Forum

Peberfrugtens blade ser underlige ud

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Esbensen, 7. juli 2023 kl. 12.00

Min lille peberfrugtplante vokser ikke som den skal. Blev plantet ud i starten af maj, så her 2 mdr. efter er den stadig lille. Har selv sået den - øko frø, i øko jord der indeholder hest- og komøg.
Jeg forstår ingenting. Udover at mine planter - næsten alle - ikke vokser som de skal, så opfører de sig underligt. Som om de er syge... er det jorden, er de frøene ?
Den lille peberfrugts top er lidt ssmmenkrølet og med buller på bladene.

Jeg har spekuleret på om den øko jord jeg har købt, muligvis er for stærkt gødet....
Hvad tænker I ?
Tak på forhånd !! :)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juli 2023 kl. 16.20

Hej Maria.

Jeg er næsten sikkert på at årsagen skyldes at der bliver frigivet for meget gødning. Det samme er sket med mange, der dyrker tomater. Hvis planten optager mere gødning, pga af varme, krøller bladene. Problemet ved at dyrke økologisk er at det er væsentligt sværere at styre gødning tilførelsen. Så man skal helst være lidt i underskud med det og så tilsætte mere efterhånden.

En anden årsag til krøllede blade kan også være lus, som peber ofte får. Især hvis de har fået for meget gødning.

Den tredje ting er at der i den økologiske jord kan være rester af giftstoffer heri og som giver misvækst hos næsten alle drivhus planter . Jeg kan ikke lige huske navnet på disse giftstoffer, men det har været et stort problem i hele norden...

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Esbensen, 7. juli 2023 kl. 17.37

Mange tak for dit svar, Søren:)

Jeg har ikke tilført gødning, overhovedet. Den jord jeg købte er gødet i forvejen og jeg mener det skulle være nok for hele sæsonen.

Der er ikke lus på planten, men måske noget andet mikro utøj, der ikke kan ses med det blotte øje.

Planten står ikke i drivhuset, men i en krukke, ude i det frie.

Min mavefornemmelse siger mig, at der er for meget gødning i jorden, fordi alle mine planter, både egne og købte, opfører sig meget anderledes.
Tak for din info omkring giftrester i økojorden. Det skal jeg være obs på.

Kan jeg redde planten eller er det for sent ?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juli 2023 kl. 18.15

Prøv at give den noget tid endnu.
Hvilket jord har købt, hvilket forhandler har produceret det?. Er den med det røde Øko mærke på?.
Jeg er mere nervøs for om du har fået nogle giftstoffer heri. Jeg syntes at det lyder mærkelig hvis det er en økologisk plantesæk du har købt og den skulle være overgødet. Normal plejer disse at have gødning til ca 14 dage og så skal man selv tilsætte noget selv.

Husk i øvrigt at bruger du økologisk gødning skal du ikke tilsætte mere end 0,5 procent kvælstof heri pr liter vand. Har du noget tørret hønsemøg skal du ikke bruge mere end 100 gram til 10 liter vand alt andetbliver for kraftig..

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juli 2023 kl. 18.29

Ps denne hjemmeside beskriver og noget om at det er vigtigt at peberplanten får vand og ikke tørster, hvilken kan være årsagen til at den får for meget gødning...

Jeg ved ikke om den automatisk oversætter til dansk når du trykker på linket
farm-da.desigusxpro.com/posadka/ogorod/paslenovye/perets/pochemu-skruchivayutsya-listya.html

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Esbensen, 7. juli 2023 kl. 22.56

Du skal have tak for al info, Søren ;)

Jeg har købt en big bag muld til højbed, ikke certificeret økologisk men godkendt til økologisk dyrkning, organisk gødet og uden spagnum.
Da jeg spurgte nærmere til hvad den var gødet med, sagde de hest- og komøg.
havehandel.dk/produkt/oeko-hoejbedsmuld-900-liter/

De mente ikke at jeg behøvede at tilføre gødning efterfølgende, hverken til højbedet eller krukkerne. Er det rigtigt ?

Jeg har været meget påpasselig med vanding - med alle mine vækster. Og gøder heller for lidt end fir meget.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juli 2023 kl. 23.14

Hej Maria .

Jeg undre mig over at der ikke står noget om hvad gødnings mængden er i sådan en bigbag, men jeg kunne godt forestille mig at jorden her er beregnet til at blande i en eksisterende jord, så du kan ikke plante direkte heri. Hvis du kan få oplyst hvad lednins-værdien/ tallet er heri ved vi hvor kraftig jorden er gødet...

Ledningstallet skal helst være lav dvs imellem 1-2 . Jeg kunne godt forestille mig at den er omkring 4-6 i din blanding og det svider planterne. Men så snart at din jord bliver blandet med en eksisterende jord falder ledningstallet i jorden .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juli 2023 kl. 23.29

Ps

Du kan læse mere om hvad ledningstallet er for noget :
www.haveabc.dk/38/ledningstal

Nyt svar til emnet »Peberfrugtens blade ser underlige ud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Peberfrugtens blade ser underlige ud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider