Forum

Problemer med grolys.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. marts 2018 kl. 7.43

(Dette er ikke reklame!! Andre grolys fabrikater er utvivlsomt ligeså gode eller bedre!!).

I 2016 købte jeg to af disse: www.amazon.com/Floureon-Lighting-Hydroponic-Vegetable-Greenhouse/dp/B01GCHV2JC.
Vinteren 16/17 fik jeg rigtig meget ud af dem. Perfekte små planter til udplantning i marts/april/maj.

Problemet er, at en del planter i år bliver temmelig ranglede. F.eks. bladbede, pastinak m.f.
Jeg kan simpelthen ikke huske hvor meget lys de fik sidste vinter.
Som det fremgår er de 60W og har en afstand fra planterne på ca.40 cm. Temperaturen i lokalet er 14- 16 grader.
De er pt tændt 16 timer i døgnet.

Nogen ideer om hvor længe de skal være tændt?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. marts 2018 kl. 9.39

Her er et billede jeg tog af knoldsellerien, som jeg i år forspirer.
Jeg har ikke tidligere set, at knolden dannes langt op over jorden.
Det er vel forkert?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. marts 2018 kl. 10.00

Willy.... hvis du sænker lampen fra 40 cm til 20 cm over planterne , så vil de få 4 gange så meget lys .

jeg bruger varmhvide ledpærer 14 W 1520 lumen sat 5-10 cm over planterne (tomater) det virker fint .....pris 48 kr for 2 hos Harald Nyborg.............

Jeg har prøvet de der farvede grolamper , men de varmhvide virker bedre , og så er de mere behagelige at omgås,

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. marts 2018 kl. 13.57

@Svend.
Du mener altså, at planterne får for lidt lys?
Det er også sådan jeg tolker det, når jeg ser på deres ranglede vækst.
Men de får lys 16 timer i døgnet!
Jeg vil gerne undgå at sænke lamperne. Spredningen bliver mindre=mindre plads under dem.
Er der ikke andet, som kan være årsag til ranglede planter:
Hvis en plante får masser af lys, men alligevel bliver ranglet. Hvad er så årsagen?
(Du har ret i, at det er elendigt lys at opholde sig i. Men de er monteret i bryggerset. Så de genere ikke så meget).

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. marts 2018 kl. 15.05

Opskriften på ranglede planter er at lys og varme ikke passer sammen...........

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. marts 2018 kl. 17.31

Suppler med nogle af de billige pærer, så får du mere lys til planterne. Og det er rigtigt, at lyset skal dække hele det areal, hvor der er planter.
Selv bruger jeg stadig mine 5 gamle lysstofrør, og de sidder helt op ad hinanden.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. marts 2018 kl. 21.52

@Svend og Lars.
Det var da pokkers, hvis der ikke er lys nok.
Jeg har været mere bekymret for, at planterne fik for meget lys end for lidt.
Så er det jo nok derfor, at der også er grolamper med nogen flere watt og hvor der så er blæsere i.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. marts 2018 kl. 22.44

Planter kan ikke få nok af kunstigt grolys , da det kun er en brøkdel af hvad sollyset er , hvis der er for meget varme til det lys der er så vil planterne gå efter lyset og blive ranglet .

Nyt svar til emnet »Problemer med grolys.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Problemer med grolys.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider