Forum

Magnolie-frø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Knudsen, 21. december 2007 kl. 10.51

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at købe magnolie-frø af forskellige arter eller eventuelt helt små nye træer/buske.

Hvor køber jeg dette henne?

Jeg er helt ny inden for området og vil meget gerne have gode råd omkring det at selv "avle" magnolietræer... Hvilke arter trives bedst i Danmark og hvad skal man være særligt opmærksom på for at de kan leve?

Er interesseret i alt inden for magnolia, så skriv endelig.

Med Venlig Hilsen

Lene

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. december 2007 kl. 10.17

Hej Lene
Tror du er ude på en blindgyde, for mange magnolier sætter ikke frø, du vil få til at spire.

Mange af magnolierne laver ved stiklinge på undervarme og i drivhus, de mest vanskelige podes enten på frøplanter eller på nogle af de stiklingeformerede planter.

Lykkes det for dig at finde frø, skal du være opmærksom på, at spiringen lykkes bedst, hvis frøet sås lige efter det er høstet. De nye planter er sarte og du skal regne med at de skal opbevares frostfrit første vinter.

En anden mulighed er at købe "småplanter" og fortsætte med at drive dem. Den er i hvert fald mere sikker og så er du også sikker på at få fat i de rigtige sorter.

God held med planteformeringen.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Knudsen, 22. december 2007 kl. 10.26

Hej Boi

Tusnd tak for svaret og de gode råd.

Hvorhenne kan man købe de nye små planter?

Er det nogle den lokale planteskole kan bestille hjem og skal de helst i drivhus de første par år?

Venlig Hilsen Lene

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Knudsen, 22. december 2007 kl. 10.32

Hej Boi

Har lige set din hjemmeside, ser rigtig spændende ud, den skal jeg vist lige have set lidt nærmere på.

Venlig Hilsen Lene

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno MacDonald, 22. december 2007 kl. 16.01

Hej Lene
Jeg såede i foråret nogle magnoliefrø fra en vens have. alle kom op, så det er muligt at så.

Jeg kender ikke navnet på træet ud over at det er en magnolia. jeg ved at den ikke er almindelig og at træet er temmelig højt. Jeg skal selv kun bruge en enkelt eller to, så hvis du er interesseret og de overlever vinteren ude kan du jo få en.

venligst Bruno MacDonald

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. december 2007 kl. 17.21

Hej Lene
Du kan sende en mail til mig – så vil jeg prøve om jeg kan få fat i noget, næste gang jeg bestiller småplanter.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. december 2007 kl. 19.27

Hej Lene
Åkande-magnolien(mag.sieboldii) er frøstabil og kan tit findes på plantemarkeder som småplanter. Ligeledes er mag.acuminata,mag.boindii,mag.hypoleuca og mag. tripetala frøplanter beregnet til samlere.

Man poder navnesorter for at få hurtigere blomster
og være sikker på ''afkommet''.

Anne Marie

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 23. december 2007 kl. 14.38

Hejsa!

Jeg har også haft held med at spire magnolie frø. Jeg har friske frø (fra nov.) af 5 forskellige!

tag et kig på min hjemmeside:

www.barney.dk
Hilsen
Bjarne

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Knudsen, 23. december 2007 kl. 16.59

Hej Bruno

Tak for dit svar.

Vil meget gerne have en plante af dig.

Du kan maile til mig på engstedet@hotmail.com

Mvh Lene

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Knudsen, 23. december 2007 kl. 17.04

Hej Anne Marie

Mange tak for dit svar.

Vil prøve om jeg kan skaffe frø fra nogle af de arter du beskriver, og se om jeg får held med det.

Glædelig Jul

Mvh. Lene

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 29. december 2007 kl. 15.18

Hej Lene

jeg har nogle frø af Åkande-magnolien(mag.sieboldii) du kan få hvis du stadig er interesseret.

jeg har sendt min mailadr. til dig på din ovenstående mailadresse så du kan kontakte mig der.

mvh
jes

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 30. december 2007 kl. 9.43

Hej Jes!

Har du mange frø af åkande magnolien?

Jeg er meget interesseret i nogen stykker hvis du har. Jeg har masser af forskellige frøat bytte med?

Hilsen
Bjarne
ww.barney.dk

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Christensen, 7. januar 2009 kl. 21.14

Skrevet af grethe christensen
jeg har prøvet at så frø af stjernemagnolia iefteråret 07 der kom da nogle stykker,så det kan godt lade sig gøre
wwwStaudehaven-Granly.dk
mvh grethe christensen

Nyt svar til emnet »Magnolie-frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Magnolie-frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider