Forum

Klargøring af plantekasser.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 31. marts 2021 kl. 13.45

Hej have forum
Jeg har 5 plantekasser med jord fra sidste år, som jeg gerne vil vide hvordan jeg får tilført tilstrækkelig med næring, og gjort klar til den nye sæson. Nogle tips?
Mvh Rikke

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2021 kl. 14.41

Hvis du skal dyrke det samme, som i 2020, bør du skifte jorden. Jorden skal have sædskifte.
Hvorfor planter/sår du ikke direkte i havens jord?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 31. marts 2021 kl. 14.50

Jeg har desværre en kronisk sygdom, der gør at jeg hurtigt får enormt mange smerter i forbindelse med fysisk arbejde - hvis jeg planter direkte i min have jord, er der alt for meget ukrudt og vedligehold i forhold til hvad jeg kan klare.
Det med sædskifte er jeg klar over, og det er heller ikke planen, at så de samme ting som sidste år.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. marts 2021 kl. 17.06

Jorden i plantekasser kan da godt bruges igen og igen.........

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2021 kl. 17.59

Jo, men ikke hvis man dyrker det samme i jorden hvert år.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. marts 2021 kl. 20.34

Rikke hvis det er fibromyalgi du har skal du bare tage den med ro...Jeg kender rigtig meget til sygdommen , da den også er i vores familie.

Med hensyn til at skifte jorden, så vil du opnår en lidt bedre gødnings balance, i dine plantekasser, hvis du udskifter jorden da der ophobes gødninger i jorden. Men normal behøver det ikke at være et problem. Jeg har af ren dovenskab dyrket agurker, i plantesække, hvor der tidligere har været tomater og det er gået godt. Bare du ikke dyrker samme planter i samme jord år efter år. Det går ikke uden problemer. Men der er ingen grundt til at smide jorden ud. Brug den som enten jordforbedrende i køkkenhaven, topdressing på græsplænen eller bare bland den med nyt jord og brug den til andre planter end de oprindelige...

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 2. april 2021 kl. 2.48

Tusind tak for jeres svar - at blande med ny jord, var en god ide! Snakker vi så bare halvt af hver eller?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. april 2021 kl. 21.23

Ja gøre det.

Nyt svar til emnet »Klargøring af plantekasser.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Klargøring af plantekasser.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider