Forum

Hvilken plante er det?- og bonderoser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Andersen, 13. maj 2009 kl. 12.14

Go'daw

Sagen er den, at jeg skal bruge lidt hjælp til at bestemme hvilke planter det egentlig er jeg har stående.

Har overtaget en have, og fik gravet det jeg tror er en bondeorse op iaftes, den knækkede desværre ved roden. Men roden er fyldt med små knolde, så evt de kan sættes ned igen.

Den stod iøvrigt ved siden af det jeg tror er en bonderose, og tænker den evt havde formeret sig.

Jeg ligger derfor disse billedelinks ind, så alle kan se med.

1. Er dette en bonderose?

img410.imageshack.us/img410/8624/bonderose.jpg

2. Var det en bonderose jeg fik dræbt? og kan knoldene bruges?

img410.imageshack.us/img410/4797/bonderose2.jpg

3. Er dette en bonderose?

img410.imageshack.us/img410/9783/bonderose1.jpg

4. Så en evt en bonderose, og hvad er den gule plante?

img410.imageshack.us/img410/3193/bonderose3.jpg

5. Hvilken plante er denne lille fyr, med træagtig stamme.

img410.imageshack.us/img410/8/75885156.jpg

6. Dette skulle gerne være en rhododendron.

img149.imageshack.us/img149/7686/rhondrendron.jpg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 13. maj 2009 kl. 13.12

1. Det første billede ligner en almindelig kirsebærlaurbær med de karakteristiske blomster.

2. Ja, det er en bonderose, så nu gik du glip af den smukke blomst. Om efteråret danner knoldene små spirer under jorden, som er dem der skal skyde op næste forår. Du får ikke mere glæde af knoldene i år, men hvis du planter knoldene danner de spirer, som skyder op næste forår.

3. Det er en rhododendron.

4. Ja, det er en bonderose med en stor knop. Ved ikke hvad den gule plante er.

5. -

6. Ja, en rhododendron, men den har det vist ikke for godt.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Andersen, 13. maj 2009 kl. 14.44

Mange tak for svaret Martin P.

Er også lidt ked af at jeg fik dræbt den ene bonderose, men den stod lige op af det du fortæller er en kirsebærlaurbær, så den skulle væk, men som du kan se har jeg en til, og et par andre jeg har sat igen, som jeg håber kan rejse sig til dåd.

Knoldene harvde jeg ogsp læst kunne sættes efterår, det passer jo fint med hvad du fortæller.

Den ene Rhododendron mener du ikke har det så godt, men den anden ser bedre ud kan jeg forstå, evt den "dårlige" skulle have været beskåret eller har fået for megen sol? om ikke andet for den ihvertfald lov til at stå :)

Venlig hilsen

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 13. maj 2009 kl. 15.12

Den gule plante er en euphorbia eller vortemælk på dk.

erik

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 13. maj 2009 kl. 16.47

Jeg hentyder til de gule rander der er rundt på nogle af bladene, når jeg skriver at den ene rhododendron ikke har det så godt. Du kan jo selv prøve at se de to rodhodendroners blade i forhold til hinanden. Den førstes blade ser mere grønne, struttende, skinnende og derfor sunde ud.

Skriv ''rhododendron'' oppe i søgefeltet helt oppe til højre her på siden, og så kan du læse hvordan den skal passes. Og om du synes du bør ændre noget i forhold til hvor den står og hvordan du passer den nu.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Andersen, 13. maj 2009 kl. 22.22

Tak for svaret Erik, og vil nu med den viden smide den i graven, da den er giftig for husdyr kan jeg læse mig til, selvom den er ret nydelig såen set.

@Martin P, nej anede mig nok, at det var det du havde bidt mærke i, og som ved andre planter kan det skyldes ting som overvanding, megen gødning, eller hård sol.

takker for svaret

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. maj 2009 kl. 8.18

Hej Carlo
Busken med de små perleknopper er stjernetop ''Dippon''.

Hvorfor smide vortemælken ud? Den er da ikke mere giftig end så mange andre, og hvilke dyr skulle spise den?

Hilsen
Anne Marie

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Andersen, 14. maj 2009 kl. 18.59

Hej Ane Marie

Tak for svaret ang stjernetop.

Jeg har været, og er i gang med en større omgang lugning og bedoprydning, og da den alligvel stod i en stor gang rod med bonderose og skovjordbær, og da jeg har katte, så må den lade livet, har så mange andre ting der skal i selvsamme bed nemlig.

venlig hilsen

Nyt svar til emnet »Hvilken plante er det?- og bonderoser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken plante er det?- og bonderoser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider