Forum

Kiwiplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 20. maj 2008 kl. 19.30

I nærmeste fremtid kommer jeg til at have ca. 10 kiwiplanter i overskud, og derfor vil jeg høre, om der overhovedet er nogen, der kunne være interesseret i kiwiplanter?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 21. maj 2008 kl. 9.06

Hej Martin
Kan de klare friland eller skal de i drivhus?

I hvilken del af landet bor du?

Hilsen Rikke

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 21. maj 2008 kl. 11.46

Hej Rikke

De kan godt klare friland. Har fundet dette andetsteds på siden:

"Planterne vil være opdelt i han og hunplanter, og du skal som bekendt have mindst én af hver for at få frugter. Der vil gå ca. 10 år før kiwiplanten blomstrer, og du skal forvente at en evt. hunplante skal stå i drivhus for at frugterne modner. Jeg vil dog alligevel opmuntre dig til at så kiwi-frø, da planten er meget smuk og frodig, med sine behårede skud og store blade. Af de nævnte planter er Kiwi den eneste, som kan overleve udendørs i Danmark..."

Desuden er her et godt link: eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/kiwi.html#indhold658997

Jeg bor i Sydøstjylland.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 21. maj 2008 kl. 21.33

Hej Martin
Tak for dit svar, jeg bor selv på Sjælland og kommer ikke så tit forbi sydøstjylland så jeg kommer til at få fat i dem på anden vis :-)

Jeg har i år sat en stikkelsbærkiwi i haven som skulle kunne modne bærrene på friland så jeg venter spændt.

Hilsen Rikke

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 23. maj 2008 kl. 12.20

Til Rikke: Stikkelsbærkiwi er en fantastisk plante. Og jo, den får både frugter og overvintrer fint, så glæd dig! Frugterne smager fantastisk, men de skal være lidt bløde når du trykker på dem før de er modne. Prøv at skære en over – det ligner fuldstændig en kiwi i miniature udgave!

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Knudsen, 3. juli 2008 kl. 13.24

Hejsa

Har du stadig planterne og hvilken by kommer du fra?

Mvh. Lene

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 3. juli 2008 kl. 14.14

Ved Vejle i Jylland.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Knudsen, 3. juli 2008 kl. 15.22

Okay, har du stadig nogle planter du vil af med?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 3. juli 2008 kl. 19.07

Nej, desværre ikke, for jeg mistede dem under tørken. Men jeg regner da med at så en portion nye frø snart, så dem kan du jo få af, hvis du stadig er interesseret til den tid – og hvis du ikke selv er gået i gang med at eksperimentere med kiwi.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Knudsen, 4. juli 2008 kl. 1.17

Vil jeg meget gerne... Har lige gang i en masse magnolie-eksperimenter, så kiwiérne må lige vente, men skriv endelig hvis det lykkedes for dig!

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 14. august 2008 kl. 0.53

Det er lykkedes mig at få en ny portion frø til at spire. Bare lige hvis der stadig skulle være interesserede. :)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. august 2008 kl. 19.15

Trine Petersen

Jeg har også en stikkelsbærKiwi, som er 3–4 år. I år var der blomster på, for første gang, 3 stk. Ingen frugter. Jeg spurgte en planteskole, Hvorfor? De gror så meget at de glemmer alt om frugter, sagde de. Den skal nok hæmmes med noget grene- og rodbeskæring, foreslog de.

Hvordan bærer du dig ad, Trine? Har du meget grønne fingre, og kan jeg måske bare male mine?

Jeg er alstå tæt på af min StikkelsbærKiwi. håp

Nyt svar til emnet »Kiwiplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Kiwiplanter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider