Skrevet af: Lars Reinhard Simonsen, 11. august 2014 kl. 7.30
Hej
Sidste år købte vores datter et sommerhus med nogle æbletræer i haven.
Da vi ikke før har haft æbler, vil vi høre om der er nogle der kan hjælpe os med, hvilke sorter det er vi har i haven.
Jeg vedhæfter et billed med de 3 sorter æbler som findes på grumden.
på forhånd tak
Lars.
Skrevet af: Boi Jensen, 11. august 2014 kl. 8.15
Hej Lars
Det er sådan set fint nok med billeder af æblerne, men det er bare ikke nok til at kunne sortsbestemme dem. Der bør også være spisetiden, hvor længe æblerne kan holde sig og hvor gammelt er træet, alternativt størrelsen på træet og om det har været beskåret - og så bør du sende forespørgslen ind over Karna på emnet "spørg eksperterne". Umiddelbart kunne det midterste være et discovery, som det ser ud nu.
På billedet bør også altid være en centimeterstok eller andet form for mål, så størrelsen af frugten kan ses.
Hvis ikke et æble er helt karakteristisk for gennemsnittet, bør der også være flere.
Og det er ikke for at være vanskelig, men der er altså flere tusinde at vælge imellem og heldigvis er de fleste forespørgslen imellem de 50 sorter, der er de mest almindelige i DK.
En sikker bestemmelse kan aldrig foretages på billeder, men det vil være et bud på det. Til sikker bedømmelse skal æblerne smages på.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Lone Brems, 11. august 2014 kl. 8.56
Hej Lars Reinhard Simonsen
Måske kan I finde frem til sortsnavne ved at bruge "æblenøglen" fra Pometet på Københavns Universitet.
Det lyder måske lidt som noget man skal vide en hel masse om i forvejen, men det er meget enkelt: Pluk 5 - 10 æbler fra hvert træ og gå igang med at svare på nøglens spørgsmål.
I finder den på pometets hjemmeside: www.pometet.dk
Boi har ret - smagssansen er vigtig i bestemmelsen. Så måske er det en god idé at være flere om at bedømme.
Venlig hilsen fra
Lone
PS - Jeg ved ikke om der arrangeres Åbent Hus på Pometet i år - spørg direkte. Hvis der gør, får man god hjælp der !!
PS PS - Måske er Gl Estrup Herregårdsmuseum mere oplagt for Jer - der "plejer" at være åbent hus i deres Pomet på museets Æbledag (første dag i efterårsferien) - spørg om arrangementet direkte.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 11. august 2014 kl. 11.25
Jeg er enig med Boi i, at man altid bør have 5-10 æbler med for at vise variationen i frugten. Men det er også godt at lægge mærke til vækstform og ca. alder på træet. I den sidste ende kan skudspidserne på grenene også være med til at bestemme en sort.
Jeg ved godt der ikke må reklameres i tråden, men vi har en annonce med i Havenyt.
Med hensyn til Gl. Estrup, så sidder jeg og bestemmer æbler på deres æbledag, som er den første søndag i oktober.
Den 19., 20. og 21. september er der Frugtfestival på Blomstergården ved Viborg, hvor jeg også bestemmer æbler. Se mere www.gamlefrugtsorter.dk/arrangementer.htm
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æblesorter