Forum

Friske Palmefrø fra Elche/Elx i Spanien

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René Krautz, 6. februar 2009 kl. 15.02

Hej,

...jeg har et parti PHOENIX DACTYLIFERA (Daddelpalme) "friske palmefrø" fra Elche – palmebyen i syd Spanien. Elche er kendt for sine mange Palmer ca. 200.000 i midtbyen, og for at eksportere palmer/seedlings til andre områder i mellemøsten. Jeg har egenhændigt selv høstet dem d. 03. feb 09, så de kan ikke være mere friske.

De er meget nemme at få til at spire, ca. 1–2 uger efter at have ligget ca. 48 timer i 38 grader varmt vand.

Jeg ønsker at bytte med andre eksotiske frø, eller seedlings. Større eller mindre partier.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Klausen, 6. februar 2009 kl. 21.12

Jeg er først lige startet med det her plante sjov, så det jeg har liggende er: lidt agave frø nogle musa ornata og kingia australis

Kasper

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. februar 2009 kl. 9.49

Den letteste og billigeste måde at få en dadelpalme på er at lægge en eller flere dadelkerner ned i en potte med jord, de spirer meget villigt. Så hvis man har dadler liggende fra jul så er det bare med at komme igang.

Mvh. Svend Høst

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. februar 2009 kl. 12.42

Hej herfra...

ja men man skal huske at det tar mellem 80–100 år inden man kan høste dadler...har selv 20 planter som blev sået i Dec mdr...

Daddel er rimlig hård før og kan bruges som koldhusplante...dvs kold overvintring 5–9+ kan tåle lidt frost nogle...hvis man googler på planten skriver op til 12- andre skriver fra 5-...men har man en så er koldhus overvintring den bedste løsning om vinteren da den indendørs vil få lange tynde blade som knækker nem...

erik esb

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Klausen, 7. februar 2009 kl. 15.44

Det er ikke for at være negativ, men var det ikke meningen der skulle byttes frø i dette forum? det er fint med tips om planten kan holde til frost og hvor gammel den er før den bærer frugt, men det kan man jo læse alle steder. syntes bare nogle af indlæggene bliver for lange om alt mulig pladder...

sorry min mening

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Krautz, 8. februar 2009 kl. 9.11

@kasper – du har ret – er du interesseret i at bytte?

Det skal siges at det er ikke almindelige daddelpalmer, men frø fra træeer i Elche (Phoenix Research Station) der stammer tilbage fra d. 8 årh. som bruges til export til f. eks. mellemøsten. Frøene er mindre og mere hårdføre end andre.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Klausen, 8. februar 2009 kl. 14.25

Jada :) som skrevet før.

Jeg er først lige startet med det her plante sjov, så det jeg har liggende er: lidt agave frø nogle musa ornata og kingia australis

men fang mig på Kasper@klausen.mail.dk

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Krautz, 8. februar 2009 kl. 19.20

Hej Kasper, OK, jeg mailer dig PM imorgen ;o)

Nyt svar til emnet »Friske Palmefrø fra Elche/Elx i Spanien«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Friske Palmefrø fra Elche/Elx i Spanien

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider