Forum

Mynte – i massevis! Andre samlere?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 18. november 2012 kl. 17.43

Hey!

Jeg er nok det man vil kalde nørd - indenfor mynte ihvertfald. Mynte flip har jeg fået ihvertfald!

For 2 år siden plantede jeg en krukke pebermynte og grøn mynte mellem et brombær bed.

Sidste år fandt jeg ud af der fandtes flere end "bare" de to. Nu har jeg godt og vel 24 forskellige slags mynte sorter. Og det blot på 2½ år i et brombær bed, at det som ukrudt. Men dufter skønt og virkelig flot når de i blomst.

Mine eksklusive er nok Figen mynte og Banan mynte. De dufter sjovt og faktisk flotte. De står inde - der mine VIP! :)

Så jeg har mynte flip!

Er her andre der fx "samler" på salvie eller andre blomster i samme sorter? Så del da hvordan interessen startede og andet sjov?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 23. november 2012 kl. 19.07

Hvor lyder det da skønt. Jeg vidste da skam slet ej, at der findes saa mange slags mynte. Selv har jeg haft en haandfuld forskellige - men, tænke sig, hele 24 forskellige sorter! Stort tillykke med det herfra.

Mvh Eivin (^_^)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. november 2012 kl. 11.12

Hej Philip L.

Mona, som driver Krydderurtehaven på Plougstrup Gl. Skole, har gennem årtier samlet sorter af alle slags krydderurter. Jeg var lige inde og se, hvor mange hun har. 37 forskellige slags mynter. Måske har hun flere, men det er talt på hendes bestillingsliste. Så kommer du på Ribeegnen, så er det måske en omvej værd at besøge hendes have.

www.krydderurtehaven.dk/

Jeg vil tro, at hun er den i Danmark, som har flest. Men måske findes der andre lige så energiske myntesamlere.

Hilsen Karna

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 25. november 2012 kl. 11.52

Tak for linket Karna :)

Jeg havde snak med netop dem sidste år. Men mange af deres mynte arter/sorter var i dårlig "stand" sagde de. Så fik aldrig nogle.

Men er virkelig på udkig efter Kiwi mynten - Mentha cunninghamii. Har set de en engelsk shop har cunningham - men den findes ingen visninger på Google. Så måske har de glemt "ii" og de har den?

Nogle der måske ved lidt mere om selve det? :)

Nyt svar til emnet »Mynte – i massevis! Andre samlere?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mynte – i massevis! Andre samlere?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider