Forum

Ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anika Knudsen, 11. april 2011 kl. 9.20

Hej,
Jeg står med et problem, som irriterer og driller hvert år.

Vi har for et par år siden nyplantet en ligusterhæk, og i jorden rundt om hækken er der kommet ukrudt op af typen agerpadderok, Equisetum arvense, eller i daglig tale ”rævehaler”. Jeg ved den er berygtet, fordi den pga. sit omfattende rodnet er rigtig svær at komme af med. Jeg har de sidste to år været i hækken cirka en gang hver 3-4 uge, for at rykke stænglerne op med hænderne, men det virker uoverskueligt, og er ret tidskrævende. Jeg har derfor tænkt mig at tage lidt mere drastiske midler i brug i år. Jeg forestillede mig at jeg kunne pensle mine ”rævehaler” med noget round-up. Her kommer så det gode spørgsmål: Virker det overhovedet? Og kan jeg godt pensle rævehalerne med round-up uden det går ud over min nye ligusterhæk? Hækken og ”rævehalerne” gror sammen, og det må på ingen måde gå ud over min liguster.

Kan det lade sig gøre uden at ødelægge ligusteren af? Findes der eventuelt andre muligheder? At plukke dem op i en evighed er ikke en mulighed længere. Jeg har også hørt om MCPA fremfor round-up, hvad vil være bedst i mit tilfælde, uden de tager livet af min liguster.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 12. april 2011 kl. 9.18

Agerpadderok er et problem! Og et stort et af slagsen. Round Up virker ikke og bør efter min mening overhovedet ikke indgå som en mulighed - og da slet ikke MCPA. Disse midler skaber noget større problemer for os alle og de kommende generationer end padderokken gør i vores haver.

Det er ikke min mening at komme med et surt opstød her - men jeg synes virkelig vi må tænke os om inden vi griber til kemi! De fleste tænker at den smule vi hver især bruger vel ikke kan gøre den store skade. Men hvis 1 mio haveejere tænker sådan bliver det immervæk til noget........

Der er skrevet en del om padderokken her på havebyt - læs evt. her:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/32.html

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rytter, 26. februar 2014 kl. 0.16

Jeg har også haft problemer med agerpadderok, har læst side op og side ned og er nået frem til at den bedste metode er at brænde dem med den lille ukrudsbrænderen, det skader ikke miljøet men pas på hækker, til gændgæld kvæles revehalens rod. det taqger tid men de kommer ikke igen samme sted, jeg tror på at over tid skal jeg nok komme af med dem.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. marts 2014 kl. 1.02

Du kan også prøve at give lidt jordbrugskalk, padderokker ynder sur jord, så at ændre jordens PH-værdi, kan måske gøre forskellen.

Padderokker har meterlange lodrette pælerødder, så de er ikke til at grave op, medmindre man graver rigtig dybt.

Round-Up virker kun på græs. Jeg har sat og penslet meget omhyggeligt på stabbe af både brombær og hyld- og det virker ikke specielt godt. Både hyld og brombær kom igen, kun lettere svækkede.

Så det kan man altså godt undlade. Det virker på græs- men der er andre mere effektive og billigere metoder mod kvik...

Mvh
Pinny

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ligusterhæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider