Forum

Pasning af stuebirk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten P., 1. december 2009 kl. 14.23

Er der nogen som har et godt tip til pasning af en stuebirk (jeg tror det er en stuebirk, billede er vedlagt)?
Vanding, sol, gødning???

Den står pt. i vores stue (men ikke i direkte sollys). Vi har netop fået den, men den er allerede begyndt at tabe blade.

På forhånd tak.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 2. december 2009 kl. 18.49

Det er ikke en stuebirk, Morten, men hvad det er for en plante, kan jeg ikke sige. Det er måske en god idé at plante den om i en lidt større potte. Så kan du også nemmere finde ud af, om den er for våd eller for tør.
Med det fine billede. må der være nogle stueplanteeksperter her på forummet, der kan fortælle dig, hvad det er for en plante, du har fået.

Hilsen Knud

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten P., 2. december 2009 kl. 23.09

Tak for svaret og tippet. Det vil jeg prøve.
Og hvis der er en ekspert, der kan fortælle mig hvad for en plante det er vil jeg blive glad. :-)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. december 2009 kl. 10.13

Hej Morten
Jeg har måske været for hurtig med at sige, at det ikke er en stuebirk. Jeg har prøvet at kigge efter Stuebirk i en stueplantebog, og den findes under navnet Birkefigen. Her er der et eksemplar, der kan ligne din.
Og med hensyn til bladtab står der, at det kan skyldes rigelig vanding. I så fald skal man lade rodklumpen tørre fuldstændig, inden man vander påny.
Vores Stuebirk/Birkefigen har blade med hvide rande og ligner overhovedet ikke din(se vedhæftede billede). Det var min kone, der sagde, at der også findes en med helt grønne blade.
Vedhæfter et billede

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. december 2009 kl. 11.22

Hej Knud og Morten

Jeg er ikke ekspert i stuebirk, men har da for en del år siden haft et eksemplar, som gik helt op til loftet. Den var med grønne blade, og den lignede Knuds brogede eksemplar på en prik, bortset fra bladfarven. Jeg synes ikke Mortens plante ligner en stuebirk i facon og bladene er lidt vel store.

Hilsen Karna

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. december 2009 kl. 14.26

Måske er det en ficus art . Dem findes der uhyggelig mange af ( ca. 850 stks.) Jeg ved bare at ficus Benjamina er det latinske navn for stuebirken og mange af vores indendørs planter har det latinske navn ficus .

Ficus carica (Figen) ficus elastica (Gummi figen) Ficus lyrata (violinkasse figen) ...og så er der ørefigen (som godt nok ikke er en plante )

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten P., 3. december 2009 kl. 15.28

Mange tak for jeres svar.
Det vigtigste er sådan set blot hvordan man bedst holder planten. Jeg har ikke de grønneste fingre, men det kan jeg jo få med lidt hjælp.
Jeg vil for fremtiden være tålmodig med vandingen.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. december 2009 kl. 22.37

Nogle gange kan stress, forårsaget af kulde/varme - overvanding eller tørke også få dem til at smide bladene .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. december 2009 kl. 23.08

Jeg mener at kunne huske, at min stuebirk tabte mange blade om vinteren, så jeg lavede lige en søgning på Google og fandt dette på Wikipedia under Løvfældende:

Visse stueplanter, som normalt er stedsegrønne, kan reagere med løvfald, hvis åndingstabet overstiger fotosyntesegevinsten (i kombinationen: stuevarme og svagt dagslys). Et velkendt eksempel er Birke-Figen (Ficus benjamina) (= Stuebirk).

Hvis du vil læse det hele, så se her:
da.wikipedia.org/wiki/Løvfældende

Nyt svar til emnet »Pasning af stuebirk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Pasning af stuebirk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider