Forum

Klatreplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette, 1. maj 2009 kl. 16.59

Jeg har en sydvendt mur, hvor der er en lille forhøjning foran. Det er en meget grim mur og vil gerne have nogle planter til at dække denne. Der er sol stor set hele dagen og helt vindstille, så det bliver meget varmt. Jeg synes jeg har lidt problemer med at finde nogle klatreplanter som kan klare fuld sol hele dagen (det er min første have – så ikke så stor erfaring). Er der nogen som kende nogle klatreplanter som kan klare fuld sol? (jordbunden er ikke så næringsrig)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. maj 2009 kl. 21.48

Hej Henriette

Der er masser af muligheder til sol + næringsfattig jord +lun placering: Vildvin, blåregn, clematis, skovranke, kaprifolie, mange af slyngroserne (roser har brug for tilskud af kompost og måske også lidt ekstra kvælstoftilskud de første vækstår), klatrehortensia og sikkert endnu flere.

Hvis frugthøst er vigtig kunne man overveje figen (som ikke klatrer, men som dækker og fylder) eller pærer (hvis du øver dig i den særlige udgave af beskæring, som hedder espalier – det lyder sværere end det er :-)

Jeg vil foreslå, at du tænker igennem, hvor meget plads, du vil afsætte i bredden – et bed, hvor de bageste planter vokser op af muren og hvor der er en sammenhængende bevoksning foran kan komme til at dække fuldstændig for mur og forhøjning.

Vælger du for eksempel klatrehortensia kan den såmænd klare både den vandrette og den lodrette flade...

Det er muligt, at du kan have glæde af Jane Schul's håndbog "Hvilken plante hvor" (Politiken 2000 – ISBN 87–567–6095–7)
I den er det er let at finde oplysninger om vækstkrav, størrelse, farve, blomstring mm og så er der rigtig mange gode eksempler på plantesammensætninger.

Jeg ønsker dig grønne fingre og mange haveglæder!

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jeppesen, 10. maj 2009 kl. 19.49

Vi har netop lavet et plankeværk, som jeg gerne vil ha' dækket med noget grønt. Men, hvad? Der er skygge fra kl. ca. 1300. Det skal gerne være noget der vokser hurtigt. En clematis "rubens montana" som jeg har i haven i forvejen? men kan den klare skygge fra middagstid?

Er der nogen gode ideer.

Hilsen Hanne Jeppesen

Nyt svar til emnet »Klatreplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klatreplanter

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider