Forum

Rød salat og snegle.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 30. april 2018 kl. 6.35

Gennem de sidste år har jeg konstateret, at dræbersnegle ikke går i den røde salat. Heller ikke i visse andre røde afgrøder.
Hvor sikkert det er, ved jeg i midlertidig ikke med 100 procents sikkerhed. Der har været alternativer, som sneglene har kastet sig over. Men jeg er dog temmelig sikker på, at de afstår fra spise den røde salat.
Og i år har jeg plantet et par røde salater ud hvor der ikke er alternativer ( potter i græsset ).

Er der nogen som ved, hvad der afholder dem fra at spise røde afgrøder?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. april 2018 kl. 8.10

De er farveblinde.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. april 2018 kl. 10.12

@Mogens E

Det er meget sandsynligt, at de er farveblinde, men der er andre mulige årsager.

@Willy

Måske har det røde farvestof en lidt anderledes kemisk sammensætning, som sneglene ikke bryder sig om? Jeg har ihvertfald svært ved at se andre årsager. ;)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 30. april 2018 kl. 10.21

Sidste år købte jeg en rødbladet Sankt Hans Urt, og bæsterne åd den bare helt i bund. Derimod rører de aldrig dem med grønne blade. Så det er ikke farven rød, der afholder dem fra at æde løs.
Der har tidligere været en tråd om, at kålsommerfuglen heller ikke lægger æg i de røde kåltyper, så der må jo være et eller andet stof i de røde grøntsager, der gør, at de ikke har lyst til at gå ombord i dem.
Kunne da være interessant at vide hvad det er - om vi mennesker måske også skulle afholde os fra at spise for mange af de røde - når dyrene nu ikke gider æde dem :)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 1. maj 2018 kl. 11.08

Min erfaring er, at dræbersneglene heller ikke spiser ruccola. Måske har det noget med den bitre/stærke smag at gøre, som både rød salat og ruccola har?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. maj 2018 kl. 17.10

Den røde farve indeholder flest antioxidanter.
Rødvin er sundere, end hvidvin.
De mest røde (blå) frugter er sundere, end de lyse. Blåbær, solbær m.fl. er sundere, end stikkelsbær mm.
Røde rødbeder er sundere, end bolsjestribede rødbeder etc.
Der er smagsforskel på lyse og mørke grøntsager/bær.

Men om snegle ikke ønsker at spise sundt, skal jeg ikke kunne udtale mig om.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. maj 2018 kl. 20.52

Rød/violet farve som optræder sammen med klorofyl som f.eks. i rødkål og røde salater er næsten altid den stofgruppe som hedder anthocyaniner. En sjov egenskab, som kan hjælpe med identifikationen, er at disse stoffer er pH indikatorer. De er normalt røde ved sur pH og blå ved basisk pH. Hos mig er hanevandet basisk nok til at gøre en stump tilberedt rødkål blå når jeg skyller gryder af.
Andre røde farvestoffer man kan støde på er lycopen (et carotenoid) som giver tomater og visse visne blade deres farve og betanin fra rødbeder.

Ingen af ovennævnte er kendt som gift- eller afskrækkelses stoffer. Det er ikke altid let at påvise hvad farverne gør godt for rent biologisk og der er da også mange haveplanter som er mere farvede end deres vilde slægtninge.

Nyt svar til emnet »Rød salat og snegle.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rød salat og snegle.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider