Forum

Hundelort og kompost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sara D., 25. marts 2018 kl. 10.54

Ja, som overskriften antyder handler det om, hvorvidt man kan smide hundelorte i kompostbunken. Jeg er noget betænkelig, men min mand mener det er noget pjat, og at man sagtens kan gøre det. Jeg har læst mig frem til noget med colibakterier og orm, men han mener, at det jo forsvinder, når fx kartofler bliver kogt.

Så jeg er i tvivl - jeg tænker man kan bruge det uden problemer ved roser osv., men kan man bruge det i køkkenhaven? Og er der i så fald forskel på, om man bruger det ved fx kartofler/gulerødder, der vokser direkte i jorden, eller om man bruger det ved bærbuske/tomater, der jo bare gror i jorden, men hvor frugten ingen kontakt har med jorden?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. marts 2018 kl. 11.16

Du må ikke bruge det i komposten. Du kan lægge det under buske, hvor frugten ikke er i jordkontakt.
Man må heller ikke avle spiselige afgrøder, hvor der er udbragt grisegødning eller gylle. Men gerne gødning fra drøvtyggere som får og køer og fra heste.
Bændelorm og spoleorm er ofte i rovdyr lort og det er ikke godt at få æggene med i maden.
Det er gammel lærdom.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Hundelort og kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hundelort og kompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider