Forum

Kirsebærtræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christopher Mortensen, 13. juli 2008 kl. 22.43

Jeg vil gerne fremavle et kirsebærtræ af en kirsebærsten.

Hvordan passer jeg bedst planten?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. juli 2008 kl. 14.29

Hej Christopher
Du sår bare nogle af kernerne uden at tørre dem – ud i jorden med 2–3 cm groft sand over – og så vent på at de spirer næste forår.

Du skal regne med at det bare bliver "traditionelle fuglekirsebær", da alt der formeres på denne måde typisk falder tilbage til den oprindelige art.

Iøvrigt går der omkring 10 år før en sådan plante vil blomstre og give frugt. Derimod er sådanne planter gode af pode på om 1 eller 2 år.

God held med formeringen, men som skrevet – du vil have mere ud af at pode med en af de allerbedste sorter, så ved du hvad det giver – og så er det garanteret velsmagende.

Sorter, der er gode og nogenlunde revneresistente:
Selvbestøvere: Lapins og Sweetheart – Ikke selvbestøvende: Early Rivers, Regina, Sam, Starking hardy giant.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Espersen, 4. august 2015 kl. 11.12

Hej

Hvornår er det bedste tidspunkt på året at plante stenene i potter? Jeg har lige spist 5 kirsebær og vil forsøge at lave nogle små træer, som forhåbentlig kan spire til næste forår. Jeg har lagt stenene i fryseren, så at de ikke tørrer ud.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. august 2015 kl. 12.55

I naturen er der ingen, der hjælper planterne, så mon ikke du blot skal så dem (nogle af dem) nu.
Evt. kan du så nogle af dem i potter, så du ved, hvad der skal komme op.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Sass Gargas, 30. juni 2019 kl. 14.58

Tak for de gode råd. Jeg vil prøve med potter først, og når de så er kommet i jord og er blevet store nok, vil jeg prøve at pode med 2 forskellige sorter. Bare for at se om det kan lade sig gøre 😊

5 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juni 2019 kl. 16.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juni 2019 kl. 17.55

Og det er ikke rodskud?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juni 2019 kl. 18.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Kirsebærtræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kirsebærtræ

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider