Forum

Haricots vert. Hvad er det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 12. marts 2015 kl. 21.37

Af min bedre halvdel er jeg blevet bedt om at plante bønner.
Haricots vert. har hun bedt om hvilket ser ud som blot er en betegnelse for et grønne bønner.
Jeg har ikke før dyrket bønner (og har heller ikke meget lyst).
Det eneste jeg kender til bønner er dem fra Irma der er fortrinlige kogte/rå/dampede (kun én af delene ;).

Den kommer til at vokse på et net indtil 1.8 m.
I god muldrig havejord.
Får masser af sol.
Rimelig læ.
Den skal ikke være for lang. 6- 8 cm. Endda gerne kortere.
Meget gerne en tidlig bønne.
Men også gerne en der kan plukkes sent.

Hvilken bønne skal jeg vælge?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 12. marts 2015 kl. 23.11

Haricot vert er en fin tynd bønne og bruges/serveres normalt som hele bønner, måske pakket ind i røget skinke. Henry G.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 12. marts 2015 kl. 23.28

Vi har for mange år siden dyrket Haricots vert bønner til konservesfabrik. Dyrkningen er ret enkel. De lykkes bedst på en ikke alt for stiv jord og skal ikke gødes med kvælstof.
Det er afgørende for at opnå et stort udbytte, at bønnerne plukkes mindst hver tredje dag i den passende størrelse. Hvis der bliver glemt for mange som sidder og bliver for store, går planten i stå, og er ikke til at få i gang igen.
Med rigtig pasning kan der høstes store udbytter.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. marts 2015 kl. 9.53

Hej Willy N

Jeg tror, at du har det som mange mænd: I er ikke specielt vilde med de grønne grønsager. Men hvis haricots verts − altså grønne bønner − bliver tilberedt godt, så er de altså meget lækre.

Det vil sige: Lad være med at spise dem rå. Det er ingen fornøjelse, og nogle hævder endda, at de er giftige i rå tilstand på grund af et (lille) indhold af lektiner.

På den anden side må man heller ikke koge dem helt møre. Der skal stadig være bid i dem.

Let kogte grønne bønner med en god hvidløgsdressing smager himmelsk.

Ligeledes let kogte grønne bønner, der er vendt på panden i olivenolie med hvidløg, smager også pragtfuldt, f.eks. til en god bøf. Sig til din kone, at hun har brug for at spise bøf en gang imellem, fordi bøf indeholder jern, som kvinder tit kommer i underskud af. Selv har du godt af at få nogle grønne grønsager.

Fordelen ved selv at dyrke grønne bønner, er, at de smager meget bedre, end dem man køber i enten frisk eller frossen tilstand fra Irma.

Det er meget let at dyrke grønne bønner, når bare jorden ikke er for tung, og når bare man venter til engang i maj med at så dem. Grønne bønner kan ikke lide kulde.

Du spørger, hvilken bønne du skal vælge. Jeg køber bare en pose frø i et supermarked. De er udmærkede.

Du skriver, at bønnerne får et net på 1,8 m at vokse op ad. Jeg har aldrig set grønne bønner, der bliver over 30-40 cm. De kræver ikke noget net, men derimod gerne en pind til støtte, da planten godt kan vælte og knække i blæsten.

Held og lykke med dem

Doris Møller

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. marts 2015 kl. 9.57

Beklager de underlige tegn i indlægget ovenover. Der skulle have stået tankestreger. Men det ville systemet ikke!

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. marts 2015 kl. 10.59

Man kan få dem som stangbønner, Doris - og så bliver de over 2 m høje :)

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. marts 2015 kl. 15.28

Lad din kone vælge sorten (eller sorterne - hvis I skal have mange bønner). Se hvad udvalget er.
Stangbønner er fint, hvis man har en lille have og/eller ikke er så ferm til at nå jorden.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. marts 2015 kl. 15.30

PS Du har forresten god tid. Bønnerne skal du først så 20. maj. Driver du dem frem indendørs, kan du starte ca. 14 dage tidligere.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2015 kl. 16.26

Anja, kan du nævne en høj bønne af typen Haricots vert.?

Den kunne jeg godt være interesseret i, hvis den har de lange, tynde bælge, som kendetegner Haricots vert.

Har dyrket mange sorter af buskbønne for at få lækre Haricots vert. til fryseren, men jeg synes der er længere og længere ned, når jeg høster :-)

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 14. marts 2015 kl. 19.36

Vi har de sidste 4-5 år sået/plantet bønner der bærer bælgene over bladene, de er fra et registreret firma Hornum.com og hedder Phaseolus vulgaris nanus (Maxi busk bønne,) de skal helst plukkes mindst hver anden dag hvis de skal bruges som Haricot vert. Bælgene kan blive 17 - 18 cm. lange, sarte og kødfulde. Hilsen Henry G.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2015 kl. 19.40

Henry, den må jeg prøve - tak for det tip.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 14. marts 2015 kl. 20.05

Hej Tom du kan finde et foto af bønnerne på FAUSOL.dk de har nummer: 1225. Hilsen Henry G.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 19.31

Lige for at slå det fast:
Bønner ER giftige når de ikke er koget. Og man skal IKKE spise dem med bid i! Hestebønner, som ikke er en bønne, men en helt anden sort, skulle der være så lidt giftstof i, at man kan spise dem uden en varmebehandling.

Det kræver kun en googling at finde ud af det. I følge Camilla Plum ligger bønner på 1. pladsen som årsag til madforgiftning i DK. Fødevarestuyrelsen har en masse anbefalinger man slå op:)

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. maj 2015 kl. 19.50

Der findes vist ikke opskrifter, hvor man anvender rå bønner.
De bønner vi i denne tråd taler om høstes grønne inden der kommer nævneværdigt med frø i bælgen.
De koges 5 til 10 min. De skal helst være faste, men kogte (have bid) men de skal ikke være udkogte. Så er de ikke længere giftige for almindelige mennesker.
Tørrebønner udbløder man i vand i 12-24 timer, hælder vandet fra og koger i nyt vand. Så er de heller ikke giftige mere. Koges de længe, skulle man ikke behøve at skifte vand.
Hestebønne er ikke en bønne, men en vikke. Den kan spises rå. Som tørret bløder jeg den ud natten over og smider vandet ud, som ved bønner. Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt at smide vandet ud, men der er næppe et værdifuldt udtræk, som jeg skal have med videre i madlavningen.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2015 kl. 22.03

I øvrigt kan det ikke betale sig at nedfryse grønne bønner (de skal blancheres i 1 minut så i iskoldt vand)- så smager de af- købte frosne.

Men friske smager de 100 gange bedre! Med lidt smør og salt. De skal dampes/koges i meget lidt vand i 5 minutter. MMMM-

Mvh
Tine- bønnelsker- derimod kan jeg ikke fordrage linser UFF!

Nyt svar til emnet »Haricots vert. Hvad er det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Haricots vert. Hvad er det?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider