Forum

Amaryllis

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 23. januar 2004 kl. 9.21

Jeg fik en hvid amarylis i julegave, og den satte først en 60 cm. høj stilk med 3 flotte blomster (det 4. anlæg blev ikke til noget), og dernæst en 65 cm. høj stilk med 4 endnu flottere blomster. Problemet er, at den bliver ved med at vælte, fordi blomsterne er så store og tunge, at den får overballance. Er der nogen, der har en elegant løsning? En støttepind er nemlig slet ikke nok.

Venlig hilsen

Merete

1 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. januar 2004 kl. 9.44

Måske kan du tage en potteskjuler, som er for stor, og som du kan fylde småsten ned i, så du får mere vægt til at modstå vægten i toppen.

Måske kan du tage et stykke fiskesnøre, som er næsten usynligt til at tøjre opbindingspinden med et sted i vindueskarmen, F.eks, hasper eller gardinstang.

2 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 2. februar 2004 kl. 10.32

Glimrende ide med en for stor potteskjuler, fyldt op med noget tungt. Tak for rådet.

Venlig hilsen

Merete

3 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Qusit, 3. februar 2004 kl. 16.37

Jeg har et løg som står i vand i en vase ligesom en hyacint. Den har blomstret flot med 4 store røde blomster. Hvordan skal jeg behandle løget efter afblomstring – skal det ligge mørkt og tørt eller skal jeg plante det i jord?

4 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 6. februar 2004 kl. 11.28

Kære Susanne

Hvis det er en Amaryllis, du har, kan du se mere om pasning her:

www.e-haven.dk/aktuelle/februar/vindue.htm

Der kommer også mange andre sider frem, hvis du søger på Amaryllis på nettet.

Venlig hilsen

Merete

5 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majken Dyrhave Hansen, 18. februar 2004 kl. 20.35

Hejsa jeg fik en amaryllis i gave. jeg ville klippe et tørt blad af, og ca 2 uger efter fik jeg nogle (mange) vandblærere på fingerne. hudlægen kunne kun komme fem til at det var saften fra en amaryllis, den er altså meget giftig, så pas på når tages tøre blade af.

venlig hilsen Majke.

6 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. februar 2004 kl. 23.15

Med den viden jeg har om allergi, så føler jeg mig ikke sikker på, at den oplysning om amaryllis og hudreaktion er helt rigtig.

Dels kommer en allergisk reaktion normalt senest 48 timer efter, at man har været udsat for påvirkningen. Du har haft fingrene i meget andet inden for de 2 uger. Jeg har set lignende blærer hos en person efter berøring med enebær. Nu er amaryllis jo ikke særlig vigtig at have i huset, så hvis den er under mistanke, ville jeg fjerne den fra huset.

Men derfra og til at advare generelt mod en plante er noget andet. Jeg kender også en som får astmaanfald af bregner. Det er jo ikke grund til at advare alle mod at omgås bregner.

På nettet kan man dog godt finde enkelte oplysninger om allergi forårsaget af amaryllis – et eksempel med en gartner, som har arbejdet i drivhus med amaryllis i længere tid. Men under de forhold, kan man blive overfølsom for mange planter, som ellers er harmløse for de fleste at omgås.

Jeg har slået den op i Allergy-Free Garden af Thomas Leo Ogren. I denne bog har næsten alle haveplanter fået en karakter efter, hvor allergen planten anses for at være. Amaryllis har fået karakteren 3 ud af 10 mulige, hvor 10 er de mest allergene. Halvdelen af vores haveplanter ligger nok over 3.

7 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. februar 2004 kl. 23.22

Ovennævnte bog: Allergy-Free Gardening kan man finde flere oplysninger om her:

www.tenspeed.com/catalog/all/item.php3?id=955

8 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda, 23. marts 2004 kl. 19.52

Hej!

Jeg har en Amaryllis og den er netop lige af blomstret, jeg har hørt at man kan få dem til at blomstre flere gange det samme år. Kan man det? og hvis man kan hvordan?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Linda

9 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Fenger, 23. maj 2004 kl. 13.21

Af Gerda Fenger
Jeg har netop købt 2 Amaeyllis løg hos en gartner i Holland. Det gik lidt stærkt. De er i 2 plastik-urtepotter med underskål, hvor jeg nu vander dem.De er begyndt at spire, har dem i drivhuset. Jeg har åbnet urtepotterne for at se om der var jord i. Der er lidt. jeg spørger derfor om jeg nu kan plante dem over i en større potte, og hvilken jord jeg bør bruge. Med venlig hilsen Gerda Fenger

10 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Hjorth, 3. juni 2004 kl. 19.14

Jeg har fået en amarylis til jul. Der var fem store blomster i den og meget flot. Nu har den stået med de grønne blade lige siden, mens blomsterne er visne for længst.

Hvad gør jeg ved den? Den skulle gerne blomstre igen til jul.

Klipper man de grønne lange blade af eller tager man løget op og lader det tørre, for så at plante det igen til jul.

Hvad gør man egentligt?

Med venlig hilsen Jane

11 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 7. august 2004 kl. 6.56

Hej.

Jeg er en pige på 28 år, som i år har haft nogle meget underlige oplevelser med mine blomstrende "Amaryllis".

Den første af mine amaryllis ville blomstre d. 28 juni, så det gjorde den. Men ikke nok med at den ville blomstre i juni måned. Den ville, da den ene stængel var kommet op og var begyndt at blomstre, så begyndte den at sende en stængel mere i vejret. Den fik altså to blomster-stængler, med 6 store og flotte blomster på hver stængel.

Den anden af mine amaryllis har også sat to stængler (omkring d. 18 juli) med hhv 6 og 5 blomster på hver stængel. Den er dog næsten af-blomstret nu, og der er kun en blomst tilbage på den ene.

...ØØØØHHH, men så er det nu min kæde hopper af, for nu er der kommet en tredie stængel til syne, midt imellem de to andre stængler. Hvordan og hvorfor kan det lade sig gøre?

Jeg kan ikke fatte det.

Jeg har haft (forskellige) amaryllis løg i en del år (syntes jeg selv da)(og jeg bruger dem igen år efter år).

For ca 10 år siden købte jeg mig den første amaryllis som løg, og jeg har eksperimenteret med plejen osv, for at få det bedste resultat. Og har de sidste 4 år behandlet dem alle sammen ens. Nemlig således :

Når jorden er 100% frostfrit, og man er 115% sikker på at der ikke kommer mere frost, så graver jeg løgene ned i min have, gøder/vander den derude hele sommeren, så de kan vokse sig stor. Omkring september/oktober tager jeg dem ind, sætter dem mørkt og lunt, (glemmer dem, da de ikke skal vandes), så vil de visne ned, og bruge den energi derfra til at sætte en sund og kraftig stængel (tror jeg da, det er ihvertifad min erfaring),(de total visne blade trækkes med lethed af løgene, når de er helt sprøde).

Når jeg så kan se den begyndende stængel komme op af løgene (normalt omkring november/december), så tager jeg løgene ind og planter dem i potter, som stilles lyst i stue-vinduet, hvor de vandes og pusles om. I løbet af en – to måneder har jeg de flotteste amaryllis, som blomstre utroligt flot. (Jeg har fundet en løsning på mit potte-plante-vælte-problem. Mens blomster-stænglen gror opad, vender jeg potten dagligt (så forbliver stænglen lodret), og når stænglen så er ca 20 cm, stikkes en frisk (pile-gren på ca 1,5 cm i diameter & 30–45 cm lang) ned i potten, hvorpå jeg monterer en passende bred elastik fra min sykasse (den skal sidde lidt tæt, men den må aldeles ikke stramme så meget at der bliver mærker herefter). Elastikken samler jeg med en clips-maskinen, så behøver jeg ikke at binde knuder (og clipsen kan vendes indad, så ses den ikke). Nu FORBLIVER mine stængler lige, og hvor er det dejligt at se på en sund blomstrende amaryllis.

Mvh Dorthe Fuglsang, Rødby

P.S. Desværre kan man ikke vedhæfte billeder på denne beskrivelse, men er der nogle der kunne tænke sig at se mine billeder, som er taget ifm. skrivningen af dette indlæg, så sender jeg gerne mail.

Er det pga min behandling, at mine løg har fået så meget energi?

Mvh Dorthe Fuglsang Nielsen, Rødby. Mobil nr. 22–262630

12 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 7. august 2004 kl. 7.02

Hej. Til jer som har læst det andet indlæg som Dorthe Fuglsang har skrevet, så kan i finde den rigtige mail-adresse har.

I mit forgående indslag er min mailadresse på mystiskvis ikke blevet rigtig. Den rigtige mail adresse kommer her:
dsl133415@vip.cybercity.dk

13 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. august 2004 kl. 20.29

Jeg går ud fra, at de amaryllis, der ville blomstre hhv. 28 juni og 18 juli, har stået ude i din have.

Og så er det formentlig den megen regn, der er årsagen.

For nogle år siden havde jeg også den overraskende oplevelse, at min amaryllis, der havde stået ude i gården i en potte uden hul i bunden, satte blomst først i august. Jeg huskede så, at vi efter en meget tør periode fik 3 dages massiv regn med efterfølgende varme.

Tænk på, at det er en tropisk plante, som er vant til lange tørke-perioder og massive regnskyl. Jeg tror, det er disse ekstremer, der sætter den igang.

14 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli-K, 14. september 2004 kl. 18.03

14. september 2004
mine 5 løg som har stået ude til nu – skal snart ind (september)- nogle har jeg klippet bladene af fordi de var overvældende store – andre ser lidt kedelige ud – hvad skal jeg gøre

15 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Dalgas Andersen, 20. oktober 2004 kl. 22.56

Jeg har en amarylis fra sdste år, som jeg desværre ikke har gravet ned i haven; men den har stået i mit bryggers og har fået lidt vand af og til. Nu har den fået blade g jeg har givet den noget nyt år. Hvad gør jeg for at få den blomst?

Hilsen Kirsten

16 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 29. november 2004 kl. 13.55

Til Kirsten Dalgas Andersen

Din amarylis skal bruge energi på at vokse i dette stadie. Du må tage det som en sommerperiode, gøde godt og vande, så din knold ka blive sund og klar til blomstring.

Man behøver ik at grave den ned i haven, dette er dog det jeg har haft bedst succes med. Derfor skrev jeg det.

Med min amatør-viden skal du :
Du læser mit indslag, og starter hvor mine bliver gravet ned i haven... (din amarylis tror den skal vokse sig stor og kraftig /har brug for at samle nærring for at kunne blomstre.

Dermed kan du sikkert få din amarylis til at blomstre i april, eller der-omkring. Og efter denne blomstring vil jeg skynde mig at grave den ned i haven og gøde den lidt godt indtil det bliver koldt igen, så skulle din knold være på rette kurs igen, og blomstre til jul...som vi genre vil have.

Held og lykke med det!

17 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 29. november 2004 kl. 14.06

Til Bølle.

Viden fra en amarylis-amatør.

Amarylis har det som påskeliljer, de skal ha lov til at visne ned i fred. Når de visner ned, trækker de saften fra bladene ned i løget igen, og bruger dette (formentlig) som madpakke til dannelse af blomsterknold.

Hvis man klipper bledene af påskeliljerne i haven først på sommeren, blomstre de absolut ikke så talstærkt, som den foregående år. Dette har jeg lært af mine gerninger. Jeg klippede nemlig de (grimme, grøn/gule) halv visne blade af alle påskeliljerne i haven, engang for mange år tilbage. Men til min rædsel, året efter, kom der ikke en eneste påskelilje i min have det år.

Dette skal man ikke gøre.

Men ta og læs mit indlæg fra 7 august, så vil du sikkert få slyr på dinne (knoller) (SMILER).

Held og lykke.

18 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 29. november 2004 kl. 16.15

Til Kirsten

Sidste år gik det min amaryllis på samme måde, den satte en masse blade i efterårets og vinterens løb, men ingen blomst. Jeg lod den så bare passe sig selv, vandede den lidt somme tider, og satte den ud i haven i april. I september satte jeg den ind under et halvtag, hvor den stod et par måneder uden vand, mens bladene visnede ned, og nu – hvor den er kommet ind i vindueskarmen igen – er den ved at sætte blomst.

Venlig hilsen

Merete

19 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Fenger, 29. november 2004 kl. 17.16

Jeg købte 2 løg i midten af mig. De har blomstret 2 gange, den ene dog kun med 3 blomster første gang. De står nu med friske grønne blade i vindueskarmen. Jeg
vander dem af og til. Kan jeg nu forvente, at de vil blomstre igen? Eller skal jeg plante dem om i større potter og gøde dem?. Jeg er kommet i tvivl, om de skulle have været i haven efter den sidste blomstring.

Med venlig hilsen – gerda Fenger

20 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony Bülow, 31. marts 2005 kl. 17.38

Herligt med lidt tips om Amaryllis, som jeg husker at min farmor dyrkede i alle vinduer og næsten fyldte et kælderrum med når de skulle tørre.

Jeg har altid gjort det forkert viser det sig, men nu vil jeg afprøve jeres erfaringer og sætte min afblomsterede Amaryllis ud i haven denne sommer og tørre den til efteråret og se hvad vinteren bringer.

En underlig ting var at den satte 3–4 "luftløg" indeholdende masser af frø, kan jeg få noget ud af frøene og hvornår skal de sås?

Mvh Tony Bülow

21 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang Nielsen, 1. april 2005 kl. 8.01

Hej gerda Fenger

Du skal ikke gå så højt op i, om du har haft din amaryllis i haven eller ej. Når den står med grønne blade, skal du blot plante den i din have, når jorden er 100% FROSTFRIT. Derude vander og gøder du den. Ta den ind igen inden det begynder at fryse. Stil den mørkt men lidt lunt, så visner den ned. Så skal du bare vente til du kan se blomster-stængel. Når du kan det, skal du tage den ind i din stue og vande den.

Mit bud til dig.

Hilsen Dorthe

22 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Eising, 18. april 2005 kl. 18.54

Hej Tony

Det kan godt lade sig gøre at så frøene, jeg såede nogle for en del år siden. De er nu blvet til pæne store løg, det ene står med to store blomster lige nu, det andet har fået et sideløg. Men det tager jo sin tid før det rigtigt bliver til noget, men sjovt er det da synes jeg.

Hvornår jeg såede dem husker jeg ikke, men jeg vil tro det har været om foråret.

God fornøjelse

Hilsen

Grethe eising

23 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang Nielsen, 3. maj 2005 kl. 23.20

Hej alle sammen.

Jeg (Dorthe Fuglsang Nielsen) er flyttet, og hat fået ny mail adresse : von-tempelhyter@post.tele.dk
På ovenstående mail, kan jeg træffes hvis du skulle ha lyst til at skrive til mig.

P.s. Min x har behold den gamle mail-adresse, så jeg modtager ingen mail fra den.

24 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Hanberg, 10. maj 2005 kl. 16.54

Hej
sidste efterår fik jeg en amarylis i værtindegave. Den blomstrede da flot.

Den visnede helt hen. Jeg har givet den lidt vand 1 gang ugentlig og nu er den begyndt at skyde blade – skal jeg gøre noget anderledes nu mht til plejen af den?

Vi har tidl. haft en plante magen til – den blomstrede kun 1 gang – men skød blade flere gange.

Håber I har et råd til mig – da det jo er en meget smuk blomst.

På forhånd tak
Joan.

25 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 10. maj 2005 kl. 19.11

Hej Joan.

Hvis du læser mit indlæg (nr 11 her på siden), så er du udrustet med min metode. Og jeg har haft mange blomstrende amaryllis'ser.

Og... Faktisk er de endnu smukkere, når man får dem til at blomstre igen og igen.

Hilsen Dorthe

26 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Østergaard, 27. november 2005 kl. 9.51

26.11.2005

Jeg købte her i efteråret et sort amaryllisløg og tog det med til Mallorca, hvor jeg bor om vinteren. Det var helt utroligt, hvad der kom ud af det. Først 2 stængler med henholdsvis 5 og 6 blomster, derefter en tredie stængel med 6 blomster – altså 17 blomster ialt. Den store frodighed må skyldes, at løget blev sat i en krukke på terrassen, som ligger stik syd, og hvore det ofte er så varmt som i et drivhus, og hvor der kan blive op til 35 grader eller mere, når solen skinner. Nu er jeg spændt på at se, om sucessen kan gentages i efteråret 2006. Det var let at sætte løget i en krukke og vande, men at få det til at blomstre igen, er en helt anden sag. Det skal vise sig!

27 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Drostbo, 7. december 2005 kl. 15.44

Hej kære læser.

Det har sin rigtighed, at Amarylis bliver ret så høj og kan være svære at støtte så den ikke vælter. Jeg bandt min Amarylis til en nøgle i et skab, men desværre forsent med det reslutat til følge, at den smukke plante væltede og knækkede for mig. Jeg smed derfor planten ud, men en kekendt sagde, plat resten igen og det gjorde jeg, og jeg reddede planten. En af mine Amarylisser havde 7 smukke blomster, et syn for guder. Mit bedste råd, bind planten fast til diverse muligheder. Hilsen fra Leif

28 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Drostbo, 7. december 2005 kl. 15.44

Hej kære læser.

Det har sin rigtighed, at Amarylis bliver ret så høj og kan være svære at støtte så den ikke vælter. Jeg bandt min Amarylis til en nøgle i et skab, men desværre forsent med det reslutat til følge, at den smukke plante væltede og knækkede for mig. Jeg smed derfor planten ud, men en kekendt sagde, plat resten igen og det gjorde jeg, og jeg reddede planten. En af mine Amarylisser havde 7 smukke blomster, et syn for guder. Mit bedste råd, bind planten fast til diverse muligheder. Hilsen fra Leif

29 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Fenger, 10. december 2005 kl. 17.39

Jeg har i år haft dobbelt glæde af mine 2 amarylis, der er kommet med 4 blomster 2 gange, men hvad gør jeg nu? Jeg har dem i en stor krukke inde i et uopvarmet murstens-redskabsrum med vindue.

Hvor tit skal de vandes her i vinter?

Hilsen Gerda Fenger

30 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Pedersen, 10. december 2005 kl. 20.55

Til alle der er glade for Amaryllis.

Prøv at dyrke i leca-sten, det har jeg stort held med.

Brug en urtepotteskjuler der skal være ca 20 cm i højden, med max 2 cm vand i bunden. husk at lave et hul til overløb hvis planten udsættes for regn.

Der laves en "vandnivau måler" i den ene side.

ellers plantes og behandles løget som man plejer.

En gang om året "skylles" systemet, ved at tømme vandet af fylde rigeligt rent vand på og tømme det af
igen.

Held og lykke

Anders pedersen

31 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Pedersen, 10. december 2005 kl. 20.55

Til alle der er glade for Amaryllis.

Prøv at dyrke i leca-sten, det har jeg stort held med.

Brug en urtepotteskjuler der skal være ca 20 cm i højden, med max 2 cm vand i bunden. husk at lave et hul til overløb hvis planten udsættes for regn.

Der laves en "vandnivau måler" i den ene side.

ellers plantes og behandles løget som man plejer.

En gang om året "skylles" systemet, ved at tømme vandet af fylde rigeligt rent vand på og tømme det af
igen.

Held og lykke

Anders pedersen

32 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Lise, 14. december 2005 kl. 9.07

Hej
Jeg har ¨fået en amaryllis for en uge siden som er ved at komme i blomst,kan jeg skære den ned når den er færdig med at blomstre,og kan den komme ud i haven til foråret.

33 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 14. december 2005 kl. 13.19

Hej Inger Lise.

Du ka evt læse mine indslag : nr 11 + 17. Så skulle du være godt udrustet bagefter. er der andet du vil vide, eller er der andet jeg ka hjælpe med, er du velkommen til at skrive til mig på min e-mail : fuglsang@thyregodnet.dk
Venligst Dorthe

34 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Hansen, 29. januar 2006 kl. 11.16

Hej Merete!

Svar til Merete!

Vedr.: Din hvide Amarylis, så skal du give den en støttepind og så binde en snor rundt om Amarylisen's stængel og om pinden, det har jeg gjort, men den må ikke være stram, så ødelægger du stænglen, det fungerer rigtig godt. Held og lykke med din amarylis!

Hilsen Helle Hansen

35 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth, 2. februar 2006 kl. 20.55

Jeg har mange amaryllisløg som jeg sætter ud i haven om sommeren i deres potter og tager ind igen i september. Jeg sætter dem i et koldt rum, efter et par måneder tager jeg dem ind i den varme stue. Der går ca 4–6 uger, så kommer der en knop op, derefter flytter jeg dem hen i lyset og nogle af dem blomstrer. Men de to sidste jeg har sat ind er godt nok kommet med en knop, men den vokser kun lige oven for løget, nu er den gået i stå. Har nogen prøvet det, knoppen ser frisk og frodig ud, der sker bare ikke mere.

36 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 2. februar 2006 kl. 21.02

Hejsa.

Jeg vil skyde på at den ikke har fået kraft/godning nok i sommerens løb. Derfor er der ikke energi nok til processen.

En anden logisk forklaring kan være den temperatur skift vi sikkert alle har haft i vores huse (jeg har ihvertfald). Dette sving, kan forstyrer amarylliséns indre ur, som så får den til at gå i stå.

Hvilken farve er stænglen med knoppen?

Hvis den ikke er "knald grøn", vil jeg anbefale du giver den lidt extra gødning, og lunt (kogt) vand når du vander (gerne dagligt). Så skulle der komme skub i den igen.

En trøst til dig, hvis der ikke kommer gang i stænglen. Den skal nok blomstre, når den har sat knop (ellers skal du ligefrem mishandle den). Den blomstre bare som "dværg". Altså i nuværende højde.

Hvilket også kan være et spændende studium :O)
Venligst Dorthe

37 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth, 2. februar 2006 kl. 22.44

Hej Dorthe
Jeg prøver at give den lidt gødning og ser om det hjælper. Knoppen er ikke knaldgrøn men nærmest lysgrøn med lidt farve i spidsen. Den ene har blomstret med en stængel og har en vældig dusk grønne blade. Det gør ikke noget hvis den ikke bliver så høj, de andre som har blomstret har fået nogle meget lange stængler, mindre kan gøre det.

Venlig hilsen
Lisbeth

38 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 9. marts 2006 kl. 14.28

Hej Dorthe.

Hvad gør du med dit dig løg i perioden fra afblomsringen og til jorden i haven er frostfri? Glæder mig til at se, om din metode virker for mig.

Dorte.

39 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 9. marts 2006 kl. 14.47

Hej Dorte.

Når din amaryllis er afblomstrer, vil du sikkert se begyndende blade som vil op / eller også er de kommer et stykke derop a allerede – det er helt okey. Og langsomt vil din stængel visne ned – det er også okey – lad den bare visne ned. Og når den falder, plejer jeg bare at holde (løst) fat i enden af stænglen, og dreje potten rundt, indtil stænglen er rullet sammen (hvorefter jeg med let hånd trykker den ned, så den ligger fint på jordoverfladen i potten). Så generer den dig ikke, og den ser ikke grim ud. Der lader jeg den ligge til den er klar til at rive af (når den er rimelig indslunket).

Så lader jeg bare løget stå grøn i vindu's karmen (og se rimelig fjollet ud = det må den da selv om. Fniss :O).

Nu kan jeg jo godt finde på at binde de lange blade op, så jeg kan bruge dem til noget konstruktivt. Feks. påskepynt eller lignende... Jeg kan endda finde på at sætte små ringe i bladene, til diverse pynt...som passer til lejligheden (fester, højtider ect...)
Det er kun din fantasi der sætter grænsen.

–> Men du må bare for alt i verdenen ikke klippe bladene eller stænglen af (men det regnerjeg med at du har fået fat i.

Er der ellere noget jeg kan hjælpe/bidrage med? (Så skal du/I bare sige til).

Venligst Dorthe
P.S. Håber jeg fik det hele med, ellers spørg igen :O)

40 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 9. marts 2006 kl. 14.53

Ooooops... Glemte lige at færtælle :
At hvis man som jeg vil eksperimenterer med at sætte ringe og lignende i bladene, så tag lige handsker på. For amarylliséns saft er a de skrappe sager, og du vil ofte få kløe & udslet, hvis du får saften på huden.

Jeg personligt bruger tynde (sygehus handsker), så har jeg stadig føling med hvad der er jeg gør.

Venligst Dorthe

41 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 9. juli 2006 kl. 6.33

Hej...

Jeg fandt igår 2 amaryllisløg fra jul som jeg havde glemt jeg havde. De blomstrede fint i december, og derefter lagde jeg dem i en papirpose og langt væk i bunden af et skab. Da jeg fandt dem i går havde de begge ca 20 cm lange grønne blade. Satte dem lige ud på terassen imens jeg ville læse her på siden om nogle havde sagt noget om amaryllis. Det er nemlig mine første amaryllis.

Mange spændende indlæg. Jeg troede slet ikke den kunne tåle at stå ude...Men selvfølgelig, alle planter kommer jo udefra, et eller andet sted.

Men ingen har beskrevet hvor i haven den står. Er det ligemeget om det er i sol eller skygge?

Hej fra wina.

42 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 9. juli 2006 kl. 12.55

Hej Wina.

Amaryllisen er lige glad med sol eller skygge. Dog i den varmeste sommer ville jeg stille den i halvsol (for min egen skyld). Det sikre at løget ikke mister for meget væske. Men grav den endelig ned i haven nu og gød den grundigt (mange gange i små mængder). Så kan du være ganske sikker på at du får den fineste blomstring i løbet af vinteren.

Har du evt andre spørgsmål, skal du være velkommen til at skrive til mig på min mail.

Venligst Dorthe

43 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 9. juli 2006 kl. 15.31

Hej Dorthe.

Jeg vil osse vælge halvsol.

Tak for rådet. Nu glæder man sig jo næsten til vinter så. :-)

hej fra Wina.

44 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hoffmann, 11. august 2006 kl. 20.38

Min amaryllis har stået i et østvendt vindue siden jul og kun fået lidt vand i ny og næ... bladene er først nu begyndt at blive slappe og desværre har jeg først nu læst flere læserråd om at sætte den ud i haven om sommeren... så hvad gør jeg nu for at få glæde af den igen...? (den var rigtig flot da den blomstrede ved juletid)

p.f.h tak
Susanne

45 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 18. oktober 2006 kl. 18.26

Hej

Jeg har lige købt mit første amaryllis løg -fik at vide at den skulle sættes i glas med rødderne i vand, ligesom hyacint – men er der nogen der ved noget mere om det – hvornår kan/skal man plante den i jord?

Hílsen Lone

46 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 18. oktober 2006 kl. 23.02

Hej Lone.

Før jeg blev så klog på amaryllis løg som jeg er i dag, fik jeg også et løg i fødselsdagsgave. Det var en pakke-løsning netop med et vel-lignende (hyacint glas). Og da jeg jo ikke var klogere end jeg var, blev løget sat på glasset med lidt vand i bunden (lige som man gør med hyacinterne). Men ak og ve, rødderne og bunden af løget muknede inden jeg fik set mig om.

Så jeg kan absolut ikke anbefale at sætte amaryllis løg i disse "store hyacint glas". Hos mig fungerer det altså ikke. Men måske andre har en anden syn på sagen...

Venligst Dorthe Fuglsang
www.dkkrammedyret.dk (se mit Maine Coon katteri)

47 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 19. oktober 2006 kl. 21.41

Hej Dorte

1000 tak for oplysningen, jeg vil straks få plantet løget istedet for – men det er da underligt at jeg på planteskolen får at vide det skal dyrkes som hyacint.

Vil straks gå på din hjemmeside, har selv en lækker
blanding maine coon

venlig hilsen Lone Andersen

48 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Poulsen, 31. oktober 2006 kl. 21.05

Vedr. amaryllis.

Det er min erfaring, at amaryllis ikke behøver nogen hvileperiode! Jeg såede 2 frø i 2002, halvandet år efter blomstrede den overlevende med 2 blomster og siden har den blomstret næsten kontinuerligt, samtidig med, at der er kommet mange nye sideløg.

Først for en måned siden kunne jeg plante dem om, da der ikke på det tidspunkt var blomster på vej. Så bare pas dem med vand, lys og gødning. Det skal siges, at den har stået i et drivhus hele sommeren.

hilsen Vibeke

49 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hegvald, 6. december 2006 kl. 22.34

Hej jeg har i oktober købt og plantet 2 store amarylis løg, men ak der sker ligesom intet...et af de afskårne blade er vokset godt 1 cm men det er også det hele... potterne står i vindue med sol fra morgen til tidlig eftermiddag...hvad gør jeg forkert

på forhånd tak
Lotte

50 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 7. december 2006 kl. 2.08

Jeg har fået 4 medium størrelse amaryllis. På mærkaten og efter hvad jeg har kunnet læse herinde skal de plantes så den nederste halvdel af løget er dækket og derefter vandes. Da jeg vandede mine stillede jeg dem ned i fyrrummet hvor der er mørkt og varmt og efter en uge var skuddende fra midten af løget vokset op. Som det er sket for dine løg, voksede et par af de afskårne blade også på mine før det rigtige kimblad kom op fra midten. Jeg har vandet dem MEGET sparsomt da jeg læste at rødderne let tager skade, så måske har du givet dem for meget vand? Prøv evt. at omplante ét af løgene og se hvordan rødderne har det? Mine står i stuen nu og er ca 60–70 cm høje :)

51 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tammie, 9. december 2006 kl. 16.18

Hejsa alle sammen...

Jeg har købt en amamrulis for et par måneder siden og den har blomstret flot 3 gange med 4, 5 og til sidst 6 blomster. Men den er ved at visne nu. Og da jeg er så dum må jeg hellere spørge for en sikkerheds skyld selvom jeg har læst alle indlægene. Hvad gør jeg nu? Først skal jeg lade blandene visne og det har jeg forstået. Men de to første stængler klippede jeg af da der ikke var plads, skal jeg gøre det samme med den sidste stængel? og tager man på noget tidspunkt løget op af jorden? og lader den tørre? Er så forvirret... gid der var en trin for trin vejledning... hilsen den forvirrede 19-årige

52 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 9. december 2006 kl. 17.24

Hej Tammie.

Min trin for trin er her (et kopi fra dette forum):
For ca 12 år siden købte jeg mig den første amaryllis som løg, og jeg har eksperimenteret med plejen osv, for at få det bedste resultat. Og har de sidste 6½ år behandlet dem alle sammen ens. Nemlig således :

Når jorden er 100% frostfrit, og man er 115% sikker på at der ikke kommer mere frost, så graver jeg løgene ned i min have, gøder/vander den derude hele sommeren, så de kan vokse sig stor. Omkring september/oktober tager jeg dem ind, sætter dem mørkt og lunt, (glemmer dem, da de ikke skal vandes), så vil de visne ned, og bruge den energi derfra til at sætte en sund og kraftig stængel (tror jeg da, det er ihvertifad min erfaring),(de total visne blade trækkes med lethed af løgene, når de er helt sprøde).

Når jeg så kan se den begyndende stængel komme op af løgene (normalt omkring november/december), så tager jeg løgene ind og planter dem i potter, som stilles lyst i stue-vinduet, hvor de vandes og pusles om. I løbet af en – to måneder har jeg de flotteste amaryllis, som blomstre utroligt flot. (Jeg har fundet en løsning på mit potte-plante-vælte-problem. Mens blomster-stænglen gror opad, vender jeg potten dagligt (så forbliver stænglen lodret), og når stænglen så er ca 20 cm, stikkes en frisk (pile-gren på ca 1,5 cm i diameter & 30–45 cm lang) ned i potten, hvorpå jeg monterer en passende bred elastik fra min sykasse (den skal sidde lidt tæt, men den må aldeles ikke stramme så meget at der bliver mærker herefter). Elastikken samler jeg med en clips-maskinen, så behøver jeg ikke at binde knuder (og clipsen kan vendes indad, så ses den ikke). Nu FORBLIVER mine stængler lige, og hvor er det dejligt at se på en sund blomstrende amaryllis.

Hvis der er noget specifikt du ønsker besvarelse på, skal du bare skrive igen (eller på min private mail). Så skal jeg gøre mit bedste for at hjælpe.

Venligst Dorthe

53 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rolf, 16. december 2006 kl. 10.39

Hej Dorthe,
Du skriver at du graver dem ned, ok men hvor dybt?

54 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 16. december 2006 kl. 11.55

Hej Rolf.

Tjaaa. Jeg graver dem ned så det passer :O)
Hmmm. Lidt lige som løget skal stå i potten – altså ca halvdelen af løget bliver gravet ned i jorden – her hos mig altså (om sommeren).

Venligst Dorthe

55 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rose Marie Spooner, 31. december 2006 kl. 17.52

Jeg har netop haft 4 skønne hvide blomster på min Amaryllis. De er netop visnet, men fra løget kommer der nu nye grønne skud. Skal jeg fjerne de visne blomster? Hvad med den "gamle" stængel?. Skal jeg lade den stå i det sydvendte vindue, hvor den hele tiden har stået? Jeg kunne jo godt tænke mig, hvis den kunne komme til at blomstre igen.

56 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 1. januar 2007 kl. 17.50

Hej Dorthe – og alle andre amayylis eksperimenterende...

Da jeg netop her i december har købt min første hvide Amarylis (Athene, står der på den), har jeg søgt på internettet efter en vejledning i hvordan dælen jeg holder liv i den efter blomstringen...

Det bedste sted jeg har fundet var dette forum!

Men, det er nu tæls at der ikke er en "året rundt med en amarylis- guide"... Jeg har forstået det her med at lade den afblomstre, ikke klippe bladene af, lade bladene stå...og så knækker filmen... Det er jo 01.01.07 i dag, og den blomstrer fint nu med firblomster, der er en blomsterstængel mere på vej og jeg kan se og lidt blade.

MEN, når 2. stængel er afblomstret og halvvissen – og er snoet sammen ved løgets basis som I foreslår for at trække al næring ud af den. Skal jeg så lade det den afblomstrede plante stå indtil det bliver sommer? Der er jo ret længe til, og jeg forestiller mig at de blade kan gå hen og blive liiidt kedelige og lange i min vinduskarm, alt i alt ikke verdens kønneste plante (med lange blade og sammenrullet vissen blomsterstængel) som skal vandes regelmessigt til foråret kommer – hvor jeg så når jorden er 114 pct frostfri planter den ud, og måske får en blomst igen til sommer...

– Hvorefter den tages op – uden jord – og "glemmes" et køligt sted indtil bladene er visnede helt og den begynder at spire påny, hvorpå den "huskes" og plantes og vandes indtil december... hvor den blomstrer!

Er det sådan det foregår? Og er de i virkeligheden meget dekorative med deres lange blade og sammenrullede blomsterstængler?

Det der volder mig størst kvaler, er altså hvad jeg gør med planten når blomsterne er visne og frem til foråret!

Med ønsket om et blomsterrigt Nyt År til alle andre!

Rikke

57 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 1. januar 2007 kl. 17.57

Hej Alle

Jeg venter spændt ligesom Rikke, jeg er osse på min første men absolut ikke sidste amaryllis.

Min er hvid og stod rigitg flot med 3 kun3 blomster i hele julen, nu er de så ved at visne og en ny blomster stængel er på vej.

Vil selvfølgelig følge "brugsanvisngen" som jeg har læst mig til her – men hvis nogen har en "kalender" ja så vil jeg osse blive meget glad.

Godt nytår til alle jer amaryllis fan.

hilsen Lone

58 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 1. januar 2007 kl. 18.04

Hej til begge som stillede nytårs spørgsmål. Og selvfølgelig godt nytår til alle.

Jeg har desværre ikke tid til at skrive lange mail's på dette forum i tiden, og ej heller på mailen. Men om nogen skal bruge min "ekspertise", så er de velkommen til at "nødkalde" mig på min telefon.

(skriv en mail til mig, så får du nummeret via mail).

Venligst Dorthe

59 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 2. januar 2007 kl. 9.02

Til Lone og Rikke og andre interesserede

Amaryllis er en plante, der giver nogen helt fantastiske blomster i en forholdsvis kort periode, men som resten af året egentlig ikke er særlig dekorativ. Når blomsterne er visnet og de lange blade kommet frem, skal den helst bare gemmes af vejen, først i vindueskarmen inde bag gardinet og senere ude i haven bag andre planter. For at kunne eksplodere i de utroligt smukke blomster omkring juletid, skal planten have fred til at samle kræfter resten af året, og jeg følger denne årskaldender:

Januar – april: Planten står i vindueskarmen og vandes moderat.

April – september: Planten står ude under åben himmel og vandes og gødes.

September – november: Planten står stadig ude, men nu et sted, hvor den ikke får vand og heller ikke meget lys, fx i en carport.

November: Planten pottes om og tages ind.

December: Nu kommer belønningen for årets pasning – planten blomstrer.

Venlig hilsen

Merete

60 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 2. januar 2007 kl. 9.50

Kære Merete

1000 tak for oplysningerne, nu kan det næsten
ikke undgås at lykkedes med flotte blomster igen til næste jul.

venlig hilsen
Lone

61 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rose Marie Spooner, 2. januar 2007 kl. 12.56

Kære Merete!

Tusind tak for din grundige beskrivelse af, hvordan vi kan bevare vore Amaryllis. Den vil jeg følge og håbe på igen at se min skønne hvide Amaryllis blomstre igen.

Et rigtig frodigt nyt år ønsker
Rose Marie Spooner

62 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Hald, 9. januar 2007 kl. 17.52

Hej derude.

Jeg fik min 1. amaryllis i december, og nu står den og er kanonflot. Den er koralrød. Der er dog 2 ting der undrer mig. Mit eksemplar har mange blade inde i tragten. Er altså dobbelt eller tredobbelt. Og stænglerne er kun godt 20 cm. høje. Begge dele er en stor fordel. Nu vil jeg spørge, er det en speciel "race"
Kan man evt. selv gøre noget for at undgå at stænglen bliver så høj at den vælter.

63 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 24. januar 2007 kl. 9.37

HEJ

Jeg har en amaryllis som jeg har haft i flere år og den har altid haft røde blomster, men i år er de hvide.

Eller næsten hvide der er enkelt blomst som har to røde streger og en lille del af blomsterstænglen er lidt rød.

Er der nogen der har oplevet det før?

Hvordan mon den bare kan miste farven?

Og jeg vil gerne købe nogle nye amaryllis, så er der nogle som kender en god online forretning med amaryllisløg?

64 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 24. januar 2007 kl. 10.40

Hej Vibeke
Jeg har købt en del amaryllis i Holland når jeg har været på ferie dernede, jeg har altid bedt om hvide og de er altid blevet røde. Troede faktisk jeg var blevet snydt, men måske kan de bare skifte farve?

65 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 25. januar 2007 kl. 15.02

Hej.

Jeg har to amaryllis-planter. En står nu i vindueskammen med lange grønne blade. Hvis jeg har forstået rigtigt skal jeg lade den stå, vande den jævnligt og sætte den ud, med de grønne blade (eller hvad der til den tid er tilbage) til april eller deromkring. Rigtigt forstået?

Derudover har jeg en plante (et løg) fra forrig jul, som har stået koldt siden den afblomstrede. Jeg begyndte at vande den i september, men løget er uændret. Er det mon dødt, eller kan jeg få liv i det, hvis jeg følger ovenstående brugsanvisning?

Hilsen Stine

66 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 25. januar 2007 kl. 20.04

1 – ja
2 – prøv, hvis det lykkes er det godt og hvis ikke så har du da i det mindste prøvet

67 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Eriksen, 15. februar 2007 kl. 15.36

Jeg har tidligere fået en amaryllis der var i blomst, som fik blade men ingen blomst, i december fik jeg en rød/hvid som først blomstrede med 4 dernæst med 5, nu vil jeg gøre som beskrevet, det bliver spændende at se til december, også hvordan det er gået de øvrige på siden. Tak for gode indlæg.

Hilsen Alice

68 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. februar 2007 kl. 19.59

Man forstår godt sådan en person som "b" ikke oplyser nærmere om hvem vedkommende er, men jeg opfatter det som et menneske der mangler opdragelse. Humor er dét ikke. håp

69 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B Som I Bente Der Ikke Altid Gider Skrive Det Hele, 16. februar 2007 kl. 12.38

Hjælper det hvis jeg skriver lange historier som dig hans åge – ja du skal plante det ud etc. Dit løg lyder dødt, men prøv da at plante det ud, måske er der liv og så ville det da være sjovt

Nogle af os sparer på ordene og er korte og præcise, det ville jeg ofte ønsker at DU var Hans Åge (og nej ingen humor, ren fakta)

70 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suna, 20. maj 2007 kl. 14.54

Hejsa :D

jeg har lige et par spørgsmål, men først:

HAHA! hans åge! jeg tror jeg ved hvem der mangler opdragelse... tal pænt!

Ja, og så til spørgsmålene.

jeg har for 2–3 år siden fået en amaryllis, den har blomstret 2 gange og er virkelig flot.

men jeg ville ønske jeg vidste hvad for en slags det er...

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kan finde ud af det?

og hvis der er nogen der har styr på det, så skriv endelig til min mail, så sender jeg et billede af den...

suna105@hotmail.com

en anden ting jeg godt kunne tænke mig at vide om amaryllis, er om de er tvekønnede eller hvad. hvis jeg nu gerne vil prøve at få amaryllis-frø, skal den så bestøves af en anden amaryllis pollen, – eller formerer amaryllisser sig bare ved at lave flere løg?

Hilsen Suna

71 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 20. maj 2007 kl. 21.36

Hej Suna.

– Amaryllis formerer sig ved at lave flere løg :O)

– Du kan søge på nettet efter diverse billeder af Amaryllis (udsprunget selvfølgelig), så kan du evt selv sammenligne billederne med den du har derhjemme.

Prøv fx at sammenligne med denne hjemmeside: www.royalcolors.com/
Den er super, og man kommer til at sidde og savle, mens man er derinde (hvis man er total amaryllis-freak)

Venligst Dorthe

72 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 19. juni 2007 kl. 8.55

Hvor underligt. Her gik jeg og troede, at jeg havde fundet den helt rigtige model for dyrkning af amaryllis, og så går det pludselig helt anderledes i år. 3 af mine 5 amaryllis, der alle står ude i haven, er ved at sætte blomster, og den 4. kunne nok også finde på det. Den 5. har en stor, struttende knold, men ikke et eneste blad og heller ingen blomster.

Det beviser vel bare, at planterne lever deres eget liv, og at vi mennesker ikke skal tro, at vi er så kloge. Nu er jeg bare spændt på, hvad der videre vil ske, og hvornår de vil blomstre næste gang – i december eller først til næste år i juni?

73 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 20. juni 2007 kl. 11.37

Hej Merete og andre

Jeg er lige så forundret, det er mit første år med amaryllis og jeg havde forstået det sådan at de hvilede og samle kræfter om sommeren, men min
plante er osse lige ved springe ud. Ikke for det gør noget men naturen er underlig, min står ude på terassen i samme krukke som den stod inden for, er der nogen af jer der ved om det er en bedre ide at plante den ud i jorden eller i en større krukke.

God sommer til jer allesammen.

Hilsen Lone

74 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suna, 13. juli 2007 kl. 18.13

Hej igen...

jeg har kigget på den der side Dorthe gav mig (tak for det)
jeg tror det er en "Red Lion" :)
men på siden står der at den med garanti får 2 blomsterstilke...

min har godt nok kun blomstret 2 gange og den første gang var under svære prøvelser, uden vand, lys eller jord (det var ikk med vilje!), men den har kun fået én stilk (og første gang kun 1 blomst...)...

jeg har også læst her at nogle amaryllis'er får mere end 4 blomster pr. stilk... (troede den hed de 4 verdenshjørner eller sådan noget...)

Jeg er fuldt tilfreds med min amaryllis, men alt det der med flere stilke og blomster gør mig nysgerrig!

Hvor mange blomster/stilke kan de få?

Hvorfor får nogle flere blomster/stilke?

– Har det noget at gøre med forskellige arter, eller handler det om hvordan man passer den? Eller er det fremavlet af mennesker?

Og det der med at formere sig med at lave flere løg... der var bare en der skrev noget med nogle amaryllis-frø hans/hendes plante havde lavet...?

hilsen Suna (ved at blive amaryllis-fan!)

75 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 13. juli 2007 kl. 23.15

Hej Suna.

Jeg bukker og nejer for komplimentet. Rart at nogen kan bruge ens erfaring og viden til noget.

Nu bliver det svært for mig at "huske" at få svaret på alle dine spørgsmål, men jeg skal da forsøge at huske det hele. Ellers spørg igen ;O)

"Red Lion" er super skøn at se på.

Din amaryllis blomsterde sikkert fattigt første gang pga dens ringe pleje (Rent mel ud af posen). Men du behøver ikke at undskylde – for man kan jo ikke gøre tingene bedre end man har erfaring til. Og du har jo sikkert gjort det så godt som du kunne, med den erfaring du havde på daværende tidspunkt.

At nogle løg sætter flere end 4 blomster (hvoraf navnet "de 4 verdenshjørner" kommer af) er af uforklarlig årsag. Jeg vil antage at det er en forstyrrelse i løgets forplejning som er årsagen (uden dog at vide det helt præsist).

Den gammel-daws amaryllis får 1 stængel med 4 blomster.

Dog er der efterfølgende sket noget med dens vækst, så den pludselig gav mere eller mindre antal blomster. Nogle fik kun 1 som du beskriver. Andre fik 6 eller 7 (hvilket jeg ofte har prøvet med mine amaryllis løg.)

At nogle amaryllis løg får flere stængler, er en vider-udvikling af amaryllis's vidunderlige skønhed. Amaryllis løget er i dag blevet avlet frem til at skulle gøre det. Og lur mig, om ikke man om 3–5 år kan købe amaryllis løg som står med 3–4 stængler og endnu flere henrivende blomster i meget længere tid end en amaryllis blomstre i dag.

Jeg er ikke i tvivl om at hvis amaryllis løget bliver passet optimel, så giver den sig også 100%.

Plejen af amaryllis løget fra blomstring til blomstring, har helt sikkert stor betydning.

Amaryllis formerer sig ved at sætte afstikkere (altså lige som påske liljer, hvis du kender til dem).

Før i tiden, lavede jeg mange afstikkere på mine amaryllis (som jeg har foræret væk til familie og venner efterfølgende –> *Hi hi* Med "idiotsikker brugsanvisning" ;O) selvfølgende.

Men dit amaryllis løg sætter absolut kun afstikkere, hvis den plejes optimel (det er ihvertfald min erfaring). Måske andre mener noget andet, det ved jeg ikke.

Håber jeg kom rundt om alle dine spørgsmål.

Venligst Dorthe

76 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 14. juli 2007 kl. 1.37

Amaryllis danner også frø, men skal håndbestøves hvilket kan foregå ved at nappe støvdrageren af og gnide pollen hen på arret så vil der kunne dannes frø som helst skal såes med det samme, men det varer flere år for de er store nok til at blomstre. Med hensyn til antallet af blomsterstilke er det et spørgsmål om løgstørrelse og sorter. Amaryllis eller som den rigtigt hedder Hippeastrum danner blomsten i hvileperioden så det der sker når de kommer ind er en ren strækningsvækst. Blomsterdannelsen er styret af temperaturen og ikke af regn eller ej.

77 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suna, 14. juli 2007 kl. 13.48

Hej igen,

tak for alt den viden jeg får ;D det er herligt!

men Georg... jeg er ikke helt sikker på at jeg forstod det der med "nappe støvdrageren" og "arret"... kunne gost tænke mig at få det forklaret lidt nærmere (er kun 16...)

og... bare for lige at forklare mig... Da min amaryllis blomstrede første gang, lå min erfaring på dette niveau: "er der noget der hedder amaryllis?"
men det var egentlig ikke det der var grunden... jeg havde nemlig slet ikke fået løget på det tidspunkt... Min mormor havde engang købt den og så glemt den... så den lå bare i sin pose og gav sig til at blomstre... så fandt hun den og gav den til mig ;D
(hvorefter min mor gav sig til at overvande den fuldstændig, men det er en anden historie...)

hilsen suna

78 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 14. juli 2007 kl. 19.03

Hvis du ser blomsten når den er sprunget ud vil du se 6 støvdragere, det er den hanlige del, det er dem med en gul knop i enden, og en der er længere end de andre som er 3delt i spidsen det er hundelen "arret".

Når støvdragerne begynder at drysse hvis man rører ved dem er det tiden at bestøve arret, det kan man gøre ved at tage en vatpind og stryge pollen af støvdrager og forsigtigt flytte det over på arret eller man kan nappe hele støvdrageren og gnide den på arret så pollen bliver overført, resten klarer planten selv.

Dette kan du gøre bare du har en blomst, men det kan også gøres ved blomster af forskellig farve og så får du planter med forskellige farver,
men du skal regne med at det varer 4–5 år før de blomstrer.

Hvis du i søgelinien skriver
en.wikipedia.org/wiki/Hippeastrum kommer du til en engelsk side hvor der står en mængde oplysninger
Du er altid velkommen til at spørge hvis der er mere.

79 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 14. juli 2007 kl. 20.00

Mine "jule-Amaryllis" er pænt plantet ud i haven, skulle samle kræfter til næste jul. Men de står med store flotte blomster nu.

Kan de så orke at blomstre allerede igen til næsten jul?

80 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 14. juli 2007 kl. 23.51

Det vil jeg betragte som svært da løget efter at bladene er visnet skal have ca 10 uger ved ca 15 grader hvorefter temperaturen kan hæves til ca 25 til knoppen begynder at kigge op af løget, hvorefter temperaturen helst skal være 18- 20 grader.

Der er dog en mulighed hvis toppen er visnet ned til september kan det ihvertfald teoretisk lade sig gøre, men helt sikker er jeg ikke.

Jeg ønsker held og lykke med dem.

81 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 29. august 2007 kl. 11.56

Hej

Jeg har lige samlet nogle frø, der sad tilbage i en kapsel, efter at planten har blomstret rigtig flot
her i sommer.

Ved I om jeg kan få noget ud af frøene?

Lone

82 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 30. august 2007 kl. 0.43

Frøene skal sås lige efter høst ved en temperatur på ca 22 grader og dækkes med 0,5 cm såjord, de spirer efter 4–5 uger og skal holdes i vækst de første 2 år efter 3 år vil de første kunne blomstre.

Frøet er kun noget værd hvis man kan mærke et tydeligt frø, det er på størrelse med et sesamfrø. Planterne placeres lyst, men ikke direkte sol gerne ved en temperatur på 18–20 grader.

83 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 27. september 2007 kl. 22.04

Det er da bare helt vildt med min amaryllis, fik den sidste efterår og den blomstrede flot til jul, i sommer har den ståer udenfor og blomstret, jeg har taget frø af den som nu spirer.Planten er sat væk for at visne ned og samle kræfter, men sørme om ikke den er ved at blomstre igen...

Men så skal jeg jo nok ikke regne med blomst til jul, ihvertfald ikke på det løg. Jeg må så nok købe en anden, men sikken en fornøjelse jeg har haft af den.

84 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. januar 2008 kl. 0.41

Frøformering- hvornår sås frøene?

Jeg har håndbestøvet min Hippeastrum, der nu har en frugt- og er på vej med både blade -og en ny blomsterknop. :-)

Men jeg er tvivl om, hvordan man kan se om frøkapslen er moden nok til at man kan så frøene?

Det er en rødgul blomstrende plante, den var ellers købt som værende rød og hvid...

Forresten havde jeg glemt min hvide udenfor, (i frostvejr!)- den blev så taget ind i en frosftri periode og placeret i mit fyrrum, der er husets køligste rum- og efter en uges tid satte den blade, og blev så rykket ind i stuen. Jeg havde ellers sagt farvel til dét løg, men der kan man bare se.

Den har et sideløg, der er ved at være et par år gammelt- hvornår kan man tage det fra?

MVH
Tine

85 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 20. januar 2008 kl. 13.41

Når "frugten" begynder at se rynket ud, er frøeene normalt klar, men jeg kender ikke om det er det samme med Hippeastrum. Du skal regne med at der vil gå nogle år inden frøene vil blomstre. Først skal frøene sætte blade, så skal de danne et løg og først derefter kan den begynde at sætte blomst, så der kan godt gå nogle år. Sideløg kan du fjerne og lave til nye planter, så snart sideløget er sat.

Helle – www.helleshave.dk

86 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Verna Eriksen, 10. januar 2009 kl. 14.50

Hej
Vi købte i April måned 2008 en Ameryllis i Holland, som vi fik at vide kunne tåle frost. Vi plantede den da vi kom hjem og den har blomstret i sommer. Nu er den næsten visnet ned, men har dog lidt grønne blade endnu. Hvad gør vi nu for at få den til at blomstre igen til sommer.

MVH
Verna

87 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 10. januar 2009 kl. 16.57

Hej Verna

Prøv at se nedenstående, som en bruger tidl. har forklaret her i forummet,jeg følger selv dette, med held, får altid blomster om sommeren også.

Januar – april: Planten står i vindueskarmen og vandes moderat.

April – september: Planten står ude under åben himmel og vandes og gødes.

September – november: Planten står stadig ude, men nu et sted, hvor den ikke får vand og heller ikke meget lys, fx i en carport.

November: Planten pottes om og tages ind.

December: Nu kommer belønningen for årets pasning – planten blomstrer.

Hilsen Lone

88 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 10. januar 2009 kl. 18.22

Hej Lone
Hvor er det godt at høre, du også kan bruge mit råd!

Er det ik nemt, når bare man kender løget's livs-cyklus?

(syntes selv det jeg skrev herinde, for år tilbage. Er skrevet på en nem og overskuelig måde.

Foresat pøj pøj med jeres løg (jeg læser stadig med herinde, og glæder mig hver gang over en ny *Amaryllis elsker*, kan glæde sig over denne pragtfulde *skabning*.

Bliver dit løg også størrer år for år?

Venligst Dorthe

89 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Kristensen, 25. januar 2009 kl. 13.15

Søgte efter en side der kunne fortælle mig om hvordan jeg fik mine amaryllis til at blomstre igen.

Jeg havde fået den opfattelse at når de var afblomstret skulle de opbevares mørkt og køligt og næste efterår så plantes igen. Så det gjorde jeg og blev belønnet med en masse grønne blade :0) men ingen blomster :0(

Nu er jeg blevet meget klogere og så snart vejret igen er til at plante udenfor, vil jeg putte mine løg i jorden og gøde dem som anvist. Jeg glæder mig utrolig meget til næste jul, hvor jeg forhåbentlig kan blive belønnet med lidt blomster også :0)

Tak for nogle rigtig informative indlæg.

Mvh
Jette

90 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli-K, 14. april 2009 kl. 19.23

Jeg købte efter jul hos en blomsterhandler 6 løg for 50 kr. – de havde været anvendt til afskårne Amaryllis – jeg tænkte en del over hvordan jeg skulle opbevare dem – men resultatet blev at jeg lagde dem i en flamingo-kasse med låg og satte dem på øverste hylde i mit brøggers. Til min store forundring ca. 3 måneder efter faldt låget på gulvet fordi løgene var begyndt at blomstrer og ville op af kassen – simpelhen fantastisk – jeg tog fine billeder af det – som jeg jo desværrre ikke kan lægge ind her.

91 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 14. april 2009 kl. 20.35

Hej Gurli K
Du skal være velkommen til at sende billeder til mig privat. Jeg har planer om at jeg inden længe vil ha lavet en side på min HP med billeder af mine egne stort blomstrende løg igennem tiden.

Jeg har længere oppe i denne amaryllis debat skrevet flere indlæg om pasning osv... Dette vil også fremgå at den nye amaryllis-udgave på min (misse)HP
Venlige aftenhilsner fra
Dorthe & alle Krammedyrene

92 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli-K, 14. april 2009 kl. 21.05

Hej Dorte og alle krammedyrene

jeg skal jo have din mailadresse for at kunne sende

hilsner gurli – k

93 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 14. april 2009 kl. 22.09

Hej Gurli K
Du klikker da bare på mit navn i linien : skrevet af
Så sku min mailadresse gerne komme frem da ;O)

Venlige aftenhilsner fra
Dorthe & alle Krammedyrene

P.S. Min mailadresse står vist også synligt op til flere gange imellem de nuværende 92 indslag

Men her kommer den så lige igen :
fuglsang@thyregodnet.dk

94 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Kjær Lassen, 19. april 2009 kl. 13.27

Har lige været i Holland og købe Amaryllis løg. Tørre løg med en masse trevlerødder i hver sin plastik pose med små lufthuller i. På poserne står der at de vil blomstre 8 uger efter de bliver pottet. Har nu for 8 dage siden pottet dem alle i en stor plasturtepotte, sat dem i drivhuset og vandet dem godt igennem. i løbet af få dage begynder det at rumstere i toppen, og i dag er det første spæde bladspids kommet til syne.

Jeg har med interesse læst jeres indslag, og afventer spændt om mine løg skulle komme med blomster nu. Eller om det er løg efter afskårne blomster jeg har købt.

Min pointe går ud på at når løgene graves op i haven inden frost, så lad dem ligge uden jord indtil ca 1 november. så skulle de blomstre ca 8 uger efter, altså ved juletid?

De løg vi køber i Holland kommer uden jord,
Hilsen Hans

95 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 19. april 2009 kl. 19.35

Hej Hans.

Ud fra det du skriver tror jeg ikke dine løg blomstre 8 uger efter potning.

Men hold mig endelig up-to-date med det. Hvis de virkelig blomstre om 8 uger (med stilk & blomster), så skal jeg ikke kloge mig mere på den konto.

(men mine blomster ikke 8 uger efter potning – hvis jeg potter løg uden synlig tegn på stilk/knop).

Men la mig endelig vide om du får blomstring ca uge 23 (hvilket du ved allerede om 3 uger fra nu, vil jeg mene)

Venlige (og evt overraskende) hilsner fra Dorthe & Co...

96 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Kjær Lassen, 19. april 2009 kl. 19.50

Hej Dorthe.

Jeg skal holde dig orienteret. Jeg er jo selv spændt på om der kommer blomster.

Jeg købte 2 x 8 forskellige.

Min svigerdatter fik det andet hold, hun sætter sine ud i haven nu.

Har du nogen erfaring om amaryllis ikke lige så godt kan blomstre i haven?

Hvis mine ikke kommer med blomster ca uge 23, så ryger de også ud i haven, som du foreskriver. Jeg vil så tage dem op som bare løg inden frosten kommer, og potte dem igen omkring 1. nov.

Nu skal det prøves.

Hilsen Hans

97 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 19. april 2009 kl. 22.19

For at få amaryllis i blomst, skal man lægge løget et mørkt sted og IKKE gøre noget før der er synlige tegn på en blomsterknop på løget. Så kommer man den i en potte med jord, og starter langsomt vandingen.

Efter blomstring skal bladene indsamle energi til næste blomstring, og i august stopper man vandingen, så bladene visner ned. Så tager man løget op og lægger det mørkt igen – løget kræver ca. 10 ugers dvale!

Derfor er sandsynligheden for en blomst altså ikke særlig stor, hvis løget bare er blevet pottet og bladene så er kommet frem.

98 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Kjær Lassen, 19. april 2009 kl. 22.36

Hej Martin.

Tak for info.

Afvikler vores tests i 8 uger, og vender tilbage med resultatet.

Venlig hilsen
Hans

99 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 20. april 2009 kl. 0.31

Hej Hans.

I må for alt i verdenen ikke sætte løgene i haven NU!

Det er ski for tidligt. Har hørt vejr-guderne snakker om -2 graders frost i nat. Uha uha, det kan løget ski ikke tåle.

Og som Martin oz siger, så er der ret stor sansynlighed for du kun får grønne blade at beundre i år (når der er gjort som der er).

Du må ikke se det som en negativ påtale. Det er skam kun skrevet i en go mening.

For jeg går da ud fra du hellere vil se knop pg blomst, frem for grønne blade (og det kan du godt nå endnu, hvis du ændre taktik). Men blomstringen bliver nok ikke så kraftig, som den kunne ha været, pga der nu er sat blad.

Men hold mig endelig informeret.

Jeg glæder mig til at høre om dit project.

Venlige natte-hilsner fra
Dorthe Fuglsang & Co...

fuglsang@thyregodnet.dk

P.S. Mails med billeder af amaryllis er altid velkomne i min mailbox. Men skriv gerne hvilken type det er – og selvfølgelig dit eget navn. Og om jeg må bruge dem på min hjemmeside.

I løbet af 2009, vil der blivet en tillægsside på min katte HP, om amaryllis. På siden vil alle mine egne erfaringer og observationer fremgå i samlet tilstand. Men jeg gerne vil oz lægge billeder ind af de løg der er i DK. Jeg har selv mange spændende, som virkelig pryder overalt i tide og utide (allt efter hvordan jeg bestemmer, hvert enkelt løg's cyklus skal være).

Det er altså ikke så svært at ha amaryllis!

–> sagde hende som absolut ikke kan finde ud af at holde fx Orcideér og almindelige potteplanter i live ;O)

100 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Kjær Lassen, 2. maj 2009 kl. 22.53

Hej igen.

Nu har mine pottede amaryllis stået i drivhuset i 3 uger.

1 løg står med 2 blomsterknopper, den ene 7 cm høj, den anden 3 cm. 2 andre er hver med 1 blomsterknop 2–3 cm høje. De 5 andre rumsterer stadig i toppen, med ved endnu ikke hvad der kommer op. kan se bladspids på de 2. Kan det tænkes at hvis der startes med en bladspids, så kommer der ingen blomst. Tilsyneladende er der ingen bladspidser at se på de 3 løg med blomsterknopper?

Testløgene min svigerdatte har, er først kommet ud i dag, og hun har sat 3 stk ud. og dækket dem med plastbøjler med 17gr. fiberdug over. Det skulle hæve temperaturen under fiberdugen med 4 grader.

Mere info senere.

Hilsen Hans

101 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 2. maj 2009 kl. 23.08

Hej Hans

Ja, det er lige nøjagtig sådan det forholder sig! Hvis der kommer blade først, følger der sandsynligvis IKKE en knop efter, og kommer der en knop op først, kommer bladene senere.

Det er netop derfor man ikke skal ''provokere'' løget til at begynde væksten, førend man kan se tegn på en knop.

102 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 3. maj 2009 kl. 7.53

Hej Hans.

Jeg har nu haft et løg hvor der kom blad før blomsteknop. Bladet nåede at blive ca 6–8 cm, da knoppen kom til syne.

Så man skal aldrig sige aldrig!

Men jeg har kun oplevet det den ene gang, så jeg vil tro der er størrer chance for *ingen knop denne gang* frem for knop på dine løg med synlig blad.

Det var så bare lige et udklip fra mine egne erfaringer.

Venligst Dorthe Fuglsang

103 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 12. maj 2009 kl. 21.43

Mine amaryllis satte selv 2 frøstande og de var modne da de poppede åbne sårn set fra dag til dag.

Jeg ser frem til at så dem og se hvad der kommer ud af dem.

104 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Kjær Lassen, 21. maj 2009 kl. 9.08

Tak for jeres svar.

Jubii...

så kom sidste skud frem. Så er der blomst i alle 8.

De 3 af dem har haft blade, fra 3–5 stk der kommer op i midten.

3 "skæl" ude kommer der så en knop.

Den første er nu sprunget ud, en flot "Red lion" med 3 blomster i første stængel og ny stængel springer også snart ud. I De sidste 3 løg kan knoppen kun lige ses.

Når jeg tænker tilbage på potningen, så havde flere af løgene extra lange rødder, måske det er dem som kommer først.

De blev jo alle pottet op den 11 april. Så den hurtigste har kun været 5–6 uger til blomstring.

Jeg skulle nok have været mere omhyggelig med notater, men interessen skulle jo først lige skabes.

Jeg har et blomsterkatalog hvor der er vist 60 forskellige amaryllis billeder. Men der må vel findes mange flere?

Venlig hilsen Hans

105 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Eriksen, 24. maj 2009 kl. 10.08

Hej Dorthe
Dette er ikke om amaryllis, dem har jeg ikke haft held med. Mine orcideer stod i sydøst vindue- de visnede, nu står de nordøst og jeg skal love for der er gang i dem. Nu vil jeg prøve igen med amaryllis, så kan jeg prøve mig frem.

Venlig hilsen Alice

106 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Pedersen, 6. oktober 2009 kl. 19.28

Hej majken vil du ikke kontakte mig på 26355160

107 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Fuglsang, 6. oktober 2009 kl. 19.52

Hej Susanne
Hvis du henvender dig til majken (som kom med indlæg nr 5 d. 18/2–2004, omkring egne erfaringer med giftig amaryllis saft)?

Så er jeg måske bange for du søger forgæves.

Majken har ikke lavet indlæg herinde siden 2004, hvilket jo må siges at være nogle år siden.

Hvis Majken følger med på sidelinien, tror jeg du er yderst heldig. Men man kan jo aldrig vide.

Pøj pøj med at få fat i Majken

Venligst Dorthe

108 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Monika Eisi, 8. november 2010 kl. 0.46

hej nu har jeg sidet og læste de fleste af indlæg igennem, og fandt ikke hvad jeg søgte ... men det er nu første gang jeg har noget med amaryllis at gøre, og begik en kæmpe fejl. så lang historie kort hvile perioden gik ikke som planlagt. men ihvert fald så slå min amayllis ikke ud efter 2 måneders hvile, og jeg satsede på min hukommelse for den plejer huske, men jeg gik glip af den del hvor jeg skulle vente til stilken viser sig og startede med at vande den så min amaryllis blomstrede ikke. hvor lang tid skal jeg vande den i nu før jeg kan ligge løgen til hvile igen og prøve igen ?

109 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 13. november 2010 kl. 16.33

Hej Monika

Normalt skal løget hvile ca 10 uger i mørke, inden knoppen kommer frem, så du kan jo i hvert fald ikke nå det til jul nu. Det vil også være problematisk at lægge løget til hvile allerede igen, for det har jo ikke rigtig kunnet nå at samle kræfter.
Det du kan gøre, er, at du fortsætter med at vande og passe den, og så engang til forår eller sommer blomstrer den.

Det med at drive amaryllisløg til blomstring ved juletide er egentlig imod løgets natur, det er derfor, det er så svært. I virkeligheden får løget blade om foråret, blomstrer sidst på sommeren og visner, indtil det igen bliver forår.

110 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Schmidt, 25. november 2011 kl. 16.26

Hej jeg har 2 stk amaryllis 1 på 65 cm 1 på78 cm som støttepinde bruger noget kraftigt ståltråd stikker dem i potten og et godt stkke op af stænglen laver jeg en slags løkke de står i et vindue med persienner så jeg sætter et stykke ståltråd i løkken over i persiennen-nu vælter den ikke. Mvh Erik

111 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 12. marts 2012 kl. 20.49

Jeg købte sidste år en amamyllis, den var meget sølle. Den var rådnet i blomsten (jeg fik den næsten). Den eneste grund til at jeg gav de par kroner var at der var et lille sideløg ved som ikke så ud til at have lidt skade. Jeg anede intet om dem, men fandt dengang lidt infor på nettet og klippede derefter detrådne af og gav den lidt ekstra pottemuld og lidt vand og lidt gødning hen over sommeren. Det endte med at både det lille løg og det store fik sat lidt blade og til sidst visnede ned.

Desværre havde jeg ikke læst denne tråd (det skal siges at jeg ikke har forventet nogen blomst på hverken side- eller moderløget i år) så da jeg købte mig en rød Ferrari med 2 blomster knopper på vej op i år tog jeg den gamle frem og gav den noget vand og lys med det resultat at der kun er kommet blade.

Jeg er fint tilfreds med at vide at jeg har reddet begge løg, men det ærger mig nu at se at hvis jeg havde ladet den stå noget længere ville det store løg måske have takket mig med en lille blomst.

Men nu står de begge med store flotte mørkegrønne blade og suger alt den næring de kan få og de bliver nusset om med lidt gødning ind i mellem. Når frosen er af jorden bliver de delt og så kommer de ud i haven så de få masser af sol og energi.

De skulle gerne være en apple blossom der er hvis med lyserøde kanter. Er spændt på hvordan sideløgget bliver.

Mange tak for den store viden i giver af.

Jeg har et par enkle spørgsmål (jeg plejer ikke at kunne få indendørs blomster til at blomstre igen - må være en forbandelse for min have står i fuldt flor om sommeren :-))

Når jeg deler løggene er der så noget jeg skal være opmærksom på / noget jeg skal passe på?

Når jeg planter dem ud, skal jeg så plante dem i en potte eller direkte i et bed og hvor er bedst at sætte dem (fuld sol, skygge osv) Hvor meget gødning skal de have? skal det være noget spcielt gødning, eller kan jeg bruge det som jeg ville bruge til de andre potteplanter indendørs om vinteren?

Når de tages op igen, skal løgget så vaskes og ligges til tørre eller kan jeg bare tage den potte den evt står i ude og sætte et mørkt sted - og et mørkt sted kunne det fx være inde i ens skur - eller er det for mørkt?

Ok det var vist mere end et par enkle spørgsmål, men jeg synes de er så smukke og kunne virkelig godt tænke mig at få dem til at blomstre igen.

Nyt svar til emnet »Amaryllis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Amaryllis

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider