Forum

Hvor mange tomatplanter i en krukke?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2022 kl. 14.42

Jeg vil gerne plante cherrytomater i en 60 —80 liter krukke. Er det ok? Hvilken jord skal jeg plante i? Leca i bunden og ståsted mod syd. Vil det være ok med jord fra en kapillærpose?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2022 kl. 16.41

Krukker – det skal du bruge..

Det er vigtigt at bruge en krukke af en vis størrelse. Du bør ikke gå under 20 liter for det bedste resultat. Det sikrer at planten har plads til rødder og adgang til mere næring og vand.
Husk altid at bruge en krukke med hul i bunden, så overskydende vand kan løbe fra. Du kan sagtens bruge jord fra en kapillærepose, evt blande lidt kompost heri da det så holder længere på vandet .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. maj 2022 kl. 7.51

I snakker da vist lidt forbi hinanden ;-)

Krukkestørrelsen er givet på forhånd: 60-80 liter! Spørgsmålet går på, hvor mange tomatplanter, der kan være i en sådan krukke.

Nu har jeg ikke erfaring med at have flere planter i hver krukke. Men disse hersens plantesække, der fås i handelen, rummer hver 40 liter, og de har markeringer til 3 planter.

Du skal nok ikke gå højere end tre planter, selv om du har mere jord end 40 liter. Antallet skal vel også afhænge af jordoverfladens størrelse. Planterne må ikke stå alt for tæt. Håber, at det var et svar.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2022 kl. 9.07

@Doris Møller
tak for det svar jeg efterlyste.
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2022 kl. 11.53

Hvis hver tomatplanter skal have min 20 liter jord kan du teoretisk set plante 3 til 4 planter, men de vil bare ikke kunne udvikle sig hel optimal. Det kommer også an på hvilket sort tomat du vælger .
Vælger du dværg tomater vil der kunne stå flere .

Men hvis du googlede dit spørgsmål vil du nemt kunne finde svar.

Nyt svar til emnet »Hvor mange tomatplanter i en krukke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor mange tomatplanter i en krukke?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider