Forum

Fjerne squashplanter – hvornår?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 22. september 2019 kl. 14.49

Har squashplanter stående i nogle bede der skal bruges til udplantning af forskelligt. Er i tvivl om de stadig vil sætte nye squash - eller om løbet er kørt. Kunne være rart at komme i gang med udplantning mens vejret er rimeligt, men jeg vil da også gerne have så meget i hus som muligt.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. september 2019 kl. 10.50

Hej Lene Skelmose

Om din squash-planter vil sætte flere squash inden vinteren? Det spørgsmål tror jeg, at du bedst selv kan besvare!

Du kan jo se efter, om planterne har blomster – især hunblomster. Hvis de har det, er der en rimelig chance for, at der kan nå at dannes tilpas store frugter. Men det afhænger jo af mange ting, blandt andet hvor planterne står, hvor meget lys, de får på stedet. Solen står jo lavere nu, og dagene er kortere.

Min squash-plante har lige nu en masse blomster, men det er han-blomster, hvorpå der ikke dannes frugter. Den har to små squash, og når de er høstet, regner jeg ikke med at få flere.

M. v. h.

Doris Møller

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 23. september 2019 kl. 15.44

Nåh - ja. Har ikke tænkt på det med han og hun - og skal også lige have slået op hvad forskellen er. Havde også tænkt at lade de squash vokse der ellerede er der.

Det er første år jeg virkelig har fået øjnene op for hvor maget squash kan bruges til - udover i kage og grillet. Har lavet pickles, squashsuppe, gratin og urtedeller. Husbond udtalte at dellerne var vellykkede. Mega sjældent han siger sådan om min madlavning - især når den er grøntbaseret! Men han er ved at vænne sig til det - nærmest tvunget hvis han vil have noget at spise. Hæ-hæ.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. september 2019 kl. 19.17

Jeg har været i køkkenhaven i dag og set på squash og græskar.
Squash vil stadig give frugt, mens græskar er længere om at udvikles, så det er ikke sikkert, at de får flere, end der allerede er på vej.
Der er blomster fortsat i begge.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. september 2019 kl. 19.22

Hej Igen, Lene Skelmose

Det med han- og hunblomster er nemt at skelne imellem : -)

Han-blomsterne har en tynd stilk, mens hun-blomsterne har en buttet stilk, som allerede er ved at blive tykkere, sådan at man kan se, at der vil blive dannet en squash-frugt. Og det er nemt at se, at der ingen frugt vil blive dannet ved han-blomster.

M.v.h.

Doris Møller

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 24. september 2019 kl. 10.27

@Doris. Så ved jeg godt hvordan de ser ud - har bare aldrig tænkt at det var han og hun.

@ Lars.Har nogle Butternuts som jeg er lidt i tvivl om de når at modne, men kan man ikke tage dem ind og eftermodne hvis vejret nu pludselig slår om i blæst, regn og kulde ? Kom på et tidspunkt til at brække et lille uudviklet græskar af. Lagde det på køkkenbordet da jeg ikke rigtig vidste hvad jeg skulle stille op med det. Der lå det længe! En dag hvor jeg skulle lave noget hvor det godt kunne bruges skar jeg det op. Det var ligeså fint og gult modent.

Jeg er lidt ny udi det her squash-græskarhalløj :)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. september 2019 kl. 10.48

Jo, når de ikke længere kan tåle at være ude - f.eks. ved frost, må de tages ind og eftermodne.
Jeg har græskar liggende i mange måneder i kælderen. Jeg holder øje med dem, og hvis/når der er en, der får pletter, ryger den i gryden.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. september 2019 kl. 11.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Fjerne squashplanter – hvornår?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fjerne squashplanter – hvornår?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider