Forum

Hvad sker der med mit blommetræ (Oullins)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. maj 2009 kl. 22.13

Mit blommetræ er meget sølle! Jeg fik det i gave foråret 2007, plantede det og det stod flot hele sommeren 2007, skød godt i vejret som Oullins Reine Claude er kendt for...

Men... sidste år ca. midt sommer blev træet angrebet, grå monilla tror jeg. Jeg klippede grene af som var angrebet – bladene var visnet og krøllet helt sammen, grenene var døde (brune og visne unde rbarken og helt ind til kernen af grenen)
Jeg beskar det derfor volsomt...

Troede det var dødt... men her i fåret kom der små knopper, de så noget visne ud men træet har fået blade... få og små men de er der!

Men... bladene har små huller som om ''noget'' er igang med at fortære det! Jeg fandt idag helt inde ved hjertet af bladene en orm/larve på ca 1 cm – lille, tyk og sort, en lille slimet fyr – fandt et par stykker... + noget der lidt ligner spindemider...

Jeg er VIRKELIG ked af at skulle kassere træet! Men hvad tror i dommen er/bør være? Noget er tydeligvis galt!

Og skal træet væk – kan jeg så plante et nyt på samme sted? Vores nabo'er har fortalt at der netop dér stod et gammel blommetræ som blev fældet for ca 8–10 år siden... fordi der bar så mange blommer og ingen gad spise dem!

Hjælp... tak!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Ørgaard, 14. maj 2009 kl. 17.01

Mit blommetræ har i år små "pletter" på bladene. Jeg tror, der sidder dyr eller laver inden i bladet. Findes der et middel som mod dette?

Er så træt af skadedyr, sidste år var det æbletræet der var angrebet.

Køber gerne nyttedyr selv om det er en bekostelig affære

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Larsen, 30. maj 2009 kl. 22.11

Vi har problemer med vores 2 2 år gamle æbletræer. Sidste år var de fulde af blomster, men senere da der var blevet dannet bitte små æbler, faldt de stort set alle af (vi fik 2 flotte æbler på det ene træ og et enkelt på det andet!) – ved den mindste berøring faldt de nye skud af. Forklaringen kan måske være den meget tørre periode i blomstringstiden sidste år.

I år blomstrede træerne igen flot. Igen i år falder de nye æbleskud af begge træer – dog hænger der mange tilbage... endnu! I dag opdagede jeg så, at mange af de nye bladskud er krøllet sammen, nærmest snoet. Da jeg foldede et sådant blad ud, lå der en meget lille lysebrun orm derinde.

Hvad pokker gør vi?

HJÆLP! Vi vil så gerne redde de resterende æbler!

På forhånd tak for svar.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. juni 2009 kl. 18.39

Vibeke: Jeg har været ude for præcis det samme bare med mit blommetræ – er de nye skud er krølled eog der er en orm/larve deri!

Har spurgt ude på planteskolen, de sagde spray med en opløsning af vand og brunsæbe og spul grundigt efter med vand...

Nyt svar til emnet »Hvad sker der med mit blommetræ (Oullins)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad sker der med mit blommetræ (Oullins)

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider