Forum

Chiliplanter til friland

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne, 1. maj 2004 kl. 22.18

Kender du nogen steder i nærheden af København eller Herlev (vi har ikke bil), hvor man kan købe mildere chiliplanter, som kan dyrkes på friland?

Hilsen Anne

1 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah, 3. maj 2004 kl. 10.38

Hej Anne

Hvorfor laver du dem ikke selv?

Du finder en chili i et supermarked, som har den smag, du kan lide. Tager frøene fra den og spiser resten.

Frøene planter dem i en urtepotte, vand på, op i vindueskarmen og en plasticpose over de første par dage.

Når de små planter er klar plantes de så ud i haven.

Du får så en chiliplante med den smag, du kan lide og billigere bliver det i hvert tilfælde ikke ;o)

Mange hilsener fra
Sarah

2 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. maj 2004 kl. 15.33

Lav en udflugt til Gartneri Toftegård – du kan tage toget, så der er under 1 km at gå. Her er Danmarks største udvalg i chiliplanter – og desuden tomater, agurker- og meget mere.

www.havenyt.dk/forhandlerguide/udplantningsplanter/

3 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 4. maj 2004 kl. 10.18

Så vidt jeg ved er det for sent at lave dem selv til i sommer... Er det ikke rigtigt? Er det ikke såning i februar eller sådan noget? Men ellers må det være en sjov løsning på problemet.

Personligt ville jeg gerne besøge Toftegård. Det ville være en god oplevelse – det er jeg sikker på. Det er vist også dem med de mange forskellige slags tomater, er det ikke? (jeg kan vist også tage toget derover, men der er lidt langt fra Aalborg :)

4 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. maj 2004 kl. 11.32

Ja, det er også dem med de mange tomatsorter. De er bestemt et besøg værd. Ikke mindst fordi de går imod tidens trend med at effektivisere og lave færre sorter. De har skabt en god forretning på at have et utal af sorter. Og det bør vi støtte.

Ellers får vi hele tiden færre sorter – også som frø. I går var jeg på jagt efter forskellige majssorter for at forsøge at finde en god sort og for at forsøge at få nogle med forskellig udviklingstid, så høsten kan spredes ved at så samtidig. Her kunne jeg konstatere, at Weibulls og FDB har nøjagtig de samme to sorter, Så jeg har nu kun tre sorter på prøve, da jeg sidste og forrige år sorterede tre sorter fra som uinteressante.

Må vi bede om lidt mangfoldighed til vore haver – det gør det sjovere.

5 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil, 4. maj 2004 kl. 18.18

Var februar sidste udkald for at plante sine egne chili, hvis man bruger korn fra en chili fra supermarkedet? Eller kan det nås endnu? Kan de vokse i altankasser eller skal man ha dem indendørs?

Er der nogen der kender en planteskole tæt på KBH der har chili-PLANTER? altså ikke frø?

6 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dp, 16. juli 2004 kl. 9.04

Plantede selv nogle frø i potter i april
de blev plantet ud i slutningen af maj nogle i en selvvandingskasse(i drivhus) andre i haven... dem i haven er mere eller mindre gået i stå, mens dem i drivhuset netop lige har blomstret...eneste man skal passe på er de ikke står for tæt.fik
omkring 40 planter ud af frøene fra 2 chillier.(har ca 20 tilbage)

7 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Krejberg, 24. april 2005 kl. 19.22

Chiliplanter er forholdsvis dyre, men kan købes på de fleste planteskoler.

Løsningen med en chili der passer til ens smag fra supermarked eller grønthandler er super. Faktisk er det underordnet hvornår du sår dem hvis det er til indendørs.

Udendørs har de det bedst med god sol, må gerne tørre lidt ud indimellem så giver de bedre smag og styrke.

8 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev, 3. maj 2005 kl. 14.35

Hej,

Når sæsonen lakker mod ende, så prøv at klippe en chili tilbage. Men lad stammen og de kaftigste grene være. Sørg for at den gennem vinteren ikke tører ud (og står inden døre) og næste forår får man chili væsentligt tidligere. Især en god løsning til de sene sorter (habanero og andre chinense varianter)

mvh
Ditlev

9 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 19. maj 2005 kl. 23.08

Til Emil: Jeg foretrækker at dyrke chili en lyse vindueskarm. Planten vokser dårligt ved temperaturer under 18 grader, og så koldt er der jo som regel udenfor. Og selv hvis du dyrker chili i et varmt drivhus, kan du være temmelig sikker på, at bladlusene angriber den før eller siden. De æder bladene i omtrent samme tempo, som piratfisk spiser en ko.

Hvis du sår chili i april eller senere, når der næppe at komme (særligt mange) frugter på, inden det bliver vinter. Jeg vil mene, at det bedste tidspunkt er allerede december/januar – hvis du har "grønne fingre" og kunstlys. Og ellers begyndelsen af februar.

Hvis du ikke har lyst til at vente til næste år med at så, kan du da bare så nogle frø nu. Lad planten vokse så meget den kan og overvintr den. Chiliplanter giver et langt bedre udbytte det efterfølgende år.

10 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Krejberg, 20. maj 2005 kl. 9.26

Jeg har haft gode resultater med chiliplanter i havne. De skal bare være vokset til en pæn størrelse. Stil dem i læ på et solfyldt sted. Frugterne er længere tid om at modnes.

Ellers er ideen om chili i vindueskarmen god. De vokser hurtigt og frugterne modner også tidligt.

11 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dp, 20. maj 2005 kl. 11.34

Hej derude i chililand

lige en kommentar til det med bladlusene!

4 dl. vand
½ dl. flydende brun sæbe (helst sæbe uden for mange tilsætningsstoffer)
½ dl. husholdningssprit
forstøv det ud over planten og insekterne fraflytter matriklen! :)

se i øvrigt gourmethaven.dk/bekaemp/saebe/index.html

12 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. januar 2006 kl. 20.05

Chili på friland-nix -det er som at håbe på 35 C i september.

13 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Krejberg, 19. januar 2006 kl. 20.38

John jeg er ikke enig.

Har selv haft gode erfaringer med chilier i haven. De er længe om at modnes og skal stå i læ og sol gerne op ad en sydvendt mur (lidt som tomater)

Driv dem frem i vindueskarmen fra starten af året og plant dem ud i maj/juni når de har nået en passende størrelse.

Selvom de er længere om at modnes kræver de ikke 35C i september, men bare en god lang solrig sommer

14 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. januar 2006 kl. 22.46

Jeg har også nogle år haft gode erfaringer med chili på friland på den sydvendte side af drivhuset. Men man skal selvfølgelig ikke forvente sig det samme som i drivhus.

Og så skal man bruge sorter, der egner sig. Specielt sorten ''Sibirisk huspeber'', som man kan få fat i, hvis man er medlem af Foreningen Frøsamlerne, har jeg haft gode erfaringer med på friland. Den er også egnet til at dyrke i krukker på lune steder på friland.

Hvis man, efter at agurkerne er afgået en stille død i drivhuset flytter krukkerne ind i drivhuset på deres plads, kan chilierne modne helt ind i oktober.

15 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 21. januar 2006 kl. 9.21

Jeg har også svært ved at forstå Johns kategoriske afvisning af at kunne dyrke chili på friland.

Jeg har flere gange haft held med det. Man skal naturligvis ikke forvente samme udbytte som i drivhus, men man kan sagtens få modne frugter.

Kunsten består først og fremmest i at finde nogle sorter, der er velegnede, og der må man jo prøve sig lidt frem. Prøv at finde ud af, hvor lang udviklingstid, de forskellige sorter har. Sorter med lang udviklingstid har meget små chancer for at nå at give modne frugter, inden vejret bliver for koldt, men sorter med kort udviklingstid kan sagtens få fornøjelse af.

16 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 21. januar 2006 kl. 9.47

Jeg tror det er fordi John ikke er særligt god til at dyrke chilier – misundelse er jo en grim ting...

17 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 21. januar 2006 kl. 18.39

Om man dyrker chili på friland eller i vindueskarmen må selvfølgelig også afhænge af, hvor gode lysforhold man har indendørs. Bor man i et mørkt hus, kan man jo lige så godt dyrke chili udendørs. Men har man meget lys indenfor, er det sværere at afgøre, hvor planterne står bedst. Derfor gør jeg følgende: Dyrker både planter i vindueskarmen og udenfor! Man kan ALDRIG få for mange chiliplanter :)

Jeg såede i øvrigt de første frø forleden (jeg bruger tilskudslys indtil marts måned).

18 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Krejberg, 21. januar 2006 kl. 18.56

Patrick du har så evigt ret man kan ALDRIG få for mange chiliplanter. Chili er simpelthen uundværligt :-)

Glæder mig til at høre når dine frø spirer. Selv venter jeg med såning til hen i feb/mar.

19 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. januar 2006 kl. 14.48

Nu har jeg dyrket Chili i mere end 10 år og jeg dyrker dem for at få et udbytte ikke for at eksperimentere, men det er da dejligt at nogen kan få udbytte på friland, men hvor jeg bor vil jeg ikke spilde kræfter på at sætte Chili på friland.

Jeg har vedhæftet et billede på www.flickr.com/photos/16734351@N00/
som viser nogen af dem jeg dyrker-bl.a. Habanero, Brown Congo ect.

Jeg er mest til de lidt stærkere (Scoville 7–9), de modner først i september oktober–november -og de vil ikke have en chance udenfor!.

John Lykkegaard

20 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. januar 2006 kl. 15.10

Sorry-vil lige nævne at et af mine favoritsteder hvor man kan købe frø på nettet er www.reimerseeds.com/peppers-hot_623.aspx
linket er til Chili, men du kan gå tilbage til hovedsiden.

De er billige og man får mange frø per portion og man kan betale med Visa online. Det er ca. en tredjedel af hvad man ellers skal give for en portion frø og der er 3 gange så mange i hver pose.

Håber det er tilladt at give dette videre?

En anden god side at blive klog af er www.tomatogrowers.com/sweet2.htm
de sælger desværre ikke online.

John Lykkegaard
Haslev

John Lykkegard

21 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. januar 2006 kl. 15.21

Ok -der er så lige denne dværg Chili, som jeg fik som gave-den klarede sig fint i min vindueskarm-til dem der ikke har så meget plads!

www.flickr.com/photos/16734351@N00/51618473/
John

22 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 11. februar 2006 kl. 11.57

Hej til alle chillifans

Mine 5 chilli planter fra sidste år (købefrø) som er dyrket i vindueskarm klippet ned i det sene efterår er da begyndt at skyde og jeg har i dag sået frø fra disse frugter

Så jo chilli er gud hiii en sjov plante og ganske undværlig i mange retter

pp

23 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michelle, 7. juli 2006 kl. 14.27

Har lige sået chilli, og har faktisk allerede fået et pænt resultat med 7 pæne små chilli planter :). men nu må vi se hvad det blir til. havde ellers opgivet håbet med chilli, da jeg sidste år var så uheldig at jeg lod dem stå for tæt. :(hvor dum kan man være. de alle gik ud! så i år har jeg skyndt mig at plante dem ud i hver sin pot :) håber det går bedre denne gang.

24 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 7. september 2006 kl. 13.15

Nej, lad os straks aflive myten om at man ikke kan dyrke chili på friland – eller delvist på friland... :-)

Selv har jeg de sidste 3 år haft held med at frembringe pæne mængder af frugt af både c. annuum, baccatum, chinense samt pubescens. Næste år forsøger jeg mig med Tabasco (c. frutescens).

Jeg såede i år d. 6. februar planter til indedyrkning og d. 20. februar til frilandsplanter. Jeg giver ingen tilskudslys, begynder at afhærde planterne i drivhus i april/maj og planter endeligt ud sidst i maj/først i juni.

I år har jeg med held dyrket sorter med relativ lang vækstsæson, såsom Aji Pineapple (baccatum), Peru Scarlet Lantern (chinense) og Manzano Rojo (pubescens – første frugt moden 6. september)
En "sikker sort" på friland er fx Bulgarian Carrot, som i år stod med 20–25 modne frugter midt i august. Det er hele 5–6 uger før årets første nattefrost!

Se i øvrigt min hjemmeside om chili og andre frugter/grøntsager på www.malusrustica.dk – der er også et nyopstartet forum om chili og peberfrugt. Tilmeld Jer endelig så vi kan drage nytte af hinandens erfaringer.

25 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Duus, 19. september 2006 kl. 10.56

Jeg er chili-gardner jomfru og kunne godt bruge lidt hjälp. Jeg er gået i gang med Capsicum annuum, en cayenne long slim, og ville höre om nogen speciel näring til disse er at foreträkke?

På forhånd tak.

Kasper

26 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 19. september 2006 kl. 21.01

Jeg har haft masser af chili og peber på friland, og flere forskellige slags. Det hjælper selvfølgelig at vi har haft en rigtig varm sommer, men det er altid gået ganske godt. Enkelte år har de godt nok lige været indenfor i varmen, for at få de aller sidste frugter til at modnes, men langt de fleste chillier kan jo sagtens spises umodne.

Om de skal have speciel næring, det synes jeg egentlig ikke at de har brug for. Jo mere de for lov at ''arbejde'' for at blive til noget, jo stærkere bliver de og jo mere smag får de. Chiliplanter kan generelt tåle en temmelig hårdhændet behandling!

Er den på et tidpunkt ved at dø, så skift jorden med nyt jord, evt. fra en plantesæk, det virker godt. Er der frugter på planten, kan du evt. nøjes med forsigtigt at skrabe et lag jord af, og lægge nyt på (fra en platesæk).

27 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Duus, 2. oktober 2006 kl. 19.08

Er der nogen som kan svare på hvorfor jeg får huller i bladene på mine chiliplanter?

Jeg kan ikke umiddelbart se noget der kunne forsage det.

28 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Shakakhan, 2. oktober 2006 kl. 21.45

Hej Kasper

Her er et par regler du skal følge når det nu er første gang du skaber egen erfaring med disse vidunderlige planter.

1. Lys
2. Vand – ikke for meget
3. Du må ikke gnave i planterne!

Yours Truly

Shakakhan – Qu33n of the night

29 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 20.55

Hej jeg har 8 forskellige chilitræer, alle chilier, som jeg tilfældigt har fundet i netto, irma, osv., eller når jeg var ude at rejse – du tager jo bare frøene og planter, – chilier er noget af det mest taknemlige, de spirer næsten øjeblikkeligt.

Smil M.

30 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja, 30. oktober 2007 kl. 16.06

Hvordan overvintre chiliplanter? Jeg har seks store planter nå, skal jeg slutte med vanning (nesten) og klippe dem ned, og sette kaldt? Og så ta dem fram til våren, gi mer vann da (bare litt i blant i vinter)? Eller

31 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja, 30. oktober 2007 kl. 16.07

Ps jeg håper noen svarer meg!

Takk

32 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 30. oktober 2007 kl. 23.34

Du kan sagtens overvintre dine planter som du beskriver. 10–15 grader og lyst skulle være det bedste. Klip dem dog ikke alt for voldsomt. Ca. 15 cm. over der hvor stammen forgrener sig.

Taber dine planter en masse blade når du tager dem ind, er det ikke fordi de er gået ud, det er bare forandringen i temperatur osv. der gør at de taber bladene.

Hvis de overlever vinteren skulle de give ekstra mange frugter til næste år.

Hvis du har muligheden for at stille nogen af dem varmt og med masser af lys, kan du enda være heldig at de bare vokser videre og sætter frugter meget tidligt næste år.

33 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Sørensen, 2. juli 2010 kl. 10.04

Har I en ide om hvor mine chilier vil gro bedst. De er nu omkring 20-30 cm høje. Jeg har intet drivhus, så jeg har følgende muligheder for placering:

Krukker ved en sydvendt mur
I en vindueskarm mod vest i vores fyrrum i stalden (temp. tja, altid lidt højere end udenfor)
I en vindueskarm i stalden mod vest (temp. ved ikke, men når det er varmt udenfor er der altid køligere)
Der er desværre kun et lille vindue mod syd hvor der ikke kan stå planter.

Jeg har ingen mulighed for at have chiliplanterne indendørs, ikke når de bliver så store.

Hvor ville I placere dem?

Hvis det har betydning så er sorterne: Habanero dulce, early jalapeño og en lille gul sort (frøene er taget fra en chiliplante min mor har)

34 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. juli 2010 kl. 8.46

Hej Mette -

indtil en gang i september vil de have det bedst i krukker ved sydvæggen, da de jo gerne vil have varme og lys.

Så kan du evt. flytte dem ind ved fyret til den tid, så de kan nå at modne de sidste frugter...

mvh
Anja

35 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. april 2018 kl. 23.00

Gammel tråd, men samme spørgsmål vedrørende peberfrugt:

Er der nogle her med konkret erfaring / konkret sort som kan give på friland (i læ men uden div afdækning)?

Nyt svar til emnet »Chiliplanter til friland«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Chiliplanter til friland

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider