Forum

Liguster hæk hva nu?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle, 13. august 2003 kl. 19.56

Hvad kan årsagen være til at min ligusterhæk får mørke pletter på bladene og falder af? den har ikke manglet vand eller gødning.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 14. august 2003 kl. 10.33

Sådan som sygdomsbilledet bliver beskrevet, er der uden tvivl tale om én eller flere bladpletsvampe. Desværre må jeg bedrøve dig med, at netop den rigelige vanding og gødskning kan være med til at øge planternes sårbarhed over for disse svampe. Gødskning (især med kvælstof) skaber hurtig, salatagtig vækst med tyndhudede blade, og hyppig vanding skaber et fugtmættet miljø omkring bladene. Tilsammen giver det svampene de bedste betingelser for et angreb.

Hvis du gerne vil gøre det godt for dine ligusterplanter, bør du nøjes med at gødske én gang årligt (i maj) og vande en enkelt gang, nemlig lige når de nye skud ses efter klipningen.

I øvrigt er det slet ikke sikkert, at planterne trænger til gødning og vand. I deres naturlige plantesamfund vokser de under tørre og let skyggende skove, så de er tilpasset ret barske forhold.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Halkier, 29. oktober 2005 kl. 10.34

Min ligusterhæk, som er sat for ca. 2 år siden, har i år sat de sortblå giftige bær, det i sig selv kan ikke forskrække mig. Hækken står flot, er ca 150–160 cm høj.

Jeg har et par rigtig gode venner, men det er ikke altid jeg tør stole på hvad de fortæller mig.

Det sidste de fortalte mig var at man skal pille alle de sorte bær af, og det tror jeg ikke på.

Hvad mener du om det?

Med venlig hilsen Henning Halkier Nr.sundby.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jensen, 7. november 2005 kl. 11.28

Jeg har en ca. 35 år gammel ligusterhæk, som står op ad en garage mod vest og frit mod øst.

Den er meget tynd påå de nederste 50 cm og jeg ville gerne klippe den helt ned og så få den til at skyde nedenfra.

Hvor langt ned skal den klippes for at sikre en god vækst?

Med venlig hilsen
Steen Jensen

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Flak, 3. april 2006 kl. 21.53

Hvilke gødning er bedst til en nyplantet Ligusterhæk

med venlig hilsen
Per Flak

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stan Vrublovsky, 6. november 2009 kl. 23.49

Min ligusterhæk er 39 år men stadigvæk meget pæn. Men i bunden vokser der efterhånden alt muligt ukrudt, vedbend og mahonie. Jeg synes at alle mine forsøg for at holder væksten af disse planter nede giver kun kortvarig resultat. Tværtimod, vedbend vokser mere og mere og mahonie er der flere busker for hvert år. Hvad kan jeg bekempe dem med?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 12.19

Jeg ville nok vælge at grave dem op og så få planterne fjernet med det samme. Begynder du at sprøjte risikere du bare at ødelægge hækken. Der skal ikke meget vind til før, at hækken får en skadelig dosis. Jeg prøvede det i år med Vegano (som dog ikke kan bruges i dette tilfælde) og fik svidninger hist og her

Hvis det kniber med at grave kan du også nøjes med at klippe planterne hel ned ved jorden eller hakke dem over med en skarp hakkejern. Det er godt nok en længerevarende projekt, som man bander lang væk, men den lønner sig.

Hvis du søger for at din hæk får en pyramide form (smal for oven og bred for neden) vil den med tiden skygge for de planterne, emn hel at undgår at selvsået planter kan du ikke.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 12.25

Vil du benytte Round up, som er godkendt til formålet kan du smøre det på med en pensel, så undgår du disse vind retnings skader. Jeg ville stadigvæk fjerne så meget som mulig først med hakkejernet og min beskæresaks og så tage penslen i anvendelse bag efter, når det begyndte at skyde igen. Så bruger du hellere ikke så meget af round uppen.

Nyt svar til emnet »Liguster hæk hva nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Liguster hæk hva nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider