Forum

Pære efter æble

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Grehn, 9. maj 2020 kl. 18.53

Vores gamle æbletræ må desværre ladet livet, da det er angrebet adskillige steder af kræft. Det er sikkert 50 år gammelt og sikkert mere og har en stor smuk krone. Nu er vores have relativt lille og vi vil frygteligt gerne plante et pæretræ i nærheden af samme sted. Jeg har læst at ved at udskifte 1m3 jord, at man kan få held til at få et træ fra samme familie til at trives. Men hvis rodnet=kronens størrelse skal man måske udskifte meget mere? Eller er det nok at plante i udkanten af den gamle krone for at lykkes med foretagendet?
Gode råd og erfaringer hører jeg gerne :)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2020 kl. 19.09

Æble og pære er ikke i familie med hinanden, så ingen grund til at udskifte jorden af den grund.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2020 kl. 19.16

Ups, der fik jeg bildt dig noget ind. De hører begge til rosen familien og må naturligvis ikke efterfølge hinanden, uden at det sker ved at jorden udskiftes. Eller som i skriver med en passende afstand til det gamle træ.

Men at skifte en hel kvadratmeter jord ud er lidt voldsom.
Jeg ville plante mit pæretræ med en afstand på 1 meter fra den gamle stamme.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2020 kl. 19.19

Jeg ville plante mit pæretræ med en afstand på ca 3 meter fra den gamle stamme.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2020 kl. 19.31

Boi Jensen skriver bl. a :

Hej alle , der vil plante indenfor samme planteslægt.
Som hovedregel skal jorden skiftes med "ikke inficeret jord" når vi planter træer og buske i "rosenfamlilien" og det er som hovedregel følgende: roser, æbler, pærer, røn, tjørn, spiraea, aronia, amelancier, kvæder, cotoneaster og så har jeg vist de fleste med.
Hvis du vil plante indenfor samme slægt, må du sørge for at skifte jorden dertil hvor rødderne på det fjernede træ må være nået til. Det er på et ubeskåret træ cirka lige så langt ud, som grenene er nået og så i mindst 50 cm dybde. Om du får det hele ed eller ej, er ikke så afgørende, for jo større hullet er, jo længere tid går der før det nye træs rødder når derud og får påvirkning af det gamle rodområde. Nogle steder med kraftig jord og hvor der ønskes svagere vækst bruges det omvendt, så træerne væksthæmmes, men det er vist ikke for amatører, men det bruges i frugtplantagerne, ved jeg.
www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Pære efter æble«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Pære efter æble

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider