Forum

Flytning af 4 års træer og andet…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 15. september 2010 kl. 20.59

Jeg står i den ærgelige situation at jeg skal flytte fra min fantastiske og højt elskede have... den nu forhændværende "manden min" har altid været ligeglad med haven og alle de skønne ting jeg har plantet deri...

Jeg står f.eks. med nogle specielle og for mig unikke træet (fra podemester Boi), andre gode sunde æble træer der endelig er kommet i god vækst og et skønt drivhus som skal skilles i atomer og flyttes ;-(

Hvordan ser det ud med at flytte et 4 års træ dvs. træerne er jo ældre men er købt og plantet i okt. 2006. Hvor stor en rodklump skal den have med sig for at overleve og hvornår er det bedste tidspunkt at grave op?
Vil de kunne klare sig til efter nytår i en stor murerbalje?

Drishuset skal tages ned i uge 42 hvilket bliver noget af et projekt - og der påtænker jeg også at grave træerne op. Der er endvidere også nogle buske (blåbær, solbær og ribs) som skal med mig..

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. september 2010 kl. 22.22

Det er da træls, nu hvor det hele var etableret og der var god gang i dine afgrøder. Træerne ved Boi alt om, men dine solbær og ribs behøver du ikke grave op. Tag en del 20 cm. stiklinger fra buskene og sæt i potter, de bliver meget hurtigt store. Blåbærbuske kan let opgraves da de står i spaghnum, du kan også tage stiklinger fra din figen og vindrue, det sparer da en del gravearbejde og stiklinger fylder ikke så meget.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 16. september 2010 kl. 10.23

4-år gamle frugttræer kan du godt flytte uden de store problemer. Det bedste ville selvfølgelig have været en rodbeskæring i foråret forud for en flytning, men jeg har flyttet mange 4-års frugttræer uden rodbeskæring, men så i stedet beskåret kronen i forhold til hvor meget rod, jeg har fået med. Det bedste tidspunkt at flytte træerne og beskære dem på er i oktober. Du behøver ikke nødvendigvis at få rodklump med, blot rødderne er nogenlunde intakte. Når du har pottet træerne skal du sørge for at holde jorden i potten fugtig, så længe der er varme i jorden, vil der dannes nye rødder. Pottede frugttræer bør ikke stå ude i det fri om vinteren. De kan sagtens stå i en garage eller lign., blot der ikke er for varmt, indtil de skal plantes eller indtil de begynder at skyde til foråret.
Du kan bruge samme metode til buske, hvis ikke du vil lave nye, som Mogens foreslår.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. september 2010 kl. 11.20

Super - tak for svar! Ja det er meget ærgeligt at skulle flytte - den have var jeg bare så glad for!

tak for tippet om at træerne skal stå ind, det havde jeg ikke lige tænkt på. Og det har de også rig mulighed for.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 17. september 2010 kl. 11.18

Hej Lise.
Jeg har lige tømt min kolonihave for træer og planter, da jeg også er flyttet. Har købt hus med stor have, og havde derfor ikke brug for kolonien længere. Men ville som du gerne have det med, som jeg havde plantet.
Der var bla. 6 æbletræer, også 3-5 års, som skulle med.
Jeg startede med at grave en cirkel om stammen, som havde samme omkreds som kronen. Så gravede jeg nedad ca. en meter. Så stod træet med en kæmpe jordklump, som jeg så forsigtigt løsnede med hænderne, for at rødderne ikke skulle tage skade.
Nu har jeg så plantet træerne i den nye have. To uger har de stået dér nu, og ser ikke ud til at have taget skade af flytningen. Undtagen ét af dem, et Discovery - det ældste af træerne, hvorpå alle bladene visnede et par dage efter.
Nu giver jeg dem bare godt med vand hver dag, og håber det bedste.

Nyt svar til emnet »Flytning af 4 års træer og andet…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flytning af 4 års træer og andet…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider