Forum

Beskæring af chili – råd søges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mattias T., 30. maj 2014 kl. 23.20

Hej derude.

Jeg er gået i krig med chiliplanter, men er meget i tvivl om, hvordan jeg beskærer den og om det er nødvendigt allerede nu.

Den er godt og vel 25 cm høj, med selve stammen er ret tynd. Derfor overvejer jeg om den kan beskæres øverst, for at skabe en større stamme samt flere blade nederst.

Det er ikke nemt at se, men i toppen er den begyndt at danne blomster som jeg havde tænkt mig at nippe af, medmindre jeg beskærer den øverst.

Nogle kyndige chilihænder som kan hjælpe med hvordan jeg bedst beskærer den og om det er muligt allerede?

Jeg har vedhæftet et billede af den.

Mvh,
Mattias

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. maj 2014 kl. 23.29

Hvor er vi henne? Dyrker du indendørs med LED eller skal planten i drivhus?

Skal den i drivhus, er der ingen grund til at beskære planten, men fortsæt med at fjerne blomster.

Det ligner ikke en plante, som har haft et tilpas forhold imellem lys og varme - nok for lidt lys og for varmt i forhold til lyset. Altså typisk for indendørs dyrkning og skal du fortsætte med det, kan en beskæring af topskuddet være nødvendigt, hvis ikke det skal blive en "bønnestage". Plus en større potte..

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. maj 2014 kl. 7.15

Jeg beskærer aldrig chilier, da jeg foretrækker deres naturlige vækstform :)

Og hvis du siger, at den begynder at sætte blomster i toppen nu, vil den naturligt begynde at dele sig i toppen fra nu af. Du skal bare pille blomster af lidt endnu, så den lige kan blive lidt større og kraftigere, inden den skal bære frugt.

Hvad er det for en?

Jeg er helt enig i, at den gerne må flytte i sin endelige potte nu. Så vil der ske det, at den ser ud til at stå helt stille i et stykke tid, fordi den bruger krudt på at sætte rødder og fylde potten ud.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 31. maj 2014 kl. 9.05

Jeg beskærer aldrig mine chiliplanter. Mine planter har set ud som din, men nu har de fået blade i hjørnerne mellem stænglen og bladene- efter at de er blevet plantet ud. Der er stor forskel på udseendet på chiliplanter- nogle er ranglede og høje og andre små og buskede.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mattias T., 31. maj 2014 kl. 12.36

Hej igen.

Tak for de fine svar.

Jeg har tænkt mig at plante den om i dag, i en større potte. Det har været en indeplante som har stået i morgensol, ellers har det blot været normalt dagslys den har fået.

Det er meningen det skal være en indeplante, men udfordringen er, at jeg ikke kender til sorten, hvilket også gør projektet mere udfordrende må jeg nok erkende. :)

Men det lyder som om planen måske er at plante om i den endelige potte og fjerne de næste blomster, og så ellers se de næste par ugers forløb.

Mvh,
Mattias

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 31. maj 2014 kl. 17.46

Jeg ville ikke beskære den, men lade den vokse. Stammen skal nok nå at blive tykkere inden den knækker. De chilier jeg har dyrket er alle startet med at vokse i højden, og efter noget tid begynder den så at buske. Stammen bliver langsomt tykkere.

Hvis du lader den vokse hen over sommeren, så kan du klippe den ned til efteråret og få en bonsai-chili, som min chokolade habanero her. Det synes jeg er ret flot, og den giver masser af frugter.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mattias T., 31. maj 2014 kl. 19.25

Hej Bo.

Tak får rådet.

Din chili ser super fin ud, meget bonzai agtig. Jeg glæder mig til at se hvad min ender ud med, så må den vente med beskæringen til efteråret. Jeg kender jo desværre ikke sorten, det er blot nogle frø jeg har fået.

Nu har jeg givet den en tynd bambus den kan støtte sig hos, så mon ikke den bliver stående.

Mvh,
Mattias

Nyt svar til emnet »Beskæring af chili – råd søges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring af chili – råd søges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider