Forum

Husk hjemmeavl af køkkenhavefrø.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. maj 2023 kl. 16.48

Måske kommer denne påmindelse allerede delvist for sent i år.
Men frø til køkkenhaven er dyre i butikken, og der kan spares mange penge ved selv at avle frø.

Hvad kan man, og hvad kan man eller bør man ikke.?

Kom frit frem med alle tips, tak.! :-)

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg havde ingen tro på de frø, som jeg høstede fra mine porrer i 2021, så jeg sjuskede noget med dem.
www.havenyt.dk/forumbilleder/017626/porrer-froehoest-4okt2021.jpg

Men se nu alligevel her.
Hvor der er liv, er der håb. :-)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. maj 2023 kl. 0.12

Hej Jakob.

Jeg har tidligere været medlem af frøsamlerne og herigennem fået fat i Holgers høje ært, ildkongen ( en Tagetes art) en dværg melon og rød estiske hvidløg...Som jeg har opformeret igennem nogle år.

Du har ret i at frø er dyre. Det er en af årsagerne til at jeg ikke køber økologiske frø, men i øjeblikket, hvor folk er igang i haverne kan man være heldig at der er 50 procent på frøposer . Prøv at kigge i det lokale supermarked.

Sidste år havde Kvickly i Køge frø for kr 5 pr pose, inkl. økologisk frø, så der hamstrede jeg, især af de økologiske , men ellers har jeg købt frø via den blå avis og har fået fat i Vinter tomater og oksehjerte, der også er en tomat sort .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. maj 2023 kl. 11.39

Det burde være en opgave for prydhaverne at hjælpe til.

Der findes næppe noget smukkere end grønkål i blomst, og da mine porrer blomstrede var de eksotisk blikfang for alle, der kom forbi.

Tomater har masser af frø i hver frugt, så de er meget nemme.

Gulerødder har jeg prøvet, men det mislykkedes desværre, formentlig fordi det var en forkert sort. Men de kunne såmænd også godt være i en prydhave.

Rød Havemælde spiser jeg næsten ikke, men den sætter masser af frø og er nem at avle.

Karse og purløg er også så nemme.
Purløg kan høstes i stor mængde til fryseren i det tidlige forår, før de går i blomst, og så kan resten blive til frøhøst. :-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2023 kl. 14.25

Purløg i frø er dejligt for insekter. Derefter kan man klippe hele molevitten ned, tage frø, hvis man gider så ny purløg hvert år. Jeg klipper ned ned hele sæsonen og de skyder hurtigt igen. Og igen næste år og så fremdeles. Brugsen har billige fra Brøderna til 2 kr. det er gængse frø.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Husk hjemmeavl af køkkenhavefrø.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Husk hjemmeavl af køkkenhavefrø.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider