Forum

Overseelse?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 16. august 2003 kl. 7.48

Jeg funderer på, om der er et ellet andet, jeg har overset?

Jeg har søgt, så derfor spørger jeg med god samvittighed:
Kan man i hvidløg-sættefasen skelne mellem blødnakkere og hårdnakkere?

Da min logiske sans siger mig, at svaret må blive et ja, supplerer jeg omgående med et nyt spørgsmål:
Hvordan?

Jeg har i år forsøgt mig i hvidløgsbranchen for første gang. Det vil sige, at jeg tyvstartede med at sætte nogle fed løg året før.

Forsøget resulterede i en række udmærkede løg, der alle er spist.

De fortærede og velsmagende løg var alle af hårdnakkertypen, hvorfor jeg gerne fortsætter i det spor.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. august 2003 kl. 18.51

Hvis du får fat i dem delt ud i fed, kan du ikke se det sikkert.

Hvis alle fed er "trekantede" er der dog størst chance for at det er hårdnakketypen. De blødnakkede har også en række mest trekantede fed udvendig, men også en helt masse små fed med mere firkantede faconer. Men hvis det er sætteløg, du køber, kan de små fed være frasorterede. Hvis du køber, bør du ud fra navnet kunne finde frem til typen.

Er de ikke skilt ad i fed, men sidder som en enkelt krans rundt om en træagtig stængel, er det hårdnakketypen. Blødnakketypen har ligeledes en krans af fed, men indeni er der fyldt ud med mange mindre fed.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 10. oktober 2003 kl. 11.55

Selv efter udmærket svar og nøje studium af artiklen om hvidløg samt www.havenyt.dk/forum/kommentarer/753.html#e2481 føler jeg mig lidt på herrens mark.

Jeg vil sandt for dyden gerne være sikker på, at der kommer et fornuftigt udbytte af de hvidløg, jeg propper i jorden.

Indtil videre har jeg sat nogle fed af løg, der har henholdsvis kinesisk og fransk oprindelse.

Når man køber hvidløg i diverse butikker, står der ikke skrevet:
Vi er hårdnakkede/Vi er blødnakkede.

I år høstede jeg nogle glimrende løg af hårdnakkertypen, men de er alle forlængst spist.

I øvrigt undrer det mig, at man ikke umiddelbart kan købe sætteløg for nærværende.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. oktober 2003 kl. 0.28

Jeg har flere gange taget tilfældige pæne hvidløg til at sætte og har indtil nu ikke været uheldig med høsten. Men jeg forsøger altid at bruge egne sætteløg – de største og flotteste løg, jeg høster går til dette formål.

Men du kan købe sætteløg af hvidløg. Jeg kan se, at de kan fås hos Isabella Smith – oven i købet i økologisk kvalitet.

www.isabellasmith.com/ecommerce-products/view?product%5fid=971&category%5fid=142

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 11. oktober 2003 kl. 13.04

Også Solsikken sælger økologiske sættehvidløg:

www.solsikken.dk

Nyt svar til emnet »Overseelse?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Overseelse?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider