Forum

Blege/visne ærteblade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 8. juni 2015 kl. 10.08

Hej

Jeg har villet forkæle mig selv med en lille række ærter i år.

De er blevet sået inde og udplantet for for ca 3 uger siden.
De har stået fint og groet indtil jeg for nogle dage siden opdagede, at på nogle af dem var de nederste blade blevet helt blege/visne, og at disse planter pludselig ikke længere virkede så frodige som de øvrige. De planter, det er galt med står samlet.

Er der nogen, der har et bud ? jeg regner ikke med, at det er vandmangel i dette forår :-)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2015 kl. 13.52

Jeg har 10 forskellige sorter ærter, der er sået fra efteråret og henover foråret.
Der er ingen af dem, der har antydning af gule blade, som du beskriver.
Bortset fra 3 planter, jeg havde stående i potte i efteråret, og flyttet ud i mistbænken i april/maj. De stod stadig i potte oven på jorden, da jeg blev opmærksom på, at de skrantede. På trods af den megen regn, har de nok haft det for tørt, og for trangt til rodnettet.
De er nu plantet ud i jorden, men ikke kommet sig endnu.

Du har luget meget grundigere, end jeg får gjort - du har ikke beskadiget rødderne i den forbindelse?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 8. juni 2015 kl. 14.27

Jeg har faktisk bare håndluget lidt, der er ikke meget ukrudt lige dér - endnu. Men enkelte af de småplanter jeg har rykket op, har været padderokker, og jeg ved ikke om det har rykket lidt i rødderne, selv om jeg synes, jeg er forsigtig....

Men som du kan se, har planterne lige til venstre for det udmærket, og det undrer mig, selv om det selvfølgelig er godt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. juni 2015 kl. 17.17

Jeg tænker- om jorden er løsnet godt nok lige der i midten? Hvis ikke kan planten kvæles af vand- eller mangel på ilt. Padderokker kan godt lide fugtigt miljø.

Men ellers ved jeg ikke rigtigt, jo- dit "rivenet"- kan have afgivet jernforbindelser i jorden, det kan måske rent biokemisk have betydning?

Mvh
Tine- bare nogle gæt!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 10. juni 2015 kl. 9.24

@Tine - tak for dine gæt ;-)
Jeg vil tro jorden er ens over det hele, har bare lige fået med en kultivator, fordi det er et gammelt højbed, hvor der ikke trædes og jorden er sandmuld, der ikke bliver specielt kompakt. Padderokkerne har været der, siden bedet blev 'født' for mange år siden.
'Rionettet' er bambuspinde fra en udgået bambus.

Jeg har givet ærterne noget vand nu (!) og lidt kalk, og håber at det så er dét... Men hvis der er andre, der har gæt modtages de gerne

Nyt svar til emnet »Blege/visne ærteblade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blege/visne ærteblade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider