Forum

Plæneklipper olie

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Simonsen, 21. marts 2011 kl. 12.01

Jeg vil gerne høre om jeg kan bruge 2 takts motorolie som jeg osse bruger til min scooter, til plæneklippere ? Hilsen Martin

PS: jeg tror nok motoren er en Briggs & Straton :)

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 21. marts 2011 kl. 15.59

Hvis plæneklipperen er en ældre lavteknologisk luftkølet 2-takts motor kan du godt bruge samme olie, men ikke hvis plæneklipperen er en 4-taktsmotor som plæneklippere som oftest er!

Vandkølede 2-takts motorer (fx. påhængsmotorer) og højtydende vand- eller luftkølede 2-takts motorer (fx. ældre motorcykler og moderne motorsave o.l.) kræver også en anden type 2-takts olie.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 21. marts 2011 kl. 16.54

Nej du må endelig ikke bruge 2taktsolie på din plæneklipper.

Du skal ikke blande noget i benzinen, og motorolien skal skiftes 1gang om året til frisk motorolie.
Jeg bruger selv alm motorolie som jeg bruger til mine biler. ShelHelixUltra 5W40.

Det fås tit på tilbud i bilka.

Husk at køre motoren godt varm inden du skifter olien.
Jeg vil anbefale også at skifte tændrør og luftfilter min. hvert andet år.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Simonsen, 21. marts 2011 kl. 18.09

Okay mange tak for de gode råd:O)

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 21. marts 2011 kl. 18.19

Nu er der rent faktisk fremstillet en del plæneklippere med 2-takts motorer og er det en sådan SKAL du bruge 2-taktsolie i benzinen, ellers brænder du motoren af på få sekunder.

Hvis plæneklipperen er en almindelig 4-taktsmotor skal man ikke bruge olie i benzinen, men blot udskifte olien i bundkarret én gang om året på samme måde som man gør det på en bil, men brug ikke 2-takst olie til dette, blot en alm. billig mineralsk olie.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 21. marts 2011 kl. 18.39

Mineralsk olie er et FY ord for os som er glade for vores motore og vedligeholder dem!

Det er muligt at en plæneklipper motor ikke er så presset som en bilmotor, men den fortjener absolut en god olie.

Brug altid fuldsyntetisk kvalitets olie, alt andet er spild af penge.

Jeg har selv en klippo med nyeste Honda motor med overliggende knastaksel ventiler og katalysator.
Den skal bruge den bedste olie for at virke optimalt.

Jeg kan kun råde folk til at bruge fuldsyntetisk kvalitets olier til ALLE motore...

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 21. marts 2011 kl. 22.41

Til en gammel Briggs og Straton motor er fritureolie sikkert mere end rigeligt, resten af maskinen vil alligevel være rustet op inden motoren står af.

Samtidig ville man så køre ”økologisk”, men lugten vil nok være slem…

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 22. marts 2011 kl. 11.29

Puuhhh nu bliver jeg helt og aldeles desperat! Hvad pokker gør vi enlige unge kvinder der har hus og have og egen plæneklipper... skifte olie hver år?!?!? og tændrør... !!

Jeg har dog lige købt en fin Partner og B & S motor på bud i Bilka så sent som igår - så der skal heldigvis kun olie på i år...

Hvem fikser ellers ens plæneklipper når man (jeg!) absolut ikke kan det selv??

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 22. marts 2011 kl. 13.31

Hej Lise D.

Jeg kan egentligt godt forstå din fustration, over alle de "Gode" råd, som du har fået, men jeg vil gerne skære igennem, og vise dig et vedhæftet billede af 1 dunk original BRIGGS & STRATTON motorolie, beregnet til 4 takts motorer.

Hvis du ser på billedet, kan du se betegnelsen "SAE 30",
tallet 30 betyder at olies tykkelse, er beregnet til sommer brug, og i din manual, står der sikkert at du skal påfylde 0,6 L, som en lille dunk indeholder, men læs før du køber.
Det er ikke afgørende hvilket fabrikat du køber.

Men de små plæneklipper motorer, er som ikke så følsom for de forskellige olie typer, men fabrikken i USA, anbefaler altså en SAE 30 olie.

Min baggrund for at svare dig, er at jeg i 20 år, som selvstændig plæneklipper reparatør og bl.a. autoriseret BRIGGS & STRATTON forhandler,har solgt og repareret 1.000 vis af plæneklippere, plænetraktorer, påhængsmotorer, motorsave, græstrimmere, diesel/ benzin m.m.

Jeg ved at der kan købes et olie aftapningssæt (en suger) m.m. for billige penge, og du kan sagtens gøre det selv.

Proceduren:
1. tjek om der er olie nok på fra sidste år ?
2. hvis der er det, så fyld ren friskindkøbt benzin på tanken.
3. start motoren og lad den køre i ca. 5 minutter.
4. stop motoren, tag olie pinden op og stik sugeren ned til bunden af motoren og sug alt olie op, du må gerne sætte en mursten eller lignende under plæneklipper skjoldet i modsatte side som olie pinden, det er for at olien løber over til sugestedet, så du får alt olie ( SNAVS,SODPARTIKLER) med op, for det er det der slider en motor op. en sådan lille motor har ingen oliefilter, så det er vigtigt at få alt snavset olie op.

Årsagen til at du skal starte den, er at snavset i den gamle olie, har bundfældet sig i løbet af vinteren, og det får du ikke med op med kold olie.

Årsagen til at du skal købe nyt frisk benzin og fylde på...(VIGTIGT: FØR DU STARTER første gang), er at den gamle benzin, har mistet en stor del af sin antændings villighed, og det får du tilbage ved at påfylde frisk benzin.

5. fyld ny olie på op til den øverste streg i det skraverede felt på olie pinden, (somregel 0,6 L) men læs det i din manual.

6. skru oliepinden fast, og så er du køreklar.

Du må ikke hælde plæneklipperen meget mere end 30 Grader, da motorolien kan løbe over (via udluftningsrøret) til din karburator og luft filter og stoppe det til.

Link til BRIGGS & STRATTON USA ( brug "oversæt" hvis du ikke er skrap til motorengelsk):

www.briggsandstratton.com/engines/shop/parts-and-accessories/partcategory/?id={FE15D96B-7CA8-43D3-9BDA-0252C57DEFC3}

Hilsen Flemming.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 22. marts 2011 kl. 17.11

Jeg er helt enig i den fremgangsmåde som Flemming foreslår til folk der ikke i forvejen har noget kendskab til hvordan man skifter olie på en plæneklipper, men vil blot oplyse at det ikke var Lise der rejste spørgsmålet, men derimod Martin og at det råd han modtog i første svar var fyldestgørende, nemlig:

Hvis plæneklipperen er en ældre lavteknologisk luftkølet 2-takts motor kan du godt bruge samme olie, men ikke hvis plæneklipperen er en 4-taktsmotor som plæneklippere som oftest er!

At tråden så sandede til med fuldsyntetisk olie og frituregryder er selvfølgelig set i bakspejlet ikke særlig hensigtsmæssigt da Havenyt jo ofte benyttes som opslagsværk og derved kan forvirre andre læsere.

Jeg har i øvrigt også en fortid indenfor ”branchen”.

Lise:
Spørg evt. dine mandlige naboer om hvordan du gør, så står de sikkert i kø for at hjælpe dig!

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 23. marts 2011 kl. 9.06

Flemming: Mange tak, god vejledning - den vil jeg printe ud og gemme!!
Jeg har købt en Partner Pro P53-875D med Brigss og Stratton motor og vil ud og købe den olie du anbefaler og fylde på. Og vil lige kigge på det aftapningssæt du snakker om, lyder smart og nemt.

Min tidligere svigerfar var mekaniker og plejde at fikse den slags ;-)

Steen: Uhh om de vil stå i kø ved jeg ikke men ideen var god - de forstår i forvejen ikke hvorfor en ung pige som mig (haha) skal bo helt alene i eget parcel hus :O)

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 23. marts 2011 kl. 16.15

Jeg glemtelige at skrive, at du skal passe på ikke at brænde fingrene på den gamle varme motorolie, den kan let blive over 100 grader varm.

Flemming

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John W., 29. april 2011 kl. 16.55

Fik en ny Briggs&Stratton plæneklipper - P53-675CMDWAE - med ElectricStart juni 2010. Ud af garagen 27/04-2011: olie tjekket, benzin på, batteri ladet op. Fik maskinen startet med start-knappen, men efter 2 baners klipning, gik den i stå og kan ikke længere startes, ejheller med håndkraft (kan ikke trække snoren mere end 10 cm.). Any ideas anyone? Er der en tekniker der kender maskinen? Bor i Valby (2500).

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming C., 29. april 2011 kl. 20.40

Hej John W.
Du skriver at du har tjekket olie.....Hvis maskinen er fuldstændig ny, er der ingen olie på hvis den er købt i et supermarked og lignende sted.
Det er som regel kun ved værkstederne, at en plæneklipper er påfyldt motorolie.
Var der ikke en dunk olie med til den ???

Jeg ved af erfaring, at der kan sidde olierester på olie pinden, så man tror at der er olie på motoren.
Den sikre måde at kontrollere oliestanden, er at tage olie pinden op, tørre den af og måle oliestanden igen.
Oliestanden skal være i det skraverede felt, nederst på oliepinden.

Med det du fortæller, lyder det som om at motoren sidder fast, og det kan godt passe med den korte køretid.
Der kan være flere årsager til at motoren sidder fast:
1. På nymodens plæneklippere, er der et håndtag, som man skal trække tilbage, for at a. tilslutte tændings systemet B, for at oplåse motor bremsen, hvis du ikke har grort det, kan du ikke trække motoren rundt, heller ikke med el start motoren, da strømmen til den også vil være afbrudt.

2. En løsgået tændspole, kan give samme virkning.

3. Hvis der ikke er motorolie på, har plejlstangs og hovedlejer brændt sig fast, og muligvis også stemplet, og det er INGEN garantid sag.

Det nytter ikke noget at skynde sig at fylde olie på, heller ikke hvis du prøver den som garantisag, der er ingen lejer der brænder sig fast hvis der er korrekt olie mængde på.

4. Hvis der er alt formeget olie på, kan olien siver ned og lægge sig ovenpå stempel toppen, og så sidder motoren også fast, da olie IKKE kan komprimeres ligesom luft, som der normalt skal være.
Dette kan dels kontrolleres på oliepinden og dels ved at tage tændrøret ud, løber der olie ud, skal dette fjernes, enten ved at tørne motoren manuelt med snoren en del dange, så olien sprøjter ud eller med truklyft.
Bagefter skal tændrøret renses grundigt og isættes igen, og så normal start procedure.

Hvis motoren går igang, er det normalt at den lægger hele kvarteret til i blå røg i nogle minutter, men lad den køre indtil at den holder op med at ryge.

Endelig, kan kniven være gået på en træstub, rør ende og lign. så motoren stopper på 100 dele sekunder og kan have bøjet krumtappen, i nogle tilfælde, kan svinghjuls noten være knækket, det kan mange gange vise sig ved at motoren slår tilbage og kan rive snoren ud af hænderne (kan godt gøre avs).
I disse tilfælde, SKAL man kontrollere knivholderen, den som kniven er spændt fast på, der har 2 sikkerheds sprængtappe, som skal sikre at kniven ikke falder af under drift og endvidere kan denne knivholder også være flækket.
Den goldes på plads af en fin gevind tommemåls bolt, der som regel ikke tager skade, men inde under knivholderen sidder der en "Halvmåne not", som skal sikre at knivholderen ikke løber rundt på krumtap akslen.

Jeg kan ikke lige fremkalde flere muligheder, uden at vide lidt mere og det faktisk skete med denne motor.

Men skriv igen, så må vi se om vi kan hitte ud af fejlen, hvis ikke ovennævnte kan bruges

Hilsen

Flemming

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla R., 9. juli 2011 kl. 16.13

Jeg har en over 20 år gammel Major-Briggs&Stratton multiclip 46-som har fungeret upåklageligt i alle disse år- og jeg elsker den klipper. Den har kun fået olie i ny og næ og 1 nyt tændrør..Klipper 1/2m højt græs uden problemer.. Forleden fyldte jeg for meget olie på-har fjernet en hel del olie igen, men nu går den i stå hele tiden-jeg renser tændrør så starter den igen-har renset luftfilter-den starter efter lidt hvile-men går atter i stå...sidste gang jeg rensede tændrør så startede den ikke igen... Har motoren taget skade? Den går lidt ujævnt og ibland så kører motoren meget hurtigt.. for at så pludseligt gå ud igen.
Håber nogen kan hjælpe da det er svært for mig at få den til en reparatør.
Mvh
Ulla

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sam Mar, 10. maj 2013 kl. 13.44

På hvilke breddegrader befinder sig Flemming som er ekspert på Briggs & Stratton klipper... ?

Nyt svar til emnet »Plæneklipper olie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Plæneklipper olie

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider