Forum

Høje træer i skel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margot, 24. august 2008 kl. 20.55

Er der nogen der ved, hvor høje træerne må være som står i skel og skygger for naboens grund? Vor nabo har et træ i skellet som er ca. 8 meter bred og 8 meter høj og tager meget sol i vores haven. Er det lovligt? Naboen vil godt være med til at fælde træet men vil ikke betale med på det.

1 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. august 2008 kl. 21.53

Til Margot...gå op i det hvide søgefelt på denne side og skriv : beplantning nær skel.

Der kommer sikkert noget du kan bruge.

2 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margot, 25. august 2008 kl. 6.13

Hej Mogens,

Tak for dit indlæg. Det gav så vidt jeg kan se dog ikke helt svar på mit spørgsmål om et træ på 8 meter højde og 8 meter bredde, som hænger også ca. 8 meter over vor grund er lovlig og dermed om naboen skal betale med på fældningen af dette træ.

Er der nogen der ved noget om reglerne vedr. højde af træer i skel?

3 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. august 2008 kl. 8.30

Margot! Hæk og træer i skel må max være 2m. højt, det vil sige at man en gang om året beskærer sin hæk/ træ til 2m. Så hvis træet er sat af din nabo, så er det ham der skal skære træet ned til 2m. men hvis i er fælles om det så skal i deles om udgifterne.

Du kan evt. kontakte din kommunes hegnssyn.

Mvh. Svend Høst

4 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Og Vibe, 25. august 2008 kl. 11.39

Hej Margot,
Iflg hegnsloven må en fælles hæk være 180 cm, så står træet i hækken kan du bede om at få det ned til 180 cm hvert år, du skal dog nok regne med at skulle betale halvdelen af udgifterne. Står træet derimod bare lidt inde på naboens grund kan der straks opstå problemer med at få det fældet. Men når nu naboen godt vil af med det, hvorfor så ikke benytte sig af det straks og så evt. betale dig fra fældningen!?

De to nedenstående link kan måske hjælpe dig.

www.juraeksperten.dk/nabostridigheder_om_hegn_og_traeer.html

www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700–494.html

Hvis du bestiller hegnssyn kan du risikere at komme til at betale "gildet" hvis de ikke giver dig ret.

Venlig hilsen Anna K.

5 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. august 2008 kl. 19.29

Hej Margot
Et enkelt træ falder ikke ind under nogen højde eller lignende, alt skal løses efter aftale og træet står sandsynligvis lovligt.

Når nu naboen vil gå med til at få det fældet, skal du være så glad, at du straks indvilger i at betale for det, for hvad er alternativet.

Få lavet en skriftlig aftale med naboen – så der ikke opstår forviklinger og så få fat i en, der har værktøjet og FORSIKRINGEN i orden og så nyd, at du har en forstående nabo.

Husk at skal roden fjernes, kan den gå langt ind under sokler og lignende, så en rodfræsning er nok eneste løsning, hvis der ikke skal ske skade på bygninger.

6 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margot, 26. august 2008 kl. 6.23

Tak til Anna, Boi, Svend og Mogens!

Jeg tror vi vil skynde os og bevare et godt
naboskab :>)

7 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Nielsen, 16. august 2009 kl. 21.27

Egetrær i skovskel.

Vi er heldige med store flotte trær i skel, men enkelte er gået ud og andre mistrives af de store trær. Skal jeg søge om at ryde op og fælde de mistrivede trær. Jeg er af den opfattelse, at de store grene der gror ind over min grund, er mit ansvar at beskære og har som sådan ikke haft i tankerne at spørge skovejeren om lov.

Måske er det forkert eller hvad?

mvh
Kristian

8 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. august 2009 kl. 22.14

Hej Kristian.

I første omgang ville jeg få en sludder med skovejeren om en løsning. Det kan tænkes at han vil klare problemet, da han nok har maskiner til formålet og er en flink mand. Ellers må du godt fjerne alt det som hænger ind over din grund i lodret linie op over skellet.

9 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. august 2009 kl. 23.55

Hej Mogens -

det er ikke helt rigtigt – man har ikke lov til bare at fjerne alle grene, som hænger ind over ens grund.

Kristian – du skal nok prøve at læse lidt på www.hegnsloven.dk. Her står også en del om træer, og man kan læse nogle domme, som er afsagt i den slags sager.

Mvh
Anja -
ejer af et stort birketræ, som jeg er glad for. Min nabo er mindre begejstret, men har dog fået lov til at skære nogle af grenene en smule...

10 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. august 2009 kl. 8.50

Hejsa Anja.

Sådan sagde man på Teknisk forvaltning her i kommunen. Men det er nok lidt forskelligt i kommunerne. Det er det letteste med en lodret linie, ellers er det temmelig relativt med hvor lidt og hvor meget der må genere naboen.

11 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. august 2009 kl. 10.40

Hej Mogens,

helt enig – det er bare ikke det, der står i lovgivningen, så man skal nok ikke bare gøre det uden aftale med naboen...

Så kommunen kan godt have en holdning – de bestemmer bare ikke i sidste ende, så man kan rende ind i nogle problemer, hvis det kører lidt op i en spids.

Det er nok en problemstilling, der aldrig helt forsvinder. Jeg kan da godt forstå, at min nabo gerne vil af med mit store træ – men så ryger middagsskyggen til drivhuset og mig selv, og det ville jeg da være lidt ked af. Heldigvis står træet ikke i skel, men ca. ½ m inde på min grund, og det er jo så min fordel.

Mvh
Anja

12 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Nielsen, 22. august 2009 kl. 21.37

Hej Anja og Mogens

Tak for jeres svar. Selvfølgelig skal lov overholdes, men!...

Jeg har, forgæves, forsøgt at få fat i skovejeren. Da de er bosidende i Hillerød og ikke tager telefonen, søger jeg tilgivelse frem for tilladelse. Da de ikke er de store "skovplejere", er beviserne, for mit beskære arbejde,ret gode.

Ret flot er det blevet og nødvendigt var det.

mvh
Kristian

13 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edel Tullin, Skovdalen 2,4000 Roskilde, 25. august 2009 kl. 9.52

Hej Anja og Mogens.

Vi har 3 nøddebuske stående ca.40cm fra plankeværket i naboskellet.

Vores naboer kan ikke lide at vores nøddebuske nu har en højde på ca.5m.

Spørgsmålet er nu,hvor meget kan naboerne forlange,at vi klipper nøddebuskene ned til?

Hvor hurtigt kan vi få besked?

Venlig hilsen
Palle og Edel.

14 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edel Tullin, Skovdalen 2,4000 Roskilde, 25. august 2009 kl. 9.52

Hej Anja og Mogens.

Vi har 3 nøddebuske stående ca.40cm fra plankeværket i naboskellet.

Vores naboer kan ikke lide at vores nøddebuske nu har en højde på ca.5m.

Spørgsmålet er nu,hvor meget kan naboerne forlange,at vi klipper nøddebuskene ned til?

Hvor hurtigt kan vi få besked?

Venlig hilsen
Palle og Edel.

15 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. august 2009 kl. 10.14

Hej med jer!

det vil jeg helst ikke spille klog på – det rækker min viden slet ikke til...

Men check hos kommunen og prøv at læse her: www.hegnsloven.dk/

Mvh
Anja

16 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. august 2009 kl. 17.16

Hej Edel.

Jeg vil sige det samme som Anja, spørg i Teknisk forvaltning hos kommunen.

5 m. høje træer i mit skel, ville jeg godt have fjernet.

17 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 5. september 2009 kl. 12.29

Mange interessante synspunkter. Har selv søgt lignende afklaret, men blev henvist til domstolene. Brug vedhængte Link og læs artiklen. Måske noget vi alle kan bruge.

www.jv.dk/artikel/618237

18 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Munkholm, 17. september 2009 kl. 12.14

Hjælp – min nabo har klippet vores egen hegn som består af 17 grønne tujaer langs et lavt fælleshegn. Ud over at min mand og jeg hvert år klipper dette egen hegn ned til 180 com i højden holder vi det 10 cm. fra det lille fælles raftehegn. Vi har tillige opstammet disse 40 cm. således at det fælles hegn slet ikke er i berøring med vores eget hegn. Vores nabo var tydelig sur da vi plantede disse, han ville have et nyt fælles hegn og ville tillige bestemme at det skulle blive ved at være et lille 1 meters hegn. Da vi har indgang og solterrasse var vi interesseret i at sætte eget hegn, for således at få noget privat liv. I år kom vi hjem fra ferie i sommerhuset, og da hevde vores kære nabo klippet vores eget hegn helt ind til moderstammen 20 cm fra det lille fælleshegn hældende ind til og 30 cm de sidste 30 cm i toppen. Vores eget hegn hælder nu skævt ind på vores grund. Han havde tillige klippet det i toppen så det er blevet meget skævt og står 165, 170 og op til 180 i en bølgedal. Alle vore naboer er vidt forargede og kalder denne handling for hærværk, hvilket min mand og jeg giver dem ret. Det var en stor krænkelse af privatlivets fred og ødelæggelse af vores private ejendom, samtidig var det ubehageligt at tænke på, at vores nabo havde rendt rundt ovre på vores matrikel for at fjerne det megen afklippede hæk.

Jeg meldte det til Hjørring politi som hærværk, de har haft en mand ude at kigge på det og han har tillige talt med vores naobo (ikke med os). Vores nabo siger at han kun har studset vores planter ligesom han iøvrigt gjorde sidste år, siger han. Han påstår iøvrigt at han har gjort det for at kunne vedligeholde det lille fælles hegn. Dette lille fælleshegn malede min mand og jeg sidste år. Nu har Peter S. Pedersen hos Hjørring Politi valgt at stoppe denne efterforskning som de kalder det, og tager her vores nabos ord for gode varer, uden at tage i betragtning at han har ødelagt vores private planter. Det synes jeg er meget skræmmende. Hvordan ville du/i have det hvis I kom hjem en dag og naboen havde gjort det ved jeres træer. Vi min mand og jeg er meget pertentlige i pasning af vores have herunder hæk hegn etc.

Når vi kigger i hegnsloven, så står der at hvis en nabo er utilfreds med naboens eget hegn så skal han først rette henvendelse til nabo og give udtryk for hvad han gerne vil have gjort og hvis ikke de kan blive enige så skal han rette henvendelde til Hegnsynet som så kan rette henvendelse til os. Naboen er i sin ret til at klippe det der rager ind over fælles hegn på hans side, og intet andet. Jeg føler mig meget dårligt behandlet af politiet, men denne sag er åbenbart ikke alvorlig nok for at politiet gider gøre noget ved det. Gad vide hav de vil sige til at min mand og jeg gik over og klippede i 17 af naboens planter, planter som vi ikke bryder os om?

Nå men jeg og min mand vil nu rette henvendelse til Hegnsynet og ellers skrive en klage til politiet. Vi synes at denne sag er meget ubehagelig.

For at virke selvretfærdig er det iøvrigt sjovt at se at vores nabo nu har set sig nødsaget til at klippe i egne buske over til hans anden nabo, buske som ellers væltede op 3 meter over et fælles hegn på 2 meter og som tillige stod helt inde imod dette fælles hegn – ja man undres over menneskers væremåde.

19 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 17. september 2009 kl. 15.39

Kan jo være nyttigt med foto fra jeres have/ krog når hegnssynet møder op

20 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. september 2009 kl. 15.41

Enig – sørg for en masse dokumentation, det er altid godt at have!

21 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. september 2009 kl. 21.59

Man kan da sige een god ting om din "flinke" nabo, han fjernede afklippet.

Du skulle tilfældig vis ikke have et foto med lidt af hækken, fra før den blev vandaliseret. Er der evt. naboer som har overværet klipningen medens I var bortrejst, så få en undersrift. Bare som bevis materiale.

22 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 18. september 2009 kl. 7.37

Kære Britta.

Da det er meldt til politiet, er der sikkert også skrevet rapport. Jeg vil foreslå personligt søgsmål med erstatningskrav og gøre brug af Mogens'råd... Der er grænser for hvad man skal finde sig i.

23 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 7. juli 2011 kl. 2.42

Hvordan gik det med politiklagen? Jeg har haft en lignende oplevelse.

Kærlig hilsen Johan Præst.

24 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Munkholm, 7. juli 2011 kl. 10.03

Vedr. min politianmelse, så kom der kun det ud af det at en politibetjent besøgte min nabo og at de i fællesskab besigtigede mine tujaer langs min indkørsel, altså dem som min nabo havde været inde at klippe (skamfere) uden min viden og tilladelse. De var skåret helt ind til stammen på hans side samt klippet voldsomt i højden. Der var ingen grund dertil, da jeg 1altid holder mine tujaer 30-40 cm fra hegn i skel samt 180 i højden, og 14 dage forinden havde jeg lige klippet dem samtidig med at jeg havde klippet al vores hæk i den øvrige have - men alligevel tiltvang min nabo sig adgang til min have og klippede løs - da min mand og jeg kom hjem fra ferie var vi naturligvis dybt dybt rystede, hvilket alle de andre naboer naturligvis også var. Enden blev at jeg af politiet blev opfordret til at rejse en erstatning via politianmeldelse - det gad jeg ikke. Men jeg synes at politiet lod min nabor slippe alt for let, for han havde både skamferet min ejendom nemlig mine buske og dernæst var han ulovligt trængt ind på min grund - så sådan endte den sag - tujaerne overlevede og han har ikke siden klippet i dem ihvert fald ikke hvad jeg har opdaget - og jeg fortsætter selvfølgelig med at holde dem klippet som sig hør og bør. Hvis en nabo vil have klippet en nabos træer og buske enten det er naboens egenhegn eller fælleshegn og de ikke kan blive enige, så skal der rettes henvendelse til hegnsynet som så skal besigtige og dernæst komme til en afgørelse. MVH Britta Munkholm

25 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 7. juli 2011 kl. 13.23

Ja, hegnssynet kommer man vel ikke uden om i den ombæring. Men man kunne da mene, at politiet burde gå ind i sådanne sager med lidt mere virkelyst.

Kærlig hilsen Johan Præst.

26 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis S., 21. august 2013 kl. 20.45

Hej,jeg ved at på sommerhusgrunde har man en anden tilgang til at træer gerne må være høje,for vi er i naturen!vi har bare et problem med vores nabo der har 9 nåletræer 20-30 m høje 20-40cm fra skel nogenlunde lige række og i tidernes morgen tiltænkt som hegn de har været skåret ned for ca.30 år siden så de laver "gafler" og grene der rager ca. 3-5 m ind på vores grund der kan af gode grunde intet gro hos os og vores tagrender fyldes op dem kan man selvfølgelig bare tømme men problemet er at vores feskine som er lovkrav ved nybyggeri fyldt op af nåle og filtret med træernes rødder så den er ubrugelig.Vi er samtidig alvorlig bekymret for at de vælter i en storm,da andre træer på naboens "private"skov er væltet hos to andre naboer.Vi har gjort alt det hegnssynet foreslår hvad en god nabo skal gøre, vi har tilbudt at betale det hele,fjrne affald osv.spurgt om vi måtte tage toppen og de grene der er inde på vores grund.Vi har faktisk fået lov flere gange,men hver gang annullere hun det gennem hendes famile og beskylder os for at forfølge hende.Vi har spurgt 3 gange på otte år.Jeg har spurgt hegnssynet om de opfatter den række træer næsten i skel som hegn eller ej eller om det er en sag for domstolene men de har ikke svaret.Vi synes måske at 1750kr er mange penge hvis de bare kommer ud og konstatere at det IKKE opfattes som hegn og naboen og hendes familie står og griner os lige ind i ansigtet hvis vi får den besked da de både er meget provokerende og uvenlige da vi har tilladt os spørge til træerne.Vi har bare fået at vide at sådan er naturen og vi kunne bare have valgt at købe et andet sted og det er træer som ikke vælter og står i Alska i 600år,det kan da godt være men jeg synes stadig at der kunne vises lidt mere empati for ens medmennesker.Vi kommer her året rundt og har været i familiens eje i over 60 år hun er der stort set aldrig men de træer skal bare ikke fældes!!!Hvad skal vi gøre, de bliver højere og højere gode råd?Jeg har ikke brug for at læse at jeg skal sælge og finde et andet sted og flytte eller bare lade dem gro og leve med dem,det tær vi simpelhen ikke på sigt!!!

27 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. august 2013 kl. 21.36

Jeg ville meget nødig have 9 nåletræer i den højde i mit skel.
Men se på indlæg 17 her på siden, det link kan måske bruges.

28 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. august 2013 kl. 8.47

Hej Lis S.

Det kan ikke være sjovt at være i sommerhuset - så dit ønske om forandring er let forståeligt !!

Mogens E henviser til, at nogen kan få held med at lade sådan en sag gå sin gang ved domstolene - det kræver tålmodighed og som en begyndelse hegnssyn.

Måske kan du gå en anden vej, der kan føre til, at naboens og hendes familie indvilger i at få fældet eller beskåret sin trærække.

En del advokater har uddannet sig som konfliktmæglere - og tilbyder deres viden på området for penge.

Med en juristudddannet konfliktmægler som samtalepartner kan I måske nå frem til et resultat som tilgodeser både dine og din nabo's ønsker...... uden at skulle igennem hegnssyn, anlæggelse af sag først ved en underret og måske derefter ved landsretten og alle de bitre erfaringer, I kan komme til at gøre undervejs i det forløb og alle de lange spor af utilfredshed mellem jer naboer disse erfaringer vil føre med sig.

Jeg håber, du finder en vej ud af den fastlåste situation - held og lykke med det !

Med venlig hilsen fra
Lone

29 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis S., 18. december 2013 kl. 15.30

Tak for begges svar,

Vi får hegnsyn på i morgen.På forhånd ved vi godt at det ikke er et hegn,men eftersom 2 af de famøse høje nåletræer væltede ned i vores sommerhus efter "Bodil" og ødelagde en del, mon ikke at nogle af de farlige gafler og grene kan komme væk.Naboen er stadig fuldstændig ligeglad med vores hus de dukkede først op da de havde modtaget brevet fra Hegnsynet og skulle se på hvad træerne havde forvold,de mener stadig at vi bare kunne lade være med at pladsere det som det ligger men min Farmors har ligget der i over 60 år men blev skiftet ud da det ikke kunne mere for 8 år siden men på samme sted.Så det bliver spændende imorgen.Ellers går vi måske videre til domstolene her er et link til andre som ikke kan nå deres nabo med almindelig venlighed men som er uden for normal pædagoisk rækkevidde et lille håb blev ihvertfald tændt i mig! collinlaw.dk/artikler/visning/loevfald-giver-anledning-til-nabostridigheder/:Håber at alle kommer ind i det nye år med gode naboer!

30 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis S., 27. januar 2014 kl. 14.47

Hej igen,Her er en opdatering af ovenstående!Vores nabo mødte aldrig op til hegnsynsforetningen!Hegnsynets kendelse var at indklagede skulle fjerne den ene "gaffelgren"på det ene ud af de sidste 7 nåletræer, da det var til akut fare,resten var op til en domstol,det havde vi også forsøgt hvis ikke indklagede havde besindet sig og selv fældet de sidste 6 ud af 7,vi føler os meget lettede over at de ikke længere er til fare for mennesker eller ejendom.

Nyt svar til emnet »Høje træer i skel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Høje træer i skel

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider