du vil have. Til 3 ænder og 1 andrik vil et hus på ca. 3m2 eller mere være fint. Andrikken kan sagtens gå sammen med ænderne når de ruger og også når ællingerne er klækket (nogle sjældne gange kan andrikken eller de andre ænder dog være noget voldsom ved ællingerne, og så bør man tage ællinger samt andemor fra, indtil ællingerne er blevet større).

Du kan opstille redekasser uden for huset – ofte vil ænderne hellere ruge her, da de i naturen er vandt til at ruge i hule træstammer.

Indgangshullet kan være ca. 30 x 40 cm.

Ænderne kan godt gå/flyve et pænt stykke væk, men de ved hvor de får mad og vand, så de plejer altid at komme tilbage igen. Men for en sikkerheds skyld ville jeg lave en lille andegård de kunne være i, når man ikke er hjemme til at holde øje med dem, og så nøjes med at lukke dem ud i hele haven, når man er hjemme – men det er jo en smagssag.

14 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 12. februar 2005 kl. 12.57

Hej
Tak for de gode råd. Det lyder som om, at det at have ænder kan blive meget hyggeligt. Vi prøver med bare 2 i første omgang. Når jeg læser indlæg om antal æg, så kan "bedriften" hurtig blive til mange.

15 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda, 24. marts 2005 kl. 22.52

Hej
Der findes et middeel på markedet der ikke er giftigt – Sneglestop – Det må vi anvender efter at vi havde samlet over 200 "dræbersnegle" hver aften i over 3 uger og overhælde dem med kogende vand – det var mere end vi kunne blive ved med i længden.

Jeg kan anbefale Sneglestop – det virker – du kan bestille det hos din lokale planteskole eller på nettet.

Men det er selvfølgelig vigtigt at overholde den dosering der står på posen.

16 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 23. maj 2005 kl. 0.05

Moskusænder er bedst.jeg har ikke nogle snegle i min have mere hurra! jeg købte moskus ænder for 3 år siden og glæder mig hver dag over dem de nusser alle mine bede igennem og tager skam også alt andet kryb.graver jeg i haven har jeg straks et hold hjælpere der står rundt om mig og spiser regnorme.herligt.ja der ryger et blad i ny og næ men de spiser mest grønt når det lige har regnet så hold dem inde da.jeg har 23 stk jeg skal af med nu!de er klar til at øngle i din have 100kr pr stk. 150 pr par

17 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 23. maj 2005 kl. 21.17

Moskusænder i haven er en både hyggelig og nyttig ting. Vi startede med to hunner, efter et par uger kom andrikken "Hr. Andersen" til og har på nuværende tidspunkt været flittig med at passe sine to hunner. Begge lægger æg.

Nu venter vi på, at de skal begynde at ruge.

Til dette formål har vi anskaffet en mælkejunge, som vi har lagt ned og fyldt med halm.

På ét område er vi lidt i vildrede endnu:
Vi plejer at lukke for ænderne til natten – dvs. skyde lågen for, så andehuset er helt lukket.

Så var vi sikre på, at ræven ikke kunne komme til dem.

Men med tiltagende lyse nætter, bliver det senere og senere, før de kravler til køjs.

Kan vi lade lågen stå åben, så de selv kan gå til og fra som de selv har lyst til? Er andrikken modig nok til at forsvare hunnerne – det er nemlig ham, der ligger yderst?

18 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 23. maj 2005 kl. 22.31

Det gør han ikke.han bliver bare taget først.ræven kan altså sagtens komme på rov kl 8 eller 10 eller.osv!det gjorde den i min have, flere gange.og husk en ræv kan grave grave eller klatre sig ind i de fleste hønse gårde.En mink kan komme ind alle steder hvor hullet er på størelse med et æg, så pas på!husk der skal være fugtigt i reden når de skal klægge ellers kommer de ikke igenem den hinde der er i æget.og ikke noget med at pikke skal af når der er lavet huld(stjerne)på æget,der går et døgn,hvor ællingen vænner sig til luft og bruger det sidste af ægge blommen.det er her fugten er vigtig.!bløder det når du brækker i skallen.så er livstruende for kyllingen/ællingen.pilfinger!hæld lidt vand på ænden der ruger så klare de det selv.

19 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Rasmussen, 7. juni 2005 kl. 19.47

Hejsa.

Nu vil jeg være med i klubben og har anskaffet mig 2 moskus ænder og hvor er de dog dejlige!

Men jeg er lidt i tvivl om hvad de må få af spise ud over, dræbersnegle og det hvede foder jeg fik med til dem. Kan de tage mit køkken affald? Den sælger der solgte mig ænderne, fortalte ikke rigtigt noget.

20 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 10. juni 2005 kl. 14.32

Ja de kan spise næsten alt grønt affald på nær advokado (giftit for fugle) ris kogte katofler brød gerne opblødt, pasta er de vilde med! dog skal du ikke give noget der har noget med fjerkræ at gøre (pga.overførsel af sygdomme).

jeg har stadigt flere ænder til salg hvis andre for lyst ti at prøve med ænder!

janellyton@yahoo.dk

21 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Rasmussen, 10. juni 2005 kl. 21.28

Tak for det, men de tager ikke noget, kan det skyldes at de er for unge. I hvilken aldre begynder de at spise snegle, for sælgeren sagde til mig at der gik omkring en uge eller to.

Jeg må tilstå at jeg er blevet helt forelsket i dem, de er jo virkelig underholdene og mine børn syntes at de er sjove.

Jeg fik dem fr en uge siden og de bor i vores have, hvor de har et badebassin og et dejligt læskur og en madskål fuldt med mad, men de bevæger sig ikke mere end en meter derfra. Hvad kan det skyldes og skal jeg kun give dem mad to gange om dagen. Lige nu har de en madskål med mad der er tilgængelig hele tiden.

22 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Mølgaard, 11. juni 2005 kl. 20.38

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan leje moskusænder. Hvem kender til det?

23 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 13. juni 2005 kl. 1.08

Til karina
hvor gamle er dine ænder? hvis de er helt små holder de sig til maden, men når de bliver mere trygge med omgivelserne skal de når bevæge sig rundt i haven! men de bliver i nærheden af mad/vand/sovested.så går de små turer i flok.særligt lige efter regnvejr eller morgen/ aften.

du kan vende dem til at der kommer dejlige regn orm op når du graver.så skal de nok følge med dig rundt i haven.eller flytte rundt på deres opholds sted.

24 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Rasmussen, 13. juni 2005 kl. 12.55

Hej Jan

Jeg ved det ikke, de er omkring 20 cm høje. Der skal siges at de er købt på en rasteplads, hvor de stod meget tæt i kasser. (ikke en kønt syn for dyreelsker, som jeg selv). De er så småt begyndt, at løbe rundt, men de går ikke langt fra reden.

Man kan se, at de er begyndt og få det godt, for de er mere selskabelige.

Skal jeg regne med at de bliver hjemme, eller hvad? Vores have er hegnet ind, men de kan vel flyve, over hegnet det er ca 1 meter.

25 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 13. juni 2005 kl. 20.23

Hej karina
du kommer til at stække vingerne ellers flyver de når sving-fjerene er ud vokset, det hedder armsvingfjer og hånd-svingfjer,du skal klippe dem med en saks når de næsten er udvokset,hvis du hev dem ud ville de vokse ud igen,undlad at klippe de sidste håndsvingf.så bliver det pænere.kron-stækning er at klippe i ællingens vinge yderste led og så stoppe blødningen,det gøres når de er helt små.det kan ikke anbefales af humanitære grunde.men det bruges ofte på svømme ænder der ikke skal flyve væk.

26 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Iversen, 17. juni 2005 kl. 23.05

Hej

Jeg vil gerne vide om muskusænder kan gå sammen med får.

Hvor "gode" er de til at blive på grunden. Vi bor lige op til en stor vej.

Hvor finmasket skal hegnet være for at de ikke går igennem

Hvor kan de købes hende når man bor i 6500 Vojens (sønderjylland).

27 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N. Jensen, 3. juli 2005 kl. 1.02

Hjælp, hjælp!

Vi overtog en landejendom med 2 tønder land til nytår og opdagede for en uge siden at vi har "dræbersnegle". Så måske vi skulle have os et par moskusænder eller ti? Vi har dog også flotte, hyggelige vinbjergsnegle, og de har jo ingenting gjort, så spørgsmålet er: Tager moskusænder alle former for snegle? (På den anden side: Hvis alternativet er gift, så dør de jo også, og det uden nogen ænder eller mennesker får glæde af dem).

Er der nogen der har moskusænder til salg i nærheden af Møn?

Og hvordan bygger man et andehus? Er det bare en kasse med en indgang eller? Hvor kan man evt. købe et?

28 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 3. juli 2005 kl. 21.48

Du kan enten lave en kasse der er hævet op fra jorden da det er en trælevende ænd du kan også bygge et skur eller en større kasse hvor der er plads til alle og så sætte kassen højere op end der hvor de andre sover for det forstyrre den der skal ruge rede kassen skal ca. ¨være 60+40 for at der skal være plads til halm/dun og 10–12 æg der skal være et brædt 15cm højt for at holde på halmen.sørg for at det bliver let for dig at muge ud i kasse hvor alle sover for det der bliver spist om dagen kommmer også ud om natten spåner eller halm er godt i bunden sand klistre sammen til kager da det ikke suger,og bliver surt/stinker.drug mat.der kan tåle vand.det bliver der brug for.venlig hilsen jan ellyton janellyton@yahoo.dk
jeg har øngle par i broget eller ren hvid.

29 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 5. juli 2005 kl. 22.55

Vi har læst os frem til at en moskus-and ligger på æg i ca. 25 dage. Men vores and har nu ruget i 28 dage, og der er ikke nogen tegn på den mindste revne i skallen.

Vi har testet æggene (i lunkent vand) for at se, om de synker til bunds. Det gjorde de ikke, så der må vel være liv. Eller skal vi prøve igen?

30 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. juli 2005 kl. 10.40

Nu har jeg læst alle indlæggene om moskusænder – og I mangler alle en meget væsentlig ting i forhold til ændernes livskvalitet: Nemlig adgang til vand, som de kan svømme i! Og allerede fra dag 1. Når man én gang har set, hvordan de nyder at have noget at plaske rundt i, er man ikke i tvivl om, at det skal de bare have mulighed for – det er virkelig en fornøjelse at se på! Og mht. deres flyveevner, så fandt vores ænder hurtigt ud af, at de kunne flyve over i gadekæret på den anden side af vejen, som var noget større end det badebassin, som vi havde sat op til dem – men de kom pænt tilbage om aftenen, så det var ikke noget problem. De fik også en vane med at sidde oppe på kanten af vores carport og var næsten skyld i trafikuheld, når de forbikørende fik øje på de fire ænder, der sad der og holdt øje med dem!

Men som sagt – de lever ikke et ordentligt andeliv uden badefaciliteter, så husk det, når I etablerer jeres andehold, ikk'?

31 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 31. juli 2005 kl. 0.45

Vi bor i Gilleleje og vil gerne købe nogle moskusænder, så send venligst en mail til traemand@tiscali.dk hvis i har nogle til salg eller kender et sted hvor man kan købe dem. Helst i Nordsjælland. Venligst Torben og Mette

32 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 31. juli 2005 kl. 14.58

Så har vi fået ællinger. Hele to kuld med godt to ugers mellemrum. Hunnen lå på syv æg i ca. 30 dage – og de seks blev klækket. Denne familie er nu tre uger gammel. Og for en uge siden kom så kuld nr. 2 med hele 13 ællinger. Heldigvis er haven stor nok til begge familier. Men ællingerne er godt nok eventyrlystne. Flere gange har vi måttet spurte efter dem, når de var på vej ind til naboen. Bækken har de også taget i besiddelse...

Det har regnet en del de seneste dage – og i den forbindelse har vi observeret, at andrikken bliver våd.

Det er vel ikke så mærkeligt, vil nogen måske påstå. Jo, det er. For hvor regnen synes at prelle af hunnerne og ællingerne, bliver andrikken rigtig godt våd. Hans fjerdragt ser ud til at klaske sammen. Han bryder sig tydeligvis ikke om at blive våd. Han bader f. eks. heller ikke i bækken som de andre. Han pudser og plejer sig ganske normalt. Men det er som om han mangler et beskyttende lag.

Har andre oplevet lignende?

33 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 5. august 2005 kl. 18.49

Hej Torben & Mette
jeg har brogede (sort/hvid)til salg.100kr stk. og to hvide par til 400.parret.Jeg bor på stevns. arbejder i køge.

hilsen janellyton@yahoo.dk

34 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Larsen, 14. august 2005 kl. 12.16

Hej jeg havde to moskusænder men har mistet en er der nogen der ved hvor jeg kan købe en helst i nærheden af vejen 6600.mangler en hun...kh louise

35 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AndersDJ, 14. august 2005 kl. 13.06

Hej Louise. Jeg har en hvid hun-moskusand i overskud. Den er ca. 1½ år og er en flittig ruger. Koster 75 kr. Jeg bor godt nok ved Fredericia, men hvis du er interesseret kan du sende en mail til: anders_d_j@hotmail.com

Mvh. Anders

36 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andy, 15. august 2005 kl. 16.44

Hej

Vi overvejer at "and"skaffe os nogle moskusænder til haven, hvor gamle skal de være inden de begynder at tage snegle?

Andy.

37 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andy, 15. august 2005 kl. 16.44

Hej

Vi overvejer at "and"skaffe os nogle moskusænder til haven, hvor gamle skal de være inden de begynder at tage snegle?

Andy.

38 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andy, 15. august 2005 kl. 20.39

Hejsa.

Er der nogle der ved om mulard-ænder er lige så gode som moskus-ænder til at tage snegle?

Andy

39 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 16. august 2005 kl. 9.08

Hej Andy.

Vi har lige købt 12 moskusænder som er ca. 2 md. gamle, og de guffer gladeligt 15–20 stk. dræbersnele i sig om dagen.

Venligst Torben og Mette.

40 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 21. august 2005 kl. 3.08

Næææ hvor i kan alle sammen 100 kr for en 150 for et par er der ikke så mange moskusænder rundtomkring i landet jeg bor på Bornholm her kan vi ikke blive af med dem jeg har selv 47 ællinger gående som jeg ikke kan blive afmed selvom jeg sælger dem for en rund 20 pr stk.og de er 3 måneder gamle.

mvh Alex

41 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 21. august 2005 kl. 3.08

Næææ hvor i kan alle sammen 100 kr for en 150 for et par er der ikke så mange moskusænder rundtomkring i landet jeg bor på Bornholm her kan vi ikke blive af med dem jeg har selv 47 ællinger gående som jeg ikke kan blive afmed selvom jeg sælger dem for en rund 20 pr stk.og de er 3 måneder gamle.

mvh Alex

42 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 21. august 2005 kl. 3.08

Næææ hvor i kan alle sammen 100 kr for en 150 for et par er der ikke så mange moskusænder rundtomkring i landet jeg bor på Bornholm her kan vi ikke blive af med dem jeg har selv 47 ællinger gående som jeg ikke kan blive afmed selvom jeg sælger dem for en rund 20 pr stk.og de er 3 måneder gamle.

mvh Alex

43 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 22. august 2005 kl. 21.37

Hej alex husk lige billetten til bornholm
hvad bliver det så i det hele 40kr?

44 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 31. august 2005 kl. 11.20

Prydænder købes i Struer og omegn

Et par købes af en lille ande art,

thomas.poulsen@webspeed.dk

45 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Bach, 5. september 2005 kl. 11.17

Efter at have læst de mange positive indlæg om moskusændernes effekt på dræbersnegle, har vi selv købt tre ænder. Det går rigtig fint, vi har en lille sø de svømmer i og de går frit på græsplænen hele dagen. Der er bare et stort problem, de vil ikke spise snegle! Vi har endda prøvet at samle snegle og smide dem for fødderne af ænderne, men de stikker kun lige næbet ned til dem og er ellers ikke interesserede i dem. Jeg vil bare høre om der er andre der har kræsne ænder.

Birgit

46 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 5. september 2005 kl. 12.43

Hej Birgit
Vi anskaffede også ænder på grund af sneglene, og i starten ville vores heller ikke spise dem. Nu har de haft ællinger og der bliver guffet i sig. De slås ligefrem om dem. Vi klippede sneglene over i starten, men nu tager de dem hele, så vi sparar turen morgen og aften med saksen.

held og lykke
Lene

47 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N. Jensen, 20. september 2005 kl. 12.24

Hej alle jer der holder moskusænder i haven!

Jeg har selv fået ænder for ca. 1½ måned siden (4 hunner, 1 andrik og 5 store/halvstore ællinger). Desværre har jeg måttet aflive to ællinger, der blev halte og nærmest hjulbenede og til sidst ikke kunne rejse sig. Har nogen af jer set det før?

Jeg er ved at få den sidst aflivede and undersøgt for sygdomme, men tænkte også på om der kan være planter i min have der er giftige for ænder. Kender nogen noget til det?

Håber at høre fra jer.

Mvh
Mette

48 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 21. september 2005 kl. 0.16

Hej.

Nu har jeg læst om hvor gode snegle-bekæmpere sådan nogle ænder er. Så det skulle man måske overveje... tror I de kan enes med en lille hund og 7 kaniner?

Hvor store er Jeres haver og havedamme? Jeg har 700m2 og forhåbentlig en medium havedam næste år.

Stækker I vingerne så de ikke stikker af? Og spiser de andet end snegle... ex. ens blomster!

På forhånd tak.

Hilsen Hanne

49 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 21. september 2005 kl. 0.30

Hej.

Nu har jeg læst om hvor gode snegle-bekæmpere sådan nogle ænder er. Så det skulle man måske overveje... tror I de kan enes med en lille hund og 7 kaniner?

Hvor store er Jeres haver og havedamme? Jeg har 700m2 og forhåbentlig en medium havedam næste år.

Stækker I vingerne så de ikke stikker af? Og spiser de andet end snegle... ex. ens blomster!

På forhånd tak.

Hilsen Hanne

50 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 21. september 2005 kl. 11.45

Hej jeg har moskusænder det har jeg haft i mange år nu de kan godt gå med andre dyr udenproblemer men når de ruger så kan de godt være lidt sure og nappe efter hunden eller hvad der kommer for tæst på de kan sammen lignes lidt med gæs de gnasker i alt hvad der kan spises så der kan godt smutte en blomst ned de spiser brød korn ja alt hvad man kan finde på at smide til dem.

jeg stikker ikke vingerne på handen for han er ikke meget for at flyve han bliver en dreng på ca 4 kg men anden kan godt findepå at flive op på taget eller bilen og side der så det er en god ide at klippe slagfjerene af hende for at undgå at de krasser lakken op på bilen de har nogle kraftige klør så ta hansker på når i skal fange dem de krasser meget.

mvh Alex

51 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N. Jensen, 23. september 2005 kl. 10.10

Hej Hanne,

hunden og ænderne kan sagtens enes, især hvis du lærer hunden at den skal lade dem være i fred ;-)
Til 700m2 have kan du sagtens have et par (evt en han og to hunner) gående – men husk de får ællinger og at de får mange!

Ang havedam har jeg ikke nogen – jeg har opvaskebaljer stående rundt omkring i min meget store have som de både drikker af og dypper hele hovedet i – og nogle gange tager de sig en decideret svømmetur i den lille balje :o) Men der er jo ikke meget plads, så jeg har også købt en plast-sandkasse, tilmed med form som en muslingeskal (100 kr), hvor de bedre kan svømme og pjaske. De elsker det! Og menneskene elsker at se på...

Ang havens planter er de mest interesseret i græs og mælkebøtter – jeg her i hvert fald ikke lagt mærke til at de spiser af stauderne. Men hvis alternativet er at sneglene gør, så ved jeg godt hvad jeg vælger ;-) Moskusænder er SÅ hyggelige!

52 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N. Jensen, 23. september 2005 kl. 10.12

NB! på fjerkrae.dk er der MASSER af oplysninger og gode råd om ænder (og høns)...

53 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 23. september 2005 kl. 22.12

Hej Allesammem
min erfaring er at problemet med at de spiser stauder og sommerblomster er størst
om vinteren,når alt andet grønt er væk så hold dem inde i indhegning, til grasset gror igen. De er glade for vådt grønt så smid gerne det du luger i vand baljen, de elsker at snaske!

Hvis de ikke spiser store snegle så giv dem mindre fodder og giv dem mindre snegle at spise!

hilsen Jan J.

54 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj Britt Jensen, 1. oktober 2005 kl. 14.14

Tak for de mange gode oplysninger. Vi venter spændt på det første kuld ællinger i disse dage og vil gerne vide, om ællingerne skal have noget specielt at spise i de første dage/uger?

Hilsen Maj Britt og Bjarne

55 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N. Jensen, 2. oktober 2005 kl. 11.23

Ja, det skal de. De skal have et såkaldt andestart-foder i de første uger (kan ike lige huske hvor længe), derefter andevokse-foder indtil de får (en) fjer på. Afhængigt af hvor man bor, kan det købes hos den lokale foderstof, på Sjælland og øerne forhandler ØA det.

Husk at de også skal have adgang til vand, men i flade skåle – så de små rapper ikke drukner...

For mere info – besøg www.fjerkrae.dk :o)

56 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus LArsen, 4. december 2005 kl. 20.20

Hejsa...

Vores 12 moskusænder går en stor gård og har en grisehytte at gå ind i.hvis de da ellers vil!? de går ikke derind, måske kan det skyldes at de skal op af en lille "bakke" for at komme ind? (ca 20 cm).,nogen der har prøvet noget lignende?

Mvh Claus

57 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 4. december 2005 kl. 20.35

Hej Claus

Det er ikke p.g.a. bakken de ikke vil ind. Vores moskusænder går op af en planke og ind i et skur hver aften. Der er 40 cm. op og en stigning på 35 grader. Men hvis du har prøvet at genne / tvinge dem ind i hytten er de måske blevet bange for den...?

Prøv at lokke dem ind med noget godt foder.

Venligst Torben

58 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus LArsen, 4. december 2005 kl. 20.42

Hmmm nææh har ikke tvunget dem til noget, og den med foderet er også prøvet, men i næste uge skal de 8 af dem slagtes og så må jeg prøve igen med de 4 som for lov at gå til næste år. Det ville jo være rart om de får det lært inden sneen kommer, for jeg havde da regnet med at de bliver ude vinteren over...er der nogen her som tager deres ind i stalden?

1000 tak for det hurtige svar.

59 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N. Jensen, 5. december 2005 kl. 10.05

Hej Claus,

der hvor jeg har købt mine 8 moskusænder fik jeg at vide at selv i den stiveste snestorm gider de ikke være inde. Og ganske rigtigt – idag hvor regnen slår mod ruderne, er hønsene gået til pinds igen, mens ænderne er ude og more sig :-) De kan altså sagtens tåle det våde vintervejr, så du behøver ikke lukke dem inde af den grund.

Jeg har dog vænnet ænderne til at gå ind om aftenen (de sover i stalden), dels så de ligger i læ, og dels så ræven ikke kan komme til dem. I starten skulle jeg genne dem ind; nu går de selv ind ved mørkets frembrud.

God fornøjelse!

Mette

60 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Zita Andersen, 8. december 2005 kl. 13.10

Hej!

Jeg har to muskos ænder der er så tamme at de kommer når jeg kalder deres navne...

desværre har vores hunde overfaldt den ene og bidt rigtig mange fjer af hende, hun ser ud til at ha det godt efter omstændighederne, men vil de steder hvor der ikke længere er fjer, komme ud igen trods det ser temmelig rødt ud, nogen steder blødte det osse:-(
en bekymret ejer af Liva...

Zita

61 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Zita Andersen, 8. december 2005 kl. 13.11

Hej!

Jeg har to muskos ænder der er så tamme at de kommer når jeg kalder deres navne...

desværre har vores hunde overfaldt den ene og bidt rigtig mange fjer af hende, hun ser ud til at ha det godt efter omstændighederne, men vil de steder hvor der ikke længere er fjer, komme ud igen trods det ser temmelig rødt ud, nogen steder blødte det osse:-(
en bekymret ejer af Liva...

Zita

62 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 8. december 2005 kl. 14.52

Hej Zita
Vores hund har også haft fat i en af vores ænder og bidt den i ryggen. Hun havde en 3–4 dage, hvor vi ikke vidste, til hvad side det skulle gå, men så livede hun op og har det fint i dag. Hun mistede en del fjer på vingerne og blev bidt på ryggen.

Anden, der blev bidt, er også tam, men det har ikke ændret noget. Anden er ikke blevet bange for hunden, og nu har hunden lært, at ænder altså basker med vingerne, og det er noget de gerne må.

held og lykke
Lene

63 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Bachmann, 14. december 2005 kl. 1.36

Ang. ræven så snupper han både andrik og ænder – det gjorde den i hverfald hos os.

Mine moskusænder æder alt – fluer, snegle, orm, frøer osv. – og mine majs, men jeg bytter gerne for at få udryddet sneglene!

Jeg har hørt at der skal en and til pr. 1000 km2 for at holde sneglene nede. Men jeg mener min. man skal have to, da de bestemt er flokdyr (vi havde på et tidspunkt 3, mistede to og så blev den sidste kærste med vores kanin!)

Og ja de laver nogle ordentlige bøffer af nogle klatter. Vi havde et problem, fordi de elskede at sidde på havelågen (mange mennesker var temmeligt utrykke ved det hi hi) og det var ikke så lækkert der hvor man skulle ind og ud hele tiden.

God fornøjelse alle sammen

64 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Bachmann, 14. december 2005 kl. 1.40

Ang. ræven så snupper han både andrik og ænder – det gjorde den i hverfald hos os.

Mine moskusænder æder alt – fluer, snegle, orm, frøer osv. – og mine majs, men jeg bytter gerne for at få udryddet sneglene!

Jeg har hørt at der skal en and til pr. 1000 km2 for at holde sneglene nede. Men jeg mener min. man skal have to, da de bestemt er flokdyr (vi havde på et tidspunkt 3, mistede to og så blev den sidste kærste med vores kanin!)

Og ja de laver nogle ordentlige bøffer af nogle klatter. Vi havde et problem, fordi de elskede at sidde på havelågen (mange mennesker var temmeligt utrykke ved det hi hi) og det var ikke så lækkert der hvor man skulle ind og ud hele tiden.

God fornøjelse alle sammen

65 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 22. december 2005 kl. 10.48

Svar til Sannies indlæg d. 9. juni:
Moskusænder er en rigtig god måde at bekæmpe dræbersnegle på – jeg taler af egne erfaringer, og så er det miljøvenligt.

Det er relativt nemt at holde moskusænder. De kræver bare adgang til et vandbassin samt et tørt sted at ligge. Når de først har fundet ud af hvor de bor, løber de ikke væk. Vandbassinet kan f.x. være en børnesandkasse af plast, som man nemt kan tømme og fylde hver dag med rent vand.

De år vi havde moskusænder, så vi stort set ingen snegle skønt der var invasion af dræbersnegle hvor vi bor. Så held og lykke!

66 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Nielsen, 16. maj 2006 kl. 15.39

Er der mon nogen der ved, hvordan man kønsbestemmer muskusællinger?

67 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Rasmussen, 21. maj 2006 kl. 12.19

Leje? jamen du kan da sikkert låne nogen. men hvorfor de koster kun 100.- stk og du skal alligevel passe dem når de er hos dig, bliver du træt af dem kan de spises. mvh Hanne

68 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Ellyton, 21. maj 2006 kl. 22.20

Hanner er som unger lidt større end hunnerne,denne lille oplysning manglede min ven da han ville avle med dem og stod med 30 ællinger og slagtede de mindst til jul.resultat 15 hanner og en hun.

når de bliver over et år for hannen mere næbhud og rød farve.jeg har de sidste 5 hvide til salg 41418424
jan j.

69 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Nielsen, 22. maj 2006 kl. 7.58

Jeg har gennem årene prøvet at kønsbestemme ællingerne ved hjælp af størrelsen – men synes ikke, at jeg har haft held med det.

Når jeg har skullet aflevere én han og 3 hunner, har jeg taget de 3 mindste i flokken og den største – og tit har det så alligevel endt med at være f.eks. 3 hanner og én hun.

Jeg synes, at de skal være temlig store, før denne metode dur, desværre.

Jeg kunne godt tænke mig at kunne se kønnet meget tidligt.

Min oldefar fortalte mig, da jeg klagede over problemet, at da han var barn kom der en mand, som var "Kønssorterer", han kunne så se hvad der var hunner og hanner på ællinger, gæslinger og kyllinger.

Det var hans job. Men hvordan han så det, vidste min oldefar ikke.

70 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AndersDJ, 22. maj 2006 kl. 9.28

Hej Susan.

Hos svømmefugle har hannerne en lille tab (penis) hvilket ikke er tilfældet hos fx høns, der har kloaker. Jeg har hørt, at hvis man tager ælllingen, sætter sig på en stol, og ligger/holder ællingen forsigtigt mellem dine ben/lår, så den har hovedet nedad, brystet ind mod dig, og rumpen i vejret, så kan man vidst gnide/massere forsigtigt ved kønsåbningen, og med fingrerne forsigtigt krænge de nedester cm af koakåbningen ud. Hos andrikken vil der så fremkomme en lille penis (lille tab afhængig af alderen), der sidder 1–2 cm inde på den side der vender ind mod dig.

Med en masse øvelse, skulle de kunne lade sig gøre at kønssortere med stor sikkerhed på denne måde :)

Jeg har aldrig selv haft behov for at kønsbestemme på denne måde, men bruger normalt at gå efter størrelsen når de er ca. 6 uger gamle.

God fornøjelse.

mvh. Anders

PS. I kan læse og spørge meget mere om moskusænder på dette super fjerkræ-forum:
www.fjerkrae.dk hvor der findes folk med masser af erfaring og gode råd :)

71 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Nielsen, 22. maj 2006 kl. 19.44

Ovenstående lyder som en mere sikker metode for mig – tak for forklaringen.

Jeg vil begynde at øve mig om en uge...

For som sagt duer det med størrelsen ikke hos mig, i hvert fald ikke før ænderne er ca. 3 mdr.

Mange hilsner

Susan

72 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 21. september 2006 kl. 10.28

Hej,
Jeg har haft moskusænder i nogle år og er rigtig glad for dem, og hver vinter får vi og alle vennerne god juleand.

Mit problem er dog, at jeg synes det er svært at "fede" dem op – ved godt at de ikke får så stort et fedtlag som øvrige ænder, hvilket er godt. Men, jeg synes nemt de bliver både for små, for magre og for tørre ved tilberedning – uanset at de får så meget mad (hønsepiller) som de orker æde udover at de går ude og æder hvad naturen byder på.

Hvordan gør I andre? Både mht fodring (hvad giver I dem at spise) og tilberedning?

Hvilken slagtestørrelse får jeres hanner og hunner?

Mvh,
Britt

73 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 21. september 2006 kl. 14.00

Hej jeg feder mine op med gammelt brød fra bageren og så får de hvede hvad de kan spise og lidt knæk mejs ellers går de rundt og spiser hvad de kan finde i haven.

tilbredning gør jeg som med andre ænder liger et stykke stanjol over dem så de ikke fordamper eller bliver stægt alt for hordt så steger jeg dem ca 1 time pr. kg.

MVH.Alex

74 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 13. maj 2007 kl. 22.47

Hvilke erfaringer har i med ænder i køkkenhaven. Jeg har en ret stor køkkenhave,som egentlig er hele grunden til at jeg vil anskaffe moskusænder. De sidste par år har jeg hverken haft salat, gullerødder eller persille pga. snegle.

75 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 14. maj 2007 kl. 2.13

Ænder er nogle platfodede dyr som vader rundt over det helle og ser ikke helt hvad det er de træder på men moskusænder vil æde alle dine snejle og de vil også give dig andestej har lige haft et kuld på 21 ællinger og det kan man få 2/3 gange om året

76 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 14. maj 2007 kl. 18.38

Hej Helle
Vi har også en stor have med mange snegle. Vi havde ikke køkkenhave, men ville gerne have et staudebed. Sneglene åd alt grønt, der kom op ad jorden. Men for 2 år siden besluttede vi, at nu var det slut. Vi købte 2 hunner og en andrik. Dem og deres ællinger holder alt krible, krable væk. De spiser bænkebider, myrer, stankelben, alt hvad de kan komme i nærheden af. Vores kan flyve, og de tager af og til en tur rundt i have og nærliggende mark, men de kommer altid tilbage. Hvis du anskaffer dig nogle ænder, så husk at de elsker vand, bare en lille balje gør dem glade. De er hyggelige at have til at gå rundt, så held og lykke.

hilsen Lene

77 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Nielsen, 22. maj 2007 kl. 8.29

Hej Helle,

En dag havde jeg 70–80 iberiske snegle i min kompost, jeg hegnede den straks ind og satte alle mine 7 moskusænder der ind – væk var sneglene.

Der er dog stadig snegle i haven, både iberiske og agersnegle. Jeg bor lige i skovkanten. Men de bliver holdt på et tåleligt niveau af ænderne.

Jeg har gjort det, at jeg har lavet en løbegård til ænderne hele vejen rundt om min køkkenhave – det fungerer rigtig fint.

Dog er der også det at sige, at kun hun-ænder, som lægger æg og ællinger i vækst spiser sneglemængder, som er værd at tale om. Men ællingerne kommer som regel samtidig med sneglene, og når de er nogle uger gamle, spiser de enorme mængder snegle.

Gamle andrikker spiser kun et par stykker om dagen.

Mange hilsner og god fornøjelse.

Susan

78 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 22. maj 2007 kl. 9.33

Hej Susan,

Det lyder rigtigt spændende – det tror jeg at jeg vil overveje, hvis antallet af snegle stiger til utålelige højder.

P.s.: (og kun for sjov)... hvordan lægger en hun-and ællinger i vækst? (Og er en hun-and ikke bare en and?) ;)

79 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 22. maj 2007 kl. 14.31

Muskus ænder liger somregel man æg og får meget afkom muskusanden er rigtig god til at passe på sine ællinger 1 uge ind i et bur så ællingerne kan følge andemor så er det bare ud med dem så kan de somregel klare sig mod krager og skaderne

men ældre andriker bliver dovende og gider ikke jagte såmeget rundt efter mad så de skal ikke ha alt formeget at spise så man tvinger dem til at finde lidt selv.

mvh Alex

80 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 22. maj 2007 kl. 22.14

Jeg frygter stadig, at ænderne vil trampe flere afgrøder ned i min køkkenhave, end sneglene æder. Er min frygt berettiget?

81 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 23. maj 2007 kl. 9.56

Hej Helle

Jeg ville ikke betænke mig. Stod valget mellem snegle i køkkenhaven og måske nedtrådte spirer, så foretrækker jeg lidt mindre i køkkenhaven. Da ænderne ikke er "vilde", så vil du kunne holde dem ude ved hjælp af en snor, til dine planter er blevet lidt større. De er heller ikke interesseret i bar jord, de søger gerne i græs og under planter.

hilsen Lene

82 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Larsen, 25. maj 2007 kl. 13.59

I år er det helt galt med iberiske snegle i vores have på 1500 kvm! Jeg er begejstret for tanken om moskusænder, da jeg ikke er til gift og ikke mere kan overskue kun at bekæmpe ved indsamling. Men vi har tre katte og jeg ved ikke om dette kan være et problem. Er der nogen der har erfaring på dette område? Er der nogen der ved hvor man kan købe et egnet hus til ænderne (helst i nordsjælland), og eller en bog hvor man kan læse om dem

Venlig hilsen Birgitte

83 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 25. maj 2007 kl. 19.24

Hej Birgitte
Vi har ænder og kat. Katten ruller rundt og skal kæles med ved det ene ben og ænderne er ved det andet ben, de "tigger" orm. Katten har så meget respekt for ænderne, at den slet ikke er interesseret i ællingerne. Kommer ænderne imod den, så er katten væk. Vi har også haft hund, heller ikke noget problem.

Ang. hus, så ledte vi længe efter et, men til sidst byggede vi selv et af vandfast krydsfiner. Taget har vi sat tagpap på og så er der en skydelåge, så vi kan lukke for dem om natten. Huset er ikke højere end jeg kan nå ned i det, der skal jo gøres rent, og det kan jeg nemt nå for siderne er højere fortid. Målene kan jeg ikke huske, men for du brug for det, så bare mail igen.

Hilsen Lene

84 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunda Warming-Jensen, 26. maj 2007 kl. 14.07

Hej

Nu er der vist ved at være for galt med sneglene i min have! Moskusænder lyder som den perfekte løsning.

Vi har 7 høns og 1 hane i forvejen (plus 5 kyllinger). Kan ænderne mon gå sammen med dem? Eller giver vandbaljen problemer for kyllingerne?

Er der nogen der har et par moskusænder til salg i Sønderjylland?

Hilsen Gunda

85 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 27. maj 2007 kl. 14.53

Vi døjer efter at nogle marker overfor os er blevet udstykket med ufatteligt mange af de klamme dræbersnegle, når det har regnet kan vi dårligt gå i haven uden at træde på dem – gys... og skal derfor have os et par ænder :o) men har lidt spørgsmål som jeg håber nogle venlige sjæle vil besvare :o)

Kan man have 2 hunner?

Kan man bare spise deres æg som et hønseæg?

Hvor stort hus skal de have, altså her mener jeg et hus der kan lukkes med dør og hvad skal der være inde i det hus?, derudover vil vi lave en lille ''løbegård'' de kan være i når vi ikke er hjemme og i tilfælde af fulgeinfluenzaen dukker op igen...

Hvor godt isoleret skal huset være mhp vinteren? og kan de bare gå ude i al slags vejr?

Ders flyvefjer, er vi nødt til at fjerne den og hvor ofte skal det gøres...

Vi har regnet med de skulle gå i vores bagerste del af haven, men kan de bare hoppe/flyver over et 1.20 meter hegn? og er det nok at sætte hønsehegn i hækken så Mikkel ikke kommer forbi om dagen.

Er det bedst at få dem fra ællinger af – eller er voksne også ok? og hvad med vand at svømme i, er en stor balje nok og kan den bare være inde i indhegningen – og hvad med mad...

Ih, det var mange? Håber der er nogle der vil svare
Vh Heidi

86 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AndersDJ, 27. maj 2007 kl. 17.05

Hej Gunda.

Moskusænder og høns kan sagtens gå sammen, hvis de har masser af plads – men pga. fugleinfluenzaen er der jo kommet mange nye regler, og én af dem forbyder bla. at man holder hønsefugle sammen med svømmefugle. Desværre :(

Hej Heidi.

Det var rigtigt mange spørgsmål :) Jeg vil anbefale dig at gå ind på Dansk Fjerkræforum www.fjerkrae.dk, hvor du kan finde svar på alle dine spørgsmål og mange andre omkring moskusænder og fjerkræ i det hele taget – og ellers er der rigtig mange flinke folk derinde, som gerne svarer ydereligere.

Jeg har selv haft moskusænder gennem en del år, og bor også op til adskillige marker, så kender godt dit "voldsomme" problem med snegle ALLE steder. Du kan sagtens holde to hunner sammen, de behøver ingen andrik. Men kun to ænder, får nok aldrig gnasket sig gennem SÅ mange snegle..., og uden andrik går du glip af den herligste oplevelse at se anden udruge adskillige nuttede ællinger, som forøvrigt smager utroligt godt når de er store nok til slagt (12–14 uger) :)
Æggene kan anvendes ligesom hønseæg.

Et hegn på 1,20 meter kan de sagtens flyve over – de kan endda snildt flyve op og sidde på tagryggen af et hustag! Men kommer altid tilbage igen da de er meget madglade og trofaste. Men ellers skal du stække dem – klippe det yderste af svingfjerene af på den ene vinge, så de flyver skævt, og dermed ikke kan komme over hegnet. Du skal så klippe igen, når de nye fjer vokser ud efter fældning – ca. en gang om året.

En stor balje vand er nok til moskusænder, men en mindre sø eller lign vil de æælske! ;-)

Hvis de går frit, finder de det meste føde selv (grønt – græs og diverse planter, snegle, orme osv.) men de har stadig brug for lidt "fast" føde som korn, og om vinteren også lidt tilskudsfoder/proteinfoder/hønsepiller/grisepiller eller lign.) og derudovere elsker de også diverse madrester som brød, salat, ris, kartofler mm. – men hvis de skal spise mange snegle, skal du nok holde lidt igen med fodringen :)

mvh. Anders

87 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 27. maj 2007 kl. 17.11

Hej Anders
Vil bare lige sige dig tak for din venlighed med at svare på mine MANGE spørgsmål – ej, jeg tror jo ikke jeg kan spise ællingerne, det er derfor jeg kun ville have hunner – er nemlig bybo der er flyttet på landet ;o) – men kan måske betale mig fra at få slagtet dem ovre på gården som har alle sneglene he he da de har solgt jorden fra, før havde vi nemlig ingen snegle overhovedet – hvor mange ænder tror du vi behøver?

Forsat god pinse
'Vh Heidi

88 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. maj 2007 kl. 18.16

Hej Heidi.

Jeg vil godt advare mod at bruge andeæg på samme måde som hønseæg. Du skal gå ud fra, at andeæg ALTID er inficeret med salmonella. Det er et gammelkendt råd, som der ikke bør gåes på kompromis med. Det har noget at gøre med deres levevis. Køb de æg, du skal bruge i husholdningen, og smid andeæggene ud.

Mvh. Hans

89 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AndersDJ, 27. maj 2007 kl. 20.22

Hans,
hvis man blot IKKE anvender æggene rå, er der ingen farer ved at spise dem – brug dem i bagte kager, som kogte æg, æggekage eller lign., hvor de varmes op til over 70 grader, så ka du anvende alt lige fra hønseæg, til andeæg, gåseæg, strudseæg, vagtelæg og så videre. Det er der skam ingen risiko ved :)

Og til Heidi:
Det er svært at sige hvor mange ænder du skal bruge, men to, det tror jeg ikke kan klare det – måske 5 eller flere, men du kan jo altid starte med nogle få stykker og se hvordan det går -det er sådan nogle dejlige dyr, så man næsten altid gerne vil have flere hvis man har pladsen til det (endnu en god grund til at anskaffe andrik, så de selv kan formere sig, hehe). Jeg startede med tre hunner og en andrik – i løbet af én sommer havde jeg over 75! Så de er skam dygtige til at udruge :) Men man ka jo bare spise nogle af æggene, så kommer der ikke så mange ællinger.

mvh. Anders

90 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. maj 2007 kl. 21.17

Anders.

Det der ved jeg da alt om.

Jeg kan bare ikke forstå, at det er i orden overhovedet at bruge æg, man ved er inficerede, bare det er nogen man har samlet op ude i sin have. Jeg ved jo også, hvilken mediestorm, der kan køre, hvis der bliver fundet salmonellainficerede hønseæg i forretningerne. Men det er selvfølgelig en hel anden historie.

Mvh. Hans

91 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 27. maj 2007 kl. 22.21

Hej
Vi overvejer at anskaffe os et par moskusænder som hjælp mod dræbersneglene i vores have. Men i den forbindelse har vi et par spørgsmål vi håber der er nogen der vil hjælpe os med.

1) Kan man godt have to hunner, så man slipper for alle de unger. Da det er første gang vil vi gerne starte i det små. Eller kan man evt. have to hanner?

2) Hvor stort skal huset være? Evt. ideer til opbygning...

Ellers andre gode råd?

På forhånde tak for hjælpen.

Helle

92 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 28. maj 2007 kl. 17.02

Hus til jeres ænder behøver ikke være så stort for de skal kun sove i det så 2 ænder behøver ikke ha et hus stører end 1.1 m og højden ja det skal bare være så i han rendse ud der inde 2 ænder kan man godt ha 2 andriker kan man også ha men de er ikke så flitige til at jagte rundt efter snejle som ænderne foder kan man bruge alt fra køkenet og så lidt korn og hønsefoder.

men spise deres æg som der bliver sagt ovenfor så skal de ikke spises rå min mor brugte alle de æg fra vores ænder til at bage af.en balje med vand er ok men pas på hvis der er ællínger så skal de kunne komme op af baljen sæt en trådramme fra bund til kanten det er surt hvis de ikke kan komme op for så drukner de har selv prøvet det.

mvh Alex

93 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. maj 2007 kl. 19.53

Nu skal du ka't'me passe på Alex, for ellers kommer der hurtig nogle og overfalder dig som er helt vilde med at overfalde enhver der ikke elsker deres katte. håp

94 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 30. maj 2007 kl. 17.15

Jeg har ikke noget imod katte men en muskusand med ællinger frygter ikke noget hun er meget beskyttene overfor sine ællinger jeg har selv set både hund og kat må løbe for livet for andemor ikke var så gladfor dem men hvis det er det med drukne så er det nogle ællinger som jeg havde og de kunne ikke komme op af den balje som jeg havde sat ind til dem med vand og det er surt at komme hjem og alle ællingerne er døde for man har kvajet sig.

ps. jeg har selv 5 katte og 2 hunde og bor på landet derudover har jeg mange andre dyr blantandet muskusænder i massevis både i ællinger og vogsene

95 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 30. maj 2007 kl. 17.21

Selve trådgården til et par ænder som de evt. skal opholde sig i når man er væk så man ikke kan lukke dem ind om aftenen, hvor stor bør den mon være?

Vi skal igang her i weekenden, har fundet et stort kaninbur til formålet, børnene glæder sig helt vildt, og nåh ja det gør moderen osse ;o)

Vh Heidi

96 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgithe Jensen, 30. maj 2007 kl. 17.24

Jeg bor på Mors og har et virkeligt stort problem med snegle. Sidste sommer samlede jeg 200–300 stykker ind hver aften, de fik kogende vand og blev gravet ned. I år er der simpelthen så mange at jeg ikke har lyst til at være i haven, jeg får kvalme af at tænke på sneglemængden, så nu vil jeg anskaffe mig nogle moskusænder. Spørgsmålet er – hvor kan jeg købe dem og hvor mange skal jeg købe.Jeg har både hunde og katte men jeg håber at de kan trives sammen med ænderne. Jeg har også et lille vandhul i haven som sagtens kan gøres større. Min grund er på ca. 1400 m2
Venlig hilsen Birgithe

97 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 30. maj 2007 kl. 18.45

Hej Birgitte
Som du vil kunne læse ud af de mange indlæg, så kan hund, kat og ænder sagtens gå sammen. Vores grund er 3500m2 og vi har to ænder og en andrik. De afsøger haven fint, for jeg har for første gang i år fundet snegle, 2 stk.

Hvis du vil købe, så tror jeg du kan finde nogle i Den Blå Avis, eller søg på nettet f.eks gul og gratis.

98 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 30. maj 2007 kl. 18.52

Hej Heidi

Vores ænder går ude selv om vi ikke er hjemme. Da de var lukket inde pga fugleinfluenzaen, var de temmelig utilfredse, og vi havde endda lavet en stor gård til dem. Hvis de er vant til store arealer, så bryder de sig ikke om små indhegninger. Du vil opleve dem som meget forsigtige i starten, men når de har vænnet sig til omgivelserne, så går de bare rundt. Husk badevand, men som Alex skrev, så skal de kunne komme op ved egen hjælp. Baljen eller børnenes gamle badekar skal graves lidt ned, så det er i niveau med jorden

99 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgithe Jensen, 30. maj 2007 kl. 19.23

Hej Lene tak for dine gode råd, jeg vil straks gå i gang med at søge efter ænder.

hilsen Birgithe

100 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 2. juni 2007 kl. 8.33

Hej alle sammen
Nu har vi fået to moskusænder. Hvor er det bare hyggeligt. De er godt nok tamme. Nu har jeg bare lige et enkelt spørgsmål. De har ikke fået stukket (?) vingerne s de kan jo eggenlig flyve men har ikke gjort det endnu. Hvad ville I gøre. SKal jeg klippe vingerne eller skal jeg tage chancen og se om de bliver, selv med "hele" vinger. Vi bor lige ved siden af en større vej, så de skal helst blive inden for indhegningen når vi ikke er hjemme. Håber I kan hjælpe mig.

Helle

101 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 2. juni 2007 kl. 9.06

Hej Helle
Hvis dine ænder opfører sig som vores, så flyver de ingen steder det første stykke tid. De er som regel meget forsigtige, og når de endelig flyver, så vender de hurtigt tilbage. Et eller andet sted har jeg det godt med, at de kan flyve. Naboens hund har været på besøg, og så er det rart at vide, at de kan flyve væk(til den anden ende af haven). Vi har haft ænder i over to år, og vi har kun måtte hente en and længere væk to gange, så mit råd... lad dem kunne flyve.

God weekend og rigtig god fornøjelse

Lene

102 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N. Jensen, 2. juni 2007 kl. 11.43

Hej alle,
jeg har moskusænder på 2. år og de er bare dejlige!

Det startede også med at vi havde grunden fuld af snegle, nu ser vi dem kun meget sjældent.

Jeg har fået masser af gode råd og hjælp på www.fjerkrae.dk som er en (gratis) internetportal for folk med fjerkræ i haven. Her kan man også få råd til indretning af hus, andegård, bassiner – plus info om reglerne i forbindelse med fugleinfluenza.

Rigtig god fornøjelse med de platfodede (c:

103 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgithe Jensen, 2. juni 2007 kl. 12.06

Hej. Er der nogle af jer der ved hvor jeg kan købe nogle moskusænder. Det skal helst være i Midt-vestjylland da jeg bor på Mors
Hilsen Birgithe

104 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 2. juni 2007 kl. 17.27

Hej igen. Lige et spørgsmål igen.

Hvad gør I med alle æggene? Kan de bruges til noget, ellers smidder I dem ud?

Rune

105 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N. Jensen, 2. juni 2007 kl. 23.37

Hej Rune,
du kan sagtens spise æggene!

de smager ligesom hønseæg, har bare tykkere skal og større blomme – mums :)

106 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 3. juni 2007 kl. 21.49

Hej,

Blot et lille indlæg fra Frederikssund. Vi nyder at have vore moskusænder som vi har haft siden 2003. Før i tiden havde vi almindelige landænder, men det besvær med forvirrede ænder, mangel på naturligt instinkt mht ægudrugning, pasning af afkom mv., enormt foderforbrug og støj gider vi ikke mere. Moskusænderne kan det hele og æder gerne sneglene.

Normalt slagter vi alle ællinger til julen til venner og kolleger, men er nogen interesserede i at aftage levende ænder er vi meget interesserede i henvendelser.

Mvh,
Britt fra Frederikssund

107 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Larsen, 4. juni 2007 kl. 7.35

Kære Britt

Jeg er også fra Frederikssund, og vil meget gerne have nogle levende ænder! Men vi skal lige have gjort klar med løbegård og hus, så vi er ikke helt parate til at aftage dem lige nu. Kan du gemme nogle til os? – vi arbejder på sagen!

Med venlig hilsen
Birgitte

108 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 4. juni 2007 kl. 18.25

Hej Birgitte,

Selvfølgelig kan jeg gemme nogen til jer. Foreløbig går de jo bare og nyder sommeren og vokser sig større. Du kan kontakte os på mail@dreamcatchers.dk når I er klar.

Med venlig hilsen,
Britt

109 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Højland, 4. juni 2007 kl. 23.15

Hej Britt.

Vi er også meget interesserede i et par moskusænder. Jo før, jo bedre! Vi har familie i Frederikssund, så vi kommer jævnligt forbi. Kan vi hente et par stykker i meget nær fremtid?

Med venlig hilsen
Henrik

110 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 5. juni 2007 kl. 21.00

Hej Henrik,
Det kan I og for sig sagtens. Dog har jeg ikke helt styr på køn endnu på de ællinger vi har gående, men vi har et "kuld" mere på vej,
Har I nogen præferencer med køn?

Mvh,
Britt

111 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunda Warming-Jensen, 5. juni 2007 kl. 21.38

Hej Alle,
Vi er også i stadiet "igang-med-at-bygge-andegård"...er der nogen der har nogle links/telefonnumre til gode (billige) steder hvor man kan købe huse til ænderne?

På forhånd tak,
Gunda

112 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 10. juni 2007 kl. 7.27

Hjælp!

Vores ellers så søde moskusænder er stukket af. Vi har ledt overalt i nabolaget men de er ikke at finde. ØV! Næste gang tror jeg at vingerne skal klippes alligevel...

Er der nogen der ved hvor i nærheden af Ribe man kan købe nogle nye?

Helle

113 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 11. juni 2007 kl. 21.45

Hej igen

Så har vi fået nye ænder. Men de vil ikke gå ind i deres hus om natten... Skal vi fange dem og sætte dem ind, eller skal de bare have lov til at gå ude? De er meget sky lige nu, så det bliver noget af et påstyr at jage dem ind.

Håber der er nogen der vil hjælpe os.

Helle og Rune

114 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 11. juni 2007 kl. 22.53

Hej Helle og Rune,
Min erfaring er at de altid lige skal lære nye rutiner og derefter går alt nemt. Hvis I evt. har to lange tynde pinde/stænger og begge fra hver sin side stille og roligt "hyrder" dem i ønsket retning (pas på ikke at gå for tæt og dermed få dem til at spredes istedet for samt at bevæge sig i ønsket retning), så skal det oftest kun gøres 1 eller 2 gange, så kender de rutinen og gør det nemt og hurtigt. De er mistænksomme overfor nye ting/nye huse/nyt strøelse i hsuet osv men vænner sig hurtigt til det.

Mvh,
Britt

115 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 12. juni 2007 kl. 18.54

Hejsa hvis man lige har fået nye ænder er det en goide at sætte dem ind i det hun de skal blive i og så la dem gå der i en ugestid så fodre dem der inde så åbne op for dem så de kan komme ud så er det bare at vente de skal nok komme ud af sigselv så kan de også selv finde ind igen så vil de også gå ind når i kommer med foder om aftenen.

116 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Pedersen, 14. juni 2007 kl. 20.17

Udryder 3 moskus ænder mon hele havens bestand af vinbjergsnegle eller holder de igen pga sneglehus?

Har nogen erfaringer her? Mvh camilla

117 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 17. juni 2007 kl. 22.26

Hej, kan man holde Moskusænder sammen med høns? vi har en lille have på ca. 850 m2 fyldt med dræbersnegle og tænker på at anskaffe et par ænder, men har ikke plads til en særlig andegår, derfor skal de gå sammen med hønsene. Der vil være mulighed for at lave et lille basin til ænderne som de kan lukkes ud i, men kan de trives sammen med høns (Orpington) Mvh. Flemming

118 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AndersDJ, 18. juni 2007 kl. 6.24

Hej Flemming.

Prøv at læse tråd 86 længere oppe på siden.

Mvh. Anders

119 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 23. juni 2007 kl. 1.48

Hej Anders. Tak for hjælpen, det er en skam at høsn og ænder ikke må holdes sammen, så bliver det ikke til ænder i denne omgang.

120 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 23. juni 2007 kl. 13.58

Hej Flemming
man har aldrig måttet ha ænder blandet sammen med høns set samme gælder med duer men alle andre har duer og høns bare ikke til at rende sammen men har du dine høns i hønsegåren og ænderne uden for så er der ikke noget galt i at ha ænder og høns lav da et lille hus opa hønsehuset det behøver ikke at være så stort 1.1 m er ok så de kan komme ind det må du godt bare du ikke skal ha dine høns med på udstilling for der må ikke være andefugle og hønsefugle på samme matrikkel i det tilfælde.

121 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 26. juni 2007 kl. 13.51

Er der nogle der har erfaring med katte og moskusænder? Vi har to katte på 2 år, som render frit omkring. HVordan vil de reagere på nye ænder i haven?

122 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 26. juni 2007 kl. 13.57

Hej,

Udover vore hunde har vi også 2 katte (primært udemisser som jager stort og småt), og ingen af dem generer ænderne. Heller ikke ællingerne, primært fordi moderen er ret god til at forsvare de små, så kattene overvejer det ikke engang.

Mvh,
Britt

123 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pus, 26. juni 2007 kl. 21.06

Hej vi har så forfærdeligt mange snegle at jeg træder i dem hele tiden, derfor vil jeg gerne prøve med ænder, men er bekymret for at de skal bade i min dejlig store koikarpe-havedam, kan et hegn mon klare dette? mvh pus

124 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 27. juni 2007 kl. 16.41

Det kan du godt et hegn og lige overdække det så er der slet ikke noget problem andrikken er ikke det store problem men anden kan godt flyve lidt men ikke meget så det skulle i nok kunne finde uda.

125 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: LisBeth Busk Ladefoged, 1. juli 2007 kl. 19.03

Vi har lige fået 6 moskus-ællinger, som er flyttet ind i vores gamle hønsehus/gård. De er frygtelig sky og vi er i det hele taget blevet lidt i tvivl om deres behov og ve og vel... Har de mon alderen til at komme fra deres mor (tror slet ikke de var sammen med hende... De havde rugemaskine der, hvor vi købte dem). Skulle deres mor have hjulpet dem med at finde ud af, hvordan de skulle lede efter mad, eller er det noget, de selv finder ud af med alderen? De står/går i én klump hele tiden og stikker helst hovederne ind i det samme hjørne hele tiden. Spiser ikke særlig meget. Er der noget, vi bør gøre? Har de været for unge? Hvornår begynder de at "fouragere" i haven?

Venlig hilsen Fam. Ladefoged.

126 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: LisBeth Busk Ladefoged, 1. juli 2007 kl. 19.07

(...Fortsat spørgsmål...)Forresten fik vi at vide, at de var 5 uger...Det vil sige 6 uger nu, men vi aner jo ikke, om bondemanden, vi købte dem ved havde "pyntet" på alderen for at få dem solgt (?!). De har halm inde i hønsehuset, og der har vi lukket dem helt inde i dag, for de kan ikke finde ud af at gå ud og ind selv, når det f.eks. blæser og regner. Vi er bange for, om de mon kan tåle mosten... Bør vi evt. sætte en varmelampe ned til dem?

127 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena Lützhøft Og Peter Rif, 1. juli 2007 kl. 19.40

Hvem kan sælge mig nogle muskosænder,, jeg har snegle nok til et helt andeopdræt... ville meget gerne have fat i to hunner og en han. som i nok kan høre er det en nybegynder inde for andeverden der her skriver.

jeg bor i herlev hjortespring men køre gerne langt for sagen.

hilsen lena og peter

128 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 1. juli 2007 kl. 20.23

Godt beskrevet LisBeth. Et godt spørgsmål. En god beskrivelse. Et meget stort spørgsmål. Et enormt stort emne. En stor bekymring, selv blandt jægere som elsker levende vildt at skyde til. Nu er pigerne/konerne også blevet ivrige jægere. Jeg er selv født med et gevær i den ene hånd og en fiskestang i den anden.

Tænke sig nogle (gravede vandhuller) moser er så forurenet at de nu er (forbudte) erklæret uegnet til vildts ophold. Alligevel kan disse skudte ænder købes til menneskespise i diverse butikker o.l.

Bliver vildtet forulempet af hunde, jægere og andre utilsigtede indtrængende i deres domæne og udsatte områder i snævre vandpytter, hvor de blot flyver op i korte snævre buer og daler ned til vandet igen, hvis de overhovede overlever. Er dét mon til en varmelampe? Lad dog fuglene opleve at overleve. håp

129 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 1. juli 2007 kl. 20.32

Hej Lena og Peter,
Jeg har et "kuld" ællinger liggende – de er dog ikke helt gamle nok til at flytte hjemmefra endnu og slet ikke gamle nok til at kunne kønsbestemmes.

Hvis du ikke får nys om andre med lidt ældre ællinger, så giv lyd fra dig hvis du har mod på at vente lidt.

Vi bor i Frederikssund. Mailadresse: mail@dreamcatchers.dk

Mvh,
Britt

130 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemette Bargum, 1. juli 2007 kl. 21.05

I debatten om ænder og snegle vil jeg gerne tilføje mine erfaringer.

Jeg fik for to måneder siden ruget nogle æg af racen Indisk Løbeand hos vores lokale "rugemand".

Der kom to ællinger ud af det, som vi opfostrede under varmelampe.

Vi holder dem nu i haven hvor de er helt "ællevilde" efter snegle og andet kryb. De er hovedsaglig kødædere, og spiser derfor ikke min køkkenhave eller mine stauder. En klar fordel for en haveelsker som mig.

Iøvrigt viste det sig hurtigt, at de to ællinger, var blevet præget på mig, og opfattede mig som deres mor. De følger mig derfor tillidsfuldt rundt i haven hvor jeg løfter sten og rabarberblade for dem, så de kan æde sneglene. Ret hyggeligt!

Jeg kan klart anbefale Indiske Løbeænder til bekæmpelse af snegle.

vh. Annemette

131 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena Lützhøft Og Peter Rif, 4. juli 2007 kl. 21.35

Hej brit
tak for tilbuddet jeg gemmer din mailadresse. hvor gamle skal de være før de kan flytte hjemmefra? og kønbestemmes? og ved du om man kan have både andrik og koner fra samme kuld?

hilsen lena og peter

132 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 4. juli 2007 kl. 22.06

Hej Lena og Peter,
De ællinger jeg solgte fra første kuld var vel næsten 2 mdr gamle og der mente jeg at være nogenlunde sikker på han/hun, men de ville nok kunne skilles fra forældrene før.

Hvad siger de mere garvede her på listen omkring alder for flytte-hjemmefra alder, kønsbestemmelse og hvorvidt det giver problemer med andrik og hunner fra samme kuld? Giver det indavlsproblemer?

Mvh,
Britt

133 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 5. juli 2007 kl. 13.03

Jeg er ikke garvet indenfor ænder. Men indenfor kaninavl er indavl i hvert fald et problem, det giver simpelthen svagere dyr. Det er kun noget man ser gennem fingre med, hvis man avler efter en bestemt farve eller lign. Jeg vil til en hver tid prøve at udgå det,og finde min andrik et andet sted.

134 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Ehnhuus, 6. juli 2007 kl. 22.02

Hej! Vi overvejer at anskaffe os et par moskusænder, både for hyggens skyld og pga. diverse sneglearter.

Hvor i nærheden af Helsinge kan de købes, af en god opdrætter?

Og kan opdrætteren klippe fjerene så de ikke kan flyve, eller skal man have en dyrlæge til det?

Hvad koster en moskusand, ca.?

Håber I kan hjælpe mig med de spørgsmål :) På forhånd tak, utroligt så mange der alligevel har moskusænder :)

135 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 6. juli 2007 kl. 22.22

Hej Louise,
Vi bor i Frederikssund og har moskusællinger.

De er lige lidt for unge til at rejse for moren endnu, men om nogle uger er de ok.

Vinger kan du først klippe senere på efteråret/vinteren hvis du får ællinger – før er der ikke noget at klippe i. Det er meget nemt at gøre selv uden ubehag eller smerte for ænderne!

Prisen afhænger af alderen – jo ældre, jo dyrere. Men, det er ikke store penge vi taler om.

Hvad er folks erfaring for priser her på listen?

Mvh,
Britt
mail@dreamcatchers.dk

136 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Ehnhuus, 6. juli 2007 kl. 22.28

Okay, det jo ikke helt så langt væk.

Jeg vil gerne have dem i så tidlig en alder som muligt, så de kan blive helt tamme:) plus det jo er sjovest at følge deres udvikling.

okay, jamen så er det jo bare et spørgsmål om at lære det :)

Ja det er det jeg desværre ikke ved, kiggede på den blå avis der var et tilbud om 75 kr for 5 andrikker, men det lyder så ikke som nogle særlig sunde dyr, prisen taget i betragtning.

MVH Louise

137 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgithe Jensen, 7. juli 2007 kl. 12.39

Jeg har lige anskaffet mig 3 moskusænder, to hunner og en han. De er blevet installeret i mit murstensudhus i et godt hjørne med halm vand og foder. De er så småt begyndt at gå udenfor, men de er meget forsigtige og holder sig nær døren så de hurtigt kan gå ind. Hunnerne er tre mdr gamle og hannen er fire mdr gammel. Hvornår er de flyvefærdige og hvornår skal svingfjerene klippes. Jeg fik at vide hvordan det skal gøres men jeg er meget i tvivl om hvor gamle de skal være.

Hilsen Birgithe

138 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 7. juli 2007 kl. 21.05

Klipnig af svingfjer er ikke noget problem kilp dem sålangt ned som i kan på den ene vinge og kun den ene ellers kan de aligevel flye over og det skal i gøre når der ikke er mere blod oppe i fjerhalsen eller nede i bunden af fjeren det er ikke ligetil at sige hvornår det skal gøres men kik lige på vingen så er det fjerene udviklet så kan i klippe dem men de er ikke slemme tiol at flyve jeg har aldrig klippet mine

139 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunda Warming-Jensen, 8. juli 2007 kl. 11.05

Hej Andekendere :o)

Kender nogen af jer til næringsindholdet i andegødning? Kan det bruges i haven i fortyndet udgave ligesom hønsegødning?

Har lige fået 3 moskusælllinger for 1 måneds tid sigen – hold op hvor de vokser hurtigt!

140 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgithe Jensen, 8. juli 2007 kl. 12.07

Hej Alex
Tak for dit gode råd, jeg vil helst undgå at klippe fjerene, men jeg er også nervøs for at de flyver væk, for har de nogen mulighed for at klare sig selv ude i den helt frie natur?

Hilsen Birgithe

141 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Würtz, 8. juli 2007 kl. 22.11

Hej med jer.

Jeg er også en af de mange der overvejer, at få et par ænder til, at hjælpe mig med sneglejagten.

Derfor vil jeg gerne spørge:
– Hvor meget sviner de? Jeg tænker at købe 3 mouskusænder til min have på ca. 700 m2. Rundt om haven er der græsarealer og en kanal med tilhørende dige. Vil sådan 3 ænder overskide eller snadre min have op, til et plørehul. Jeg har ikke staudebede o sådan, men græs og buske...

– Er der nogen der har mouskusænder i nærheden af Fårevejle? – så jeg evt. kunne komme forbi og se og høre noget mere om hvordan og hvad de kræver...

Go aften
Dorthe Würtz

142 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Schütt, 11. juli 2007 kl. 21.15

Vi opdrætter jagthunde, så ænder er udelukkede!

Men på vores 15000 m2 grund hvor jeg har klippede stier i græsset, går jeg en tur med spaden (samme tur hver gang) og hakker dræbersnegle over, og dagen efter trækker de andre snegle ud og spiser af de dræbte snegle, og så går jeg igen en tur.

Det er nemt og jeg får 2–300 pr. tur.

Hilsen Thomas

143 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Qvistgaard, 22. juli 2007 kl. 11.00

Vi er så endnu en familie med hus og have der er ved at drukne i snegle! Så efter at have læst indlæggende her har vi nu besluttet at vi må udvide vores eksisterende dyrehold (2 hunde og en kat) med mindst 2 moskusænder. Vi bor 10 km syd for Næstved, så er der nogen i med voksne ænder til salg inden for en radius af 20 km er vi meget interesserede.

Charlotte

144 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 22. juli 2007 kl. 18.37

Puha... sikke en omgang! jeg har lige læst hele smørren, men jeg kan ikke se størrelsen på vandhulet, til et hold. 1 andrik med 5 hunner. altså stort nok til det ikke bare er en sump. Skal der i sådan tilfælde en pumpe og filter til? jeg vil nemlig gerne have et sådan hold til foråret, og vil jo gerne takke for snegle snapperriet med et lækkert svømmehul. vi har ca. 4000m2 have.

145 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemette Bargum, 22. juli 2007 kl. 22.31

Hej Charlotte
Jeg har en bekendt, som har mange moskusænder, og som gerne sælger ænderne. Han bor lige nord for Nykøbing F – er du interesseret så skriv tilbage.

vh. Annemette

146 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: LisBeth Busk Ladefoged, 23. juli 2007 kl. 14.29

Vores 6 ællinger har en ca. 25 cm. høj spand vand inde i deres andehus, som de kan drikke af og dyppe hovedet i. Udenfor i andegården, har vi gravet en stor murerbalje ned i jorden. De øverste ca. 20–25 cm. er savet af. Du kan evt. lægge en mursten i bunden, hvis ællingerne har svært ved at komme op i begyndelsen.

Det er hyggeligt at studere dem om morgenen, når de kommer ud og står rundt om baljen og gør morgen-toilette... Alle dypper hovederne, men der er dog ingen, der bader...

Rigtig god fornøjelse! Gode erfaringer herfra!

147 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 23. juli 2007 kl. 18.23

Jo tak! Ja, det lyder da rigtig hyggeligt=;)
Vi er igang med forberedelsen af den nye andegård, Spændende!

Tror i erfarende herinde fra, at et hegn på ca. 1- 1,5 m. vil holde dem inde på den rigtige side, hvis de altså vel og mærke også får klippet vingefjerne årligt?

mvh. nybegynderen

148 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 24. juli 2007 kl. 0.06

Moskusællinger kan tages fra som daggamle, men det kræver at man sætter en varmelampe op (fåes hos Harald Nyborg, koster ca 50 kr) i starten kan de fodres med ællingefoder eller havregryn og græs.

Slagtevægt på ænderne er for anden ca 1,6 kg og og for andrikken det dobbelte, det skal tilføjes at kødet er finest på anden, da det er meget fedtfattigt er det klogt at langtidsstege dem d.v.s. stegning ved 125–150 gr.

149 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 28. juli 2007 kl. 15.14

Det kan godt være et hegn på 1–1,5 m holder ænderne inde, men det holder IKKE ræven ude. Det måtte vi erfare for et par måneder siden, da vi anskaffede 3 moskusænder. Der gik 1½ uge, og så var alle tre væk, snuppet en efter en – det er bare så bittert! At lave en rævesikker andegård er jo et noget større projekt end bare at sætte et hegn op, så vi klipper snegle i hobetal igen, og andegården må vente til næste år.

150 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Birgitte, 28. juli 2007 kl. 22.06

Jeg må tilstå jeg også er blevet træt af de snegle, som vi ved så lidt om. Jeg har samlet 22000 i år på 2000 m2 grund. Jeg vader stadig i dem.

Nu har jeg købt bogen Starting with Ducks af Katie Thear, fundet inspiration til et hus på nettet. Her søgte jeg i England, da udvalget er større og husene pæne.

Begge dele kan anbefales.

Da jeg også har en stor og lille hund, er jeg begyndt at fodre ænder ved Damhussøen under lufteturen, håber det virker præventivt.

Så næste år...

151 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Miccie Emilie Thorvald, 29. juli 2007 kl. 9.40

Hej Alle

Jeg bor i Stokkemarke, lige overfor gadekæret. For en del år siden satte man nogle moskusænder ud her og
de klarer sig fint uden indelukke. Det er ikke nødvendigt at stække dem da de bliver i området hvor der bliver fodret. Indimellem ryger der en ælling men det hører faktisk til sjældenhederne. Her er også mange katte, men de lærer ret hurtigt at sådan nogle ænder kan nappe dem. De har ikke lyst til at hoppe i gadekæret men elsker rent vand i fade og baljer – jeg læste et sted at de ynder 20 cm lavt vand. Det er virkelig hyggeligt at se dem stavre rundt i haverne for at finde insekter, snegle, orme og grønt.

Med sommerhilsen Miccie Emilie

152 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgithe Jensen, 31. juli 2007 kl. 16.35

Ja så er mine 3 ænder blevet en del af mit dagligliv. De går og trisser rundt i haven og udvider deres territorium lidt efter lidt. De er godt nok meget forsigtige og de undersøger hver en ting, de finder på deres vej, så de har ikke været hele haven rundt endnu. Hvordan får jeg dem til også at bevæge sig i yderområderne? Skal jeg bare lade dem selv styre det. Jeg har to "badebassiner" og en del vandfade med vand i haven, for at snegle skal skylles før de indtages det er vist et must. Jeg har også stillet vandfade i yderområderne, så skal jeg bare være mere tålmodig?

hilsen Birgithe

153 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel, 13. august 2007 kl. 14.21

Er der nogle som har moskusænder til salg på sjælland (helst nordsjælland)? Er interesseret i 2 ænder og en andrik.

mvh
Daniel

154 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunda Warming-Jensen, 13. august 2007 kl. 21.14

Hej Ande-kendere

Hvor gamle er ænderne når de begynder at lægge æg?

hilsen Gunda

155 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Køster, 17. september 2007 kl. 20.00

Hvor er det en fantastisk side! Det er 1 år at jeg har ænder, vi fik 2 hanner og 3 hunner. Jeg har idag stækket min moskusænder der var blevet meget glade for at flyve – det må siges at være nemt. De blev nu noget fornærmede på mig ;-)
Jeg vil bare give et råd. Jeg har taget 4 stk 4 x 4 bomme a ca. 1–1,5 m længde og lagt en pressenning over – her har jeg lagt nogle mursten ned i og fyldt det med vand – så har man det fineste bassin der nemt kan rengøres! Vi skal snart igang med at slagte – er der nogen der har gode råd? Det er første gang for mig.

156 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Køster, 17. september 2007 kl. 20.02

Hej Daniel

Bestemor Ann's bondegård har altid ænder til salg – han bor i Gilleleje. Fint sted og tage endelig børn med – der er meget at kigge på.

157 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 17. september 2007 kl. 21.15

Hej,
Hvis nogen er på kig efter ællinger, så har vi helt nyudklækkede moskusællinger! Vi bor i Frederikssund og kan kontaktes på tlf. 47311302/24406502 eller via mail: mail@dreamcatchers.dk
Mvh,
Britt

158 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne S., 18. november 2007 kl. 18.23

Hej,
hvad med faren for fugleinfluenza? hvis der igen kommer restriktioner, kan ænderne vel ikke gå løse?

159 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 19. november 2007 kl. 10.35

Hej Hanne
Hvis der bliver fugleinfluenza alarm, så må ænder og andet fjerkræ ikke gå frit omkring. Alle dyr skal være under net, men i år er der ingen restriktioner, så vores dyr kan gå frit omkring med god samvittighed.

vh Lene

160 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Jensen, 20. november 2007 kl. 16.39

Som det ser ud i øjeblikket, så skal vi nok desværre forvente krav om netoverdækning til foråret. Medmindre at politikerne i regeringen og DF ændrer holdning og lemper på kravene til hobbyfjerkræ. Danmark har nogle af de strammeste begrænsninger for hobbyfjerkræ, langt strammere end i vore nabolande, Sverige og Tyskland eksempelvis. Men det er endnu ikke lykkedes at overbevise politikerne om det som ornitologer og viruseksperter længe har påpeget, at det ikke er trækfugle der bringer smitten rundt, men den menneskelige transport ved handel med fjerkræ og fjerkræ-produkter. At det ikke er trækfugle der bringer smitten rundt, betyder at det er formålsløst at overdække med net, hvis der ingen udbrud er i nærområdet. Dermed falder hele begrundelsen for det generelle krav om netoverdækning væk.

Det kan specielt undre, at et parti som DF, der siger at dyrevelfærd er vigtigt bakker om en beslutning der forringer dyrevelfærden uden saglig grund. Men lad os håbe at de kommer på bedre tanker. Erfaringerne fra udbruddene i Europa på det seneste peger i hvert fald i den retning, og FAO har da også peget på at det ikke er trækfugle der spreder smitten. Så kan de danske politikere da vel ikke blive ved med at sætte kikkerten for det blinde øje.

161 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 29. december 2007 kl. 22.06

Imponerende samling af moskusand-erfaringer :-)
Er der nogle som ved, hvor på Sjælland (bor i Roskilde) jeg kan købe to ællinger? Hhv. en andrik og en and – ikke fra samme kuld.

Venlig hilsen Malene

162 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N, 31. december 2007 kl. 13.39

Hej Malene,

jeg bor på Møn og har en hel del overskydende ænder fra i år, som skal slagtes. Men jeg vil gerne sælge et par stykker hvis du er interesseret. De er ganske vist "i familie", men der er langt til indavl.

I øvrigt vil jeg anbefale dig at have i hvert fald to ænder til en andrik. Andrikkerne er meget virile, og en enkelt kone vil hurtigt begynde at halte og få sår i nakken, hvis hun er ene om at lægge ryg til :-)

Mvh Mette

163 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Thellufsen Nørgård, 22. januar 2008 kl. 20.08

Hej med Jer!

Vi har har haft to moskus ænder i godt et halv år nu, hvor de hele tiden har sovet i deres hyggelige hus, og går ellers frit rundt i haven som de ønsker.

For et par dage siden opdagede vi 3 æg i deres hus og har opdaget at de i de sidste 2 nætter har sovet udenfor deres kasse, altså i haven!

Vi har fået fortalt at hvis man gerne vil have dem til yngle, så skal man købe specielt foder(får hvede nu) men at det stadig er for tidligt at give dem det da det er for koldt. Så derfor går vi ud fra at de æg de nu har lagt ikke bliver til noget!?!Men hvorfor sover de så ude i haven? og skal man tage æggene op?

Vil meget gerne have hjælp, da jeg synes det er synd at de sover ude i haven nu hvor det er koldt.

Hilsen ændemor Pernille

164 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 10. februar 2008 kl. 23.01

Hej pernille...

de æg dine ænder har lagt er højst sandsynligt frostskadede, og bliver ikke til noget. det er endnu også for tidligt at udruge ællinger, fordi vejret er for fugtigt, koldt og blæsende. den ideelle måned at få ællinger er nok marts/april alt afhængig af vejret. der skal ikke noget bestemt foder for at få dine ænder til at yngle, bare lidt tilskudsfoder i form af hvede eller grisefoder.

med hensyn til at dine ænder sover ude skal du overhovedet ikke bekymre, om de fryser. du kan dog vænde dine ænder til at sove inde ved at jage dem ind i huset, i en periode. så skulle de gerne selv begynde at gå ind, hvis ikke kan du træne med dem lidt længere. min egen moskusand går selv ind og ligger sig det samme sted i hytten hver aften. når moskus anden har lagt fra ca. 10–30 æg vil den højst sandsynligt lægge sig til at ruge, og for at få et godt resultat er det meget vigtigt de har svømmevand.

165 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten, 14. marts 2008 kl. 16.42

Hej...

Jeg er meget intresseret i at høre fra nogen af jer som har moskusænder til salg, eller som ved hvor jeg kan købe en han og 3–4 hunner.

carsten

166 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Køster, 16. marts 2008 kl. 19.56

Du kan købe dem hos Bedstemor Ann's gård i Gilleleje – hvis du bor i nærheden. Der har jeg købt flere som har været rigtig flotte. Tag dine børn med derop – det er en udflugt værd!

Julie

167 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 19. marts 2008 kl. 23.00

Efter et aars overvejelser, mange indsamlede snegle og gennemlaesning af denne traad, er der ingen tvivl: Vi skal have moskusaender snarest
Er der nogen som har aellinger eller to aender og en andrik til salg i Sydoestjylland?

168 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N, 20. marts 2008 kl. 19.43

Hej alle jer der søger moskusænder,

jeg har selv kun fire andrikker tilbage, og de vil gerne købes ;)

men ellers prøv at søg på den blå avis eller lign.

eller endnu bedre:
www.danskfjerkraeforum.dk
her mødes mange folk med fjer i haven, og der er næsten altid en eller anden der kender en eller anden i dit nabolag, der har lige den and du søger til salg – med samt masser af gode råd til pasning og pleje.

held og lykke alle sammen med "andejagt" og -hold!

Moskusænderne ind i haven, og sneglene ind i moskusænderne :O)

169 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cathrine, 21. marts 2008 kl. 9.30

Hej alle...

vi er en lille famile på 4 med en stor løvemis, som har samlet alt fra fugle til kæmpe rotter med hjem. – heldigvis døde :-)
vi har en lille baghave på landet på ca1000 kvm, som er inhegnet med ca 150 cm højt stakit (og nogle steder 180 cm.) hele vejen rundt. Forhaven ligger ud til en meget trafikeret vej.

mine spørgsmål lyder :

hvor mange moskusænder har vi brug for til de ca. 1000 kvm?

hvad skal de bo i?

hvor gamle skal de være, før vi kan få dem med hjem, og for at de kan klarer kulden?

er der nogle der har erfaringer med katte og små ællinger?

hvad skal moskusællinger have af foder?

er der nogle der ved hvor i midt jylland, man kan købe moskus ællinger?

venligst familien knudsen

170 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 19. april 2008 kl. 19.23

Hejsa familie Knudsen jeg er en dreng på 17 år jeg avler på moskus ænder, og jeg så jeres spørgsmål, men se det hele kommer an på hvad i vil bruge moskus ænder til. Jeg læste at i bor ved en meget trafikeret vej, så jeg regner med at i bor tæt ved byen, men jeres spørgsmål er lidt svære at besvare, hvis man ikke ved hvad i har tænkt jer med moskus ænder, men i er da meget velkommene til skrive email til mig, jeg vil meget gerne hjælpe jer, men det er lidt svært når man ikke ved hvad i havde tænkt jer med moskus ænder.

min emailsadresse er: petermartinmortensen@hotmail.com

Med venlighilsen. Peter Martin mortensen

171 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anny Thorsager, 25. april 2008 kl. 10.53

Det er jo ganske længe siden du har skrevet dette, men det var dejligt at læse, da jeg også tænker på at anskaffe et par moskusænder.

Du skrev en masse af det jeg gerne ville vide, så tak for det.

Nu ved jeg ikke hvor du bor for så vil jeg da gerne købe et par. Jeg har et hønsehus som ikke bruges, men der er plads nok til vinterbrug.

hvis du har lyst til at henvende dig.

hilsen Anny

Anders – 14. juli 2004 kl. 11:28

Hejsa.

172 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 28. april 2008 kl. 17.03

Hej Anny
jeg bor i sønderjylland (6200 åbenrå)
hvis du har nogle spørgsmål er du meget velkommende til at skrive email til mig min email-adresse er: petermartinmortensen@hotmail.com
så vil jeg meget gerne hjælpe med at besvare dem.

venlig hilsen peter martin mortensen.

173 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Verner Bramsen, 18. maj 2008 kl. 0.14

Hej
Jeg har idag lagt nogle moskusæg i rugemaskinen, uden at vide noget særligt om moskusænder. Derfor har jeg med stor interesse læst de mange spændende indlæg i Havenyt's debatforum.

Men, hvordan kan jeg – som ukyndig – se forskel på hanner og hunner, når de vokser op?

Venlig hilsen
Verner

174 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 18. maj 2008 kl. 12.25

Hej Verner

se man kan ikke se forskel på ællinger om de er hunner eller hanner før de er fuld voksne, men hvis man har meget forstand på at kønsorter ællinger så kan man se forskel ved at trykke med to finger omkring ved kønsdelene, på den måde kønsorter man ællinger inden de er fuld voksne.

med venlig hilsen
peter martin mortensen

men hvis du har flere spørgsmål så kan du altid skrive en mail til på petermartinmortensen@hotmail.com
så vil jeg hurtigst muligt besvare dem.

175 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Jensen, 19. maj 2008 kl. 17.54

Ved moskusænder er der stor forskel i størrelsen på hunner og hanner. Allerede fra 3-ugers alderen kan der ses tydelig forskel. Hun-ællingerne vejer så ca. 65% af han-ællingerne. Forskellen bliver større jo ældre de bliver. Når de er 26 uger så er hunnerne ca. halvt så tunge. Ved andre ande-racer er der kun ca. 10% forskel i vægten, så der kan det være svært at se forskellen i størrelsen, men ikke på moskusænder.

176 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Thellufsen Nørgård, 1. juni 2008 kl. 10.51

Hej

Jeg skal til at lave en fagprøve der kommer til at omhandle moskusænder og dræbersnegle. I den forbindelse har jeg brug for at komme i kontakt med personer der avler/sælger større mængder af moskusænder, for at få lidt oplysninger.

Håber at folk kan hjælpe mig hurtigst muligt!

På forhånd tak:-)

177 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 1. juni 2008 kl. 12.43

Hej Pernille

jeg avler på moskus ænder, og jeg vil meget gerne hjælpe dig, hvis du har problemer med noget du kan bare skrive email til mig.

min email-adresse er petermartinmortensen@hotmail.com, så skal jeg nok hjælpe dig med alle spørgsmål.

med venlig hilsen peter

178 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Køster, 2. juni 2008 kl. 9.35

Hej pernille

Du kan også kontakte Bedstemor Ann's bondegård i Gilleleje, Li. Fjellenstrupvej. Henning der kan hjælpe dig.

Mvh

Julie

179 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Verner Bramsen, 24. juni 2008 kl. 21.59

De 5 moskus-æg jeg lagde i min lille rugemaskine for godt 5 uger siden er nu blevet til 2 kvikke ællinger. Jeg har dem i et rimelig stort fuglebur under en varmelampe – 25–30 gr. Hvornår kan de undvære varmelampen og komme ud, hvor der er græs og badevand?

Hilsen
Verner

180 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 24. juni 2008 kl. 22.04

Hej Verner.

Dine ællingerne kan undvære varmelampen når de er 4 uger gamle, men du må ikke lukke dem ud på græs før de er ved at få fjer.

Med venlig hilsen peter martin mortensen

181 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Jensen, 25. juni 2008 kl. 19.01

Undskyld, men hvorfor må ællingerne ikke komme på græs? En andemor tager da ællingerne med, også på græs fra dag 1 (eller 2)...

182 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 25. juni 2008 kl. 20.16

Ja det er rigtigt nok, men det må man ikke gøre hvis man ruger dem ud selv, for så er der ikke nogen andemor til at passe dem

183 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Jensen, 6. august 2008 kl. 13.54

Hej. Jeg er interesseret i nyudklækkede moskusællinger.

Jeg har to rugemødre som forventer ællinger på nuværende tidspunkt, men æggene har fejlet.

Er der nogen som sælger og bor i Jylland mellem Århus og Esbjerg, vil jeg gerne høre om det.

184 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 6. august 2008 kl. 22.26

Hej Anne jeg bor i åbenrå, men jeg har desværre ikke nogle nyudklækkede ællinger, men jeg har to gamle, dvs. de er 2 måneder

med venlig hilsen
peter martin mortensen

ps. du er meget velkommende til at skrive til mig hvis du har spørgsmål, min email er : petermartinmortensen@hotmail.com

185 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 8. august 2008 kl. 22.16

Moskusællinger må gerne komme på græs, de må blot ikke blive våde hvis de er ruget ud på maskine da de så mangler det fedtlag på dunene som de får fra moderen. Med hensyn til at tage dræbersnegle er der noget der tyder på at Indiske Løbeænder er mere effektive de skulle konsumere 40–50 snegle om dagen ifølge en udsendelse i tysk fjernsyn, dog skal man have mere end to da det er en flokfugl.

186 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemette Bargum, 9. august 2008 kl. 13.28

Hej Alle

Jeg kender et sted, hvor der lige nu kan købes Indiske Løbeænder i Sønderjylland.

Skriv hvis det har interesse.

vh.Annemette
Vejle

187 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 9. august 2008 kl. 19.58

Hej Annemette.

De der Indiske løbeænder, hvor er de henne...

med venlig hilsen
peter
åbenrå

188 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N, 10. august 2008 kl. 10.42

Hej alle,

jeg har 20 moskusællinger til salg – 9 næsten udvoksede og fjersatte, 11 stadig i voks og dunede men godt på vej.

skriv til mig og hør nærmere

hilsen
Mette, Møn

189 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 10. august 2008 kl. 13.05

Hej Mette
Hvor bor du henne i denne store verden...

og hvad vil du have for dem

hilsen peter martin mortensen

190 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MetteN, 12. august 2008 kl. 10.39

Jeg bor på Møn :)

191 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 12. august 2008 kl. 12.05

Okay :)

192 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemette Bargum, 13. august 2008 kl. 21.01

Hej Peter

Jeg sender dig adressen, mail til mig på:

annemette.bargum@gmail.com

vh. Annemette

193 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Verner Bramsen, 21. august 2008 kl. 22.48

Hej
Mine 2 små dynede ællinger er nu blevet til nogle store flotte ænder. Hvis de nu finder på at tage en flyvetur fx. ned til den nærliggende å, – ser jeg dem så herhjemme igen? Hvis ikke, – vil de kunne klare sig ude i naturen?

Har I nogle erfaringer i den retning?

Hilsen
Verner

194 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Martin Mortensen, 22. august 2008 kl. 0.00

Hej verner
hvis de flyver væk vil de højt sandsynligt først komme til dig igen næste år, og de vil sagtens kunne klare dem selv i naturen, men du kan og forhindre dem i at flyve væk, og det gør du ved at klippe de yderste vinge fjer.

med venlig hilsen peter martin mortensen

195 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Fogh, 18. september 2008 kl. 23.05

Hej,jeg er interesseret i løbeænder,ved du hvor man køber æg eller ællinger? Mvh René Fogh renefogh@gmail.com

196 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Verner Bramsen, 25. november 2008 kl. 20.03

Jeg har nu 2 flotte ænder, som i starten hed Anders & Andersine, men der var ingen Andersine, så nu hedder de Anders & Andersen. De er blevet så tamme, at de alligevel ikke kom til at ende deres dage Mortensaften i ovnen. Mit spørgsmål er derfor, – fryser de ikke? Jeg har lavet et lille hus til dem med hø i bunden, men de bruger det næsten ikke. Anders går somme tider ind i huset, men Andersen flyver op og sover på garagetaget eller på en bjælke.

197 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Køster, 25. november 2008 kl. 21.17

Jeg vil starte med at jeg bor i nordsjælland da jeg ofte mgl denne info når jeg læser indlæg.

Jeg har som de flest af jer haft mange spg ang mine ænder og jeg har været meget glad for dette forum.

Jeg vil dog lige tilføje et par ting:

Jeg havde 2 damer og en herre = 21 æg – så kom ræven... Det tilbageværende dame lagde sig pænt på æggene i ca 30 dage og så kom der 14 ællinger ud. De var alle rigtig fine og moderen var en rigtig "hønemor" – hun hvæser hver gang man kommer ind og forsøger at jage mig ud.

Jeg startede med en lav og en høj balje med vand, hvilket medførte at der var 2 der druknede – ællinger kan ikke svømme...

Nu er der 12 ællinger tilbage – de fleste hanner som jeg håber er store nok til at slagte når de er 3 mdr. Jeg har søgt div info om hvor gamle de skal være før slagtning – jeg forsøger om 2 uger (juleænder inden fjerskift) – skal nok skrive om erfaring.

Jeg fik et råd om at slagte hver hele md – 60,90, 120, 150 dg. så jeg undgik fjerskift.

Jeg køber foder hod DLG som har ØKO foder – natur start eller natur vokse. Når de er ældre kan man bruge øko høsefoder til dem – fra DLG.

Jeg har meget glæde af mine ænder og må sige at jeg var i tvivl om det var løbeænder – for når de bliver lukket ud så leger de startbane igennem hele haven...

Vi har den ene ælling gående inde i gården da den ikke bliver optaget i flokken efter sygdom (kunne ikke gå) og den vil meget gerne ind...

Jeg vil meget gerne have resopns på dette – da jeg gerne vil blive klogere på hvad man skal gøre.

Jeg har en flot han som jeg gerne vil bytte til en anden for at kunne avle videre på mine nye damer.

Mine ænder deles om haven med høsene – det går fint så længe at de har hvert deres natlogi.

jeg bor på en øko gård som har været meget plaget af dræbersnegle – det har mine ænde sat en stopper for – sammen med hønsene, el Ninjo osv...

Min gård-and vil også gerne finde en flok som han kan passe på hvis der er nogen som mangler...(jeg regner med at han er en han...)

mvh

Julie

198 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 26. november 2008 kl. 19.38

Hej Julie
– det er er sjov og dejligt brev du skriver, lige ud af landevejen. Dej er nogle som dig vi skal læse om. håp

199 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 28. november 2008 kl. 12.02

Vil blot gøre opmærksom på at høns og ænder ikke må gå sammen ifølge loven (men jo de hygger sig gevaldigt sammen)

200 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MetteN, 28. november 2008 kl. 12.08

Hej Julie,

kender du Dansk Fjerkræ Forum – www.fjerkrae.dk?

Vi er mange derinde der har moskusænder, så mon ikke du kan finde svar på dine spørgsmål der?

Det er gratis at melde sig til, og vi er over 1000 brugere :)

201 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MetteN, 28. november 2008 kl. 12.10

Ps. nej, hønse- og svømmefugle skal holdes adskilt af hensyn til risiko for fugleinfluenza. Svømmefugle kan bære virus uden at være syge, mens hønsefugle bliver meget syge. Af samme årsag har man den modsatte regel i tyskland – her SKAL man have høns sammen med fritgående svømmefugle, netop for at kunne opdage evt. virus.

dansk veterinærlovgivning i en nøddeskal: "hvis vi ikke kan opdage virus, er den der nok ikke..."!?!?!?

202 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Verner Bramsen, 5. februar 2009 kl. 18.05

Hej
Kan en Moskusand gå alene, – eller trives den kun i selskab. Jeg har tidligere fortalt om mine 2 flotte ænder, som i starten hed Anders & Andersine, men som ifg. en såkaldt kyndig var hanner. Det blev derfor til Anders & Andersen. Pludselig lagde de æg, så nu hed de Andersine og frk. Andersen. I nat har Mikkel taget Andersine, og vi har kun frk. Andersen tilbage. Hvad gør vi? Ifg. loven må hun jo ikke gå sammen med vores høns.

Venlig hilsen
Verner

203 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MetteN, 9. februar 2009 kl. 17.43

Hej Verner,

moskusænder er flokdyr ligesom høns (andre ænder danner par), så jeg vil da klart anbefale dig at få en and eller to mere – f.eks. så du har 1 andrik og to damer.

Du kan finde ænder til salg på Den blå avis o.lign. men også på www.danskfjerkraeforum.dk, hvor jeg f.eks. lige straks sætter et hold ænder fra sidste år til salg.

Mvh
Mette

204 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annmari, 23. marts 2009 kl. 21.42

Ved nogen hvor der kan købes moskusænder i randersområdet. jeg bor selv vest for randers men er mobil i en god radius omkring.

205 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solvejg Kristensen, 17. april 2009 kl. 21.11

Hej alle I med Moskusænder.

Tak for de dejlige indlæg. Det er første gang jeg er her på siden – havnede her i forsøget på at finde købere til et lille moskusfamile.

Jeg har haft racen i 27 år, så jeg kan godt svare på forskellige spørgsmål, – bare spørg løs.

PT har jeg 1 ældre andrik på 7–8 år og stadig meget fyrig og viril, og som lever med sine 9 hunner. Desuden har jeg en ung stamme med en flot hvid andrik og 3 dejlige brogede hunner. De er fra september 2008, og er avlsklare, og søger nu et nyt hjem.

Mange hilsner fra Stevns, Solvejg

206 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annmari, 18. april 2009 kl. 11.05

Hej, hvor ligger stevns? jeg har overvejet at få ænder og bor mellem viborg og rranders?

mvh annmari

207 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solvejg Kristensen, 18. april 2009 kl. 17.11

Hej Annmari.

Stevns er en halv-ø, der ligger på Sjællands højre side, ligesom Djursland ligger på Jyllands højre side.

Jeg var på Djursland sidste sommer, ikke så langt fra Randers – en skøn ferie, og et skønt sted. Modsat kan jeg varmt anbefale dig et besøg på Stevns – du kan jo overveje det... Nu har du endda noget at køre efter. :)
Hilsen Solvejg

208 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 21. april 2009 kl. 22.41

Hej
Jeg har en helt hvid moskusandrik fra juni 2008 til overs. Han er utrolig tam, så jeg er ikke begejstret for at slagte ham, derfor er han billigt til salg.

Han er ud af en rigtig god "æggelægger-stamme", hvor andrikkerne passer godt på deres ænder.

Han bor ved Kolding

209 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Pedersen, 22. april 2009 kl. 8.19

Hej
Jeg har 5 brogede moskusandrikker og em broget hun fra 2008 til salg. De er vant til hunde.

Ænderne går på Fyn.

210 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 22. april 2009 kl. 9.16

Hej, jeg vil meget gerne overtage 1 andrik og din hun and. Jeg bor på nordfyn, vil du maile til min mailadresse, så kan vi aftale nærmere? Venlig hilsen Janni.

Mailadresse: t.s.pedersen@hotmail.com

211 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 22. april 2009 kl. 11.31

Hej Janni
Hvis du ikke har haft moskusænder før vil jeg foreslå dig at anskaffe to ænder til en andrik. Andrikkerne er nemlig meget virile og kan stresse en enlig and rigtig meget. Hvis hans iver fordeles på to eller flere går det meget bedre :o)
Held og lykke med dem.

Mvh. Rikke

212 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 22. april 2009 kl. 11.31

Hej Janni
Hvis du ikke har haft moskusænder før vil jeg foreslå dig at anskaffe to ænder til en andrik. Andrikkerne er nemlig meget virile og kan stresse en enlig and rigtig meget. Hvis hans iver fordeles på to eller flere går det meget bedre :o)
Held og lykke med dem.

Mvh. Rikke

213 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 23. april 2009 kl. 9.46

Hej Rikke.

Tak for svaret, ja det er jo det sidste jeg ønsker for den stakkels hun. Er der nogen her på Fyn som vil sælge 1 han og min. 2 hunner?

Mvh. Janni

214 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Monika, 17. maj 2009 kl. 14.11

Hej Solvejg
Jeg er meget interreseret i kæbe af en lille andefamilie.

Men kan ikke finde udaf hvordan jeg kommer i kontakt med dig.

Jeg bor på møn, så det er ikke så langt væk.

Jeg kan kontaktes på 22293666

Venlig hilsen
Monika

215 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solvejg Kristensen, 22. maj 2009 kl. 1.16

Hej Monika.

Nej hvor ærgerligt, at jeg endte med at slagte andrikken.

Da jeg jo også havde stammens gamle andrik, var jeg nødt til at gøre det, for de havde mere travlt med at slås, end at bedække hunnerne, og det gik jo ikke.

De 3 hunner har jeg stadig, så hvis du kan finde en andrik et sted, kan du sagtens lave en fin stamme. Vi kan SMS sammen på nr. 26534192.

Hilsen Solvejg

216 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 23. maj 2009 kl. 10.55

Hej,
Jeg ville meget gerne købe en moskusandedame, hvis nogen har én til salg. Hun skulle helst kunne flyve. Vores andrik går alene siden sidste uge, så vi må finde en ny dame til ham.

Ring 28299069 hvis I kan hjælpe mig,
Jeg bor på Stevns, sjælland.

Mvh. Anna

217 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte, 12. juni 2009 kl. 14.03

Hej Alex,
Jeg ved godt denne tråd er tudse-gammel men forsøger mig alligevel.

Jeg er tilflytter på Bornholm og kan ikke finde annonceringer på hverken moskusænder eller høns.

jeg håber du ser mit indlæg og kontakter mig. Jeg er desperat efter moskusænder, da jeg har 'millioner af dræbersnegle! ;)

med venlig hilsen

Birgitte

218 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte, 12. juni 2009 kl. 14.06

Hej Alex,
Jeg ved godt at tråden er tudse-gammel men forsøger mig alligevel.

Jeg er tilflytter på Bornholm og kan ikke finde annoncering på hverken høns eller moskusænder.

Jeg håber du får mit indlæg og at du kan hjælpe mig. Jeg er ''desperat'', da jeg har mange dræbersnegle.

med venlig hilsen

Birgitte

219 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 12. juni 2009 kl. 14.35

Hej
Vi er de lykkelige ejere af ca 15 dejlige ællinger. Der er både hvide(nu gule) og brogede. Vi sælger dem hen over sommeren. Vi bor i Sønderjylland.

med venlig hilsen
Lene

220 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solvejg Kristensen, 13. juni 2009 kl. 17.05

Hej Birgitte
Bare klem på – det skal nok lykkes dig at finde nogle moskusænder på Bornholm. Og det virker helt sikkert, i forhold til dræbersnegle. Jeg har en stor have, og 9 fritgående moskusænder +/- (når der er ællinger) – og ingen snegle i haven – men ser masser af dræbersnegle på vejen og i rabatten i nærheden af vores ejendom.

Jeg har lige lykkedes med 12 ællinger under 1 rugeand – jeg gav de to af dem til en and der ikek havde held i rugningen – det ser ud til at gå fint med denen bortadoption.

Mange junihilsner Solvejg

221 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Johansen, 28. juni 2009 kl. 14.26

Her er Endeslev der er god muglighed for du har fået dine ænder men er det ikke tilfælet har jeg 2 hold et på 12 og et på 13 samtidig har jeg en svoger der køer over på klippe oen meget tit så ring 51315645 hvis det er noget de er dog kun 7 dage gamle i dag må got blive 3–4 uger gamle

222 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Johansen, 28. juni 2009 kl. 14.26

Her er Endeslev der er god muglighed for du har fået dine ænder men er det ikke tilfælet har jeg 2 hold et på 12 og et på 13 samtidig har jeg en svoger der køer over på klippe oen meget tit så ring 51315645 hvis det er noget de er dog kun 7 dage gamle i dag må got blive 3–4 uger gamle

223 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte, 5. juli 2009 kl. 14.10

Hej,

tusind tak for jeres svar! Det er lykkedes mig at anskaffe mig 1 moskusandrik, 2 ''damer'' og 4 ællinger og 4 løbeællinger og selvom de ikke har gået sammen tidligere, går det utroligt fint. :)
De voksne dyr ikke er helt så pjattede med dræbersnegle som jeg havde håbet på. Det går bedre med ællingerne og især løbeællingerne, de er pjattede med at jeg serverer dem i et fad med vand.

Det går forhåbentlig bedre, når de bliver sluppet fri om kort tid.

mange hilsner fra solskinøen! :)

Birgitte

224 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annmari, 5. juli 2009 kl. 15.12

Andersine blev spist af en hanræv i onsdags... men jeg havde nu inden da bekymringer omkring hendes ve og vel, da hun gik alene med andrikken Anders, der er en velopdraget ikke for kvik han der dagligt blidt tog hende i nakken og drog hende skade af enhver slags af bare ophidselse:) til sidst havde den stakkels hun ikke flere hår i nakken.

ak og ve, nu er andrikken alene – og han gumler løs af de få snegle der har vist sig i år.

225 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Monika, 7. juli 2009 kl. 12.22

Hej.

Jeg håber der en nogle garvede andeavler der kan svare mig på hvorlænge Andemor skal ligge på sine æg før der kommer ællinger ud?

Min Andemor begynde at ruge på 11 Æg den 2/6, men hun var ikke helt stabilt rugende de første dag.

Jeg venter meget utolvmodigt på ællinger.

Hilsen
Monika

226 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. juli 2009 kl. 17.59

Rugetiden er fem uger!

Mvh Eivin (^_^)

227 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. juli 2009 kl. 18.00

Hvis det altså er moskusænder, ellers er det ca 22–28 dage!

Mvh Eivin (^_^)

228 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. juli 2009 kl. 19.01

Du kan prøve, at lægge æggene i en balje med kuldslået vand (ikke for varmt). Når der er ruget så længe på dem, skal de svømme ovenpå i en skrå stilling. Hvis der er liv i dem vil de også give nogle små nyk. De tager absolut ingen skade af badet, tværtimod. Da jeg rugede ællinger, stænkede jeg æggene en gang om dagen de sidste 8 dage. De kan nemt blive for tørre, når det ikke er under naturlige forhold.

Mvh.

Hans

229 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. juli 2009 kl. 19.39

En tilføjelse. Hvis der er nogle af æggene der er språede, må de ikke komme i vand.

Mvh.

Hans

230 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgithe Jensen, 8. juli 2009 kl. 9.28

Hej. Min and har for en uge siden ruget seks ællinger ud. Det er fint nok, men jeg har det problem at andrikken, der ikke har gået sammen med hunnen mens hun lå på æg og heller ikke efter udrugningen, har taget en ælling, der var kommet ud af indhegningen. Er det naturligt, at andrikker dræber ællingerne, eller er han skør i hovedet?

Jeg var i sin tid naiv nok til at tro, at en andefamilie kunne gå sammen, men det kan min altså ikke. Skal jeg skaffe en and til så han har mere end en? Han er også ret aggressiv i sin væremåde
Birgithe

231 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. juli 2009 kl. 9.47

Hej Birgithe.

Det er en naturlig adfærd hos ænder. Hvis han får lejlighed til det, tager han alle ællingerne for måske at få mulighed for at føre sine egne gener videre. Han ved ikke, at han allerede er faderen. I naturen er det altid anden alene, der passer afkommet. Hvis du anskaffer en and mere, vil historien gentage sig, når hun får ællinger.

Mvh.

Hans

232 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte, 10. juli 2009 kl. 21.47

Efter at have læst om ovenstående om ællingedrab, har jeg ''et par'' spørgsmål som jeg håber at få hjælp til.

Mine moskusænder, 1 andrik og 2 ænder går frit og foretrækker at overnatte i det fri.

Begge ænder har lagt 9 æg i hver deres rede, i et åbent hus-kombi høns/ællingehus.

1) Behøver jeg isolere ænderne, når ællingerne klækker, når de går frit?

2) Beskytter andemor ikke sit afkom?

3) Evt. isolering – i hvor lang tid?

4) Hvordan vil andrikken reagere, hvis han er overladt til sig selv?

De synes alle 3 at være ret knyttede til hinanden, selvom de blev sat sammen for første gang, da jeg købte dem. Den første uge, kunne han ikke finde ud af hvem han helst ville være sammen med og ''damerne'' undgik hinanden men nu søger de sammen alle 3.

5) Foretrækker en andrik en enkelt and?

Da jeg hentede dem for ca. 3 uger siden, hentede jeg samtidig 4 løbeællinger og 4 moskusællinger (de var ikke ret store) og ingen af de voksne ænder har nogensinde gjort dem noget.

Jeg holdt dem alle indespærret 1 døgn sammen på ca. 12 m2 sammen med 1 høne og 3 kyllinger Dagen efter, lukkede jeg dem ud til en løbegård, hvor de gik i 5 dage, hvorefter jeg fjernede indhegningen.

Jeg har som sagt ikke haft dem i ret lang tid men de synes at søge mit selskab, uanset hvor jeg befinder mig.

For en uge siden opdagede de, hvor min hoveddør er (i en lille lukket have, dog uden låge) og nu befinder de sig næsten udelukkende der og ofte MEGET tæt på døren.

Jeg passerer dem med få cm afstand uden de bliver bange. (De var ikke særlig tamme da jeg købte dem og var meget bange for mig)

6) Er det almindelig adfærd at opsøge mennesker?

Ællingerne gør lidt det samme. De ''henter'' mig hvis de vil have mad eller kommer løbende, når de ser mig, hvis jeg fx. har været inde i huset 1 times tid, så lægger de sig rundt omkring mig, selvom jeg fx. står og saver.

Min høne foretrækker at lægge æg i samme rede som ænderne.

Men efter at den ene and (allerede? på 4'de dagen) forede reden med dun, gik hønen over til den anden rede og lagde sine æg i stedet.

Jeg ved ikke hvad der sker, når ænderne lægger sig.

Jeg har givet hønen 1 redemulighed ved siden af ænderne og en redekasse hævet over gulvet men den er ikke interesseret. Den har ellers været i den ene kasse og skubbet snydeægget til side men fortrød åbenbart at lægge æg der.

Jeg mistænker førnævnte and for at ligge på æggene om natten ligesom jeg har oplevet at den lagde sig på æggene nogle timer, en dag hvor det var temmelig koldt og blæsende.

7) Er det ikke usandsynligt, at der kommer ællinger fra hende?

Den anden and har ikke foret reden overhovedet.

8) Hvor kloge er moskusænder?

Jeg troede faktisk de var ret ''dumme'' men det synes jeg ihvertfald ikke mere!

Håber på nogle tilbagemeldinger.

mvh Birgitte

233 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 10. juli 2009 kl. 23.51

Hej Birgitte.

Det er meget vigtigt, at ællingerne bliver præget af deres mor og ikke af mennesker. Det sker de første 3–4 dage. Derfor skal man helst overlade til anden selv, at passe sit afkom. Ikke tage ællingerne op. Ikke gå og småsnakke med dem. I det hele taget holde sig så meget væk som muligt. Prægningen sker lynhurtigt, hvis du går og pusler om dem, så de opfatter dig som moder. Det vil du fortryde senere. Hvis prægningen er i orden, og de har rimelig plads, skal hun nok forsvare sit afkom. Arrige madammer er ikke sådan at spøge med. Efter min mening har det ikke noget med klogskab at gøre. Det er nedarvede instingter, som man er nødt til at følge og udnytte bedst muligt.

Hvis andrikken ikke kan nære sig og opføre sig ordentligt, må han spærres fra. Han er alligevel ikke til nogen nytte foreløbig.

Held og lykke med projektet.

Mvh. Hans

234 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgithe Jensen, 11. juli 2009 kl. 10.15

Hej Hans
Tak for dit indslag. Jeg vil dog lige gøre dig opmærksom på, at vi er to af samme navn, der har stillet spørgsmål.

Hilsen Birgithe

235 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 11. juli 2009 kl. 11.45

Hej Birgithe.

Jeg har godt lagt mærke til, at der var forskel i navnene. Det, jeg skrev, var nogle almene ting omkring dyrs instinktive adfærd, som nogle ved i forvejen og andre ikke.

Mvh. Hans

236 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Johansen, 25. juli 2009 kl. 8.51

Så er det nu der skal sættes ind mod dræbersneglene der er 24 ælinger til salg i Endeslev på Stevne og når vi når hen til midten af november kan man slagte dem der er i overskud så man kun har nogle stykker tilbage til næste år ring på tlf. nr 51315645 Jørgen så finder vi ud af noget
pris fra 45, kr 55 alt efter hvor gamle de bliver

237 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Johansen, 25. juli 2009 kl. 8.51

Så er det nu der skal sættes ind mod dræbersneglene der er 24 ælinger til salg i Endeslev på Stevne og når vi når hen til midten af november kan man slagte dem der er i overskud så man kun har nogle stykker tilbage til næste år ring på tlf. nr 51315645 Jørgen så finder vi ud af noget
pris fra 45, kr 55 kr alt efter hvor gamle de bliver

238 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Johansen, 25. juli 2009 kl. 8.51

Så er det nu der skal sættes ind mod dræbersneglene der er 24 ælinger til salg i Endeslev på Stevne og når vi når hen til midten af november kan man slagte dem der er i overskud så man kun har nogle stykker tilbage til næste år ring på tlf. nr 51315645 Jørgen så finder vi ud af noget
pris fra 45, kr 55 kr alt efter hvor gamle de bliver

239 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sternkopf, 25. juli 2009 kl. 11.24

Vores ællinger (12 stk) bliver store, og det kniber med plads i huset, så vi har dejlige hvide og brogede fritgående ællinger til salg. Vi bor i Sønderjylland, men de klarer fint transport, så afstand er ikke noget problem. Til jul er de ca 6 måneder.

Ring gerne på 74521071
Lene

240 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alberte Richter-Sachse, 5. august 2009 kl. 21.06

Jeg har lige nogle spørgsmål vedrørende moskusænder, da vi har besluttet os at købe nogle.

1. Er det for sent på året at få dem nu(altså ællinger)?

2. Og hvor gamle skal de være når man får dem?

3. Hvor stort et hus kræver 3–4 ænder?

Hvis der er nogen der har eller kender nogen der har nogle til salg i nordsjælland, vil vi meget gerne høre fra jer.

Hilsen Alberte

241 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solvejg Kristensen, 8. august 2009 kl. 23.44

Hej Alberte.

Moskusænder og – ællinger kan man købe hele året. Intet er for sent.

Ællinger der påtænkes slagtet til jul, beregner jeg helst skal være klækket i sidste halvdel af juli, allersenest først i august, da de så er 5 mdr gamle når man slagter dem et par dage før jul.

Kommer der ællinger på andre tidspunkter, kan man sagtens have dem gående – slagte dem når de er store nok, opbevare dem i fryseren, og spise på alle tider af året. De er lækre tilberedt i gryde som vildtsteg, tilberedt på Webergrill, tilberedt som sprængt kogt and, og endelig den almindelige version: ovnsstegt.

Moskusænder der bruges som leveænder, er skønne at have gående i sin have – de lever i mange år og er stille og rolige husdyr, som ikke sviner eller larmer noget særligt, i forhold til mange andre typer fjerkræ. De bliver meget tamme.

De skal ind HVER aften inden det er mørkt, også selvom de elsker at gå og snaske snegle, orme og myg mv. til sent på aftenen. Det er der jo også andre der gør – f.eks. Mikkel Ræv, og jeg har mange henvendelser fra ulykkelige andeejere, der har haft besøg af en ræv, lige præcis den ene aften de glemte at lukke / kom sent hjem.

Huset ænderne skal bo i, skal helst være lidt solidt, så Mikkel ikke kan gnave og grave sig ind. Og det er fint hvis du kan stå oprejst når du skal muge ud. Der kan sagtens bo 4–5 ænder på 1 m2, men hvis det er hele dagen de skal være der, eller hvis det er i forbindelse med avl, så er det alt for lidt plads. Hvis det kun handler om at de sover der, og ellers har frit plads om dagen, er det OK.

Andemoderen går med sine unger adskillige måneder, og tager sig af dem, og vogter dem. Personligt hader jeg at tage ællingerne fra hende før omkring 4 mdr's alderen, hvor de skiller sig op. Men du kan sikkert sagtens købe nogle ællinger hos opdrættere, der enten har store kuld, eller har mistet andemoderen, eller har fået den ruget ud i maskine.

Har du ellers spørgssmål, er du altid velkommen – evt. på 26931438.

Held og lykke.

242 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alberte Richter-Sachse, 9. august 2009 kl. 15.29

Hej solvejg!

tak for dine detaljerede svar.

Mig og min far har allerede ryddet et stort område i vores baghave, til andehus og andegård.

Min mor vil gerne vide, hvor gamle de er, når de begynder at spise snegle. vi har nemlig rigtig mange i haven og vil derfor gerne anskaffe nogle, som kan spise snegle med det samme.

hilsen Alberte.

243 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 18. september 2009 kl. 14.06

Hej Alle

Jeg synes det er skønt med sådan et forum, hvor man hører om mange gode forslag.

Jeg købte små ællinger med deres Andine for 3 uger iden, hvor der var 8 ællinger, den første døde et par dage efter, og tre var omkommet i deres balje om natten, den 5'de er så død ved maden i nat.

Har nu kun tre tilbage med deres mor,

gad vide hvad jeg gør galt.

har sat hvede med dyb tallerken, og lille skål med foder, har så derudover sat hvede i blød.

er helt ked af de dør for mig uden at jeg ved hvorfor.

i håb om god råd

mvh

jens

244 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette N, 21. september 2009 kl. 11.03

Hej Jens,

det var da kedeligt at læse :(

først og fremmest: den balje du bruger til ællingerne skal du sørge for ikke er højere end at de kan komme op igen. Ellers drukner de :(Er det helt nyklækkede ællinger, så brug en bradepande eller noget tilsvarende. Eller læg et klæde over kanten og ned i vandet, som de kan klatre op ad med deres små kløer.

hvorfor de to andre er døde, kan jeg ikke sige dig. Det kan være en infektion, det kan også bare være at de ikke er levedygtige...

Giver du dem ællinge/kyllingefoder – altså noget der er småt nok til at det kan passere? Hvis de er tre uger gamle, burde de dog kunne "tygge" hel hvede.

Prøv at blande lidt presset hvidløg i deres foder – hvidløg modvirker mange dårligdomme!

Du kan i øvrigt finde masser af gode råd og stille alle de spørgsmål du vil på www.danskfjerkraeforum.dk – her er 2000 brugere med lidt høns, ænder og andet fjerkræ i haven, som altid er parat til at hjælpe :)

held og lykke med dem!

hilsen Mette

245 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 23. oktober 2009 kl. 21.47

Jeg har sejlet i dræbersnegle. Så læste jeg i et blad, at man skulle prøve at elske dem! Jeg holdt op med at dræbe dem, og tro det eller ej – jeg har ikke flere, jeg, der dræbte 500 om dagen...

En moskusands gødning er helt fortrinligt til kompostbunken og alle planter.

246 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 23. oktober 2009 kl. 21.48

Jeg har sejlet i dræbersnegle. Så læste jeg i et blad, at man skulle prøve at elske dem! Jeg holdt op med at dræbe dem, og tro det eller ej – jeg har ikke flere, jeg, der dræbte 500 om dagen...

En moskusands gødning er helt fortrinligt til kompostbunken og alle planter.

247 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 20.39

Jeg var lige rundt på nogle forskellige amerikanske hjemmesider får at finde ud af, hvor meget "krudt" der er andegødning og der skulle være fra 0,6 og til 1,12 procent ren kvælstof. Der er en del væske heri, da de spiser en masse græs, derfor dette udsving... Samlignet med høns, som ligger fra 2,2 – til 5 procent. Det sidste er tørrede kylling gødning. Kogødning har et indhold på de samme 0,6 procent og et C/N – forhold på omkring 1:15. Derfor skal du tilsætte noget ekstra kulstof i form af halm, blade eller hø.

248 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 28. oktober 2009 kl. 16.03

Jeg mangler et pænt stort hus til de to moskusænder, jeg er ved at anskaffe mig. Det skal kunne flyde på søen, så ræven og ilderen ikke kan få fat i de kære venner. Har nogen et godt hundehus eller lign. hører jeg gerne fra jer. Jeg kan selv sørge for at det kommer til at flyde...

249 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 28. oktober 2009 kl. 16.03

Jeg mangler et pænt stort hus til de to moskusænder, jeg er ved at anskaffe mig. Det skal kunne flyde på søen, så ræven og ilderen ikke kan få fat i de kære venner. Har nogen et godt hundehus eller lign. hører jeg gerne fra jer. Jeg kan selv sørge for at det kommer til at flyde...

250 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Wiberg, 28. oktober 2009 kl. 16.03

Jeg mangler et pænt stort hus til de to moskusænder, jeg er ved at anskaffe mig. Det skal kunne flyde på søen, så ræven og ilderen ikke kan få fat i de kære venner. Har nogen et godt hundehus eller lign. hører jeg gerne fra jer. Jeg kan selv sørge for at det kommer til at flyde...

251 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luise B., 30. december 2012 kl. 22.31

@133

Overraskende hvor ligeglade folk på sitet er med indavl, men bare rolig nr 133, nu er jeg her!

Men der er faktisk ingen alarm, for avl på kaniner og andre pattedyr er anderledes end avl på fugle. De har en lidt sundere genetik, så fugle-avl på bror-søster svarer til pattedyrs-avl på fætter-kusine

Derfor er det heller ikke et problem med forældre-unger-avl -det foregår almindeligt i naturen.

MEN hver anden generation skal altså være udefra, så hvis man har købt et søskendepar der yngler, så skal deres unger (hvis de indgår i flokken) altså parres med nogen udefra - så her kan udskiftning af andrik være et hit.
I praksis kan man sagtens indavle i flere generationer end 2, men der er bare større risiko for vanskabte ænder og ænder der går til pga sygdom...

252 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. december 2012 kl. 17.15

Hej Luise B

Super at høre overvejelser om avl / indavl !
Men i en (mega-lang) debattråd om Moskusænder får dit indlæg måske ikke alle til at blive opmærksomme på, at du har væsentlige synspunkter.

Kunne du overveje at starte en ny tråd om emnet ?
Det er jo et relevant emne for mange hobbyavlere, som interesserer sig for fjerkræ og mindre pattedyr!

Med venlig hilsner fra
Lone

253 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 31. december 2012 kl. 22.13

Hej Luise B.

Jeg har ikke pløjet mig igennem alle indlægne i tråden,så jeg undskylder på forhånd hvis jeg nævner noget der evt. er nævnt før. Jeg ville blot nævne, at problematikken med indavl hos moskusænder og høns først og fremmest ses tydligt ved en dårlig befrugtning, og/ eller dårlig klækkerate, svage og/eller syge ællinger.

Jeg har før fået hjælp til avlighedslære hos en professionel opdrætter. Svaret er set i forhold til opdeling og sammensætning af avlsstammer for høns, men der hvor der står hane/høne skifter man naturligvis til andrik/and og det er så samme metode ;0)

Mht. avl, så har jeg i mange år benyttet en ret effektiv metode, uden at skulle indkøbe nyt blod så ofte, da nyt blod tit kan ødelægge en stabil stamme.
Jeg gør følgende:
År 1: start med 1,1 eller 1,flere høner (ubeslægtede)
År 2: Af dette afkom sættes de bedste høner til den gamle hane (faderen) denne stamme/linie kalder vi A
År 2: Og den bedste hane sættes til den/de gamle høne/høner (mødre) denne stamme/linie kalder vi B
År 3: Stamme A: igen de bedste høner fra år 2 til den gamle hane (faderen)
År 3: Stamme B: igen den bedste hane fra år 2 til den gamle høne/høner (mødre)
År 4 evt år 5 kan gentages ovennævnte hvis der ikke ses svækkelse i avlen, og hvis de oprindelige dyr stadig eksisterer.
Herefter tages hane fra A og tilsættes høner fra B. Selvom der er tale om indavl (linie-avl) sker der nu en ekstrem opblomstring svarende til en blodfornyelse udefra.
Herefter kan man gentage processen endnu 1 eller 2 gange, uden indkøb af nyt blod. Det har jeg praktiseret med godt resultat.
Men kan på denne måde fastavle og fastholde en stammes mange gode egenskaber, som forstærkes meget.

Håber du og andre kan få glæde af dette. Må i alle have et godt og lykkebringende nytår, samt et godt avlsår.

254 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Mortensen, 11. august 2013 kl. 15.08

Andrikken kan kun befrugte hunnen i vand - altså en sø eller sådan noget lignende. Det var min gamle fars råd, da jeg selv ville i gang med andeavl.

255 af 255 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 11. august 2013 kl. 20.31

Moskusænder er netop en af de anderacer som ikke behøver ynglevand. De er en yderst produktiv race.
Badevand er ikke et krav, dog skal de have adgang til rent vand som er dybt nok til de kan dykke hovedet og skylle næbbet og øjne rene. De er ret gode svømmere og elsker at plaske, så jeg ville aldrig holde dem uden minimum adgang til fx. en plastiksandkasse fuld af vand. Ællingerne svømmer fint allerede når de er 24 timer. Vigtigt er dog at sikre sig at de selv kan komme op igen, da de ellers drukner af udmattelse. En lille rampe eller fliser er fine.

Nyt svar til emnet »Moskusænder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Moskusænder

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider