Forum

En vingård til far

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Ahrensberg, 11. november 2014 kl. 23.04

Hej der i økologien. Jeg ligger inde med et stykke jord som jeg klog af skade nu har indhegnet mod rådyr der er vel 50 m2.
Er der nogen som vil af med noget afklip af nogle fantastiske druer, som jeg kan bruge til stiklinger for derigennem at realisere min drøm om at lave min egen vin. Jeg kan tilbyde et halvstort valnøddetræ som nu måske er får stort til at grave op.
Jordskokker eller rabarber en syrisk rose eller en vild asparges
kom glad
per

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. november 2014 kl. 7.57

Hej Per

Har du prøvet på deljorden.dk?

Og måske du lige kunne skrive, hvor i landet du befinder dig :)

mvh
Anja

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. november 2014 kl. 8.45

jeg har mange du kan hente

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Ahrensberg, 12. november 2014 kl. 19.24

Hej der og tak forde gode og resultaltorienterede indlæg.
Jeg ville nyde at min vingård var startet med stiklinger fra den GAMLE GARTNER. Jeg befinder mig i Bisserup udkantsdanmarks smørklat helt ude ved vandet mellem Næstved og Skælskør.
Må jeg spørge om det er grønne eller blå druer og om de har noget størelse og om de smager godt og er vinterhårdføre.
Må jeg også spørge hvor den gamle gartner dyrker sine druer og om i alle er ved godt mod.
Per Ahrensberg

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 12. november 2014 kl. 21.24

Hej Per.

Du kan få de vindrueskud, som jeg klipper af i slutningen af dec.-2014, af mig, hvis du selv henter dem.
Det kan dreje sig om Don Muscat, Regent & Rondo.
Don Muscat er måske for krydret til vinfremstilling.

mvh
Holger Pedersen
3600 Fr.sund

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. november 2014 kl. 8.23

jeg bor ved kalundborg

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Ahrensberg, 16. november 2014 kl. 8.46

Hej Mogens har du klippet dem af?
Er de gode store saftige vinterhårdføre druer?
Bedste hilsner
Far Per

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. november 2014 kl. 20.29

Dem som Holger har er de mest udbredte herhjemme. De fleste vindyrker har dem i deres vingårde .
Ulempen ved at stiklinge formere dem er hvis rodllusen kommer til Danmark, så vil den angribe vinplanter på egen rod . Hvorimod podet planter vil gå fri. Rodlusen er observeret i sydtyskland og man mener den vil komme til Danmark . Det er være et spørgsmål om tid .
Fordelen ved at stiklingeformere dem er at de ikke koster så meget i opstart og du kan lave mange planter . De er heller ikke så vinterhårfør som podet , men det er sjældent et problem .
Jeg tror at det vil være en god idé at prøve at dyrke flere sorter , det ved jeg at flere vinbønder gør . Om det også har indflydelse på bestøvningen ved jeg ikke . Men det er ingen skade til .

Nyt svar til emnet »En vingård til far«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > En vingård til far

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider