Forum

Græsplæne…hjælp

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per, 20. maj 2009 kl. 10.47

Som helt ny ejer af en kolonihave (aldrig haft have før)gik jeg frejdigt igang med at bruge round up på min græsplæne... Ja jeg ved det var mere end tåbeligt... jeg gør det aldrig mere og jeg skarmmer mig... Resultatet er en meget gulplettet plæne der hvor jeg sprayet...efterfølgende har jeg givet den plænerens og jernviotriol... sikkert en rigtig dårlig kombination...nu er plænen både, gul. sort og bare plain grim... spørgsmål: kommer græsset tilbage på et tidspunt hvor jeg har brugt rounduppen eller skal de områder graves op om ny plantes med nyt græs...?

en urutineret haveejer der er blevet klogere...

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 20. maj 2009 kl. 13.25

Hej Per.

Det har da fået så hatten passer.

Hvor du har sprøjtet med Roundup, kommer græsset ikke igen. Roundup har ingen jordvirkning, så du kan nu kradse overfladen op med en rive, så nyt græs, rive frøet ned i jorden og afslutte med at klappe til med bagsiden af en skovl. Hvor du har brugt plænerens, afhænger det af doseringen. De fleste gange klarer græsset sig selv ved stor overdosering. Der kan du se tiden lidt an, ellers må det have samme omgang. Hvis det har fået rigtig meget, kan der være en vis jordvirkning.

Jernvitriol burde ikke have nogen virkning på græsset.

Mvh. Hans

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. maj 2009 kl. 21.19

Hej Per og tillykke med din nye kolonihave.

Nu fremgår det jo af dine spørgsmål, at det ikke ligefrem er økologisk havebrug du satser på, måske snarere lidt over i "kemisk krigsførelse"?

Nu kan du jo trøste dig med at du så allerede har lært noget nyt om det at passe have. Jeg syn's selv at man lærer en masse af de fejl man begår – det er jo først rigtig galt hvis man begår de samme dumheder igen og igen!

Jeg regner med at dit kemiske angreb på den stakkels græsplæne måske skyldes, at den var fuld af alt muligt som ikke skulle være i plænen? Måske både mælkebøtter og mos?

Det kan altså godt klares uden alt for meget kemi. Lej en elektrisk mosrive en dag og giv så plænen en grundig tur med den og riv alt skidtet af. Når du så har slået plænen igen et par gange, så får du verdens fineste græstæppe.

Og så kan den måske trænge til lidt gødning. (Uden overdosering – ellers går det ligesom sidst med brune ogbare pletter)
Virker det ikke for dig, så overvej at få det hele asfalteret i stedet for.

God fornøjelse med haven.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Engermann, 22. maj 2009 kl. 17.05

Selvom du har brugt Roundup m.m., skal græsset nok komme igen.

Jeg havde forrige år brugt Roundup til et "bed" med skvalderkål og desværre også ramt udenfor på græsset, der selvfølgelig døde.

Jeg lod græsset i nærheden vokse og sætte frø, og i dag er der igen græs på de døde stykke.

ps: Skvalderkålen kom ikke igen!

Nyt svar til emnet »Græsplæne…hjælp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Græsplæne…hjælp

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider