Forum

Taglione del purgatorio? (frøsamlersort)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 29. maj 2017 kl. 11.53

Til vores sidste generalforsamling i PØ her i foråret fik jeg 2 frø af dette navn. De spirer nu fint. Jeg tror det må være en bønnesort. Kan ikke finde noget om den nogetsteds. Er den kendt af nogen?
Hvad er vigtigt at vide om den? Billede?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. maj 2017 kl. 12.05

Den findes i Frøsamlernes frøkatalog
’Fagioli del Purgatorio’. Meget små runde hvide bønner med kort kogetid. (Opskrifter kan fi ndes på nettet). Traditionel italiensk sort fra området omkring Bolsena-søen i Lazio. Bønnerne blev spist i fastetiden og især på askeonsdag, den første dag i fasten, som hovedret i en frokost hos et tros-broderskab fra 1600-tallet.
Navnet hentyder til broderskabets hovedformål: at bede for de dødes sjæle i skærsilden (’purgatorium’ betyder renselsessted på latin).

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 29. maj 2017 kl. 12.27

Tak. Det var en hurtig tilbagemelding. Jeg vil behandle de 2 planter som en god ven og som bønner kan li' det. Især når de nu også er næsten hellige. Thi....hi... Det kan vel aldrig skade.😇

Nyt svar til emnet »Taglione del purgatorio? (frøsamlersort)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Taglione del purgatorio? (frøsamlersort)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider