Forum

Tomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Emerek, 4. august 2023 kl. 19.36

Jeg har haft tomatplanter med hjem fra Fyn
Den ene car i plante sæk men den anden gravede vi op og kage i plastik pose
De blev plantet ud med dat samme jeg var hjemme og dagen efter var de fine
Men den ene er helt skatten i dag og den har masser af vand hvad er der mon galt

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2023 kl. 22.49

Hej Marianne.

Hvad der præcist er sket med dine tomater ved jeg ikke, men når tomater eller andre planter klasker sammen er det som regel rødderne den er gal med. Jeg kan så kun gætte mig til at den enten har fået for meget vand så rødderne ikke kan få ilt . Hvis man glemmer at vande dine tomater hænger de langsom med "hoved". Og tørster, men ligeså snart at de får vand kommer de sig og de kan faktisk tåle udtørring i længere tid og så komme sig. Det er min erfaring med dem. Bliver det varm i drivhuset tåler de ikke udtørring ret længe . Men som jeg ser dit billede ser det ud som om at nogle har spist af bladene...er det forkert antaget?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Emerek, 4. august 2023 kl. 23.29

Jeg har selv taget de store blade væk for at de blomster der er på fik det bedre
Er det muligt den vil få det bedre hvis jeg tager den vækbfra den balje vand den står i

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Emerek, 4. august 2023 kl. 23.29

Jeg har selv taget de store blade væk for at de blomster der er på fik det bedre
Er det muligt den vil få det bedre hvis jeg tager den vækbfra den balje vand den står i

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Emerek, 4. august 2023 kl. 23.29

Jeg har selv taget de store blade væk for at de blomster der er på fik det bedre
Er det muligt den vil få det bedre hvis jeg tager den vækbfra den balje vand den står i

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Emerek, 4. august 2023 kl. 23.29

Jeg har selv taget de store blade væk for at de blomster der er på fik det bedre
Er det muligt den vil få det bedre hvis jeg tager den vækbfra den balje vand den står i

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. august 2023 kl. 0.01

Ja hel bestemt for hvis der ikke kommer ilt til rødderne og det gøre der ikke under vandet så vil planten dø. Men skynd dig at stille potten på jorden hvor vandet kan løbe af.

Et godt råd når man skal redde tørrede potteplanter er at lade dem stå i en spand med vand i max en halv time, herefter skal de op og vandet skal løbe af dem igen jo længere tid jo mere skade tager rødderne...

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. august 2023 kl. 11.48

Den er færdig , når man graver en plante op så skal man fjerne ca 2/3 af toppen , så passer den reduceret rod til det der er over jorden , hvis der er noget der ser sundt ud på planten så brug det som stikling .

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Emerek, 5. august 2023 kl. 12.55

Jeg har et andet spørgsmål vedr. mine tomatplanter
Jeg har skåret en tomat i 4 stykker og sat i noget jord da de var blevet til planter har jeg plantet dem i nogle urtepotter men stadig haft dem inde
Omkring 1 juli satte jeg dem ud på sydsiden og i læ men der kommer ingen blomster hvorfor ikke?
Der er de bagerste tomat planter som kan ses på billedet de står så fint men ak som sagt ingen blomster

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Schmidt, 5. august 2023 kl. 13.59

Kære Marianne,

Det lyder som om, du har haft nogle udfordringer med din tomatplante. Når en tomatplante pludselig ser slatten ud, selvom den har masser af vand, kan der være flere mulige årsager.

Det kunne være et spørgsmål om transplantationssok, hvor planten har haft svært ved at tilpasse sig den nye jord efter at være blevet flyttet fra Fyn. Når planter transplanteres, kan de nogle gange tage lidt tid at etablere sig igen.

En anden mulighed er rodproblemer, især hvis den ene plante blev gravet op og pakket i plastikpose. Rødderne kan have lidt skade under denne proces, hvilket kan påvirke plantens evne til at optage vand og næringsstoffer.

Det er også vigtigt at overveje, om planten er blevet udsat for skadedyr eller sygdomme, da disse kan have en negativ indvirkning på dens helbred.

For at hjælpe planten bedst muligt, kan du overveje at undersøge dens rødder og jord for tegn på problemer. Hvis du finder tegn på rodproblemer eller skadedyr, kan det være nyttigt at handle hurtigt med passende behandlinger.

Hvis problemet fortsætter, kan det være en god idé at kontakte en lokal haveekspert eller plantelæge for at få yderligere rådgivning og assistance.

Håber dette giver dig nogle retningslinjer til at løse problemet med din tomatplante. Held og lykke!

Mvh,

Torben Schmidt

Nyt svar til emnet »Tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider