Forum

Haves: Mistelten frø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sille Jensen, 1. marts 2008 kl. 1.21

Haves: Friske mistelten frø. Vil gerne bytte til feks. blomsterløg af scilla, pinselijle, kejserkrone, snepryd, dobbelte vintergækker, vibeæg, skovtulipan, martagon eller madonnaliljer. Eller måske noget andet?

Bare helst ikke alm. tulipaner og gule påskeliljer, som jeg har nok af.

Frøene kan sendes efter aftale (de kan ikke så godt tåle mørke længe ad gangen).

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 5. marts 2008 kl. 7.33

Hejsa

Jeg har desværre ikke så meget at bytte med, men jeg ville meget gerne hvis jeg kunne købe nogle af dine mistelten frø. Hvad siger du til det?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sille Jensen, 9. marts 2008 kl. 23.57

Hej Ulla

Jo, eller mon ikke vi kan finde ud af noget i retning af en flaske rødvin eller lignende –? :-)

Mvh
Sille

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 10. marts 2008 kl. 6.45

Hejsa Sille

Det kan du tro – lad os aftale nærmere på mail
ullad@newmail.dk

med venlig hilsen
Ulla

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Christensen, 9. januar 2009 kl. 22.58

Grethe christensen
hej sille
mon du igen i år har frø-bær af mistelten? så vil jeg meget gerne prøve at så dem igen,har prøvet det for mange år siden,uden det store held. se på vores hjemmeside om der er noget du kan bruge i stedet for,ellers vil jeg gerne købe nogen af dig
mvh grethe
www.Staudehaven-Granly.dk
mail klik på mit navn

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. januar 2009 kl. 11.00

Hej Grethe

Hvis Sille ikke kan hjælpe, så kan jeg. Jeg har erfaret at det er bedst med at tage bærrene omkring februar, når sjaggerne kommer hertil, for så er bærrene modne og dagene lidt lysere. Andre har erfaret at januar er lige så godt. Her hvor jeg bor har vi rigtigt mange af dem, da vi har en lille lund med masser af æbletræer. De er kommet til via trækfugle og stammer sikkert fra en have i nærheden. Det er bær fra dem jeg har videreformeret.

Det er også meget vigtigt at du plukker og sætter dem samtidig, da de mister spireevnen efter 4 dage (hver dag nedsætter spireevnen med ca 20–25%). Plukker man dem om aften skal de påsætte træet næste dag.

Min erfaring siger mig at man skal sætte omkring 10–15 og får omkring 3–5 planter. Dels falder nogle af, andre tørre ind unden at få fat og andre ryger i beskæringen.

Jeg har i mange år haft en ide (myte) om at man ikke kunne bruge bær dyrket på æbler og videreformere på andre planter og her må jeg indrømme at jeg har taget fejl. For der findes kun en art af vildvoksende miselten i Danmark og den kan man finde på andre arter.

Jeg har været heldig med at få bærrene til at vokse på både fersken, Masurbirk, Pil, tjørn og paradis æble. Nogle gange har jeg haft held med at få planter på pærer, men efter en tid er de døde igen.

Hvis det er hel umuligt, så ved jeg at Boi Jensen laver frugttræer med miselten på. Ellers kan jeg også anbefale dig og andre denne hjemmeside. www.mistelten.dk/ og denne : www.viscum.dk/dk-sider/om_viscum.htm.

Held og lykke

Nyt svar til emnet »Haves: Mistelten frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Haves: Mistelten frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider