Forum

Rababer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge, 6. juli 2005 kl. 16.06

Jeg har hørt, at man ikke må trække rababer efter Sct. Hans. Hvorfor? Jeg gør det heller ikke.Men selv om jeg venter med at trække rababer til sep. måned, er de ikke så store og saftfyldte, som først på sommeren

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Palm, 16. september 2005 kl. 13.14

Jeg har også hørt at man ikke må trække rababer op efter Sch Hans Hvorfor? de står jo så flot endnu og er også fine

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth, 8. maj 2006 kl. 15.22

Jeg har boet nogle år i Tyskland og derfra har jeg lært, at der er oxalsyre i rabarber og at indholdet øges i takt med at planten bliver ældre.

Man siger at fra midten/slutningen af juni skal man ikke længere trække rabarber og så er det jo nemt at huske på Sct. Hans.

Iøvrigt bør børn og ældre ikke spise for megen rabarber (ifølge de oplysninger jeg fik).

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 8. maj 2006 kl. 17.01

Man kan altså købe et middel i supermarked der kan neutralisere oxalsyren i rababer jeg kan ikke lige huske hvad det hedder men det er nemt at finde. Det er ikke farligt at spise rabarber hele sommeren, men det kan mærkes i tænderne når syren er for stærk.

Helle – hwww.helleshave.dk

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. maj 2006 kl. 17.10

Midlet hedder Non-oxal, det skal bruges hele rabarbersæsonen (og spinat) fordi oxalsyren "stjæler"kalk fra os. Man kan sagtens trække rabarber efter Sct.Hans, de løber i frø ved den tid, og så er de kedelige, men ikke ubrugelige/giftige.

Trækker man rigtig tit, så kan man undgå de tørre stængler.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 8. maj 2006 kl. 17.34

Jeg trækker også rabarber op hele sommeren, det er også få at tynde ud i klumpen og for at alle stængler får sol, så kan jeg nemlig høste røde rabarber og slippe for de sure grønne.

Helle – www.helleshave.dk

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Nielsen, 3. september 2006 kl. 14.08

Til orientering
det som neutralisere syren i rababer hedder nonoxal og kan købes i div. daglivarebutikker

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan H. O., 27. maj 2007 kl. 22.38

Hvad bruger man enlig? Det røde eller også den grøn del af stilken? Jeg har så mange jeg har tænkt mig at frzse dem ned, men hvad skære jeg fra?

tak på forhånd

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 1. juni 2007 kl. 19.45

Du skal kun tage det der er rødt. Det grønne kan nemt være meget surt, så brug det røde.

Helle – www.helleshave.dk

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 1. juni 2007 kl. 22.06

Jeg bruger selvfølgeligt hele rabarberen, når blad og aller nederste fodfæste er skåret fra. Det smager himmelsk. håp

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Sparsø, 9. november 2007 kl. 14.27

Har lavet en herlig rabarbersaft af sommerens høst. I bunden af flaskerne, som selvfølgelig er renset behørligt og skyllet med atamon, ligger et hvidligt lag. Er det sukkerudfældning, eller fordi jeg har kommet non-oxalsyre i saften? Er lidt nervøs for, om det er sundhedsskadeligt? Nogen saftkyndige, som kan svare herpå?

På forhånd tak – Pernille

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Jensen, 20. maj 2008 kl. 19.47

Hvad er det der spiser mine rababer blade for der er næsten ingen hverken blade eller rababer.Der er ingen rådyr eller harer der kan komme ind i haven hvad kan det være?

På forhånd tak – Lis

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B.J. Nielsen, 21. maj 2008 kl. 10.49

Hejsa
Har du kigget grundigt efter om der ikke har sneget sig nogle snegle ind både dem med hus og dræbersnegle spiser glad og gerne rabarber.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 22. maj 2008 kl. 9.16

Den grønne Syltebog fortæller meget om SYLTNING. Den kan nemt slides op, den ER god.

I stedet for Non-Oxal (kalciumklorid) beretter den at der i stedet kan bruges: 1 spsk. Non-Oxal pr. kg. frugt kan man tilsætte: 1 tsk. citronsyre eller 1 spsk. eddike pr. kg. frugt, og her bevares den friske, syrlige frugtsmag. Det er da en god oplysning.

Den bog/hæfte kan tit købes billigt i f. x. genbrugsbutikker. håp

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. juni 2008 kl. 20.35

Rabarber! Suk.

Jeg har invisteret i en lille bitte rararber plante i PlantOrama til den nette sum af 50 kr for én plante! Den gror meget, meget langsomt! Jeg som altid har fået af vide at rararber skulle man ikke få i sin have fordi de voksede helt vanvittigt. så åbenbart ikke i min have :-(

Og jeg kendte desværre ikke lige nogle jeg kunne få en "dusk" af, så måtte hoste op. havde håbet på rararber her i sommeren men det bliver da vist først i 2020 men den "fart" den har på!

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. juni 2008 kl. 7.04

Hvis du har plantet i år (2008), skal rabarberen lige etablere rodnet og komme i god vækst. Desuden har den tørre periode mange steder medført at tilvæksten er reduceret eller standset. Prøv at give den tid.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 10. marts 2012 kl. 16.27

Jeg er for et år siden flyttet i hus, og da vi sidste sommer gjorde et stort indhug i vores brændnældebed, fandt jeg en rabarber, den er ikke særlig stor, og stænglerne bliver ikke ret høje eller tygge. Jeg ved ikke særlig meget om placering og lign for rabarbere, men efter at have læst det jeg nu har kunnet finde her inde har jeg et par spørgsmål.

Skal en rabarber helst have sol eller er det en skygge plante? (har læst et sted om at det skulle give mere røde og søde stængler hvis de blev dyrket i komplet mørke)

Hvor meget skal man gøre ud af at gøde den?

Og er der noget man skal have specielt øje for hvis man vil flytte eller dele den?

Den jeg har fundet står på den nordlige side af et gammelt 2 meter højt rosenhegn.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. marts 2012 kl. 19.11

Rabarber er dejlige i det tidlige forår, og hen i forsommeren,
men senest omkring 15-20 juni skal man stoppe med at trække stilkene, da planterne kræver tid og næring (sol/lys på bladene) for at kunne give store saftige stilke det kommende år, dog kan man trække et par enkelte stilke resten af året, rabarber vil gerne "fodres" med gødning.
Nyplantede rabarber skal stå et år, før der trækkes stilke,
også hvis der er tale om en flytning af større eller delte planter. Vinrabarber har røde stilke, men der findes også nogle med lange, tykke, grønne og meget sure stilke.
Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Rababer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rababer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider