Forum

Billig jord til højbede

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 7. marts 2015 kl. 21.44

Er der nogen der kan give mig en ide til, hvordan jeg får fat i jord til højbede til en rimelig pris? Det drejer sig om 2 bede der er 0,2 * 1,2 * 3 m. ?
Jeg har lidt god kompost med hønsegødning, men slet ikke nok til bedene- og det er nok også for kraftigt uden noget at blande i.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2015 kl. 0.20

Hej Mette

Du kan gøre, som jeg gjorde - men højbede har ca. samme højde som dine.

Det er superbilligt - jeg gjorde nemlig ingenting! Andet end at løsne jorden i bunden og fylde kompost på hvert år, så i købet af 4-5 år er bedene nu alle fyldt helt op, uden at det har kostet en krone :)

De kan jo sagtens bruges uden at være fyldt op - det er kun kosmetisk.

mvh
Anja

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2015 kl. 0.21

hm, manglende redigeringsfunktion... Men = mine højbede :)

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. marts 2015 kl. 7.06

ja jeg tror også, at det bliver den løsning. Men bedene skal anlægges ovenpå græsplæne, så det var egentligt for at undgå at grave alt for meget. Jeg bare se at komme ud af starthullerne og ikke være så doven!! :)

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2015 kl. 9.35

Prøv at søge her på siden på Køkkenhave i græsplænen - det behøver ikke være så bøvlet endda :)

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. marts 2015 kl. 10.25

Og et lille fif ...Jem og fix sælger i denne uge plantesække til 10 kr stykket (40 l) ..

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 8. marts 2015 kl. 12.08

På de fleste genbrugspladser kan man hente kompostjord. Det er måske en anelse voldsomt at fylde hele kassen med dette, afhængig af hvad du skal plante dér.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. marts 2015 kl. 12.46

Ja Svend. Jeg har også overvejet at supplere med plantesække.
Og vi kan også hente kompost på forbrændingen, men de anbefaler, at det blandes godt op med anden jord- ellers er det for kraftigt.
Under alle omstændigheder sætter størrelsen på min bil nogle begrænsninger for, hvor meget jeg kan transportere!
Det ender nok med at blive en kombination af alle løsningerne.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2015 kl. 12.55

Plantesække er dog det usleste at putte i et højbed, lad være med det!

Komposten fra kommunen er ikke så stærk som nogen tror - grav jorden, kom 10 cm på og bland det - perfekt.

Som andre siger, tag den med ro og gør det ordentligt, det giver fyldte rammer om et par år og så har du god, levende jord :-)

Jeg ved godt, at for nogle, især lidt ældre mennesker, er det helt OK, at bruge løs af spagnum, men det er for det første et miljøproblem og for det andet et næringsfattigt, dødt produkt.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. marts 2015 kl. 13.23

Sig mig, kaldte du mig lige ældre?
Nå, men alt er selvfølgelig relativt :)
Er der spagnum i plantesække? Jeg må indrømme, at jeg ikke har set nærmere på indholdsfortegnelsen. Jeg troede, at det var en slags havejord med lidt kompost.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2015 kl. 13.48

Indholdet i plantesækkene er spagnum (-smulder), kalk og kunstgødning. Der findes stort set ikke ringere voksemedie - rockwool måske?

Nu var det ikke specifikt dig jeg mente, men det er bare mit indtryk, at det typisk er lidt ældre mennesker, som er fuldstændig trekvart ligeglad med miljømæssige hensyn og nu har havenyt jo som formål at fremme den økologiske dyrkning af haven - det var blot baggrunden for min kommentar.

Og så rent faktisk for, af god mening, at give dig et godt råd :-)

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. marts 2015 kl. 14.50

Det sætter jeg også pris på. Tak

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. marts 2015 kl. 15.43

Nu er plantesæk jord et rigtigt godt vokse medium for mange diverse planter , jeg bruger masser af det i jordblandinger til kaktus , engletrompeter og syrisk rose osv og det virker fint og til en billig penge , nu skal vi passe på at det ikke bliver for fanatisk og religiøst , jeg gør mit for at passe på den her planet , og jeg har det godt med at bruge plantesæk jord i min have , jeg kan jo ikke ene mand redde verden fra undergang.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2015 kl. 19.17

Fed holdning - hvis alle sagde sådan, var højmoserne snart væk, og så var vi ude over den diskussion...

Jeg er helt enig med Tom - hold dig langt væk fra sphagnumprodukter :)

Hvis du absolut skal fylde noget i bedene, så er Toms idé med kommunekompost helt fin! Eller hent noget muldjord et eller andet sted fra i en trailer, hvis du har adgang til sådan en.

Nyt svar til emnet »Billig jord til højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Billig jord til højbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider