Forum

Asparges – Hvilken sort vil I anbefale?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. februar 2017 kl. 17.33

Jeg må med skam erkende, at jeg på trods af 30 år på samme sted endnu ikke har fået plantet asparges ... Det tager jo SÅ lang tid, inden resultatet kan nydes ... =:I
- Men I år skal det være! Jeg er netop hjemvendt fra fjorden med den første balje ålegræs, så nu er der ingen vej tilbage.! :P

Jeg har dog brug for Jeres hjælp til at komme nærmere på, hvilken sort jeg bør vælge!?
Det må være en 'begynder-sort', som er sund og nem at dyrke med et pænt udbytte.
Jeg modtager gerne et link til forhandler på mail, så vi ikke kommer i infight med overkommandoen.

På forhånd TAK for din anbefaling
Mvh. James

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. februar 2017 kl. 17.18

Hej JR. F

Måske kan du finde gode forslag om sortsvalg ved at læse Karna Maj's artikel fra Havenyt's arkiv "Anlæg et aspargesbed" (bare skriv titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side)

Du er ihvertfald gået igang med noget af det rigtige (samle ålegræs) - men om du nu også har et jordstykke uden flerårigt ukrudt, det ved du kun selv.....
Et forhold som har sammenhæng med, at jordstykket til aspargesbed bør været helt fri for flerårigt ukrudt er, at der alene bør håndluges i aspargesbedet - enhver forstyrrelse af det øverligt liggende rodnet er med til at reducere antal og størrelse på aspargesskuddede.

Det behøver ikke at tage mere end et år før du kan begynde at tage for dig af lækkerierne. Jeg satte aspargeskroner i april 2015, høstede sparsomt i foråret 2016 og venter mig et rigelig og længerevarende høst i dette forår (2017).

Jeg har gødet rigeligt med tang, kalket 1 kg pr m2 og (som det, jeg selv opfatter som ret vigtigt) sørget for opbinding (i juni og fremefter) af plantestænglerne ved hjælp af 1 kraftig 2 meter bambusstok ved hver plante + 2 x 100 cm hampesnor til at holde stænglerne lodret så langt ind i efteråret som muligt (indtil alt grønt er visnet og begynder at drysse af).
Planterne får herved længst mulig vækstsæson.

Mine planter står et ret vindudsat sted med risiko for at stænglerne brækker i stærk efterårsvind. Hvis det sker, forringes mulighederne for næringsoplagringen i roden øjeblikkeligt og uopretteligt.

Jeg ønsker dig held og lykke med aspargesavlen - det er ihvertfald lykke at hente en håndfuld af "de grønne" ind til bordet i maj måned !

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 20. februar 2017 kl. 22.58

Hej Lone

Vil liiiige være sikker på det med kalken - du skriver 1 KG pr. m2? Det lyder umiddelbart af en del?

Vh Terese

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. februar 2017 kl. 15.42

Hej Terese Jensen

Tak for at du var opmærksom!
Det giver mig mulighed for at "fange en fejl"....
Der skulle have stået: 1 kg pr 10 m2.

Jorden i bedet er som udgangspunkt humusfattig - derfor er der ikke umiddelbart grund til at tilføre store mængder kalk.
Jeg har tilført tangdække tre gange indenfor 2 år. I den tang, jeg kan skaffe er der rigelig med blåmuslingeskaller, som i sig selv har et højt kalkindhold - op mod 40% (som godtnok frigives langsomt i processen med overfladekompostering). Min forventning er, at bedet med overfladekompost ikke skal tilføres kalk fremover.

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 21. februar 2017 kl. 18.56

Pyha, så er jeg lidt mere rolig omkring dosering af kalk til mit aspargesbed ;)

Nyt svar til emnet »Asparges – Hvilken sort vil I anbefale?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges – Hvilken sort vil I anbefale?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider