Forum

Goji-bær forvekslinger?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 23. juni 2018 kl. 21.33

Hej :)

Er der nogen herinde som har forstand på goji-bær og evt forvekslinger?
Jeg ved at der er flere planter der kan forveksles med goji-bær og at nogle af dem er giftige. Er der nogen der har et link til en udførlig forklaring på hvordan man skelner mellem dem (meget gerne med detaljerede billeder)?
Jeg fik nemlig en goji plante for nogle år tilbage, men den var uden label og fra en ven der ikke har nogen særlig viden om planter, så jeg vil egentligt gerne prøve at finde ud af om det nu også ER en goji. Den har ikke blomstret eller båret frugt endnu.

Mht de giftige planter den kan forveksles med- er der nogen der ved om bærene på de giftige forvekslinger smager godt? For tit er det jo sådan at man med mange forvekslinger opdager det ret hurtigt pga fx bitter smag- er det også tilfældet her? Eller tænker man "mums" og spiser en masse og falder død om bagefter?

På forhånd tak :)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 23. juni 2018 kl. 22.37

På dansk hedder Gojibær - Almindelig Bukketorn (Lycium barbarum) - den vokser ret almindelig i danmark især ved kysterne, hvor den danner tætte krat.
Du kan slå den op under dette navn og sammenligne med din egen plante.
Om den kan forveksles med andre, hvor bærrene er giftige ved jeg ikke lige - Det er jo en plante der hører til natskyggefamilien, som indeholder mange giftige planter, (men også nogle spiselige f.ex. tomat, kartoffel, osv.) .
Lær planten at kende, inden du spiser løs, så er der ingen fare :-)

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2018 kl. 23.54

Jeg kender bukketorn, som vokser i sønnens sommerhushave, (og mellem sprækkerne på hans terasseplanker). Umiddelbart ligner frugterne berberris frugter. Men kom med et billede af din busk.
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. juni 2018 kl. 9.50

Bukketorn er en rankende rodskydende busk med grå grene og smalle blade,tornet og lilla blomster. Jeg mener de kan være lige så giftige som grønne tomater,kartoffel-frugter i rå tilstand.
Her et foto af busken i Hot.Have, hvor den er gennemgroet af Natskygge, med de fristende røde giftige bær.
Anne Marie

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. juni 2018 kl. 10.01

Fandt denne advarsel
https:
//bobedre.dk/opskrifter/bagvaerk/goji-baer-er-ikke-pengene-vaerd
Anne Marie

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juni 2018 kl. 12.05

Bær fra Bukketorn er ikke giftige - de lovprises for deres sunde indhold og dyrkes i stor stil i Asien

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. juni 2018 kl. 12.21

Jeg prøver lige om jeg kan lægge Anne Maries link ind igen.

bobedre.dk/opskrifter/bagvaerk/goji-baer-er-ikke-pengene-vaerd

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juni 2018 kl. 18.48

Bilka havde på et tidspunkt nogle planter på tilbud og jeg - som mange andre - købte nogle stykker. De er nu smidt ud igen - de gav aldrig bær, men spredte sig voldsomt med rodskud.

Jeg har taget frø af Goji-bær fra asien og har nogle planter undervejs i haven. De trives dog ikke særlig godt og som småplanter virker det som om de angribes af svamp. Har foreløbig 2 stk 3-4 årige planter af en størrelse der gør mig optimist og 3-4 småplanter der så døde ud efter vinteren, men som nu skyder igen. Tror det er en L. chinensis

Enig med artiklen: Et sundt bær som mange andre og en pengemaskine.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 25. juni 2018 kl. 21.47

Tak for svar :)

Nyt svar til emnet »Goji-bær forvekslinger?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Goji-bær forvekslinger?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider