Forum

Vinterhårdfør granatæble

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johannes Jensen, 30. april 2017 kl. 10.39

Hej jeg har søgt og søgt på nettet efter en granatæble sort der hedder "Salavatski" eller også kendt som "Russian-turk"

Den skulle være ekstrem vinterhårdfør (ned til minus 20-21 celsius)

Jeg har på nuværende tidspunkt kun fundet den på amerikanske hjemmesider som ikke levere uden for staterne

Er der nogen her som evt ved om den kan købes et sted i dk eller bestille online?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ahmet Baysal, 13. juni 2017 kl. 16.46

Hej
Jeg følger lige med her. Jeg kunne også godt tænke mig at få fingre i den sort af granatæble.

Har også fundet frem til en anden sort som heddet kanske, den skulle være lige så hår føre som salavatski.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ahmet Baysal, 13. juni 2017 kl. 16.48

Hov Sorten hedder kazake og ikke kanske 😉

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. juni 2017 kl. 17.32

Jeg kender ikke noget til granatæbler, men jeg kender til vinterhårdførhed på andre planter.

Det ene er, hvor lav temperatur kan planten tåle.
Det andet er, hvor hurtige variationer i temperaturen kan planterne tåle.

Vinplanter kan tåle -25 til -45 grader afhængig af hvilke arter, de er krydsede med.

Hvorfor dør planterne så ved -15 grader i visse år?
Det sker i de år, hvor vi har en varm start på vinteren (f.eks. 2004) med tøvejr indtil midten af februar hvor saftstigningen er begyndt efterfulgt af 15-18 minusgrader. Så dør vin, valnød, figen og granatæble m.fl., selv om de er fuldt hårdføre til minus 20 grader.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 13. juni 2017 kl. 18.36

Tjaaah, tror du måske skal finde nogle stykker der også er interesserede i, at købe en bestemt sort og lave en fælles ordre på nogle bestemte sorter ved en velassorteret planteskole og fortælle dem hvor de kan købe det. Så er det dem der står for importen og alt papirarbejdet (hvilket jo altså koster ekstra). ;)

Her er et forslag:
ediblelandscaping.com/products/shrubs/Pomegranates/RussianPomegranateSalavatski.php

Dog er Russina-Turk kun ved at blive testet i zone 6 (dvs. ned til ca. -23 grader Celsius).

Mvh. Ayoe

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. juni 2017 kl. 20.23

Måske naturplanteskolen.dk er interesserede.

Nyt svar til emnet »Vinterhårdfør granatæble«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vinterhårdfør granatæble

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider