Forum

Visionære landmænd »No Dig« og jorddække

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. januar 2016 kl. 18.44

Hvis du er ny med køkkenhave eller overvejer at etablere en køkkenhave, vil jeg naturligvis - og mange andre med - anbefale dig at dyrke "den levende jord". Og hvad er det?

Du kan læse en masse her på havenyt om vigtigheden af at passe på din jord, dens humus og dens mikro- og makroorganismer og hvordan du gør det i praksis, f.eks. med brunt jorddække, kompost og grøngødning/ efterafgrøde.

Du kan også vælge her at se, hvordan nogle meget visionære landmænd (konventionelle) har set lyset for mange år siden og praktiserer den levende jord i storskala. levende i mere end én betydning, som du vil opdage :)

Fremsynede landmænd der praktiserer reduceret jordbearbejdning m.m.:

www.youtube.com/watch?list=PL0j-nCcbAOUbvgCiUChHDYdeptHjld7sH&v=wTNv0jiNyZE
h
ttps://www.youtube.com/watch?list=PL0j-nCcbAOUbvgCiUChHDYdeptHjld7sH&v=wTNv0jiNyZE

Jægerforbundet:
www.youtube.com/watch?list=PL0j-nCcbAOUbvgCiUChHDYdeptHjld7sH&v=wTNv0jiNyZE

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. januar 2016 kl. 19.47

@Tom
Der har da været pokkers stille i hele 2015 om, at FAO har udråbt 2015 til Jordbundens år.
Ikke én eneste artikel har jeg set i dagspressen.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. januar 2016 kl. 19.49

(Iøvrigt heller ikke her på Havenyt ;)
Tak for orienteringen og linkene.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. januar 2016 kl. 21.23

Er der nogen her på siden, som har praktisk erfaring med pløjefri dyrkning over en årrække og i fuld skala f.eks. 50 eller 100 ha?
Måske kunne der indhentes nogle nyttige iagttagelser til gavn for andre.

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. januar 2016 kl. 22.46

Hvis der skal praktiseres pløjefri dyrkning i stor skala, er det vist en betingelse, at der sprøjtes med glypfosat mindst én gang om året. Kan det anbefales på en økologisk haveside?

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. januar 2016 kl. 7.24

Hans, prøv at følge links og se filmene (foredrag af konventionelle landmænd).
Hvis alle landmænd ville nøjes med at bruge glyphosat een gang om året, var meget nået, men det ville da være dejligt, hvis de ik hele vejen.
Nu handler denne tråd ikke om sprøjtning, men om visionære landmænd, der benytter humusopbyggende dyrkningsteknik, der samtidigt gavner biodiversiteten. For en ny køkkenhaveejer kunne disse foredrag faktisk supplere artikler på havenyt på fornem vis og desuden vise, at også nogle konventionelle landmænd kan se vigtigheden af at bevare og opbygge humus i stor skala.

Det ville glæde mig, hvis du kunne respektere temaet i denne tråd (fordele ved "no dig" og humusopbygnig) og evt. oprette din egen vedrørende den udbredte brug af sprøjtemidler i det konventionelle landbrug.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 18. januar 2016 kl. 8.41

Nu er det sådan, at jeg kender én som har praktiseret pløjefri dyrkning i mere end 10 år :-).
Men måske kunne en "oplyst" havemand bidrage med nogle erfaringer, som andre ikke har gjort endnu.
Så lad os høre.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. januar 2016 kl. 20.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. januar 2016 kl. 20.16

Frank, har du set de foredrag der linkes til?
De er absolut seværdige.

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 18. januar 2016 kl. 20.37

Det er så individuelt, at der ikke kan siges noget generelt. Det afhænger helt af jorden på stedet. Det som er rigtigt eet sted er forkert et andet.
Her er alt halm nedmuldet fra før der blev indført afbrændingsforbud, og der ikke pløjet til hvede i mere end 25 år. Til vårsæd skal der helst pløjes hvert andet år.
Det er en forudsætning for reduceret jordbehandling, at der sprøjtes med glyfosat én gang om året, og med normal svampebeskyttelse, da smittetrykket er højere, da stubben ikke pløjes ned.
Men det hører egentlig ikke hjemme på en øko- haveside.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. januar 2016 kl. 21.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. januar 2016 kl. 21.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 18. januar 2016 kl. 21.29

Pløjning er igen blevet aktuel efter at der er indført regler om, at der ikke må foretages nogen form for jordbehandling på konventionelle brug fra høst og til 1 nov. på lerjord og til 1 feb. på sandjord forud for forårssåede afgrøder.
Økobrug må holde jorden sort ved gentagne harvninger fra høst og hen over efteråret.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. januar 2016 kl. 21.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 18. januar 2016 kl. 21.52

Der må sprøjtes med glypfosat i oktober måned forud for vårsæd.

Nu ikke mere om dette emne fra min side. Undersøg selv.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. januar 2016 kl. 22.34

Hans, når du nu ikke kan holde fokus på trådens oprindelige pointe omkring reduceret jordbearbejdnings gavnlige effekt på jorden, men absolut skal vade rundt i de sprøjtemidler, der har været og er en stor del af dit liv, vil jeg henvise til en glædelig nyhed: Monsantos aktier falder p.g.a. faldende salg af RU:
gylle.dk/

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. januar 2016 kl. 15.09

Jeg er da formodentlig ikke den eneste haveejer, der har konstateret, at køkkenhaven trives bedre, efter at vi holdt op med at efterårsgrave (ca. 1988). Jeg må så i fitnesscenter får at få den manglende motion, men det er helt fint, selv om det koster :o).
Vi er gået over til at lave højbede (i terrænhøjde), hvor der ikke må trædes (køre med maskiner er ikke aktuelt på 18 stk. á 3,6 m2!), der tilføres kompost, og jorden luftes med greben, uden at vende den.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. januar 2016 kl. 19.38

Helt enig Lars - har samme erfaring.

Har dog altid anset det for umuligt i stor skala og reduceret jordbehandling er jo heller ikke "no dig", men alligevel finder jeg det fantastisk, at landmændene ser de positive effekter på regnorme, insekter m.m., som jeg også selv har erfaret i min egen køkkenhave: Kort sagt, en jord der bliver bedre og bedre, samt større biodiversitet.

At de så også lagrer co2 og sparer brændstof er jo bare helt fantastisk.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. februar 2016 kl. 0.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 23. april 2017 kl. 14.31

Frank Chr. jeg har længde ledt efter sådan en, ved du hvor man kan bestille en fra, det lader ikke til at de bliver solgt i danmark ?

21 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2017 kl. 18.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Visionære landmænd »No Dig« og jorddække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Visionære landmænd »No Dig« og jorddække

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider