Forum

Vin i krukke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina A., 7. februar 2024 kl. 15.37

Hej alle

Jeg kigger så småt på hvad der skal i krukkerne til sommer, og nu har min datter bestilt vindruer, så det skal hun da have. MEN, jeg vil ikke sætte den i jord i drivhuset, og vil egentlig helst have den i en krukke på vores sydvendte væg, så den kan flyttes hvis jeg føler for det.

Hvilken sort skal jeg gå efter? Har prøvet at google, men synes ikke helt jeg kan finde ud af hvad der er bedst. De skal være søde og uden kerner, og skal kunne stå ude. Den vil kunne blive rykket i drivhus over vinteren.

Hvad er jeres erfaringer? Jeg har ikke selv den store interesse for vin, så vil helst undgå et alt for stort projekt - deraf krukkeønsket.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. februar 2024 kl. 18.18

Hej Karina.

Når det kommer til at dyrke vin, er der mange ting at tage med i sine overvejelser. Som hovedregel kan du sagtens plante vin i krukker eller plantekasser, det kræver dog en del mere pasning, end hvis stokkene står og “passer sig selv” i jorden i eller udenfor drivhuset.

Krukken eller plantekassen skal dog have en vis størrelse før, at vinen får de optimale voksebetingelser. 70 cm i diameter og 70 cm fra top til bund er minimum mål for en beholder, der skal dyrkes vin i. Husk også at vinen skal stå lunt i direkte sol.
Beholderen skal have huller i bunden, der hver mindst er 8 mm i diameter, så vandet kan løbe fra vinen. Vin drukner meget nemt, hvis rødderne står i vand og er utrolig afhængig af ilt til rødderne. Der skal dog en masse vand til, hvis planten skal kunne gro i en lukket beholder.

Sådan vander du din vin

Den nemmeste måde at se, om en vin mangler vand, er ved at stikke en finger i jorden. Jorden må ikke tørre ud i vækstsæsonen altså i marts til november. Er jorden fugtig, når du mærker efter, skal vinen ikke vandes. Er jorden derimod tør, skal der vandes grundigt. Det er vigtigt, at vinen ikke sjatvandes.

Kilde : Idenyt.

Ps med hensyn til valg af sort, så kan jeg godt forstå at du er noget forvirret for nogle sorter er sikkert bedre til krukker end andre.
Men min erfaring siger mig at du nok skal vælge en frilandssort, da disse som ofte er mest hårdføre og at du gule sorter, der dyrkes mest i dk, nok også er de nemmeste.
Jeg ville derfor vælge sorter som også er kendte herhjemme og som bruges i vingårde og her er der mange sorter at vælge imellem

Prøv derfor at google vin sorter til friland...køb for alt i verden ikke sorter, der sælges i supermarkeder, da det ofte er nogle sure druer, der kommer på dem. Held og lykke med projektet...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. februar 2024 kl. 23.49

Det naturlige sted at søge er vinavl.dk
Det er Foreningen Dansk Vin's hjemmeside. Der findes utrolig mange vinsorter, der egner sig til at vokse på friland i Danmark, og mange er uden kerner. Selv har jeg 7-8 sorter uden kerner. Vin der skal dyrkes på friland, bør købes hos en af forhandlerne til danske vinavlere.
Vi sælger hvert år spisedruer på Haveselskabets plantemarked på Rønnebæksholm i Næstved.
Det er meget lettere at dyrke vin direkte i jorden, end i krukke. Jeg gør begge dele. Men vinen i krukker er mere til pynt, end til dyrkning af druer.
Vinen kan styres ved beskæring, f.eks. har jeg flere gange set vinplanter plantet i bagkanten af fortovet, og først udviklet sig på 2. sal.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina A., 10. februar 2024 kl. 6.59

Tak for svar begge to.

Den skal også primært bare være til at barnet kan få lidt vindruer i løbet af sommeren.

Der stod en vin da vi overtog huset, men valgte at pille den ned, netop fordi ingen af os gider de breder sig så vildt. En kamp med en 20 årig efeu har skræmt os for livet :)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. marts 2024 kl. 18.08

Vin er nu meget nem at beskære.
Hvis den gror op ad noget, beskærer man den når den hårde frost er overstået, ofte i marts.
Hvis man har været effektiv, skal rankerne senere blot kortes af, når de har nået den længde de må.

Nyt svar til emnet »Vin i krukke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vin i krukke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider