Forum

Kan man kompostere padderokker?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 28. maj 2014 kl. 18.40

Jeg skal endelig igang med at kompostere, og vil lige høre nogle af alle jer herinde, der er eksperter på det område, om hvad men bør og ikke bør komme i kompostbeholderen. Min kompostbeholder er af den lukkede slags, med ormerør og luftrør.
Jeg har både skvalderkål og paderokker i haven, og vil forsøge at udsulte skidtet ved hele tiden af fjerne det grønne - kan jeg putte det på komposten? Jeg er ikke så bange for skvalderkålen, vil bare undgå rødder og blomster, men hvad med padderokkerne?

/Helle - snart med egen kompost :-)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. maj 2014 kl. 23.15

Hej Helle.

Hvis det er agerpadderok , det drejer sig om, mener jeg ikke der sker noget ved at kompostere.

Formeringsskuddene er brune og kommer tidligt. De må ikke komme med.
De grønne "juletræer" som kommer senere har udelukkende til formål at skaffe næring via fotosyntese som sendes ned i rødderne. De kan sammenlignes med blade, og kan ikke formere sig.
Men vent lidt og se om der er nogen som har en anden mening.

vh. Hans

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. maj 2014 kl. 3.52

Jeg har læst, at agerpadderok er virkelig gode at lave gødningsvand med (på samme måde som af brændenælder), fordi agerpadderok ofte har rødder, der kan være flere meter nede i jorden. Det betyder, at de kan hente mineraler og sporstoffer, som ikke er tilgængelige i og tæt på jordoverfladen.

Så jeg ville absolut også kompostere dem, men være meget sikker på, at jeg ikke fik rødder med.

Elsebeth

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten M., 29. maj 2014 kl. 21.10

Jeg lader dem ligge og tørre nogle dage, og så ryger de i kompostbeholderen.

Nyt svar til emnet »Kan man kompostere padderokker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan man kompostere padderokker?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider