Forum

Feromonfælder i blommetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. juni 2023 kl. 21.02

Jeg fik sat feromonfælder op i æble- såvel som blommetræ ved blomstringens begyndelse, hvilket jeg mener er rettidigt. Jeg har nøje kigget på blommerne. Desværre er mange angrebne, mener jeg, for der er et tydeligt sort mærke på dem og nogle har også det velkendte harpikslignende snask. Hvad kunne jeg ellers have gjort for at bekæmpe blommeviklerens angreb? Nu er de angrebne blommer, jeg kan nå, fjernet.
Kan man mon se eventuelle angreb på æblerne?
På forhånd tak for hjælpsomt svar.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2023 kl. 21.19

Som jeg ser kunne du ikke have gjort meget mere.
Har du tjekket om der lægger døde insekter i fælderne? .
Hvis ikke har de ikke været noget værd ( tænker at feromonet har været inaktiv)

Men normal burde det ikke være årsagen.
Jeg tror mere at det skyldes varmen, der har fået det hele til at eksplodere...især er der luseangreb i mange af vores blomster, frugttræer, roser mv

Det eneste du kan gøre er at fjerne de blommer, der er angrebet og så brænde dem.
Vedr. æblerne så må du også tjekke dem for angreb....

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2023 kl. 21.40

Ps.

Har du læst denne artikel her fra Havenyt?

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/1152.html

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. juni 2023 kl. 21.45

Mange tak for svar. Ja, der var fanget insekter på limoladen, som jeg skiftede ud. Hvor længe skal de hænge? Jeg tror, vejledningen siger 6 uger. De er vel gået.
Uha, æbletræet er mega stort. Jeg får travlt. Har slet ikke kigget på æblerne…

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. juni 2023 kl. 21.46

Jeg skrev da lim- pladen og rettede det endda en gang. Jeg er træt af stavekontrol!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2023 kl. 21.53

Kender det godt...

Ja 6 uger burde være nok, men fælderne kan ikke stå alene for en bekæmpelse af dem . I den artikel jeg fandt her på Havenyt, står der bl.a :

Forebyggende tiltag

Larverne kan man ikke bekæmpe direkte, når de først de er kommet ind i frugten. Metoderne til at reducere skaderne er således forebyggende og udføres på forskellige årstider. Den letteste metode er at overlade arbejdet til havens fugle og rovinsekter. Det tager heller ikke mange minutter at ophænge en ferromonfælde. Men en samlet indsats på alle fronter giver det bedste resultat.

Stammer og grene kalkes med hvidtekalk, så det trænger ind i alle skjulesteder. Denne behandling giver i øvrigt en generel beskyttelse mod alle de dyr, pupper, larver og æg, som overvintrer på træet. Ved behandlingen bør også andre nærtstående tilholdssteder kalkes grundigt.
Høns er gode til at finde og pille kokonerne fra hinanden, så larverne bliver fjernet.
Husk også at beskytte og pleje fugle og rovinsekter i haven (fuglekasser, tornede buske, kvasbunker, blomster).
Sæt fuglekasser op til mejser, musvitter m.fl. Småfuglene er gode til at finde de overvintrende larver på træernes stammer.
Man kan sætte feromonfælder op i træerne, når de begynder at blomstre, så man fanger hannerne, før de får parret sig med hunnerne.
Træerne rystes grundigt omkring Skt. Hans, så de fleste af de angrebne frugter falder af. De skal samles omhygeligt ind og destrueres (eventuelt ved at lade husdyr æde dem).
Pluk frugter med ormehuller af og destruer dem.
De tidligt nedfaldne frugter med ormehuller opsamles og

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. juni 2023 kl. 22.23

Mange tak for hjælpen. Jeg vil læse grundigt og gøre mit bedste.

Nyt svar til emnet »Feromonfælder i blommetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Feromonfælder i blommetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider